Sivu 15/32

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Su Syys 18, 2011 22:06
Kirjoittaja tsaarela
Vaihtelin eilen aamulla uudet käsijarruvaijerit. Vanhat alkoivat olla kohtalaisen jumissa ja jarrukengät jäivät laahaamaan. Eihän tuo kauhean paha homma ollut, vaikka kolmisen tuntia ottikin. Säätää vielä pitäisi - ja vissiin käyttää säätömuttereita jengatapissa, kun uustuotantovaijeireiden kierteet on erit vanhoihin verraten.

Korjasin myös jumittavan virtalukon - CRC:llä. :) Pari suhausta ja johan kääntyy avain kevyesti.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Pe Loka 07, 2011 11:21
Kirjoittaja tsaarela
Sonett pantiin talviteloille toissapäivänä. Nyt pidetään peukkuja, että pressutalli kestää nämä kovat syysmyrskyt. Talven aikana olisi ohjelmassa lattiaverhoiluiden leikkausta ja kanttausta.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ti Maalis 27, 2012 15:37
Kirjoittaja tsaarela
Lattiaverhoilut on vielä tekemättä, mutta Sonett sai tänään alle uudet renkaat. Hommasin Yokohamat kokoa 175/65R15. Tuo koko antaa ihan kivaa ilmettä Sonettiin. :)
Säiden haltija vähän sotki suunnitelmia, kun eilisen päivän tuli lumiräntää jo sulien ja kuivien teiden päälle. Tänään siis joutui ajamaan osittain sohjossa. Niin, Sonett on siis nyt taas virallisesti liikenteessä. Odottelen kyllä vähän kelien parantumista, ennen kuin seuraavan kerran lähden liikenteeseen.

Kuva

Kuva

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ti Maalis 27, 2012 16:24
Kirjoittaja kärkkäinen
Onse kyllä omalla härskillä tavallaan niin pirun komea! 8)

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ti Maalis 27, 2012 17:19
Kirjoittaja Juha K
Hienoa että kesäautot aletaan pikkuhiljaa kaivaa pois säilöistään. Ei muuta ku helatorstaina sitte Hyvinkäälle WST:hen näytille 8) Saapa nähdä saadaanko Oulusta tälle vuodelle useampaa ku yhtä autoa tonne.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ti Maalis 27, 2012 17:58
Kirjoittaja tsaarela
Juha K kirjoitti:Hienoa että kesäautot aletaan pikkuhiljaa kaivaa pois säilöistään. Ei muuta ku helatorstaina sitte Hyvinkäälle WST:hen näytille 8) Saapa nähdä saadaanko Oulusta tälle vuodelle useampaa ku yhtä autoa tonne.
Ainakin alustava loma-anomus on hyväksytty. :wink:

On muuten ero kuin yöllä ja päivällä vanhoilla ja uusilla renkailla. Vanhoilla tuntui motarinopeuksissa kuin olisi kuulalaakereilla ajanut. Uusilla kulkee kuin juna.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Su Huhti 01, 2012 22:46
Kirjoittaja tsaarela
Tuli lauantaiaamuna leikeltyä uudet lattiaverhoilut tehtyjen kaavojen pohjalta. Pitää koesovittaa ja tarvittaessa vähän muokata ennen kuin vien ne verhoilijalle kantattaviksi.

Kuva

Alla vertailun vuoksi kuva verhoiluista, jotka Sonettissa olivat aikaisemmin. Nämä eivät siis ole originaaliverhoilut.
Kuva

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Pe Huhti 06, 2012 03:50
Kirjoittaja arvi
Tätä kyllä täytyis käydä katsomassa ihan livenä! Maukkaan näkönen kampe mistä täytyy olla kade :P

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ti Touko 15, 2012 22:34
Kirjoittaja tsaarela
Laittelin tänään uudet lattiaverhoilut paikalleen. Täytyy sanoa, että ensiyrittämällä onnistui ihan ok. Pikkaisen jäi vänkärin puolelta tuo päämatto vajaaksi. Pitää varmaan jossain vaiheessa tehdä uusi.

Keskikonsoli ei ole vielä paikallaan, kun minä onneton menin astumaan sen rikki ja jouduin sen ehjäämään ennen maton liimausta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Huomenna kohti etelää ja WST:ä. :)

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: To Touko 17, 2012 18:10
Kirjoittaja timotn
Tulikin puhelu Logiran säiliöautosta jyväskylän pohjoispuolelta että Tero on bongattu matkalla kohti pohjoista :D Epäilivät allekirjoittaneeksi, vaikkeihan meillä ole edes samanväriset menopelit...

Timppa

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: To Touko 17, 2012 20:11
Kirjoittaja tsaarela
Muistankin kyseisen säiliöauton nähneeni. Eikös Timo sinun pelisi ole tällä hetkellä näytillä?

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: To Touko 17, 2012 22:31
Kirjoittaja tsaarela
No niin, WST:sta kotiuduttu ja Sonett pelasi kohtuudella. Mitä nyt paluumatkalla katosi aika tyystin jarrut. 8O Pientä lisäjännitystä ajosuoritukseen. :) Pedaali meni aivan keveäksi eikä loppuvaiheessa enää pumppaamallakaan saanut painetta pysymään polkimessa. Jarrunesteet eivät ainakaan olleet vajentuneet, kun sen puolimatkassa tarkistin. Liekö ilmauksen tarpeessa?

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Pe Touko 18, 2012 18:42
Kirjoittaja timotn
Jep, siellähän se lepäilee tämän vuoden.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: To Kesä 14, 2012 15:11
Kirjoittaja tsaarela
Tosiaan WST:stä palatessa katosi Sonettista jarrut ja piti sitten ottaa itseä niskasta kiinni ja alkaa käyttään tuo pääsylinteri irti.

Todettakoon nyt, että pääsylinteri on mahdollista irrottaa ilman, että kytkimen pääsylinterin irrottaa ensin pois tieltä. Se vaatii näppäriä käsiä ja kärsivällisyyttä sekä mieluusti kaverin avuksi. Yksinkin onnistuu mutta voi vaatia vähän enemmän aikaa. Itselläni meni kolmisen tuntia, kun pähkäilin ja ähersin ylemmän kiinnityspultin kanssa. Tässä olisi se kaveri ollut hyvä, kun olisi pitänyt kiinni pultista konehuoneessa, kun toinen löysää kabiinin puolelta mutteria.

Irroitin ensimmäiseksi etummaisen banjopultin, jossa jarruvalojen kytkin on kiinni. Sen jälkeen pääsi ottamaan taaemmaisen banjopultin löysemmälle. Ihan auki asti sitä ei saa, kun tulee kytkimen pääsyltty tielle. Tämän jälkeen ähräsin jarrusylinterin kiinnityspultit auki ja vedin koko hoitoa sen verran ulommaksi, että pääsin löysäämään taaemmaisen banjopultin auki. Jarrunestesäiliöltä tulevan letkun irroitettuani syltty tulikin nätisti pois.
Kuva

Mitä tästä nyt sitten oppi? Varmaan sen kaverin hommaamisen, niin tuon saa todennäköisesti vajaassa tunnissa irti, tottuneena ehkä jopa puolessa. Ja kytkimeen ei tosiaan ole pakko koskea. Sopivasti puljaamalla homma hoituu.

Nyt sitten pitäisi ruveta aukaisemaan itse syltty...

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ma Kesä 18, 2012 00:24
Kirjoittaja tsaarela
Tänään sain lopulta pääsylinteriä purettua sen verran, että mäntä on ulkona. Pitäisi vielä keksiä jokin sopiva tuurna, että saisi itse männän osiin ja pääsisi vaihtaan noita tiivisteitä.

Oli hiukkasen tiukassa siinä männän suulla oleva nylonholkki. Piti jokunen reikä siihen porata, että lähti pois. Onneksi ei ainakaan mihinkään kriittisiin kohtiin tullut naarmuja tai koloja tuossa männässä.