Laatikosta, sen toiminnasta ja ongelmista
Tässä on nyt viime aikoina yhden toisen ketjun saattelemana yv-laatikko tulvinut viestejä. Eli laatikon ongelmat ja ratkaisut pähkinänkuoressa:
-RVS ei tehnyt mitään, paitti loven pankkitilille. Tosin virallinen ohje on, että tehtäis toinen käsittely perään, mutta en ajatellut rahaa siihen haaskata. Laatikollehan on tehty jo pari vuotta sitte myös käsittely, jolloin silloinkaan ei ollut vaikutusta.
-Laatikko on nykinyt n. 2v ja 100tkm. Kylmänä toimii ok, lämmettyään huonommin, käyntilämpösenä (vajaa 100 astetta lämmöt) oli jo tuskaa, kun jokaisella kolmoselle, kolmoselta, neloselle, neloselta vaihdossa veto katkes, kierrokset ryntäs ja sitte rytisi ja paukku.
-Sekä kylmänä että lämpösenä N->D -vaihto tulee viivellä ja rykäsyn kera.
-Tossa viime kesänä laatikko alko myös ulvoon. Sellanen vinhan ujellus, vain harjaantunut korva kuulee. Parhaiten kuuluu n. 50 km/h vauhdissa, vain veto päällä. Oletan hukkuvan rengasäänien alle kovemmassa vauhdissa.
Laatikkoon on tehty viimeisin softapäivitys reilu vuosi sitten. Silloin ei tehty adaptaatiota, eli tehtiin vastoin WIS:n ohjeistusta. Nyt kesällä tein adaptaation lämpöjen ollessa WIS:n vaatimat 70 astetta. Laatikko parani huomattavasti. Ennen rytinä ja pauke oli läsnä mutta nyt se on satunnaista. Nykyisillä ajomäärillä muutaman kerran päivässä rykäsee. Uskaltaa esim ohittaa kyl kick downilla nykyään, kun ennen piti olla tosi varovainen ettei kaasu pohjas tökkässy vaihtoa.
Adaptaatio ei auttanu N->D kytkeytymisessä, mutta oma propellihattuteoriani vaatii tekemään adaptaation silloin kun laatikon lämmöt on sen vajaa 100 astetta. Se toimi siinä n. 70 asteessa jokseenkin kun adaptaatio valmistu mut sen jälkeen ongelma palasi kun lämmöt nousi. Itselläni on Tech, mutta joku motivaation lasku tähän liittyy, kun en ole jaksanu sitä kokeilla. Paska mikä paska. Tekohengitystä kaikki.
Oon nyt julistanut itsekseni, että venttiilipesää ei kannata vaihtaa, koska ulina viittaa jo muuhunkin mekaaniseen vikaan. En ajatellu enää edes öljyjä vaihtaa, väristä tai hajusta välittämättä. Ihan sama. Jokanen öljynvaihto on sen 100e pelkästään öljyjen hinnois, joten katon mihkä asti tolla pääsee ja kun viimenen ulina on ulistu, niin pohdin mitä teen autolle. Vaihtoehdot on käytännös joko uus laatikko tai koko roska palasiks. Se on sitte sen ajan murhe.
Takaisin ranehenkiseen käyttisprojektiin...
SID on herjannu palanutta takavaloa jo vuoden päivät. Käynnistykses toimii, mut ekas montus sammuu. Tai kun lyö takaluukun kii. Laiska mikä laiska, mut nyt otin sen työn alle.
Oon taannoin ostanu sellasen ison keltasen laatikollisen yleisimpiä polttimoita. Ei tartte aina Motonetis käydä sit yhden euron lampun takia. Fiksua ja ympäristöystävällistä jne. Tajusin sitte vaa, että noita kakslankasia polttimoita onki kahdella kannalla. Ja arvakkaa oliko mulla laatikollinen niitä vääriä? Eli toi toinen nasta kyljes on eri kohdas. Ja Wateis on yhden yksikön ero.
Noh, en tehny asiasta numeroa vaan otin Leathermannin käteen ja tein tilaa kantaan.
Ei se ehkä museoleimalle käy, mut näillä mennään.
Noih. Valoa pimeään perään.
Ei niinkään se 2,4€ säästö, mutta se vaiva jos kahden polttimon takia olis pitäny kaupas käydä. Okei, käyn mä siä muutenki, mut jos noi takapolttimot on odottanut motivaation pilkahdusta jo vuoden päivät, niin en halunnu päästää sitä asennusintoa irti. Lampun saamiseksi käteen piti kuitenki painaa nappia, vetää kahvasta, nostaa luukku ylös, avata 90 astetta muoviruuvia, kääntää luukku auki, kääntää polttimon kantaa, vetää sitä samalla, painaa polttimia pyöräyttää sitä samalla. Sitte viä kasaus käänteises järjestykses