Saab 99 Rallye projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Uusi vetonivel paikallaan ja koeajon tuloksena vaihteet ja voimansiirto toimii, ainoa on että kytkin tällä hetkellä mallia "tappokytkin" eli ei luista sitten tippaakaan vaan ampaisee liikkeelle heti tai sammuttaa auton. Avasimme pääsylinterin mutta päällisin puolin kaikki näytti olevan ok, vaihdamme sinne kuitenkin tiivisteet varmuuden vuoksi, jatkamme vian selvittelyä....
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Ollaan näköjään molemmat innokkaita päivittäjiä. Sillä aikaa kun runoilin omaa viestiä niin Heka laittoi oman vastineensa ensin eetteriin. Tässä siis samaa asiaa vähän eri sanoin 8O

Pikkuhiljaa hyvää tulee... Tänään aamutuimaan kävimme vaihtamassa katkenneen vetoakselin. Ensin piti vaihtaa vain ulompi vetoakselin nivel ja samassa setissä oleva ulompi vetoakseli, mutta alkuperäinen nivel ei halunnut lähteä irti sisemmästä vetoakselista niin piti vaihtaa sitten koko setti. Onneksi varastosta löytyy tarvikkeita.

Kasaaminen onnistui jo varsin hyvin, mitä nyt sisempi vetoakseli ehti pulpahtaa vaivihkaa pois paikoiltaan ja piti irrottaa ylempi ylätukivarsi uudelleen, että sai akselin takaisin vaihdelaation kylkeen.

Vielä renkaat paikoilleen niin auto oli koeajoa vaille valmis. Kokemus on opettanut, että tallin ovet kannattaa aina avata etukäteen jos vaikka käy ajopeli päättää hyökätä eteenpäin odottamatta. Nyt kyllä ensimmäinen liikkeelle lähtö sujui hyvin, mutta sitten kun kytkinä painettiin uudelleen niin veto ei loppunutkaan. Samoin kytkin otti kiinni heti kun edes ajatteli nostaa jalkaa kytkimeltä. Auto kyllä kulki hyvin, mutta kytkin siis edelleen takeltelee.

Näistä oireista päättelimme, että vikaa on siis todennäköisesti myös kytkimen pääsylinterissä. Sylinterin jousi oli ehjä, mutta todennöisesti tiivisteet ovat kovettuneet ja vuotavat. Korjaussarja on nyt tilattu ja toivottavasti se auttaa. Rantarallin keskeytyksen syyksi voidaan siis vielä lisätä kytkimen pääsylinteri.

Mittailimme myös tallin pihalle valmiiksi 100 metrin pätkän tripin kalibrointia varten. Pitää mitata kalibrointiluvut varmuuden vuoksi useammalle setille, ainakin piikki ja sorarenkaille.
Kiristän tästä vielä vähän...
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Ongelma ratkaistu, vaihdomme pääsylinteriin tiivisteet ja kappas....taas toimii, eli vanhat tiivisteet ovat ilmeisesti päästäneet sen verran läpi että paine järjestemässä on karkaillut ja kytkin ei irrottanut kunnolla. Seuraava haastava projekti on nesteenpitävän seinämän askartelu takaluukun ja ohjaamon väliin, siinä riittääkin miettimistä.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Jep, Heka jo raportoikin onnistuneesta kytkinremontista. Kyllä kivi putosi sydämeltä, kun kytkin alkoi toimia taas normaalisti. Ollan taas yksi pykälä lähempänä Suonenjoen kauden avausta. Ensin kuitenkin laitetaan auto kuntoon ennen kuin ilmoittaudutaan kisaan. Näin meitä on viisaasti valistettu.

Kytkin tuntui tiivisteiden vaihdon ja ilmauksen jälkeen jo aivan erilaiselta = jämäkämmältä kuin ennen pääsylinterin remonttia. Ensin epäiltiin, että olisi se palautinjousi mennyt poikki, mutta se olikin ehjä. Hiukan jo mietittiin, että tuliko turhaan avattua pääsylinteri. Se oli kuitenkin vikadiagnoosissa se seuraavaksi suurin mahdollisuus ja onneksi osui veikkaukset kohdilleen. Pari muutakin paikkaa olisi ollut sitten vielä tarkistuslistalla, mutta niihin ei tarvinnut nyt onneksi turvautua.

Tiivisteitä paikalle laitettaessa jo huomattiin, että vanhat tiivisteet olivat aika kasaan painuneita. Ei siis ihme, että ne vähän päästi paineita karkailemaan.

Vakiokytkin tuntui helpottavan myös liikkeelle lähtöä. Sintterikytkimen ja pitkän ykkösen yhdistelmä on aloittelijalle aina haasteellinen tehtävä. Vakiokytkimen pitäisi riittää meidän tehoilla hyvin ja kestää paremmin pientä luistattamistakin.
Kiristän tästä vielä vähän...
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

saab_99_rallye kirjoitti:Ongelma ratkaistu, vaihdomme pääsylinteriin tiivisteet ja kappas....taas toimii...
...vaan kuinka kauan? Mulla nimittäin oli samanlainen ongelma pääsylinterin kanssa. Kaks kertaa ostin uudet kumit (tosin Motonetistä) , hoonasin ja kokeilin vielä toisella sylinterilläkin, aina hetken päästä alkoi päästää painetta läpi. Ostin sitten lopulta uuden sylinterin. Meinaan kyllä varmaan ottaa kaaliin, jos kisassa korkaa uudestaan.
#2277
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Johnny V4 kirjoitti:
saab_99_rallye kirjoitti:Ongelma ratkaistu, vaihdomme pääsylinteriin tiivisteet ja kappas....taas toimii...
...vaan kuinka kauan? Mulla nimittäin oli samanlainen ongelma pääsylinterin kanssa. Kaks kertaa ostin uudet kumit (tosin Motonetistä) , hoonasin ja kokeilin vielä toisella sylinterilläkin, aina hetken päästä alkoi päästää painetta läpi. Ostin sitten lopulta uuden sylinterin. Meinaan kyllä varmaan ottaa kaaliin, jos kisassa korkaa uudestaan.
Toivotaan, että ainakin yhden kisan kestää... :roll: Voi olla, että meilläkin menee sylinteri vaihtoon, jos ei tuolla kuminvaihdolla tokene. Nyt yritettiin päästä pienellä vaivalla, kun ei edes irrotettu koko sylinteriä vaan vaihdoimme tiivisteet paikoillaan. Oli muuten hauska näky kun kaksi äijää on kontallaan kuskin jalkatilassa ja yrittää laittaa lukkorengasta paikoilleen... Ei olisi enää edes maanantaihesaria mahtunut sekaan.
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Tänään laitettiin jo puukkosaha vinkumaan. Piti ensin ostaa paineilmallla toimiva puukkosaha, mutta kompuran teho ei riitä. Bilteman sähkökäyttöinen oli sitten kakkosvalinta. Ei se ihan niin isolta kuvastossa näyttänyt. Mahtuu onneksi autoon sisään, kun otettiin takalasi pois paikoiltaan... Toimi kuitenkin hyvin ja pelti sai kyytiä.

Hitsauskone pitäisi tulla tallille alkuviikosta ja päästään tekemään paloseinän päivitystä.
Kiristän tästä vielä vähän...
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Ilmoittautumisaika Suonenjoelle päättyy huomenna, eikä 99:ä vielä näy listoilla. :?
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

meverkko kirjoitti:Ilmoittautumisaika Suonenjoelle päättyy huomenna, eikä 99:ä vielä näy listoilla. :?
Menossa ollaan, kunhan kuski saa lisenssin hommattua niin voidaan ilmoittautua. Pyhät hieman ovat sotkeneet seuran jäsenmaksun kirjautumista AKK:n systeemeihin joten lisenssiäkään ei voi ostaa ennen sitä. Paloseinän tiivistys on ihan hyvällä mallilla, kiirehän tässä tulee mutta onhan tässä monta yötä aikaa tehdä valmiiksi :lol: ....
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Ilmeisesti monella muullakin sama ongelma.

Varmaankin olette huomanneet tämän keskustelun ralli.netistä:

http://www.ralli.net/rnet/modules.php?n ... pic&t=9833
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

meverkko kirjoitti:Ilmeisesti monella muullakin sama ongelma.

Varmaankin olette huomanneet tämän keskustelun ralli.netistä:

http://www.ralli.net/rnet/modules.php?n ... pic&t=9833
Juu, huomattu on että eipä olla ainuita. Katsotaan huomiseen josko näkyisi Kitissä itsellä siihen meni 3 päivää että kirjautui sinne. Jos ei ala näkymään niin täytyy soitella Suonenjoelle päin kuinka toimia muussa tapauksessa.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

saab_99_rallye kirjoitti:
meverkko kirjoitti:Ilmoittautumisaika Suonenjoelle päättyy huomenna, eikä 99:ä vielä näy listoilla. :?
Menossa ollaan, kunhan kuski saa lisenssin hommattua niin voidaan ilmoittautua. Pyhät hieman ovat sotkeneet seuran jäsenmaksun kirjautumista AKK:n systeemeihin joten lisenssiäkään ei voi ostaa ennen sitä. Paloseinän tiivistys on ihan hyvällä mallilla, kiirehän tässä tulee mutta onhan tässä monta yötä aikaa tehdä valmiiksi :lol: ....
Joo, homma laahaa nyt minun takiani. Tuo Kiti-kisapalvelu hyvä juttu, mutta vaatii kuulemma 3-4 pankkipäivää ennen kuin jäsenmaksut näkyy järjestelmässä. Tätä ennen ei tietenkään pysty ostamaan lisenssiä, eikä ilmoittautumaan kisaan.

Olisi pitänyt maksaa seuran jäsen maksu kaksi kolme päivää aikaisemmin niin tätä ongelmaa ei olisi ollut. Nyt kun maksoin sen sunnuntaina ennen joulua niin on sen jälkeen ollut nuo pankkipäivät hieman kortilla... Tänään on kolmas menossa, joten huomenna pitäisi ilmoittautuminen onnistua. Onhan aikaa tiistaihin klo 18.00 asti...
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Kuva

Osastointi on jo tätä kuvaa pidemmällä, onneksi. Hattuhylly on jo tiivistetty ja molemmat reunatkin ovat jo työnalla. On muuten uskomattoman paljon reikiä takaluukun ja ohjaamon välissä. Kohta meillä ei ole niitä enää yhtään;)

Tämän kanssa ei pitäisi olla ongelmia, kunhan nyt saadaan vaan ilmoittautuminen kuntoon. Jos huomenna ei onnistu Kitin kautta niin sitten soittelen kilpailun sihteerille. Eiköhän se siitä.
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Osastointi on nyt hyvällä mallilla. Kartturin puoli on kunnossa ja takaluukun puolella on pinnassa uutta väriä. Vielä kuskin puolella pari palaa kiinni niin homma on kunnossa.

Ilmoittautumisen kanssa on edelleen ongelmia, kun jäsenmaksut eivät näy Kiti-kisapalvelussa. Ilmeisesti monella muullakin on ollut sama ongelma, koska jatkoivat ilmoittautumisaikaa 3.1.2009 saakka.

Talvisiirtopyörillä on nyt myös uudet vanteet. Vanhat vanteet olivat eriparia, mutta nyt ei esteettistä silmää enää häiritse eriparisuus.

Kuva
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Nyt näkyy OP Suonenjoki rallin 10.1.2009 ilmoittautuneiden listalla meidänkin auto. Piti laittaa ilmoittautuminen vanhalla tavalla eli faksilla...

Tänään pistettiin autoa kasaan: viimeiset tiivistykset osastoinnin osalta, bensatankki paikoilleen, takaikkuna paikoilleen sekä runsas määrä pieniä viilauksia. Vielä on jonkin verran näpertelyä edessä, mutta ne ovat lähinnä penkkien ja vöiden kiinnittelyä yms.

Ulkoasu sai myös päivitystä. Puuttuneet tarrat laitettiin paikoilleen ja tämän lisäksi kilpailujen osallistumistarrat ovat ikkunassa lisääntyneet. Heka löysi tarroja kisoista, joihin autollamme on aikoinaan osallistuttu. Nyt mitä ilmeisemmin ulkoasu vastaa melko identtisesti vuoden -77 suurajonen tilannetta.

Kuva
Katolle Lada Elite -tarra uutena

Kuva
Takaluukkuun samoin Ladaa

Kuva
Konepeltiin tuli uutena Konela Racing Team

Kuva
Lokasuojiin tuli uutena pienemmät Upo -tarrat

Kuva
Pari uutta osallistumistarraa vuodelta 1979 löytyy kartturin puolelta takaikkunasta

Kuva
Ja kuskin puolella yksi uusi tarra kisasta vuodelta 1978
Kiristän tästä vielä vähän...
Vastaa Viestiin