Ei siinä mennyt kuin desi bensaa, mutta mielessä pyöri että miksi, oi miksi? Koneestahan ei 30-asteisena kabiiniin lämpöä saa, joten täysin turha startti. Oudoksi tämän tekee se, että jos olisin esilämmittänyt auton 18 asteeseen sähköllä, olen aivan varma että kone olisi pysynyt vaiti. Nyt sama lämpötila oli siellä valmiina ilman esilämmitystä, mutta kone käynnistyi ajoon lähtiessä.
Vähän tuntuu siltä, että auto haluaa liikkeelle lähtiessä ja ulkolämpötilan ollessa alhainen, että sähkövastus on valmiiksi lämmin kun lämpöä aletaan puskea kabiiniin. Jos ei ole, niin startti pyörähtää. Tämä ilmenee juuri näissä tilanteissa joissa liikkeelle lähdetään kylmällä ilmalla mutta lämpimällä autolla, jossa sähkövastus on jo viilentynyt. Samoin jos lähden työpaikan 18-asteisesta tallista 16 asteen lämpötilapyynnillä, alkuun ei tietenkään lämmitetä sisääntulevaa ilmaa, mutta hiljalleen kun ulkolämpötilan sensori alkaa valuttaa havaintojaan alaspäin, käynnistyy sähkövastus ja hetken perästä myös kone käynnistyy. Jos lähden tallista 20 asteen pyynnillä, käynnistyy sähkövastus heti tallissa ja kone pysyy hiljaa koko matkan. Eli tuntuisi siltä että kun ulkolämpötila laskee kriittisen tason alle, auto on sitä mieltä että vastuksella pärjätään jos se on jo lämmin. Jos taas vastus on viileä kun lämmitystarve ilmenee, otetaan kone herkästi mukaan.
Typerää, sanois meidän neljävuotias
