NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ex-tonnarista maalasin koukun Hammeritella tyylillä kurat pois paperilla pyyhkäsemällä ja maalia perään. Sopivasti syksyllä viä, et pääsi heti suolakylpyyn… Puolen vuoden päästä jo tuli ruskeita täpliä läpi, vaikkakaan maali ei lohkeillut pois. Tosin maalipinnan allahan oli siten varmasti rasvaa, suolaa, humusta ja ihan kaikkea mahdollista, joka varmasti edesauttaa pilalle menemistä.

Kuva

Ja samasta purkista nyt sutasin sitte siihen takaluukkuun… Pitäs viä (kunhan ruostemasennuksestani paranen) Hammeritesoida pohjasta parit vesireiät ja sit kontin pohjasta pari kohtaa…

Tosin tästä kaikesta huolimatta maalien taso on huonontunut 20v aikana. Isä aina muistaa kertoa siitä, kuinka teki 90-luvun alussa (vai olikohan peräti 80-luvun puolella) trukkipiikit itse. Ruosteista romurautaa tietenki ja katuharjalla harjas pahimmat ruosteet pois ja suoraan jotain keltasta maalia päälle. Siitä lähtien ne on ollu käytös ja seissy pihalla. Eipä maali ole lähtenyt pois muualta paitsi niistä kohdista, joihin tulee mekaanista rasitusta.

Hyvä se on, että joku myöntää opetelleensa maalaamisen itse :D Nössöhän maalais candyllä, niin ei tartte lakata :D Mut sit pitäs kyl roiskia myös kynnykset, luukkujen reunat, konehuone…
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Ruostemasennus on tuttu juttu :D Eipä ole pitkän aikaa kun käppärin vaijeria vaihtaissani löytyi pehmeetä peltiä pohjan puolelta. Hetken piti taas miettiä kiesin kohtaloa, mutta nyt siellä on jo tervettä peltiä tilalla. Mulla tuo on tosiaan pelkkä käyttöauto eikä ole tarkoitus siihen omaisuuksia uhrata. Tuosta johtuen maalauksetkin tuli tehtyä itse. Serkun mieheltä (ammattimaalari) sai konsultaatiota ennen puuhaan ryhtymistä, joten rohkenin yrittää. Kokemusta karttui eikä tuon jälkeen jänskätä ryhtyä maalaushommiin uudestaankaan.

Itse olen käyttänyt hätärifiksauksissa Noveroxia. Se lähtee tarvittaessa tinnerillä helposti pois.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Omien kokemusten perusteella Hammerite on vihoviimeistä kamaa, jota käyttää auton ruostekorjauksessa...

Jarrusatuloissa se jopa toimii...

Viimesen parin ruosteprojektin kanssa oo käyttäny por15 maalia, joka on kohtuu kallista, mutta näyttäisi olevan hintansa arvoista!
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ok, kiitos ruostevinkeistä. Tietääpä sit, et kun tekee kerrasta hyvän, niin ei jälkikäteen tartte korjata uudestaan :roll:

Autohifipuolella on ollut erittäin hiljaista. Avon vesikeruukipot kuitenki tuntuu toimivan, ja molemmista (jalkatila ja takakontti) saa kerran parissa viikossa desin tai kaks lorotella pois. Eli ei niistä ainakaan haittaa ole. Muistaa vaan ennen ajoa kaadella, ettei loisku pahasti :wink:

En ole kemisti, mutta tommosta "jäätä" kerääntyy kippoihin myös. Jäätä se ei voi olla, koska lämmintä oli about +30 kuvan ottohetkellä.

Kuva

Vai olisko toi sitte suolaa josain hassus harvas muodos. Käsittääkseni ne "suolapanokset" ei oo ikusia, vaan "kuluu" pois.

Tein myös uuden autohankinnan tänään.

Kuva

Kuva

Ja ostos oli täydellinen heräteostos. En edes tiennyt tommosia olevan olemassa. Löytyy ohjain ja auto sekä paketti. Ohjekirja tosin puuttuu :( Lisäksi kylkiteippaukset on revitty ja pari kolhua on. Ja paketin kruunaa 30 vuotta vanhat tupakan hajut ja värit... :evil:

Kuva

Kuva

Takaluukusta puuttuu palanen
Kuva

Teippiraja ja kolhut. Huomaa myös tussilla sotketut helmat ja oven kahvat
Kuva

Kuva

Kuva

Vähä vanhemman liiton elektroniikkaa kuin Align T-Rex kopterissani...
Kuva

Kuva

Kuva

Tuokin pitäisi jollain aikataululla "entisöidä" vitriinikuntoon. Toisaalta tekisi mieli raiskata tuohon etu- ja takavalot, mut taitaa olla liian harvinainen siihen...

Järvisen Tommin sivuilta näemmä löytyy myös kuva paremmasta yksilöstä. Aika vähän tietoa Google tästä kertoo...

Kuva

Niin tai näin, vähän se ohjekirjan puute harmittaa. Mitä lie arvo olisi sen kanssa... Keräilijät kun haluiais koko satsin... Ja puuttuuhan tosta ne teipikki, eli taitaa olla arvoton lelu meille päästään vinksahtaneille saabisteille. Ei siltikään ole myynnissä :wink:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tupakalla pilatun rc-Saabin puhdistus alkoi jokaisesta kodista löytyvillä perustarvikkeilla

Kuva

Fairy ei tehoa. 80% viina ei tehoa.

Kuva

Tinnerillä lähti (tai levis) kuitenki tussilla sotketut helmat ja kahvat. Tosin kolhujen pohjat kai pitää hioa.

Kuva

Kuva

Kuva

Lopulta pistin koko roskan Fairyveteen pariks päivää, mutta ei auta ei :( Pitää varmaa hioa koko koppa. En mä keltaraitasta tosta halua...

Kuva

Avosta sovittiin jo kaupat, jossa mä jopa sain määritellä hinnan :roll: Tosissaan myyjä tuntu olevan ja vaikka autokauppa onkin varma vasta, kun rahat on kädes, päätin mennä itse puihin. Ja tietenki suoraselkäsesti ja miehekkäästi ilmottamalla siitä tekstarilla. Ostaja olis tullu aika kaukaa ja itellä iski rakkaus tohon autoon. Lisäksi sillä on muutakin arvoa kuin ajamisen ilo :roll: Järkisyynä tunteiden lisäksi on se, että vaikka sen olisinki myyny, niin olisin kuitenki ostanu samanlaisen tilalle ja oravanpyörä olis lähteny taas alusta.

Tän itQparQ-episodin kunniaksi päätin tehdä kaiuttimia taas eteenpäin. Tällä kertaa en kaiverra puukolla muovia, vaan ostin pelit ja vehkeet Mätänetistä. Eli reikäpora tjsp. Kuitenki...

Kuva

Mut raneks se heti meni, ku tää city-kämpän porakoneen istukka on liian pieni.

Kuva

Mut rane rane, eli alkureikä pienemmällä

Kuva

Käsillä peräs :twisted:

Kuva

Kuva

Sit Gorilla-liimaa aivan liikaa

Kuva

Ja se onki sit kivaa, ku viä lujuuttaan kehittäes paisuu aika paljo... Mut hyvää liimaa. Avonki lukuvalo on sillä ranetettuna kestäny hyvin!

Ja tättädää miljoonalaatikosta löytyny cd-vaihtaja painoks päälle. Taaski kannattanu säästää romua vuositolkulla tätä varte :mrgreen:

Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Noita 2.2 Dieseleitä yleensä vältellään jättämästä keulivaan asentoon parkkiin, jotta sen sais viä käyntiinki. Mullaki niitä ongelmia on, mut vasta vajaan viikon seisottamisen jälkeen. Jos seisottaa vaakatasos, niin ei mitää ongelmaa...

Mut se keuliva parkki ei ole mulla pannassa dieselin takia, vaan veden. Yksi aamu kun oli satanut, oli pieni ylläripylläri odottamassa

Kuva

Kuva

Pitää varmaa alkaa ettimään tukosta kunhan kesä tulee... Ja kuivais maton...

Avostaki lähti väliläpät pois alta. Oon niitä retromieles siä säästelly, mut nyt oli sitte yks pultti poikki ja toinen läppä roikku melkein irti. Jotenki oudon hiljasta ajaa, ku ei raavi...

Kuva

Samalla meni oikeen tuning-polttimotki vilkkuihin

Kuva

Mut ollakseni rehellinen, ei niis oransseiskaa mitään vikaa ole. Melkein nätimmät. Mut olkoon nyt noi...

Vähän vahingon kautta tuli sit ostettua Coltilta kolkin maskiki. Tosin se on nyt maalattu mustaksi, ja mielestäni ei niin nätti. Jotain tummaa hopeaa tms pitäs melkein koittaa soveltaa tohon, en ihan täysin kromattuakaa välttämättä halua. Kuitenki 100x parempi toi on kuin ng900:sen. Vain turbo-teksti pitää kans ranettaa paikalleen :wink:

Kuva

Suurin murheenkryyni eli käsijarru tuli sit kans ulkoistettua Coltille, ku en mä jaksa opetella sitä vieterien virittelyä parkkiksella. Vaijeri vissiin vähä heikos hapes ja jumittaa, joten pitää seki vaihtaa. Mut sekä PCS:n Riku että Coltti sano, et uusia osia saattaa joutua pianki säätään uudestaan. Jarru piti ja tuntuma kepis oli hyvä eilen remontin päätteeks. Käyttö oli kutakuinki seuraavanlainen:

Pajalla pari-kolme kertaa hyvä
Huoltoasemalla hyvä
Pari pysähdystä ok
Tänää aamulla jo oli niin, et vain vasen puoli niias, jos kävelyvauhdista nyppäs
Sit keskustaan autolla parkkiin piti juuri ja juuri
Keskustasta toimistolle ei pidä käytännös yhtään

Eli ihan perseestä. Kuulemma pitäs käyttää, jotta toimii, mut mun mielestä kyl pitää vain jatkaa sillä asenteella, et säätö ennen leimaa ja ainoastaan inssi saa koskea sen kerran vuodessa siihen. Yks olis ottaa superranetus talvella, ja soveltaa tonnarin takasatulat. Ei tarttis leikkiä noilla romuilla :twisted:

Mut nii. Sitä vikalistaa en sit hakenu, ku ei tota kuitenkaa läpi sais. Toinen kerta sit.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja kalle »

alkupään sport sedaneissa(ainakin pensa vehkeissä) vettä pääsee sisään raitisilmansudattimen kotelon välistä.
9-3 ss -03
Sotkamo
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

kalle kirjoitti:alkupään sport sedaneissa(ainakin pensa vehkeissä) vettä pääsee sisään raitisilmansudattimen kotelon välistä.
Ok, kiitos tiedosta! Eli sinne sit rassaan ja tiivistään...

Coltilta saatu maskihan oli maaliltaan hyväs kunnos, mitä nyt kuolleita ötököitä pinnas.

Kuva

Mut ruma mikä ruma niin palasiks se on laitettava

Kuva

Karhunkielellä pinta karheeks. Muutenhan pohjat perinteisesti 80% Saaremaata paperin kans, niin lähtee rasvat ja kököt.

Kuva

Vag-maalia

Kuva

Ja luhtikäytävän lipan alle naapurisopua ylläpitämään :mrgreen:

Kuva

Sateinen päivä ja sit viime hetkellä tuulenpuuska heitti veset niskaan :evil:

Kuva

No ei se mitää. Vesivärit suihkulla vessanpytystä alas

Kuva

Tällä kertaa uus yritys eli sisälle kuivatteleen välillä ja muuten sit pihalle vaan ruiskaseen

Kuva

Etenee etenee. Toisella kierroksella jätin pohjamaalia näkyviin, niin on semmonen kivempi tumma, eikä niinkään "vannehopea".

Kuva

Vähä lakkaa ja valumia :cry: Aluks tein ohkasia kerroksia harsoina kaukaa, mut ku alko jo lakka loppuun otin sen perinteisen eli suutin 10cm päähän. Alko edistyyn :roll: Ja niitä valumia on sit muitaki...

Kuva

Maskin sisäosa on aika haalistunu ajan saatos, eli Plasti dip -look-a-likeä päälle. Plussana viä seki, et voi sanoo kaikille ettei se ole jonneplastidip vaan ihan jotain muuta. Lopuks viä lakkasin sen, ettei sit kököt jää kii. Liukas pinta on kivempi jne.

Kuva

Ennen lakkausta viä märkänä

Kuva

Saabistin takapiha :oops:

Kuva

Tän idea on apinoitu zuustolta. Joku kun on hukannu maskin tekstin, niin jotain tilalle...

Kuva

Kuva

Ja poppien kotelokki varmistin viä kiimaliimalla sisäkehältä, ettei putoa välille ajan saatos...

Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Oli kans ex ng:n kans samanlaista showta käppärin kans ettei pysyny säädöis ku leimakeikan ja oli kaikki uuttaa, tarviketta ensin ja sit orkkisooppelii.
Seuraaval leimalle aikani tapeltuani hitsasin lisää tavaraa siihen levityspalaan niin toimi sen vajaan vuoden mikä toi viel oli talossa.
Kuva

ps. Valkone projekti on hieno, kaverilla tollane oli kans joskus ja mä olisin halunut kans vaikken sillo alakoululaisena saabeist mitään ymmärtäny. Joutusin tyytyyn 740:seen letkuohjattavaan. :oops:

Oli juttuu siitä suodattimen avaimesta, mulla tosiaan tollane siro ku 36:sta ei löytyny ku traktoriliikkeest. :twisted:
http://1drv.ms/1l9pkjS
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Sinne kässäriin laitettiin myös ihan uudet kiikut ja säätö rummuistaa eikä vaijerista.

Hieno tuli maskista :)
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

tetammi kirjoitti:ps. Valkone projekti on hieno

Oli juttuu siitä suodattimen avaimesta, mulla tosiaan tollane siro ku 36:sta ei löytyny ku traktoriliikkeest. :twisted:
http://1drv.ms/1l9pkjS
Joo on se hieno, mutta siinä(kin) korjausten laajuus yllätti. Se on kyl niin pieni, et jos jaksais kittailla ja maalata vähä pidemmän kaavan kautta... Olis sit vitriinis muutaki ku viinaa :D

Kiitti tosta avaimen koosta. Pitää käydä hakemas, ku kohta seki on jo ajankohtaista.
Coltti kirjoitti:Hieno tuli maskista :)
Kiitos :)

Sovittelin kaiutinkoteloihin verkot taakse, et pumpulit pysyy takana.

Kuva

Ja kiimaliimalla kii. En noin ronskia aluks ajatellu, mut toisaalta ne sojottaa semmoseen suuntaan, et ewk. Ja tunnetustihan turbosaabbeja harvoin edestä kukaa kattoo.

Kuva

Yritin olla fiksu ja kohotin ennen maalausta pohjia, et jos sais vaikka kerrasta valmiit. Huomatkaa Strike anywhere matches eli "elokuvatikut".

Kuva

Tällä kertaa jaksoin panostaa suojaamiseenki :roll:

Kuva

Sit vain kuivumisen odottelua, fyllit sisään, reiät ruuveille ja testaan :P

Kuva

Vihaan pikaliimoja, koska niitten kans on aina niin hätästä. Hain siis hitaille tyypeille sopivaa hidasta liimaa.

Kuva

Doih

Kuva

Tää on yksi syy, miksi halusin omanki auton ranettamattomana, vaikkakin valmiiksi pilattu on yleensä halvempi. Eli ei mene edellisen tuunaajan jäljiltä maski kiinni.

Kuva

Sen lisäksi, että tämä edellinen ranettaja oli katkonu klipsin takaa, on se myös tunkenu jotain kittiä tms saabbimerkin kiinnitysreikien tukkeeksi

Kuva

Ja tommosen klöntin sinne pitäs mahtua...

Kuva

Proxxon laulaa

Kuva

Kuva

Edelleen se on raollaan, vaikka tilaa on mennä kiinni saakka. Olisko taittunu vuosien saatos vähä koko maski... No ainaki sillä on nyt mahdollisuus napsahtaa pohjaan saakka.

Kuva

Vanha ja uus. Täs kohtaa muistin myös, et se turbo-merkki piti siirtää :evil: Nooh ehkä pärjään ilman. Kuitenki aika työ olis nyt teippailla ja maalata oikeaan sävyyn yms... Aivan sama. Kyllähän sen turbon kuuleeki.

Kuva

Kiilto on luonnos vähä parempi kuin kuvas. Eli ei oo tommonen matta.

Kuva

Kuva

Maalikauppias myös sano, et jos olis 2k lakkaa, olis kiilto paaaaljon parempi. Se olis ollu joku 25e/purkki kalliimpaa ja käyttöaika maks 4 päivää, joten jätin ostamatta. Nyt on kyllä semmonen fiilis, et säästin vääräs paikas :( On niin tekemällä tehdyn näkönen. Ja muutenki maskin tuunaus on siitä paskaa, että muu auto on kulahtanu mut maski blingbling. Mut eiköhän ajan patina senki korjaa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Piti olla päivä, jona mitään ei kerkee tekeen, mut toisin kävi eli todellinen kassien neppailupäivä...

Mut joo. Kaikki lähtee pohjista, vai miten se olikaa. Ei mee hyvin ei.

Kuva

Vähä puukkoa, vähä santapaperia, uutta "maalia" päälle... :roll:

Kuva

Hakkon juotosasemalla semmoset liitokset, ettei merisää rätise muutamankaan vuoden päästä.

Kuva

Semmoset...

Kuva

Kuva

Kuva

Aika karseet noista tuli. Pimees menee ok, mut sit ku kattoo suoraan auringonvalos suoraan sivulta niin... Ja semmonenhan se asennus tulee olemaan. Pitäs tehä verhoilu tekonahasta tms... Mut jos ensin asentais ja kuuntelis, niin sitte voi tehdä vuonna 202X tms paremmat.

Ja nyt on semmonen ongelma, etten misää kohtaa kyl miettiny, et miten helkkaris tommoset Naminami-purkit nyt sitte saa kii siihen kojelaudalle :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Piti ottaa jo ilta tälle lauantaille, mutta kun virtaa piisaa, niin tehdään sit hommia kolmen postauksen edestä :D

Kolkkiin on ollu popit laatikoissaan jo hyvän aikaa. Eli nyt ne paikalleen. Kojelaudalle Hertz DCX 87.3 ja oviin Rainbow SL-W6...

Hommahan alkoi nyppäämällä keskikajari pois.

Kuva

Orkkiskaiuttimien liittimet lähti kätevästi sivuleikkurilla.

Kuva

Ja siisti ranetus paikalleen kolvin avulla.

Kuva

Vähä veitteä

Kuva

Ja toiselta puolelta piti ohjurimuovia veistää... Mut ihan iisisti meni.

Oviin joku oli jo kerenny Älpinet lykätä. Roskiin vaa...

Kuva

Ei se ole ihme, että kuskin ovesta ei ääntä kuulunu...

Kuva

Saabilla on myös tää hieno hämykytkentä ovissa. Eli kakkonen on plussa ja jostain hienosta syystä värit just normaalia standardia vastaan. Edellisen asentajan jäljiltä oli plussa ja miinus väärin päin. Ei ollu usko riittäny, vaikka sit taas tos valkoses jatkokaapelis on musta viiva miinuksessa.

Kuva

Ovi kun on täynnä oravien pesiä ja vettä, niin ruuviterminaaleista huolimatta kolvasin johdot...

Kuva

Vähä piti käsitellä väkivallan avulla ovea, et sopi elementti...

Kuva

Ja se olis niinku hänessä.

Kuva

Nyt kun kaiuttimet on paikallaan, jään innolla odottamaan, että koska jaksan vahvistimen noille asentaa. Siis sen penkin alla olevan jatkoksi... Ehkä huomenna, ehkä jouluna, ehkä ei koskaan :roll:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja karg »

kalle kirjoitti:alkupään sport sedaneissa(ainakin pensa vehkeissä) vettä pääsee sisään raitisilmansudattimen kotelon välistä.
Joo tai jos sen kotelon edessä oleva viemäri on tukossa, ni voi kertyä lätäkköä. Lisäks kantsii pistää sen tuulilasin alareunan suojamuovin kiinnitysnastat kuntoon, niin taas vähenee veden valuminen väärään paikkaan.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Foorumin hyvillä neuvoilla taas kolkki tuli (toivottavasti kuntoon) ilman, että itte tartti paljoa käyttää ajatustyötä! Kiitos siitä :)

Oon kolkin huoltoystävällisyyttäki paljo haukkunu (mm. polttimoiden vaihto), mutta joku on myös hyvin. Tonnariin verrattuna ovipahvit on superhelpot (kiitos karg kun kerroit niistä tallillasi joskus) ja raitisilmasuodatinki on ihan naurettava juttu verrattuna tonnariin.

Kiviäki kiinnostaa mut tolta se vanha filtteri näytti. Ei kauheen paha mun mielestä. Tai siis pahempiaki on nähty.

Kuva

Suodatinkotelon tiivisteet oli kieltämättä aika loppu.

Kuva

Uutta tiivistettä kun ei ollu, niin ei muuta ku vanhat jämät pois ja uutta ranettamalla tilalle. Laitoin yläosan oikeen harjakattoasentoon, jotta ehkä pitäis veden paremmin ulkopuolella.

Kuva

Kuva

Kuva

Tiiviste oli kuitenki liian ohut, joten sen kiinnitystä piti kiristää. Homman hoittaa kakspuolisella teipillä kiristystassun taakse kiinnitetty sulake :D

Kuva

Kargin mainitsemista klipsuistaki toinen on jo rikki, mutta eiköhän mun rane pidä vedet aika hyvin muutenki. Liian huonomuistinen, että tommosia muistaisi hommata :roll:

Kuva

Ja se olis niinku siellä. Tiiviisti ja vastapestynä.

Kuva

Sit vain filtteri eteen ja ajoa 8)

Mut niin. Olikohan se kevätkokous 2006 tai 2007, joka pidettiin Nokialla. Sieltä on jäänyt muistikuva isosuisesta herrasmiehestä, jolla oli pitkä Matrix-nahkatakki. Hän kun oli saanut Speedpartsin lippiksen, ja oli siitä oikein mielissään. Röhnötti kovaan ääneen, että "nyt voi sitten sanoa, että söin ihan kirjaimellisesti hatullisen paskaa". Kaikkea mäki muistan...

Vuosien saatossa olen alkanut tajuamaan, että mitä hän tarkoitti. Ei niinkään tarinoita (joita on monia) vaan omista kokemuksista. Ja tämä nahkatakkinen herra tulee aina mieleen ihan tarkkana. Vähän kuin vanhaa videoo katsoisi mielessään.

Iki-ihana Speedparts, tunnetummin se paskatavaran toimittaja. Suodatin on pari milliä orkkista (kyljes luki GM) lyhyempi.

Kuva

Lisäksi orkkikses on "takaiskuventtiileinä" lerpakkeet, jokka tiivistää suodattimen automaattisesti.

Kuva

No oliko täs paskasuodattimes sitte? No ei. Eli se heiluu siä parin millin klapilla joka suuntaan. Eli se on liian pieni eikä edes tiivisty. Ei edes niitä klipsuja vaste, eli sitä voi auton suuntaisesti ees taas kans nylkyttää. Kyl se varmaa ne omasta puljusta (Speedparts) tulevat paskaklöntit suodattaa, mutta tuskin mitää pienempää, vaikkapa sitä maantie- ja siitepölyä.

No okei. Onhan kotelon reunoilla ne kohoumat, jonka ympäri tulee viimenen "taitos", mutta mahtaako se tiivistää yhtä hyvin, kuin vanha jämpti suodatin. Sen kanssa kun ne kohoumat varmisti sen, että se taitos ei pääse paine-eronta takia taittumaan sisään. Varsinkaa ku muuten koko suodatin on niin klappia täynnä. Ja siltikin puuttuu ne lerpakkeet päältä ja alta.

Ehkä se marmori ei olekkaan niin huono vaihtoehto.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin