Saab 9000 2,0T Airflow

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja tema »

Jännää nähdä mitä löytyy sisältä, mutta hyvä, että toimi muuten hyvin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Kannattaa tarkistaa että öljypumpun lukkorengas on oikein päin. Mikäs oli tasapainoakselien tilanne tässä motissa?
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

ö-venan jumit ei vissii koske tätä tilannetta.. mutta pakko heittää, koska muut mieleen tulleet jo arvattu. Hieno homma kuiteskin, että ollaan päästy jo penkkiin asti!
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
cosworth88
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Huhti 19, 2011 12:19

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja cosworth88 »

Tää on kyllä asia paketti! toivottavasti pääset pian ponnistaan kunnolla
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tänään ja eilen oon siivonnu ja uudelleenjärjestäny autotallia perusteellisesti niin saa "puhtaalta pöydältä" alottaa ton moottorin läpi käymisen. Tuli vielä itellä mieleen yks juttu mistä saattaa johtua toi alhainen öljynpaine. Nimittäin se ku siitä joskus poistettiin tasapainoakselit niin en oo enää ollenkaa varma tuliko kaikki öljykanavat varmasti tukittua. No seki selviää ku koneen purkaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Löitkö ne tasapainoakselien sisälaakerit eri kohtaan, että ne tukkii ne öljykanavat? Muuten kaikki on aika lailla näkösällä jakopäässä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

No kun en muista... :? Kone on kasattu 2007 ja näköjään 5 vuodessa unohtaa paljon asioita. Oli mulla joskus kuviakin mitä otettiin projektin edetessä, mutta ei niitä löydy enää mistään että vois tarkistaa mitä on tehty ja miten.

Mutta vahingoista viisastuu, ens kerralla parempi menestys. Ja hyvä, että tää ongelma paljastui nyt jo dynossa eikä esimerkiks vasta myöhemmin ku romut leviää pitkin katuja :)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Paljon oli huippuväännöt ja millä kierroksilla? Vai oliko ne just ton 390Nm, millä kierroksilla tuli?
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Sain eilen dynokäppyrät sähköpostiin. Huipputeho ollu näköjään 430hp @~6900rpm ja huippuvääntö 456nm @~6200rpm, mutta tosiaan niinku käyrästä näkee niin vääntö on melko tasainen ja yli 400nm kokoajan alueella 4500rpm-7500rpm.

Paras veto, tätä en ite ollu näkemässä, ku piti käydä asioilla välissä.
Kuva

Vertailua 1,0bar ja 1,25bar. Hyvin on samanmuotoset käppyrät.
Kuva

Yhen pitkän illan ja kaks 10-12 tunnin päivää on mennyt siivotessa ja järjestellessä autotallia. Nyt sielä viittii taas ruuvailla :) Laitetaan ny vähä talliaki esille ku se kerranki on suht siisti :D

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Nyt sitte vaa uudella innolla mootorin kimppuun! Eli tästä se lähtee huomenna :)
Kuva
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Dyno veto tais olla kohtuu lyhyt kun tavotepaine saavutettiin vasta aivan lopussa?
Eihän hukkaportti vuoda? Ajetaankos tätä nyt e85:lla vai bensalla?
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Ajettiin toi 1bar veto hukkiksen jousta vasten ja 1,25bar vedossa oli hukkiksen letkusta haara bleedille josta ohjattiin osa paineesta ulkoilmaan.
Ei tätä ainakaan toistaseks viinalla ajeta, 98E5:llä dynotettiin.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Oli tuossa 1bar vedossa varmaan myös letku kompuralta hukkikselle (ilman bleedausta) ettei kirjaimellisesti ihan pelkkää hukkiksen jousta vasten ajettu?
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Olihan ne kiertokangenlaakerit, jotka sieltä oli kulunu loppuun ja aiheutti naputusta. Katteltiin myös, että ei tosiaan oltu aivan oikeella tavalla tehty sitä tasapainoakselien poistoa. Oli parikin öljykanavaa jääny tulppaamatta ja siinä ainaki osasyyllinen siihen ettei tuu painetta.

Onneks oon tehny ton keulan helpoks purkaa pois tieltä. Helpottaa koneen poistoa todella paljon. Jouduin tossa yhessä välissä pitään tunnin mittasen tauon ja käydä koululla. Muutenhan toi olis menny paljo nopeemmin ;)

Kuva

Tässä kaikki mitä piti irrottaa, että koneen sai pois. Ei juuri mitään ku alkuperäseen vertaa :D
Kuva

Laakerit muhjuna
Kuva

Huomenna aamulla vien kampuran koneistamoon hiottavaks ja tilaan samalla uudet laakerit ym tilpehöörit.
Kuva
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Vein kampuran koneistamolle, mutta niillä oli kuulemma niin paljo kiireitä, että menee ens viikkoon ennenku ehtivät ottaa sen työn alle. Eipä tuo sinänsä haittaa, tuli tossa yön yli tuumattua asioita ja tulin siihen tulokseen, että kun kone nyt kerran on palasina niin otan ne SPM:n veivitkin vielä ulos ja vien mitattavaks. Koska mitä nyt oon nettiä selaillu niin ilmeisesti noissa on ollu jonkinlaisia mittavirheitä. Eli tarkistetaan nyt niin ei tarvi sit heti uudestaan räjäyttää konetta.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja f-19 »

TeePee kirjoitti: Tässä kaikki mitä piti irrottaa, että koneen sai pois. Ei juuri mitään ku alkuperäseen vertaa :D
Kuva
Miksi sulla on ollut halkomakone konehuoneeseen kiinnitettynä?
Vastaa Viestiin