Ensinnäkin kiitos kaikille, jotka ovat toivottaneet onnea projektista jne! Siinä ei ole mitään salattavaa, että tämän foorumin henkinen tuki niin myötä- kuin vastoinkäymisissäkin on se, miksi näitä romuja jaksaa ostaa. Tämä käyttöautoiluharrastus on oikeasti terapeuttista, vaikka tämänkin ketjun kommentoijista irl-tuttuja on kourallinen. Väittäisin, että muita en edes tunnistaisi näöltä vaikka vastaan kävelisi
Hommahan tosiaan lähti aamulla lapasesta. Työpäivä oli sellainen, että pystyin irtautumaan liukumavapaalle kesken kaiken, joten aloitin aamun soittamalla Kangasalle, että miten se toimarin tsekkaama tarjous meni. Pienen keskustelun jälkeen se oli sitten 4600 € ja auto olis mun. Joten matkaan mars!
Koko päivän positiivinen vivahde alkoi tästä rampista:
Tuo on siis jyrkkä. Siinä on aika tiukka nopeusrajoitus (50 vai 60, en edes muista) ja siinä saa helposti ESP-valon vilkkumaan. No mä päätin koittaa kuinka Nangkangit pitävät mutkassa ja löin kolmosella kaasun pohjaan. Aika pian tuli mieleen tämmönen Saabin mainospätkä:
Eli se, kun Saabin PTU osoittaa väännön Haldex-kytkimen kautta suoraan sinne, missä sitä tarvitaan. Eli kyseessä ei ole pelkkä liikkeellelähtöavustus talvella, vaan oikeasti olennainen osa ajonvakautusta. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun ajan tämmöstä hi-techia ja se tunne oli oikeasti se, että se näkymätön Saab-jumalan (olkoot vaikka Thor sitten) käsi alkoi kääntää autoa. Ei mitään ESP-paskaa, vaan se auto kääntyi. Eli totta tosiaan, se neliveto pelasi. Ihan niinkuin se teki vajaa vuosi sittenki koeajolla...
No siitä sitte meninki suoraan testaamaan soraläntille ja kyllä, myös takapää veti
ESP oli pois päältä ja tuo pahiten ruopiva oli vasen etupyörä, joka pomppas kiveltä montun yli ja siinä kohtaa kierrokset ryntäs. Mutta siis takapääki vetää, molemmin puolin.
Ei siinä sitte auttanut kuin vetää äkkiä Tech kiinni ja tutkimaan. 25 vikakoodia, ei edes paha
Tässä kohtaa pimeät polttimot ja toimimattoman radion oikosulut eivät paljoa kiinnostaneet, vaan kaivoin sen XWD:n koodin ulos:
No nyt alkoikin selvitys. Eli onko tämä sittenkin eLSD:llä? No onhan se. Ja Speedpartsin sivusto sen vahvisti, kun vain Cruorin avustuksella hokasin mikä rivi sieltä pitää katsoa.
No siitähän se riemu sitten repesi kun ostin nelivetovikaisen homeisen auton, jossa ei olekaan (ehkä) ihan totaalisen porsimus maximusta kokenutta nelivetoa ja toisaalta se vesikin siellä lattialla olikin vain kaatunut vesikippo. Lattiamatto oli kuiva ja pesinkin kumimatolta suolamössön pois
Viime syksynä myös tuomitsin tämän tasonsäätövammaseks, mutta tähän onki konvertoitu normi-iskarit ja korkeus oli vain taakse kuormattujen renkaiden syytä.
Nuo jousien alla olevat holkit näyttävät tutulta, eli liittyvät siihen iskarikonvertointiin kait. Joskus niitä googlasin ja jäi muistiin tahra tommosista.
Muutenhan tää on ihan perussiisti auto. Siistimpi kuin edellinen. Penkki lähes ehjä, päälle näkyvää ruostetta vain takakaarissa minipienet läiskät, takapuskuris vähän lakka irtoo... Vois se huonompiki olla 291 tkm ajettuna 12 vuoden jälkeen?
Sitten se remonttilista, tai ainaki huonot puolet:
-Jakopää orkkis
-Kytkimestä ei tietoa, mut ei luista
-Turbo ehkä vähän viheltää isolla ahdolla, en tiä onko vain normia tälle R-koneelle
-Boing boing boing kuuluu kääntäes
-Akku varmaan loppu kun seissy vuosia laanilla
-Se radio tosiaan ei toimi
Nuo nyt ainaki tuli mieleen. Muuten muistin väärin, eli on tätä loppuaikoina harvakseltaan elvytetty Haldexin öljyillä huoltokirjan mukaan. Mutta nyt mulla on focus siinä, että tutkin saako tuon eLSD:n solenoidin putsattua vai ei ja kun neliveto toimii, niin sitte alan vasta muita osuuksia rassaan. Seuraavaks lähen hakemaan Norppaa korjaamolta FinSaabia varten, viikonloppu meneeki siä FinSaabis ja sen jälkeen alan haaliin niitä Haldexin litkuja. Eli toistaiseksi tää seisoo parkkiksella ja lapset kävelee/pyöräilee tarhaan. Rikkinäisellä autolla en hupiajoa aja, vaan nilkutan sen suoraan isän hallille...
Alla olevat kuvat mielessä sitten odottelemaan koska pääsee sotkemaan käsiä nosturin alla