NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja kalle »

nuihin kierteisiin mitkä on tuon raitisilmansuodattimen kotelon alla kannattaa laittaa mutterit, niin sen tiivisteen saa kunnolla kiinni. En muista oliko itsellä nuo klipsut ehjät mutta mutterit nuihin kierteisiin niin pysyy. speedparts-laatu on monesti tullut jo todettua itsekkin. Marmorilla osat on joskus jopa halvempia.
9-3 ss -03
Sotkamo
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nojuu marmori on kyl usein jopa halpa. Ehkä paras esimerkki on niinkin yleinen juttu kuin termostaatti. Ainoa toimiva ja maksaa sen pari kymppiä... Eikä paisarin korkkikaa kaukana parista kympistä ollu, tais olla peräti alle.

Ei taas liity mitenkään tähän, mutta hintakehityksessä Motonet on viime vuosina tuntunut laukkaavan ylös kun taas Biltema polkee paikallaan. Joku niinki pieni juttu kuin sinkkimaali kilikalipullos tais olla Motonetis melkein 50% kalliimpi kuin Biltemas.

Mut joo. Oli vissii ollu ripuli linnulla. Ei sentää kattoon osunu...

Kuva

Operaation pääpointti oli kuitenki termostaatis. Lämmöt ku roikkuu 70 asteen tienoilla... Samalla ajattelin pestä paisarinki, ku ei siitä enää mitää näe. Koko huollon paras puoli on kuitenki se, että työn vitutustaso on pari meisseliä vähemmän kuin tonnaris. Ei tartte pyllistellä nelinkontin konehuonees ja tilaaki on jopa käyttää lekaa termostaattikotelon pultteja avates.

Kuva

Jossain nettisivuilla luki, et riisi on hyvää paisarin putsaukseen.

Kuva

Kyl sillä osan klönteistä saiki pois, mut ei mun käsillä vatkauksen kestävyys riitä. Piti koittaa myös liuttomia, mm. pyykinpesuainetta, 80% viinaa, Fairyä... Tungin jopa hameväen suosiman suihkumallinki paisarin sisään, mut ei niin ei. Kyl siitä vähän parempi tuli, muttei kuitenkaa puhdas. Mekaaninen hankaus se paras tuntu olevan. Eli kai se riisi, jos vaa jaksais...

Kuva

Kuva

Mut kyl siitä nyt jopa näkee paljoko nestettä on. Eli ei se huonommaks muuttunu

Kuva

Termariksi marmorilta haettu Motorad. Tietenki.

Kuva

Vaihdekepin nahkapalje ja nuppiki on ollu ostettuna jo varmaa kaks vuotta. Nuppi ku on aika loppu ja siinä on klappia valehtelematta 2mm. Lisäks se pyörii vapaasti ja sen voi nostaa irti :D

Nuppi veks

Kuva

Vähä sahaa. Näin se myös Wheeler Dealerssis tehtiin, eli siitä kaikki rohkeus :D

Kuva

Tättädää

Kuva

Uus kepin palje on sit vissii vuodesta miekka ja kivi ollu Norpan romulaatikois. Tai ainaki markkahinnat viä on tallella.

Kuva

Ei se muutenkaa ole ihan samanlainen vanhan kanssa...

Kuva

Kiinnityksen erektiorengaski on hukattu

Kuva

Mut hei. Ranerane.

Kuva

Kuva

Wheeler Dealerssis käytettiin kumivasaraa, mutta mulla on ihan kämmen tätä varte...

Kuva

Ei mee tarpeeks alas... Eli "pakkiklipu" ei toimi.

Kuva

Pikkulekalla...

Kuva

Oikea palje tai ei mut hyvin se sopii. Lisäksi kepin tuntuma on paaaljo parempi, ku nuppi ei klappaa. Vähä niinku uuden auton olis hankkinu 8) Eikä ulkonäkökää huonommaks muuttunu.

Kuva

Kulutus tippu n. litran. 110 matkavauhdis ennen meni ysiä ja nyt noin kasia... Eli kyllä termari ittensä takasi maksaa...

Kuva

Pienenä plussana hokasin autoa pestessä, että pinkit valot on sittenki pinkit. Näkee lähinnä seinää vaste. Eli noi vasemmat "matalat" osat ennen "nostoa" on pinkit. Tosin luonnos näkyy paremmin kuin kuvas.

Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Kidesoodalla aikoinaan oman satkun paisarin putsasin. Tuli kuin uusi. :)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tonnarin nahkapalkeen mukana tuli "rautalanka", jolla se kiristettiin tuohon uraan. Vaimon veljen ng-kolkista oli myös kadonnut kyseinen palkeen paikallaan pitävä osa ja korvasin sen sinkityllä rautalangalla.

Paisarin puhdistukseen omassa tonnarissa tuli käytettyä astianpesukonetabletteja pari kappaletta. Jesseteipillä muut reiät umpeen, vedenkeittimellä kuumat vedet sisälle, korkki kiinni ja ravistelua. Kyllä se siitä kirkastui kummasti. Kidesoodaa en edes hoksannut kokeilla.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Minä putsailin paisarin siten, että pistin tuollaista hiekkarantahiekkaa ja vettä sisään. Sitten naapurien katseilta suojassa reilusti ravistelua. Lähti aika hyvin puhtaaksi myös tällä tavalla.
900C -86
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Täytyy varmaa itekki joskus (eli ei koskaan) viritellä rautalanka tohon kepin palkeeseen. Tosin on se nyt viimeset ajelut pysyny sillä "kumilenkilläki". Mut sehän on mun ajoa. Oon nähny sellasiaki kuskeja, jokka enemmänki nyppii varresta sitä keppiä kuin sieltä nupista. Tosin mun autoa ei sellaset aja.

Kidesooda on kyl ihmeainetta. Ehkä pitää sitä ostaa. Kaikki siitä aina puhuu, mutta en oo viä ite löytäny. Prisman elintarvikeosastolta ohjattiin rakennustarvikkeisiin, mutta en sitte sieltä löytäny ja myyjäkki oli kaukana, joten täytyy taas joskus palata aiheeseen. Ja olen siis ettiny sitä elektrolyysin aineeksi, kun siinä kai on nesteenä vettä ja sitä kidesoodaa. Tosin seki homma voi kaatua siihen, ettei mulla ole ns. wanhan liiton laturia vaan ainoastaan älylelu.

Mut nii. En yhtää tiä, että kauanko kolkki mulla viä on (ehkä viikon, ehkä kolme vuotta) joten uusien kesärenkaiden osto tuntui vastenmieliseltä. Piti hankkia kunnon spurgukumit Coltin käytettyjen kasasta, mutta viime hetkellä sitten kaveri Seinäjoelta alko kauppaamaan uusiokumeja :mrgreen: Kuulemma drifting-tyypit niitä käyttää ja pitäisi saada rehellinen mielipide myös tieliikennekäytöstä. Ja kova usko on siihen, että multa saa rehellisen mielipiteen, ainaki jos ne on ihan paskat :roll: Joten olkoot tämä nyt sitten ihan suora mainos Zeck Oy:n toiminnalle, jotta ei jää arvailulle varaa. Yläkerran kahvihuoneessakin on luettavana viimesimmät Saabisti-lehdet :wink:

Inca ku on Saabin hieno vannetyyli, niin Insahan on sitten hyvä siihen. Eli Insa Turbot suoraan Espanjan auringosta 8) Nopeusluokkana miehekäs W eli 270km/h, mutta onneksi tuo nakunaku ei varmaan Saabbia niin lujaa lennätä. Vois loppua usko kesken...

Kuva

Kuva

Vanteinahan on mikkäs muutkaan kuin kolkin mukana tulleet ZCV Punkit tjsp. Ne oli häkkivarastos ilman lukkoa maaliskuusta asti, eikä kenellekkää kelvannu. Pitkään manasin niitä, ja vannoin myös sen, että muuttokuormaan niitä en ota. Mut nyt löyty käyttöä. Porvarirenkaitahan ne 17" on, ellei sitte osta näitä köyhien kumeja.

Kuva

Kuva

Ja kyllähän ne alle pyörähti. 120g meni yhteen vanteeseen painoa, et ei ne kai ihan suorat kiinatinat sit ollu :lol: Tosin kiinatinavanne yhdistettynä uusiorenkaaseen, niin en kyl pessimistinä uskalla edes veikata, että kumpi oli se pahempi :D

Ei ne vanteet kyl hääppöseltä näytä. Liikaa mustaa. Kunnon Jonne-look. Nooh pakko kai se on kestää.

Kuva

Kuva

Kuva

Mut lopputulema köyhien kumeista Jonne-vanteilla:

+Halvat :mrgreen:
+Hiljasemmat kuin ne loppuun ajetut 16" Nokiat. Kuulosti lähinnä sirkkeliltä.
+Ainaki 120km ajot jo kestäny :mrgreen:
+Ei sen enempää urahaukat ku edellisekkää. Tosin kai se on enemmän koosta ja et:stä kiinni kuin merkistä.

-Rätätätätkloksrikspaukpauk. Tosin sekin on matalaprofiilin vika (ei oo ekat vastaavat), eikä renkaan. Eli yleinen miinus tosta all show no go -rengastuksesta.

Eli ei mulla ainakaan vielä noista ole mitää negatiivistä sanottavaa. Kyl mä jo koitin niillä jarrutellakki sen mitä jalasta lähtee, mutta paha se on sanoo juuta eikä jaata kun perstuntumalla yrittäis tieteellisiä loppupäätelmiä tehdä. Kyl se pysähty. Sadekelejä kuitenki odotan innolla... Semmonen huomio kyl on, että nuo vinkuu selvästi. En muista, että mikään muu rengas olis kunnon elokuvaääniä pitäny :lol: Ja aikasemminki olen jarrua painanu ja kaksin käsin ratilla heittäny autoa kaistalta toiselle. Bensalla pestään pensseleitä, nitrot on vanhuksia varte, mutta Dieselillä tehdään voimaa.

Saabbiki taas yllätti täydellisesti ja takaselkänoja on nyt sitten pysyvästi päättäny pysyä alhaalla.

Kuva

Eli kaadoin selkänojan rengaskuljetusta varten, mutta nyt turvavyö on sitten lukossa. Eli kai siinä moodissa, mihkä se menee kun autokin on kallellaan.

Selkänojas on joku klipu, jossa on jo nirhausjälkiä, mutta en kyllä siitä sitä saanu vapautettua.

Kuva

Haulla löyty joku vastaava juttu, jossa oli vain tyydytty runnomaan selkänoja pystyyn ja avaamaan kiinnityspultti lattiasta. Ehkä se on sitten mullekin oikea tapa...

Pakko viä todeta loppuun, että ihan hyvä tila-auto toi porrasperäki on, ku 4kpl 17" rinkulaa meni kivuttomasti kyytiin.

Kuva

Siltikin nää "uudet" autot jaksaa aina hymyilyttää. Kaikkea ne tietokoneet jaksaaki seurata. Eli lisää hajoavia mikrokytkimiä... Ja aina pitää kuitata pois, ku starttaa auton.

Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja Risto »

Paljonko otteeseen on merkitty akselipainoa? Onko enemmän kuin 1090 kg?
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Edessä 1125kg ja takana 1010kg, mut hyshys, ettei kukaa huomaa :wink: Ja katsastuski talvirenkailla...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Aikani sitä takapenkkiä renklasin, ja lopulta sitten päädyin kans aukaseen sen mutterin, jotta turvavyö irtoaa lattiasta.

Kuva

Oli sen verran löysäs, että vissiin joku muuki on joskus käyny räpläämäs :roll: Mut nyt on apinamomentis!

Kuva

Sen verran kuitenki, et jos käy vastaava moka, niin älä runno selkänojaa ylös. Nostaa mitä nousee suosiolla ja sit raottaa istuinosaa, jotta saa 18mm avaimella auki… Sen selkänojan kyllä saa ylös saakka, mutta :roll:

Löysin myös vuodesta 2010 varastos seisseen DLS MW12 subbarinki. Oi niitä aikoja. Tolla on luukutettu monia hyviä biisejä.

Kuva

Kun kerta nelikanavaisen lankun oon laittamas etuovien takia, niin menkööt toi sitten konttiin, kun kerta ilmeisesti ovikaiuttimien taajuudessa ei ole älytöntä ylipäästöä (niin olen ymmärtänyt) kuten takakaiuttimissa on. Eli nythän se on vain painona. Asennuksen viimeistely sitte joskus...

Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Siinä se romu seisoo. On seissy jo juhannuksesta saakka.

Kuva

Operaatio oli käsijarrun säätö. Kuskin puolella kiristinrullasta oli kierteet piilos ja niitä sai ruuvata esiin muutaman millin 8O Mihkä lie oli kadonnu sen edestä kulutuspintaa... Vai olisko kengät hakenu paikkansa. Mene ja tiedä. Tuntemattomat ovat Ooppelin tiet.

Olihan se auto muuten kutakuinki kunnos, mutta ei mee takajarrut läpi ei. Heittoa 40% (sallittu 30%) :( Eli taas remonttia. Tosin rahallisesti halpaa.

Kuva

Enhän mä mitää jarruja ala nyt ruuvaan, ku kuukausi on aikaa. Eli operaatio oli virtakaapeli kolkkiin.

Hommahan alko vauhdikkaasti. Konepellin aukasuvaijerin läpivienti oli todella hollilla kaapelille. Harmi vain, että se ei mahdu siitä. Sen jälkeen hokasin raitisilmasuodattimen vieressä komean kolon.

Kuva

Ei muuta ku hanskalokero irti ja ottamaan tuota apukaapelia vastaan. Harmi vain, että se olikin läpivienti konetilaan...

Sitte ku aikansa oli ettiny foorumilta, oli joku kargin vanha kirjotus jostain kuskin jalkatilan läpiviennistä tomaatin vaijerille, mut en mä semmosta löytäny. Lopulta lämppärin asennusohjees oli paikka, josta porata. Sisältä se löytyikin.

Kuva

Mutta vastapuoli ulkona on sitten Eberin pakoputkea ja muuta kivaa (kuva otettu pa-suodattimen jalustan läpi)

Kuva

Eli mistä helkkarista porukka on poppien kaapelit nyt sitte vetäny? Onko ainoa paikka tehdä uus reikä sinne konepellin vaijerin läpiviennin viereen? Tosin se on sitte semmonen paikka, et ihan varmasti sadevedet tulee läpi, ellei Sialla tiivistä.

Mut turha ilta poppien osalta. Kuitenkin ihan pientä Pimp my rideä harrastin 8)

5 mm reikä lamppuun ja orkkis polttimo roskiin

Kuva

Kaikkien karvaperseliitosten äiti luonnollisesti kytkentätapana

Kuva

Vähä Gorilla-teippiä ja nippusiteitä 8) Alempi kuva otettu niin, et kontti niin paljo kii et käsi just ja just mahtu ottaan kuvan.

Kuva

Kuva

Kerranki hyvä ranetus :idea: Näkeeki jotain kontis, vaikka pussikaljojen pussi peittäiski ainoan lampun.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kolkis alko tuleen kuuma 32 asteen helteellä. Ilmastointi toimii ihan ok, mutta se viimeinen hönkäys puuttuu. Eli ei auttanu kuin päästää aineet mäkeen ja laittaa uudet tilalle. Edellisestä huollosta kun on aikaa huoltokirjan mukaan n. 4 vuotta, niin onhan se jo aikakin. Ja miksi kierrättää vanhoja nesteitä, kun samalla rahalla saa uudetkin. Viä kun jaksais jumpata avoon kuivaimen ja letkun, niin sais sinnekki kylmää.

Kuva

Motonetissäkin olen aina kironnut ammattitaidotonta myyntiporukkaa, kun onhan se tympeää varaosatiskillä, että ite pitää kaikki varmistaa. Nyt kuitenkin ostin rosterisia t-pulttikiristinpantoja, mutta kun viivakoodi puuttui, oli kassatyttö antanut sitten n. 75% alennuksen :mrgreen: Eli osta neljä, maksa yks :idea: Plussana viä koko ihan hatusta tempastu, ku pannan kyljes lukee isolla 88-93. Harmi etten ostanut enempää...

Kuva

Pannathan tulee avon kaiuttimiin. Saa kiinnitettyä (kolme pistettä kojelaudalla nyt) ja toisaalta peittää rumat pohjatyöt allensa :roll:

Kuva

Panostin oikeen johtosuojaanki, et on sitte mustaa kaapelia mustaa kojelautaa vasten. Kerralla ku tekee hyvän.

Kuva

Ja viimeinen koekuuntelu + sovitus. Vasemman puoleisista pöntöistä pitää kääntää pannat toisin päin... Ja kieltämättä onhan noi massiivisemmat pöntöt, mitä aluks mielessäni ajattelin 8O

Kuva

Kuva

Huomenna olisi tarkoitus ruuvata kiinni. Onhan ne jo jokusen kuukauden tos pöydällä pyörinykki. Avokausiki kohta jo ohi :D Mut projekti, projekti...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Avon tyhjäkäynti on taas eläny omaa elämäänsä, yleensä yläkanttiin. Se on kuitenkin korjaantunut, ku on renklannu tk-moottorin liitintä muutaman kerran irti... Nyt sitte jaksoin nähdä sen 2min vaivan eli avata kaks klemmaria, suihkia puoli pulloa jarrukliineriä ja toiset puoli pulloa crc:tä. Toimi ainaki 30sek testin, ku löin auton käyntiin...

Pistin kaiuttimien johtoihin pätkät sitä mustaa lerssiä, nii on sit nätimmän näköset.

Kuva

Fiksuna tökein porakoneella pumpulien sekaan, ku tein kiinnitysreikiä koteloihin. Toisen kohdalla sit älysin jo ottaa pumpulit väliaikaisesti pois...

Kuva

Ensiks mietein kojelaudan koskemattomuutta, mutta onhan niitä kojelautoja maailma täynnä. Eli ruuvilla vaa läpi.

Kuva

Reunakajareitten johdot meni siististi a-pilareihin ja keskimmäiset aurinkotunnistimen alle.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Hommahan meni melkolailla hyvin, vain yksi ruuviki tippu ilmakanavaan. Pitää hakea huomenna magneetti kaupasta, ettei mee minkää läpän väliin koskaan ikinä.

Samalla tein sen jo pari vuotta rästis olleen hommanki eli usb hanskalokeroon, niin saa ottaa iPodin pois kojelaudan sisältä :mrgreen:

Kuva

Kuva

Sain vedettyä kaikki kaiutinkaapelit hanskalokerolle asti sekä vahvistimen virtakaapelin tulipellin läpi. Vähä olis paineita kuitenki, ku to ja pe illat ohjelmaa ja lauantaina pitäski sit olla pelkääjän paikalla kaljapullo kädes 8)

Suurin työ lienee ovikaiuttimien johdottaminen. Pianko nykytilanteesta kaapelit konttiin vetää...

Kuva

Kaiuttimet on nyt symmetrisesti eli kuskilla 85cm korvasta ja apparilla sentin vai kaks enemmän. Ideahan on vetää yhdellä rca-parilla koko setin äänet taakse ja sit vahvistimen päästä ruuvata kaikki. Ovikaiuttimet jää omaan arpajaiseensa et toimiiko vai ei, mutta näillä mennään. Yhtä kaapeliparia puoltaa myös se, että aina ku on akun kenkä irti, niin ei tartte säätää. On kerrasta kunnossa, kunhan ottaa yleensä oletuksena olevan juntti-loudnesin vaa pois.

Tällä kertaa latasin iPhoneenki joku säätötyökalun. Ei tartte sit Radioshackilla ja Room EQ Wizardilla suotimia ja gainia säätää... Tai siis Radioshackia nyt tartten joka tapaukses, mut suotimet ajattelin koittaa iPhonella.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

JP_Vette kirjoitti:Edellisestä öljynvaihdosta 4200 km (5 vko sitte 8O ) ja öljyähän toi syöö

Kuva
Lähtötaso nuolen kohdassa.
tetammi kirjoitti:Ite syyttäisin vast öljysyöpöks jos seuraavalla neljäl tonnil vajentuu saman verran. Ainakin oman kokemuksen mukaan omat menopelit on ylitäytön hukannu melko nopeesti ja sitten tasoittuneet. Ja diisseleis pitää kaiketi olla tyytyväinen jos pinta vähän laskee eikä ainakaan nouse. :mrgreen:
Edellisestä kuvasta joku 6 tkm ja tilanne nyt tämä

Kuva

Eli ei optimisti-tetammi väärässä ollut. Ei ei olekaan öljysyöppö. Pitäisi kuitenkin liruttaa nykyset ulos ja laittaa uudet tilalle.

Kolkki on myös tuprautellut woimasavua aika paljo. Jos kevyesti pintakasulla ajelee, niin tulee kunnon pölläytys, ennenkuin savutus tasottuu. Taajamassa sillä saa lähes peitettyä takana tulevan valot… Lisäksi silloin tällöin auto savuttaa tasakaasulla ajaessa sen verran, että peilistä sen näkee. Tämän saa pois polkasemalla kaasun pohjaan, jolloin tulee vain se "normaali" määrä savua.

Hassulla päättelykyvyllä palamattomasta dieselistä ja kokemuksista Transiitin EGR:stä olen päätynyt siihen, että EGR jumittaa satunnaisesti. Mikään kovin likainen se ei ollut kun sen avasin. No kuitenki, diesel on halpaa ja woimasavu tyylikästä. Kuitenki potkuis tuli ensin kauhee kuittailu mopoautolta kuulostavasta Saabista ja sit viä lopuks gt17:lla pölläyttelevät oli kateellisia mun woimasavuista ainaki kommenttimäärästä päätellen. Eli tilasin sit Puolasta Tafmetin EGR-cheaterin, jos vaikka vahingossa mun päättelyt viasta osuisi oikeaan...

Kuva

Ensiks vähä mittailtiin yleismittarilla ohjeen mukaan

Kuva

Hifistelijä ostais uudet liittimet, jolloin sais plug and play -tyyppisen. Mut mä tykkään ranetuksesta

Kuva

Portasolilla liimaten. Oli muuten pihalla tuulessa ja silti piisasi lämpö… Ei vaan halpismaatilakolveilla…

Kuva

Sit juotoksen suojaksi kutistesukka, jonka suojaksi vulkanoituva teippi ja vielä sen suojaksi sähköteippi. Eli kunnon karvapersepaketti. Onneks jää kulissimuovit konehuonessa peittämään tota :mrgreen:

Kuva

Toinen johtonippu liitettiin immuun. Siihen panostin sentään sitä tuning-karvasuojaa ympärille, ettei oo niin rane. Kuitenkin katsastukses inssi ehkä saattaa kattoa pellin alle, ja tämähän on laiton saasteenestojärjestelmän poisto :roll:

Kuva

Itse boksi piti olla paikas, joka ei ole kuuma tai kostea. Misäköhän konehuonees semmonen on? No muovipussia ja teippiä, niin kyl se siitä. Ja sijotus lukkopellin alle, suoraan suolakurapaskasuihkuun. Mut kaippa syyläri on pakosarjaa viileempi.

Kuva

Kuva

Vikavalohan tietenki palo, ku niitä mittailuja tehtiin liittimet auki. Aluks meinasin jo soittaa pjv:lle, mut muistin, et onhan mulla obd-palikkaki

Kuva

Kuva

Ja homma pelaa! Ei vikakoodeja ja ainaki ne jäätävät pölläyttelyt ainaki koeajolla oli pois. N. 10 km matkalla en myöskään saanu savuttaan tasakaasulla. Kevyt huntu luonnollisesti tulee, kyseessä ku on diesel. Periaattees tän pitäs kai vaikuttaa kulutukseenki, ku ne kaikki pölläytykset on palamatonta dieseliä.

Nii joo. Avolla katto auki (huonompi aerodynamiikka?) liikenteen mukana (ei mitää kolmosella ohitteluja kovin montaa) Turku -> Merikarvia 6,4 litraa satasella. Paljoko mahtaa hävetä uusille ekoautoille? Ihan jäätävä ero siihen vanhaan aikaan, ku lämmöt roikku, vaikka mittarin mukaan oliki "normaali".
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Helteitä on ollu ja avo on kaivannut ajoa, mutta ku ei kerkeä niin ei kerkeä. Eli se on seissyt Kauhajoen Sambakarnevaaleilta ja Seinäjoen Tangomarkkinoilta saakka paikallaan. Nyt oli hyvä keli sitä ulkoiluttaa, kun vettäkin luvattu illaksi. Samalla sit päätin vaihtaa uudet pyyhkimen sulat kolkkiin ja siirtää kolkista avoon. Uusia ku ei malta molempiin ostaa...

Itseasiassa sulat tuli "kaupantekijäisenä" avon mukana jo muutama vuosi sitten, vaikkakin sanoin, ettei se kauppa niistä kiinni ole. On taas sitten asia mitä mä en ymmärrä:

Kuva

Enkä edes viittiny indikaattorin suojaa repiä pois. Näkeehän sen ny hemmetti siitä pyyhintätuloksestaki, että koska sulka pitää vaihtaa :roll:

Kuva

Avoki sai heti ainaki 5 heppaa lisää pellin alle, ku wanhat Bosch Spoilerit vaihtu koristekuorella varustettuun rungottomaan. Mut ei kerrota kellekkää, et nääki on aikanaan dyykattu Motonetin roskiksesta :oops: Ja hyvin viä pyyhii. Ehkä näissäkin oli indikaattori, joka kehotti vaihtamaan ne... Ja toinen koristekuori on vähä rikki.

Päästin pyyhkijän omalla jousivoimallaan lasia vaste, niin alko hälyn tärinätunnistin tekeen varotusuikutuksia. Näemmä on edelleen säädöissään. Hyvä ja halpa siis tällä kertaa.

Kuva

Ja nyt muistuikin mieleen, että ne tonnariin rakennetut lämpiävät sulat on edelleen asentamatta. Ehkä talveksi kolkkiin 8)

Avo iloitsi jälleennäkemisestä taas jumittavalla tk-moottorilla. Ja heti kerrasta siis kierrokset ylös kylmällä koneella. Ei ryntäytetä niitä koneita, vai miten se menikää...

Kuva

Eipä siinä muuta kuin renkuttamaan liitintä irti ja paikalleen takasi, niin kyl se siitä herää. Tarkensin tarkotuksella tohon alipaineletkuun, joka hikoilee läpi. Ei vissiin sekään sitten ole ihan optimaalisimmassa käytössä. Vai onko toi normaalia? Olisko noi viime kesänä tullu laitettua.

Kuva

Onneks Coltti lupas jostain varaston nurkilta löytää mulle uutta vastaavan käytetyn. Ei tunnu jarrukliineri- ja crc-kylpy auttavan.

Aattelin sit vähä ajella, ku autohan tykkää ajamisesta. Sadekin sopivasti osu. Hyvä, että vaihdoin ne sulat.

Kuva

Pieni huomio liittyy myös siihen, että sateen jälkeen märällä asfaltilla ei kakkosella vetäny tyhjää, vaikka vedätin sen 30 km/h -> 100 km/h ohikulkutien rampilla. Supertehokas 2.2 nakunakukolkki on samalla rampilla kosteella kelillä on naksutellu tehokkaasti TCS-valoaan kakkosella vedättäes, ku renkaina on ne Insa Turbot :mrgreen: En sit tiä, et onko vika renkais vai dieselin murhaavas voimas. Mut ei ne silti niin huonot renkaat ole, mitä ihmiset jaksaa huutaa. Varsinki ku ottaa huomioon, että ne makso mulle aika vähä. Toki yks kolari, niin ei olis kannattanu täs säästää 200e, mutta näillä mennään.

Kävin Motonetis vähä shoppailemassa (eli en ostanu mitää) ja silmään pisti Turtle Waxin uudelleenbrändäys. Yleensähän purkit on ollu Pokémoneja muistuttavia, mut nyt onki uusi tuotesarja tosi konservatiivisen ja ylellisen näköstä 8O

Kuva

Kungsin pesusieniki on niin kallis, et taidan omani viä jaksaa pestä pesukonees uudenveroseks. On se jo sieltä täältä revennykki, mut ei se mua haittaa.

Kuva

Bongasin myös Saabistissa #94 suositellun maaliruiskun nahkapenkkien maalaukseen. Pitäs toi ostaa ja joku kompura kylkeen. Jos vaikka ennen talvisäilöä oikeesti sais ne kuntoon...

Kuva

Nyt sit ku hälyttimen toimintaki on tullu testattua, uskalsin ajaa Halisten S-Marketin eteen, jotta sain Sambailukaljatölkit kerättyä pois autosta haisemasta.

Kuva

Sinne ne sujahti.

Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tässä ketjussa on kyllä kuvasanallinen kerronta vähintäänkin perusteellista :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin