Sivu 18/85

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Lähetetty: To Elo 12, 2021 09:20
Kirjoittaja JP_Vette
Projekti tai paalaus. En viä tiä kumpi :lol:

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Lähetetty: To Elo 12, 2021 09:36
Kirjoittaja McStadey
Onnea uuteen projektiin. Jos punainen oli tylsä niin ehkä tuon kanssa pääsee kiroilemaan auton alla yön pimeinä tunteina kädet kyynärpäitä myöden öljyssä :mrgreen:

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Lähetetty: To Elo 12, 2021 09:37
Kirjoittaja AZP
Mä jo meinasin tuosta kuvasta, että auto on myyty muualle ja nyt jäi harmittamaan.

Mutta ehkä se sitten selviää tulevaisuudessa mikä harmittaa ja kuinka paljon :mrgreen:

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Lähetetty: To Elo 12, 2021 09:58
Kirjoittaja saabcabrio
Onnittelut :D Mielenkiinnolla odotan millaiseksi elo tämän kanssa muodostuu

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Lähetetty: To Elo 12, 2021 11:29
Kirjoittaja JP_Vette
Kuva

Alotetaan ilosista:
-Vettä lattialla oliki kaatunut suolakuivainkippo tahmeudesta ja sinisistä läikistä päätellen
-Perä nousi ylös kun kiinatinat otti pois kontista (jäi myyjälle osana tinkimisprosessia) ja korokerenkaista päätellen Nivomatit on heivattu pois
-eLSD 8)
-XWD:n hoivatarpeesta ilmottavasta herjasta huolimatta joka nurkka ruopii

Techillä kaivoin 25 vikakoodia, joista yks oli nelivetoon liittyvä, eli eiköhän päivä tähänki risukasaan viä paista. Vähä niinku se yks jakopäävikanen punanen, jossa ei ollutkaan jakopäävikaa. Pessimisti ei pety :mrgreen:

Kuvia ja tarkennusta myöhemmin jahka kerkeen.

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Lähetetty: To Elo 12, 2021 11:48
Kirjoittaja Pölhökustaa
Onnea uudelle projektille!

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Lähetetty: To Elo 12, 2021 11:50
Kirjoittaja mttm
Onnittelut, minäkin luulin että joku muu luki tätä keskustelua ja kävi nappaamassa sinun nenän edestä.
Mutta mielenkiintoista luettavaa varmasti tulevaisuudessa.

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Lähetetty: To Elo 12, 2021 12:27
Kirjoittaja AZP
JP_Vette kirjoitti:
Ke Elo 11, 2021 14:46
Sanoin, et kun puhelimes luvattiin 6000 € ja perä maksaa Maptunilla 2000 €, niin tarjoan 4000 €.
Hieman epäselväksi jäi, että oliko toi 4k nyt se hinta millä irtos?

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Lähetetty: To Elo 12, 2021 12:34
Kirjoittaja JP_Vette
4600 €, tosin eLSD maksaa kahden tonnin sijaan kolme, eli tavallaan maksoin tonnin liikaa :mrgreen:

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Lähetetty: To Elo 12, 2021 12:43
Kirjoittaja Tobbana
Ei oo kyllä hinnalla pilailtu silti.

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Lähetetty: To Elo 12, 2021 13:27
Kirjoittaja AZP
Varsinkin jos perä kaipaa vain hellyyttä, rakkautta, uutta öljyä ja tiivisteitä :D

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Lähetetty: To Elo 12, 2021 13:48
Kirjoittaja lauriolio
No nyt on kyllä rohkea veto!

Jos pelkkä perushuolto ei auta, niin aina voi viedä auton katsastukseen ja toivoa, että testaavat jarrut kaksivetoisille soveltuvassa jarrupenkissä :D Näitä on vissiin ihan enemmänkin rikottu konttorien toimesta lopullisesti.

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Lähetetty: To Elo 12, 2021 14:00
Kirjoittaja JP_Vette
Ensinnäkin kiitos kaikille, jotka ovat toivottaneet onnea projektista jne! Siinä ei ole mitään salattavaa, että tämän foorumin henkinen tuki niin myötä- kuin vastoinkäymisissäkin on se, miksi näitä romuja jaksaa ostaa. Tämä käyttöautoiluharrastus on oikeasti terapeuttista, vaikka tämänkin ketjun kommentoijista irl-tuttuja on kourallinen. Väittäisin, että muita en edes tunnistaisi näöltä vaikka vastaan kävelisi :)

Hommahan tosiaan lähti aamulla lapasesta. Työpäivä oli sellainen, että pystyin irtautumaan liukumavapaalle kesken kaiken, joten aloitin aamun soittamalla Kangasalle, että miten se toimarin tsekkaama tarjous meni. Pienen keskustelun jälkeen se oli sitten 4600 € ja auto olis mun. Joten matkaan mars!

Koko päivän positiivinen vivahde alkoi tästä rampista:

Kuva

Tuo on siis jyrkkä. Siinä on aika tiukka nopeusrajoitus (50 vai 60, en edes muista) ja siinä saa helposti ESP-valon vilkkumaan. No mä päätin koittaa kuinka Nangkangit pitävät mutkassa ja löin kolmosella kaasun pohjaan. Aika pian tuli mieleen tämmönen Saabin mainospätkä:

Kuva

Eli se, kun Saabin PTU osoittaa väännön Haldex-kytkimen kautta suoraan sinne, missä sitä tarvitaan. Eli kyseessä ei ole pelkkä liikkeellelähtöavustus talvella, vaan oikeasti olennainen osa ajonvakautusta. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun ajan tämmöstä hi-techia ja se tunne oli oikeasti se, että se näkymätön Saab-jumalan (olkoot vaikka Thor sitten) käsi alkoi kääntää autoa. Ei mitään ESP-paskaa, vaan se auto kääntyi. Eli totta tosiaan, se neliveto pelasi. Ihan niinkuin se teki vajaa vuosi sittenki koeajolla...

No siitä sitte meninki suoraan testaamaan soraläntille ja kyllä, myös takapää veti 8O

Kuva

ESP oli pois päältä ja tuo pahiten ruopiva oli vasen etupyörä, joka pomppas kiveltä montun yli ja siinä kohtaa kierrokset ryntäs. Mutta siis takapääki vetää, molemmin puolin.

Ei siinä sitte auttanut kuin vetää äkkiä Tech kiinni ja tutkimaan. 25 vikakoodia, ei edes paha :lol:

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä kohtaa pimeät polttimot ja toimimattoman radion oikosulut eivät paljoa kiinnostaneet, vaan kaivoin sen XWD:n koodin ulos:

Kuva

No nyt alkoikin selvitys. Eli onko tämä sittenkin eLSD:llä? No onhan se. Ja Speedpartsin sivusto sen vahvisti, kun vain Cruorin avustuksella hokasin mikä rivi sieltä pitää katsoa.

Kuva

No siitähän se riemu sitten repesi kun ostin nelivetovikaisen homeisen auton, jossa ei olekaan (ehkä) ihan totaalisen porsimus maximusta kokenutta nelivetoa ja toisaalta se vesikin siellä lattialla olikin vain kaatunut vesikippo. Lattiamatto oli kuiva ja pesinkin kumimatolta suolamössön pois :D

Kuva

Viime syksynä myös tuomitsin tämän tasonsäätövammaseks, mutta tähän onki konvertoitu normi-iskarit ja korkeus oli vain taakse kuormattujen renkaiden syytä.

Kuva

Kuva

Nuo jousien alla olevat holkit näyttävät tutulta, eli liittyvät siihen iskarikonvertointiin kait. Joskus niitä googlasin ja jäi muistiin tahra tommosista.

Muutenhan tää on ihan perussiisti auto. Siistimpi kuin edellinen. Penkki lähes ehjä, päälle näkyvää ruostetta vain takakaarissa minipienet läiskät, takapuskuris vähän lakka irtoo... Vois se huonompiki olla 291 tkm ajettuna 12 vuoden jälkeen?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten se remonttilista, tai ainaki huonot puolet:
-Jakopää orkkis
-Kytkimestä ei tietoa, mut ei luista
-Turbo ehkä vähän viheltää isolla ahdolla, en tiä onko vain normia tälle R-koneelle
-Boing boing boing kuuluu kääntäes
-Akku varmaan loppu kun seissy vuosia laanilla
-Se radio tosiaan ei toimi

Nuo nyt ainaki tuli mieleen. Muuten muistin väärin, eli on tätä loppuaikoina harvakseltaan elvytetty Haldexin öljyillä huoltokirjan mukaan. Mutta nyt mulla on focus siinä, että tutkin saako tuon eLSD:n solenoidin putsattua vai ei ja kun neliveto toimii, niin sitte alan vasta muita osuuksia rassaan. Seuraavaks lähen hakemaan Norppaa korjaamolta FinSaabia varten, viikonloppu meneeki siä FinSaabis ja sen jälkeen alan haaliin niitä Haldexin litkuja. Eli toistaiseksi tää seisoo parkkiksella ja lapset kävelee/pyöräilee tarhaan. Rikkinäisellä autolla en hupiajoa aja, vaan nilkutan sen suoraan isän hallille...

Alla olevat kuvat mielessä sitten odottelemaan koska pääsee sotkemaan käsiä nosturin alla 8)

Kuva

Kuva

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Lähetetty: To Elo 12, 2021 14:32
Kirjoittaja AZP
Kyllä tääkin taas opettaa, että pessimisti ei pety :mrgreen:

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Lähetetty: To Elo 12, 2021 22:16
Kirjoittaja JP_Vette
Semmosta se joskus on. Mä oon niin ankean pessimistikoulutuksen saanu sen yhden T7:n kanssa, että ei näissä vanhoissa romuissa lähtökohtasesti paljoa positiivista näe.

Nollasin autosta vikakoodit ja kävin ABC:llä tsekkaamassa rengaspaineet. Kunnossa oli, mutta huomasin samalla sekarengastuksen: Maapurjeet takana ja Nangkangnit edes. Oli sentään samaa kokoa ja molemmissa kutakuinki saman verran pintaa... Ja siis rengaspaineet oli kunnossa, XWD:n huollosta kyllä jaksoi muistuttaa nollauksesta huolimatta :)

Samalla aloin metsästämään kullasta tehtyjä nesteitä. Kun Saabin orkkisöljyt on sikahintaisia, käännyin NeoBrothersin puoleen. No siellä taas punnan kurssi on ankea ja päälle vähän tullia ja alvia, tullaussäätöjä unohtamatta (kesti vuodenvaihteessa joku 2 kk). Eli hieman opelclubfinlandia ja Neo Brothersin tuotekuvia miksattuna:
-Perään tulee Motul Gear 300 LS GL5
-Haldexiin Febi 101171
-Etupään mikälieyksikköön Febi 32590
-Suodattimeksi valikoitui Maptunilta tarvikesetti

Hintaa koko setille tuli 135,66 €.

Noilla nyt pääsee alkuun. Perää ja etuyksikköä toki saa huuhdeltuaki ylimääräsellä öljyllä, mutta jos Haldex osottautuu tosi törkeeks, niin siihen täytyy sitte ostaa heti perään toinen setti. En nyt kuitenkaan tässä kohtaa aatellut säästää postikuluissa, vaan olen optimisti siitä, että kolme vuotta vanhat öljyt Haldexissa ovat niin hyvät, että ylimääräiseen huuhteluun ei jää tarvetta ja auto pelaa normaalilla huollolla. Ja pelaa tai ei, niin nyt ainaki tulee varmistettua että noissa jokaisessa lokerossa on ylinpäätään öljyä... Sinänsähän jumittava solenoidi tuskin hajottaa autoa, vaikka ajamista jatkaisikin, kun nyt auto saa seistä ellei tulipalohätä tule lähteä ajamaan. Muistan yhden Volvon, jonka perästä tuli desi-pari pois ja tilalle pistin kuitenki melkein litran :roll: