Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Helmikuu 2020:
matkaa 725 km
sähköä 250 kWh
- maksullista sähköä 165 kWh = 17 €
- ilmaista sähköä 85 kWh
bensaa 8,9 litraa (Watchdogin mukaan) = 13 €
kulutus yhteensä (34 kWh + 1,2 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 26 € -> 3,6 €/100 km

Alusta laskien eli 4,5 kk ajalta:
matkaa 3585 km
sähköä 967 kWh
- maksullista sähköä 729 kWh = 75 €
- ilmaista sähköä 238 kWh
bensaa 58 litraa = 85 €
kulutus yhteensä (27 kWh + 1,6 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 160 € -> 4,5 €/100 km

Helmikuussahan mentiin lämmityslaite päällä käytännössä koko ajan, ja alkukuusta ennen kuin tökkäsin vastuksen ulkolämpöanturin paikalle, kävi polttokone tiuhaan lämmitystä varten. Tuli myös pari-kolme päivää, jolloin sähkörange loppui. Osa näistä johtui lämmityksestä (ilman sähkölämmitystä olisi range riittänyt), osa oli ihan rehellisiä pidempiä ajomatkoja.

Vertailuna vielä tammikuulta 2020 samat laskelmat, tuolloinhan ei lämmityslaitetta käytetty lähes laisinkaan:
matkaa 759 km
sähköä 198 kWh
- maksullista sähköä 110 kWh = 12 €
- ilmaista sähköä 87 kWh
bensaa 0,1 litraa = 0 €
kulutus yhteensä (26 kWh + 0,0 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 12 € -> 1,6 €/100 km

Lämmityslaitteen käyttö helmikuussa siis käytännössä enemmän kuin tuplasi kulut per 100 km. Merkittävä osa tästä tuli bensankulutuksesta, toki myös sähkönkulutus lisääntyi lämmittämisestä. Sen rahallinen vaikutus on kuitenkin vaatimaton. Ja kelit oli helmikuussa aika samat kuin tammikuussa, joten siitä ei ole kyse. Eli tässä sitä syytä koittaa minimoida polttomoottorin turhat käynnistykset pelkästään lämmityslaitteen vuoksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei meinaa polttomoottori käynnistyä, vaikka kuukausikin vaihtui. Eli muutaman päivän yli 3 kk menty ja nyt on tankkauksen jälkeen mennyt kolme täyttä kalenterikuukauttakin. Johtopäätös: hurrien ohjekirja puhuu pehmeitä ja tähän autoon pitää tankata 20 litraa ennen toukokuun 28. päivää tai alka kone mylvimään.

Jäämme seuraamaan tilannetta. Tällä tahdillahan ei pumpulle olisi asiaa ennen syksyä, mutta yksikin pidempi reissu voi muuttaa tilanteen jo ennen tuota toukokuun loppua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolla aiemmin ihmettelin häilyvää mainintaa suomenkielisessä manuaalissa:
AZP kirjoitti:
Ma Helmi 24, 2020 11:32
• Täytä polttoainetta vähintään 30 litraa 6 kuukauden välein (siten, että 6 kuukauden kuluessa lisätään yhteensä vähintään 20 litraa polttoainetta).
Siis ei sittenkään muistikuvieni mukaiset 15 litraa per 3 kk, vaan 20 (vai 30?) litraa per 6 kk?
Nyt luin manuaalia, ja aloin ihmeteelä mitä mä oikein sekoilen, siellähän lukee selvästi
• Täytä polttoainetta vähintään 20 litraa 6 kuukauden välein (siten, että 6 kuukauden kuluessa lisätään yhteensä vähintään 20 litraa polttoainetta).
Pienellä selaamisella selvisi, että melkein sanasta samaan sama teksti löytyy kahdesta eri kohtaa manuaalia, ja toisessa on tuo 30/20 litraa epäloogisesti kun toisessa puhutaan vain 20 litrasta. Eli selvästi se 30 litraa on painovirhe, ja 20 litraa on oikea määtä silloin kun bensan vanhenemisajaksi on määritelty 6 kk.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jotain hauskaakin välillä, eikä ikuista nillitystä bensakoneen käynnistä tai pennin venytystä sähköllä ajellen. Ne vajaa viikko sitten ebaysta tilatut 94 oiron kattotellingit saapui tänään.

Ne tuli atomeina, eli piti koota kuin Ikean sohva, mutta ei siinä mennyt insinöörilläkään kuin vartti. Ihan laadukkaan oloista kamaa, putket F1-spoilerin muotoista alumiiniprofiilia ja päätykappaleet tukevaa muovia. Tähän asti oon tosin aina asentanut vain metallisilla kiinnityskappaleilla olevia ruuvattavia telineitä Saabin telineenkiinnitysreikiin, joten tämä umpinaisiin kattokiskoihin kynsi/puristusliitoksella tuleva muovinen laitos hieman arveluttaa:

Kuva

Noi on sen verran sopusuhtaisen näköiset, että niitä voisi pitää kiinni vaikka jatkuvasti, jos olisi säännöllistä tarvetta:

Kuva

Kuva

Toisin sanoen eivät ole 20 cm korkeat ja päädyistä ei törrötä jalan verran tankoa sivulle. Kääntäen tietenkin on niin, että katon ja telineen väli on ahdas mitään kiinnittää ja tangot on minimipituiset, eli mitään leveämpää levyä esim on vaikeampi tuohon kiinnittää. Mulla tarve kuitenkin on pääasiassa sekalaista lankkua tai putkea silloin tällöin, joten noi on mun käyttöön ihan priimat. Vähintään halvan hintansa arvoiset. Kunhan vain pysyvät paikallaan ajossa :roll:

En mä niitä saanut heilumaan vaikka miten käsin koitin repiä, tosin mun lakunauhakäsivarsilla se ei ole vielä mikään saavutus :mrgreen:

Eilen tuli mittariin 130 000, eli pian on 4 tkm ajeluja mun omistuksessa täynnä.

Kun en kuitenkaan osaa olla rahanmenosta puhumatta, niin laitetaas tähän mennessä kertyneitä kuluja:
varustelu: 150 € (94 € kattotelineistä, 25 € takaluukun kumimattoon, 12 € peräkärrytöpselin 7->13 pin sovitteeseen ja 20 € PHEV-Boxin palautuskuluihin)
fiksailuihin: 10 € (AutoGlym Car Glass Polish tuulilasin kiillotukseen)
korjaukset: 9 € (takaluukun irronneeseen pohjapahviin muovikiinnikkeet)
huollot: 54 € (jarrupalat tarvikkeineen ja raitisilmasuodatin)
käyttökuluja: 52 € (sulat ostettu kahteen kertaan, on sitten varastossa pariksi vuodeksi)
vakuutukset noin 4,5 kk ajalta: 235 € (täyskasko ja liikennevakuutus)
ajoneuvoverot noin 4,5 kk ajalta: n. 40 € (laskuja tai edes laskelmia ei ole kyllä Trafilta tullut, mutta tuon verran pitoajalta on kertynyt)
bensaa: 85 €
maksullista sähköä: 78 €

Noista tulis yhteensä 713 euroa. Arvonalenemaa ihan mahdoton tällaisella aikaperiodilla arvioida luotettavasti, mutta jos olettaa vanhan kunnon 15 % jäännösarvosta per annum, niin se olisi noin 1270 euroa. Toki en tästä saisi helposti itse myyden sellaista summaa että tuo toteutuisi, enkä varsinkaan minään järkevänä vaihtohyvityksenä, mutta pitkällä pitoajalla tuon verran voi jyvittää nyt ekalle 4,5 kuukaudelle. Yhteensä siis kuluja vajaa kaksi tonnia. Tekis noin 52 senttiä per kilometri tai 12 kuukaudelle skaalattuna 5300 euroa vuodessa kustannuksia.

Vertailutestihistoriasta voi taas kaivaa loppuunajetun Saabin, jolla kustannus oli 50,8 senttiä per kilometri ja vuositasolla noin 4700 €. Mulla oli se hypoteesi autoa vaihtaessa, että kallis töpselimitsu menis mun käytössä suunnilleen samoilla kuluilla kuin halpa dieselsaab. Ainakin tässä vaiheessa luvut tukee tätä hypoteesia, kulurakenne on vain ihan erilainen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:
Su Maalis 01, 2020 14:05
Johtopäätös: hurrien ohjekirja puhuu pehmeitä ja tähän autoon pitää tankata 20 litraa ennen toukokuun 28. päivää tai alka kone mylvimään.
Väärin. Japanilaisilla on ilmeisesti 33 päivän kuukaudet, koska tänään aamupäivällä (99 päivää edellisen tankkauksen jälkeen) kun piti lähteä töistä, niin polttokone käynnistyi ja auto oli charge-moodissa eikä suostunut siitä poistumaan. Ruudussa ilmoitus, että moottori on käynnistetty polttoainejärjestelmän huoltamiseksi. Eli tuli kalenterissa päivät täyteen ennen kuin tankki tyhjeni.

Onneksi heti nurkan takana on bensa-asema, niin kävin lorottamassa tankin täyteen. 22,5 litraa sinne meni ja mittarivirhe korjaten edellisestä tankkauksesta oli sattumalta kulunut melko tarkkaan 2250 km. Eli litran sataselle mennyt bensaa. Sen päälle mennyt edellisen tankkauksen jälkeen 683 kWh sähköä, eli 30 kWh/100 km. Sähköistä reilu kolmannes on ollut ilmaista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kyllä on jotenkin puupäistä logiikkaa. Voisiko tuota kiertää imemällä bensaa pois tankista, jottei tarvitsisi tankata niin paljoa bensiiniä jota ei välttämättä tarvitse seuraavan kolmen kuukauden aikana?

Meillä töissä asiakkaan edustajalla on myös vastaava auto, ja pistin merkille että moottori pörisi varsin vanhanaikaisella soundilla heti kun rouva oli palaverista lähdettyään istunut autoonsa. Yksi aste pakkasella. Olisi hauska tietää mitä mahtaa kulutus olla, veikkaisin että autoa kumminkin ladataan seinästä melko orjallisesti...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä se tankkia tyhjentämällä varmasti onnistuisi, koska käsittääkseni ainoa asia mitä seurataan on se, ilmestyykö tankkiin lisää bensaa. Pitää vain muistaa käynnistää auto imemisen ja takaisintankkaamisen välillä, muuten voi mennä imupuuhat hukkaan :mrgreen:

On se ihan ymmärrettävää, että tuollainen laskuri on autoon sisällytetty. Meitä pääasiassa sähköllä ajavia lienee kuitenkin jonkinlainen määrä maailmassa, ja sitten niitä autoja joissa bensa on päässyt vanhenemaan tankkiin hinattaisiin takuun tai Mitsun tiepalvelun piikkiin pajalle ihmeteltäviksi. Ihan fiksua varautumista tuo on Mitsun insinööreiltä ollut. Toki siitä, ovatko 99 päivää ja 15 litraa järkeviä numeroita, voidaan olla eri mieltä.

Samoin kuin siitä, onko kiva että asiasta ei tule ruutuun mitään ennakkovaroitusta esim päivää-paria ennen pakkokäyttöä. Mutta ei auton suunnittelijoille kai ole tullut mieleen miten vastenmielisenä moni PHEV-kuski pitää polttomoottorin käynnistymistä, joten eivät ole pitäneet ennakkovaroitusta tarpeellisena.

Tuon moottorin ääni on kyllä varsinkin kylmänä aika karkea. Johtunee tosin osittain myös siitä, että kun kone käynnistyy, sitä käytetään yleensä jossain 1100-2000 rpm kierrosalueella. Tyhjäkäyntiä varten sitä ei käynnistetä, eli kun kone käy, sillä on varmaan aina jokin missio heti mielessä, eli joko se pyörittää generaattoria tai haluaa nostaa jäähytysnesteen lämpötilaa mahdollisimman tehokkaasti. En muista nähneeni Watchdogissa alle 1000 rpm lukemia koneen käydessä. Toinen tekijä on se, että ajettaessa sarjahybridimoodilla, eli aina kun ollaan hybridimoodissa ja vauhti on alle 65 km/h, tämä toimii kuin dieselsähköinen veturi: kierrokset nousee heti, vaikka vehje alkaisi vasta hiljalleen kiihdyttää liikkeelle. Eilenkin bensa-aseman pihalla autoa kävelyvauhdilla kääntäessäni polttomoottori kiersi varmaan 2000 rpm heti kun kaasupoljinta edes hipaisi.

Niin ja voihan ääneen vaikutusta olla silläkin, että koneessa on välykselliset venttiilit. Välysten tarkastus ja säätö on huolto-ohjelmassa 100 tkm välein. En kyllä yhtään ymmärrä miksi näin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sirot on telineet, eivät välttämättä edes kauheesti mekkaloi maantiellä toisin kuin neliöpalkkiset.

Itselle tuli yllärinä et astran kattotelineet ei tuu kaiteisiin kiinni vaan oviaukkoihin 8O

No hyvähä se on et välillä kone käy sentään lämpöseksi, pienihän toi bensankulutus silti on.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kumpaa ihmettelet, säädettäviä venoja vai niiden säätöväliä?
Tuollasessa koneessa mikä ei välttämättä käy ees joka kuukausi eikä sillonkaa tyhjäkäyntii niin välykset taitaa pysyy paremmin hallus kuin hydraulisilla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ihmettelen siis sitä että on säädettävät välykset. Kai siihen tosiaan joku ihan mietitty syy on. Ekana tulee itselle vain mieleen antiikkinen tekniikka.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Haza »

Nyt tulee vähän epävarmaa tietoa, mutta ilmeisesti ne säädetään vaihtamalla paininkuppeja joita on eri kokoisia, eli nokka-akseli(t) irti jne. Ihanan helppoa ja nopeaa siis. Onneksi niitä ei taida käytännössä olla tarpeen säätää.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

Mites muuten, josko tankkaisi vaan sen 15 tai 20l kerrallaan, kumpi sitten riittääkin. Eli ei täyteen asti, jos ei sillä pistooli naksahda. Silloin ei olisi pakko polttaa niin paljoa turhaa bensaa seuraavaa huoltotankkausta varten.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä se minimitankkaus toimisi, mutta nyt oltiin kuitenkin niin lähellä rajaa, että päätin vetää täyteen. Asiaan vaikutti sekin että tiedän mökkiremontin vaativan mökille kärry perässä ajoa tulevina kuukausina, joten uskon saavani 15 litraa palamaan taas kesäkuuhun mennessä.

Tänään kävin kärryn kanssa mökillä ja bensaa meni 1,5 litraa, eli osa tavoitteesta on jo täytetty :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei ole kuukaudet veljiä keskenään. Taas yksi esimerkki siitä, miten lataushybridin kohdalla ei voi oikein mitenkään vertailla auton kulutuslukemia.

Nimittäin siinä missä tammikuussa ajoin sen vajaa 750 km kuluttamatta bensaa desilitraa enempää, on nyt maaliskuun ekan puolikkaan aikana polttokone käynyt melkein saman verran kuin koko talven aikana muuten. Eikä tässä ole käyty ajamassa pitkää siivua, vaan käyty 30 km päässä mökillä muutaman kerran, joista kerroista osa kärryn kanssa, mikä johtaa siihen että matka ei taitu ihan kokonaan sähköllä. Lisäksi tuli eilen tehtyä oikea kardinaalimoka, eli mökille lähtiessä unohdin ottaa latauskaapelin mukaan, vaikka viihdyin siellä 4-5 tuntia, jona aikana olisin ladannut akun lähes täyteen. Menomatka meni kokonaan sähköllä, paluumatkasta sellainen 5-6 km ja sen jälkeen tultiin bensalla loppumatka.

Kilsoja tullut 15 päivän aikana sellainen 425 ja bensaa palanut sovelluksen mukaan jo 11 litraa! Karmea lukema tuollainen 2,5 litraa sadalle :mrgreen:

Eli jos joku kysyy minulta paljonko Outlander vie "sekalaisessa ajossa", niin on pakko vastata 0-10 litraa sadalle. 10 litraa toki vaatii sitten jo lastattua peräkärryä ja lataamattomuutta. Joten se ehkä on vähän liioittelua, mutta on osa mun "sekalaista ajoa".

Mökkimatkoitsta onkin kertynyt suurin osa alkukuun kilsoista, peruskaupunkipyörittelyä on tullut aikaisempaa vähemmän lasten siirryttyä kuun alusta takaisin tuohon naapurin päiväkotiin, ja tämän viikon mentyä kotikaranteenissa. Ei ole karunavirusta, vaan vatsatautia, jonka itse sairastin alkuviikosta ja poika sen jälkeen, eikä hänellä ollut asiaa päiväkotiin vielä perjantainakaan. Niinpä minä en käynyt koko viikon aikana konttorilla, enkä muutenkaan kovin paljoa poistunut kotoa. Pari kertaa kaupassa ja parina päivänä hain tyttären päiväkodista ja vaimon töistä, kun oli nyt vain kiva lähteä kotoa johonkin kun ei moneen päivään ollut käynyt missään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Maaliskuu 2020:
matkaa 822 km
sähköä 202 kWh
- maksullista sähköä 184 kWh = 20 €
- ilmaista sähköä 18 kWh
bensaa 11,6 litraa (Watchdogin mukaan) = 17 €
kulutus yhteensä (25 kWh + 1,4 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 37 € -> 4,5 €/100 km

Alusta laskien eli 5,5 kk ajalta:

matkaa 4408 km
sähköä 1169 kWh
- maksullista sähköä 913 kWh = 95 €
- ilmaista sähköä 256 kWh
bensaa 71 litraa = 104 €
kulutus yhteensä (27 kWh + 1,6 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 199 € -> 4,5 €/100 km

Maaliskuu oli hyvin poikkeuksellinen kuukausi, kuten ehkä kansa on erinäköisistä uutisista huomannut. Minulla, kuten hyvinkin monella muullakin autonkäyttäjällä on voinut mennä ajomäräät ja syklit uusiksi etätöiden, koulujen sulkemisen ja harrastusten keskeyttämisten vuoksi. Olen viimeksi ollut konttorilla töissä 6.3. eli sinä päivänä kun auton tankkasin. Sen jälkeen arkiajot on olleet pääasiassa kaupassakäyntiä kilsan-parin päässä kerran viikossa. Samasta syystä jouduin melkein kaiken maaliskuussa ladatun sähkön maksamaan itse.

Kuitenkin kuukaudessa kilsoja syntyi enemmän kuin kertaakaan marraskuun jälkeen, ja se johtuu siitä mistä edellisessä viestissä mainitsin, eli mökkikäynneistä pari kertaa viikossa. Joko remonttia tekemään taikka lapsienviihdytystarkoituksessa. Joka toinen tiistai meille tulee siivoojat putsaamaan taloa ja silloin on etätyöläisen ja päiväkodista evakkoon joutuneiden lasten lähdettävä jonnekin, ja helpointa on pakata koko remmi Mitsuun ja ajaa mökille.

Tuolloin 15.3. kirjoitin että bensaa oli mennyt vajaa 11 litraa kuun aikana, ja siihen se sitten melkein jäikin, koska peräkärryä ei ole tarvinnut ottaa enää mukaan mökille mennessä, eli sähköllä pääsee edestakaisin kunhan ehtii ladata muutaman tunnin perillä.

Autosta muuten ei raportoitavaa. Eilen oli ekaa kertaa mökkitiellä ajaessa jonkinnäköinen nelivetokeli, eli 10-15 cm lunta ja auraamaton tie. Teinimadalletulla Saabilla olisi ollut kyllä pohja kiinni lumessa koko tuon vajaan kilsan matkan, mutta kyllä silläkin perille olisi päässyt. Nyt ei ollut mitään huolta jyrkemmissäkään mäissä, tämähän kulkee kuin gaselli.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin