MY88 Saab OG900

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Kiitos paljon kommenteista!
Kyllä ilme vielä paljon muuttuu kun puskurit saadaan soviteltua paikoilleen.

Siis kyllä tuo sauma rakoilee oven ja etulokarin välissä jonkun verran, koska helmat ovat niin massiiviset, eli tuon olisi voinut paremmin tehdä ja maalari sanoi kyllä että ei siinä muuta auta tehdä kuin uusiksi, jos haluaa paremmin tehdä eli lovi tarvitsee tehdä eri tavalla.

Samalla takaluukku rakoilee, koska joskus 10vuotta sitten auto on saanut osumaa takakulmaan, josta syystä sen kanssa oli paljon töitä, että saatiin edes inhimillisen näköinen.


Nyt 4 päivän tauko auton laitossa ja hyvät pääsiäiset kaikille! :)
Josko ensi viikolla pääsisi koettamaan leimaa autolle.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Kyllä kelepaa 8)

Vaikka itelläkin OG Aero, niin siltä vetää kateelliseksi :wink:
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Kiitoksia vain! Kun nyt pääsis vielä mallaa lopulliseen paikkaan noita puskureita..

Elikkäs kävin edellispäivänä katsastamassa autoa, mutta kaikki ei mennetkään kuten olin ajatellut. Katsastusmiehen tuomio oli tyly, moottoria ei ole muutoskatsastettua ja ihmeteltiin sitten porukalla, että mikä on mennyt pieleen, koska teknisessa osassa lukee 128 kW, kun auton olen vuonna 2008 muutoskatsastanut mutta siis prosentteja ei näkynyt missään joten uusi katsastusmies löi hylätyn.

Sitten siitä yhtä kyytiä kyseiselle konttorille, missä oli silloin muutoskatsastus tehty ja he lupasivat selvittää asian ja siis tänään puhelin soi tuossa kolmen jälkeen, että täällä on kyllä melkein kaikki tarvittavat paperit paitsi, jos sulta toi teholappu löytyis niin se olisi hyvä.

Eli siis kun silloin muutoskatsastin tutulla katsastusmiehellä en ole silloin teholappua antanut hänelle vaan olettiin, että tehoa on tuon verta. Noh lappuissa on nyt siis penkitetty 126,8 kW ja nyt homman pitäisi olla selkeä.

Vanhassa paikassa inssi täyttää paperit ja muuttaa muutosprosentit moottorinvaihdosta kohdilleen niin sen jälkeen toisessa konttorissa voivat päästää läpi auton nykyisen muutoskatsastuksen eli siis renkaat vaihtuivat 215/40 R17 sekä toiset puskurit, takapenkit poistettu sekä etupenkit vaihdettu sporttijakkaroihin.

Noh ensi viikolla sitten nähdään, saanko oikeasti ne laput vai mite ne vielä keksii. Eiköhän! :)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja tetammi »

tarralapuil tuorlaan?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

tetammi kirjoitti:tarralapuil tuorlaan?
Hmm... Ei kyllä millään pysty, vaikka se oli alkuperäinen idea, koska kone ei ole kunnolla säädöissä niin en pääse millään.

En halua tulla keskeneräisellä autolla. Koetetaan Turun potkuihin päästä seuraavaksi!
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900 Katsastettu

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

No niiiiiin!

Leimattu nyt onnistuneesti.

Prosentteja tuli yhteensä 19% ja nyt on sitten kaksipaikkainen kärry virallisesti!
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: MY88 Saab OG900 Katsastettu

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY88 Saab OG900 Katsastettu

Viesti Kirjoittaja aero »

Saitko sorkittua kantavuutta (eli käytännössä kokonaismassaa) alaspäin? En ole varma onnistuuko tuo virallisesti, mutta kolmen matkustajapaikan pudotuksella (3*80kg=240kg) voisi säästää parikymppiä vuodessa, kun pääsee pudottelemaan alempaan ajoneuvoveroluokkaan :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900 Katsastettu

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Ehei, sitä en mennyt sorkkimaan ja mahtaakohan tuohon edes pystyä vaikuttamaan siinä suhteessa vaan vaatisi kokonaan uudelleen rekisteröinnin?
Eikös japanin tuonneille tehdä näin?

Pitäisikin mennä ihan piruuttaan testaamaan johonkin, että paljonko tuo nyt oikeasti painaa, koska suuri vaara että lasikuitu on tuonut 20kg lissää äkkiä :D
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: MY88 Saab OG900 Katsastettu

Viesti Kirjoittaja haffu »

Niinhän se menee tuontiautojen kanssa, joihin ei massoja löydy muuten. Nykytilasta en tiedä, mutta aiemmin on japanilaisen rekisteriotteen kokonaismassa kelvannut, mutta omamassa on punnittu ja laskettu näiden perusteella paikkaluku.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900 Katsastettu

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Sitten alko murheet..

Sachsin kytkin antautui jo ensimmäisissä koeajoissa..
3-vaihteella ahdoilla alkaa luistamaan ja kun lyö 4-vaihteen tupaan niin ei jaksa juurikaan mennä eteenpäin kun rupee luistamaan.
Eli huono kytkin tai liikaa vääntöä. Veikkaan ensimmäistä, jotenka sitten vaan ihmettelemään mistä pitävämpää kytkintä.

Ahdot olivat ekalla koeajossa 1.1bar.

Sintterihän en mielellään laittaisi, koska voima välittyy suoraan laatikkoon, joka särkee helposti laatikon? Näin ainakin jossain jenkkifoorumilla aikoinaan juttelivat satkun kytkimistä.

Vinkkejä otetaan vastaan?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: MY88 Saab OG900 -> kytkintä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eiks noihin oo tonnarista isompaa vauhtipyörää sovitettu et saatu isompaa kytkintä?
Haulla löytynee lisää. :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900 -> kytkintä

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Joh, mut mä en tontun vauhtista kyllä meinaan laita, kun tuo on sen verta köykäsempi tai vakio, kun sitä on kevennettykki ja se on tasapainoitettu koneen alakerran kanssa.

Tuossa mietittiin että moposportista jousitettu kytkin ja vaihtaa keskiholkin vanhasta kytkimestä ja shimmaa vaan sitten nykyisen paineasetelman kanssa.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900 -> kytkintä

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Muistelisin että isompaa kytkintä satkuun ei saa mahtumaan (esim. 240mm), tulee loota vastaan. Mutta Matilla on se "isompi" satkun kytkin jo käsittääkseni, 220/228mm. Sama T16 satkuissa ja tonnareissa. Ajoitusmerkit eri kohdissa vaan.

Ratkaisuna kaikinpuolin jäykempi kytkin ja eri materiaali kitkapalaksi. Sintteri jousin tai ilman, oikein shimmattuna tosiaan ettei samat ongelmat jatku...

En kyllä murehtisi tuosta lootan kestosta sen suhteen onko levy jousittamaton vai ei. Kyllä ne ongelmat tulee siinä kohtaa kun kytkin ei enää luista ja vääntö välittyy lootaan asti. Jotain linkkiä siitä että sintterikytkin rikkoo lootan?
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900 -> kytkintä

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Jooh, kyllä on toi isompi satkun kytkin eli 228mm. Lähetin viestiä MopoSportille viestiä, onko heidän sintterikytkin jousitettu vai jousittamaton, koska mielummin haluaisin tuommoisen jousitetun levyn, jos se edes hieman mukavuutta toisi.

Atte, oot oikeassa että se laatikko kyllä hajoaa, jossain kohtaa se on selvä enkä sitä sen enempää murehdi, mutta taidettiin tuolla fäcebookissa, jos tuosta sintteri vs massa-levystä jauhee sen verta et katotaan nyt mihinkä tämä riittää.

Ehkä olisi mukava tietää, löytäisikö vähällä vaivalla jostakin muusta autosta jäykempää asetelmaa, koska sekin auttaisi paljon levyn kanssa pidemmälle.

Opelista varmaan voisi löytää tai VW:ssä kun niissä on vastaavia etuveto-turboja. Ongelmaksi taitaa vaan muodostua tuo 228mm halkaisija tai sitten voisihan sitä päätyä 215mm halkaisijaankin, jos vain pitää paremmin.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Vastaa Viestiin