No niin, nyt toimii auto, tuolta mallialueelta löytyy tarkemmin syyt projektin ongelmiin. Katsastus olisi edessä tuossa kuun lopussa, reilun viikon päästä. Kun tuli tota ylimäärästä aikaa, niin ennen katsastusta pitäisi vielä pestä ja imuroida tallin pölyt sisä- ja ulkopuolelta, kiinnittää takaroiskeläpät ja ehkä pyyhkäistä vaikka vaha pintaan ja ehkä jopa silikonia tiivisteisiin. Pohjan/helmojen muutamat ruosteläikät voisi hioa puhtaaksi ja tusauttaa maalia ja massaa, jotta välttäisi tulevaisuudessa hitsihommat. Sitten ois se katsastus jännättäväksi...
Vaikka homma on vielä konttorin sedän siunausta vailla, pientä koontia Saab-harrastuksen alkuhaparoinnista horisen tähän nyt, projektin tiimoilta. Ensinnäkin projektin laajuus - jos nyt ois tieto mitä oikeesti lähti tekemään, niin en ole ollenkaan varma ryhtyisinkö hommaan. Saman kuntoisen, samalla tekniikalla olevan Saabin tai kaksi voisi saada sillä summalla, joka projektin kuluessa on uponnut kaikkiin isompiin ja pienempiin osiin, työkaluihin, tupakkiin, eväisiin ja sähkölaskuun, vaikka budjetti on ollut lähes säälittävä, ja aikaa on kulunut sellaisia määriä etten lähde ees laskemaan. Kotosalla ei kuitenkaan oo mennyt lusikat jakoon, ja muutamia opintopisteitäkin on rekisteriin tullut - vaikka välillä miettiikin että häiritseekö autoharrastus liikaa muuta elämää, vai muu elämä liikaa harrastamista.
MUTTA. Harrastuksessa ei kai voi laskea ihan noin. Ennen kun tähän ryhdyin, oli kokemusta lähinnä joittenkin kulutusosien vaihdosta, pienten pintaruosteiden korjailusta ja kavereitten jeesailusta isommissa hommissa. Eli tietotaitoa on tullut sellainen määrä, että ei kovin moni korjaushomma enää hirvittää. Eihän tää nyt ole juuri mitään monen muun hepun tekemiin projekteihin, vasta kaksi autoa purkanut ja yhden kasannut, mutta seuraavaan projektiin on nyt aika paljon paremmat lähtökohdat. Näissä hommissa fiilikset heittelee aikalailla, varsinkin talvipakkasilla ässää purkaessa kävi muutaman kerran miettimään millä järjellä, mutta kai niistäkin hetkistä jotain jäi käteen. Myös loppusuoran ongelmien aikana kävi läpi sellaista vuoristorataa, että auto voisi melkein olla paalaamolla jo.
Ja onhan se aikamoinen fiilis, kun jossain vaiheessa, toivottavasti lähiaikoina, pääsee kurvaamaan konttorin pihasta yleisen liikenteen sekaan tolla kulkineella.
Valtaisan suuri kiitos homman etenemisestä tähän vaiheeseen kuuluu Saab-klubin foorumin käyttäjille, eli suuren suuri kiitos kaikille niille, jotka ovat millään muotoa auttaneet projektin etenemisessä, osa-avustuksin, osallistumalla ongelmakohtien selvittelyyn foorumilla tai ihan vaan kannustamalla! Nyt alkaisi olemaan myös aika hommata vihdoin se klubi-jäsenyys, saattaa olla että ei harrastekohde ole ihan heti vaihtumassa...
Ja pahoittelut niille, joilta olen osia tai juttuja kysellyt innoissani aivan liian aikasin, ja jäänyt kyselyt roikkumaan tai kaupat tekemättä, yritän jatkossa huomioda myös tämän epäkohdan, ja joidenkin kohdalla palaan kyllä vielä asiaan kun satku tarvii täydennystä...
Seuraava projekti on todennäkösesti vikalista, mutta niinkun sanottu, niin varmasti muutakin jatkoa seuraa. Tossa ois jo tallin nurkassa nelivaihteinen kokilli-loota, johon pitäisi hakea seiskan enska kaverin purkuautosta ja satkun enskakoppa. Ja oishan siihen hyvä jostain löytää se tasauspyörästön lukkokin ehkä... Vanneosastoa pitäisi myös uusia suunnitelman mukaisesti, nyt vaan tulee aivan kohta noi talvipyörät alle. Ja beige sisutus ois kanssa nykystä tyylikkäämpi. Ja DI-sytkän vois poimia jostain tonnarin raadosta. Ja jarrut. Ja mitä vielä... Pikkuhiljaa, saa nähdä mitä tuolle nyt oikeasti tulee tehtyä ja millä aikataululla, toisaalta kiinnostain kokonaan uus aihiokin, kun tietäis vähän mitä aikoo tehdä. Varmaan aika tuttu ongelma monelle.
Kuvia ilmestynee puhtaasta autosta tässä jossain vaiheessa.