Heh. Hehhehheh
.
Kaunein rasti minkä olen ikinä nähnyt
.
Tosin, ei tuo ihan suunnitellusti tullut. Toissapäivänä kävin kokeilemassa, hylky tuli ja vikoina ruostevaurio vasemmassa helmassa taaemman tunkinpaikan luona, vasemman takaiskarin yläpää, öljyvuoto, oikea alapallo ja toimimaton torvi.
Vasen helma oli kyllä näyttänyt vähän jännältä, mutta kun pelti oli yhtenäistä niin en ollut viitsinyt mitään tehdä. Katsastajasedän tökkimiskeppi kuitenki hujahti kevyesti lävitse. Eipä tuon hitsaus tässä vaiheessa enää kauhean hankalalta tuntunut.
Vasen iskarin yläpää näytti massan alta tältä.
Pieni reikähän siinä oli pyöränkotelossa, mutta ei periaatteessa ollut varsin vaikea paikattava.
Alapallon vaihtohan oli helppoa ja hauskaa, mutta se öljyvuoto... Sääli ettei ollut kameraa mukana. Epäilin itse öljyntasoanturia, mutta tarkemmin tutkiessa huomasin pienen öljyvanan valuvan öljynsuodattimen jalan kylkeä pitkin. Aika hankala oli nähdä tarkempaa kohtaa mistä öljy vuoti, mutta aikani tutkailtuani päädyin siihen, että öljyvana tuli öljynpaineanturin luota.
Noh, anturille kevyt koeluontoinen kiristys, kiristyi vähän ihan maltillisella momentilla. Vuosi edelleen. Anturi irti, ja huomasin, että tiivisteenä oli soikeaksi muovautunut ja muutenkin mutkalla oleva alumiini tjsp. prikka, varsin ihmeellistä kokoa, ja vähän silikonitiivistettä anturin juuressa. Laitoin tilalle kupariprikan, vaikka ne edelliselle korjaajalle olivatkin ilmeisesti liian kalliita.
Tässä vaiheessa vuoto oli vähentynyt hieman, mutta edelleen öljy jatkoi hidasta valumista auton käydessä. Anturi uudestaan auki, ja sen mukana tulikin ontto pultti, johon anturi kiertyi, ja joka vuorostaan kiertyi öljynsuodattimen jalkaan. Tällä pultilla oli tiivisteenä jalkaan pelkkää silikonimassaa, ja lisäksi ympärille oli levitelty jotain epoksia tms. kovettuvaa muovinkaltaista kamaa ilmeisesti öljyvuotoa tukkimaan. Kuparitiiviste tähänkin väliin, ja kas vain, öljyvuoto näytti lopultakin tyrehtyneen. Silikonitiivistemassan käyttämisen öljypulteissa on pakko olla jonkinlainen ranetuksen maailmanennätys
. Tuli muuten jännät paikat katsastukseen ajaessa ruuhkaisella kehä I:llä, kun öljynpainevalo alkoi loimottaa. Olin unohtanut laittaa anturin johdon paikalleen, ja se ilmeisesti oli kuitenkin roikkunut siinä liittimen päällä sen verran, ettei alkanut palaa kuin vasta myöhemmin irti heilahtaessaan.
Lisätään vielä hauska tarina iskarinpaikan hitsauksesta
. Iskarin yläpultti aukesi ongelmitta, sitten alapultin kimppuun tarkoituksena saada iskari irti. Mutteri lähti helposti, itse pultti ei hievahtanutkaan edes pulttipyssyllä, eikä siinä alla oikeen jatkovarsiviritelmillekään ollut tilaa. Paljon ähellystä ja kiroilua, ja pultin sai pyörimään, mutta pyöri silti todella nihkeästi, eikä lainkaan helpottunut kuten ruosteisen pultin pitäisi, oli ilmeisesti kumi alkanut pyörimään iskarin holkin ympärillä. Lekaa ei voinut päätyyn antaa kun jarrulevy ja -kilpi olivat turhan lähellä.
Seuraava älynväläys oli tietenkin purkaa jarrupalikat pois tieltä. Levyn torxin olin levyä vaihtaessa heittänyt huolettomasti pulttipyssyllä kiinni, ja nyt ainoa T40 pyssytorx oli tietenkin hajonnut, ja lopulta tuo ruuvi piti porata auki. Tässä vaiheessa sai sitten huomata, että jarrukilven irroitus olisi vaatinut myös navan irroittamista, eli asiaa ei tullut ehkä mietittyä ihan loppuun asti
.
Seuraavaksi nappasin kiinni iskari yläpäästä, puristin vähän kasaan ja käänsin iskarin osoittamaan taaemmas pyöränkoteloon, jolloin pääsin esteettömästi käsiksi ruosteiseen kohtaa. Toisin sanoen, tuhlasin pari tuntia , irrotin iskarin alapuslan kumin holkista ja porasin jarrulevyn kiinnitysruuvin pois täysin turhaan
. Hauskaa touhua
.
Nyt on sitten tonnari leimassa 11/2013 asti, jään jännityksellä odottamaan mitä seuraavaksi hajoaa
. Pitkä projekti ollut, mutta vaalean nahkapenkin ja Nardin ratin välissä istuessa ei kyllä kaduta tippaakaan
. Nyt kun väljä alapallokin vaihtui ja alla on asialliset renkaat (Achillekset tietty
), niin täytyy todeta etten tiennytkään auton voivan olla noin hyvä ajaa. Sitten vain miettimään minkä värinen tästä tulee.