Sivu 3/3

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Lähetetty: Pe Syys 06, 2013 19:29
Kirjoittaja TommiA
Tähänkin tuli sitten 1,5 kuukauden jälkeen veropäätös. Autohan vertautuu täysin Volvo C70:een ollen tietysti paljon vanhempi :D . Veron loppusummaksi jäi 320:n ikäkuukauden jälkeen täten 540 eur.

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Lähetetty: Ke Syys 11, 2013 20:37
Kirjoittaja Jusbe
Olikohan tämä ko. auto pieksämäellä bigwheelsin aikana parkissa jonkun hotellin edessä?

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Lähetetty: Ti Syys 17, 2013 09:45
Kirjoittaja TommiA
Jusbe kirjoitti:Olikohan tämä ko. auto pieksämäellä bigwheelsin aikana parkissa jonkun hotellin edessä?
Olihan se Savon Solmun tienoilla. Näin tapahtumasta pääsi liukenemaan omalla aikataululla pois.

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Lähetetty: Ti Syys 17, 2013 18:48
Kirjoittaja Jusbe
Jep. Komia peli kyllä 8)

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Lähetetty: To Touko 01, 2014 09:02
Kirjoittaja TommiA
Ajokauden alussa suoritetaan luonnollisesti 500km:n huolto, joka alkaa moottorin irroituksella tuoden kaikki huoltokohteet sopivasti saataville. Eli vaihdelaatikko enemmän tai vähemmän yllättäen korkkasi. BörgWarnerilla alkaa olla omassa käytössäni aika huonot tilastot, kolmesta laatikosta kolme on särkynyt.. :twisted:

Kuva

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Lähetetty: To Touko 08, 2014 22:15
Kirjoittaja TommiA
Laatikkomaakarin purkutoimien jälkeen nähtin että oli sitten turppon voimasta laatikon kaikki kitkatavara ns. ajautunut loppuun.

Kuva

Kuva

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Lähetetty: Ti Joulu 30, 2014 20:58
Kirjoittaja TommiA
Vehkeen rättikatto on aivan hyvä, mutta takaikkuna on jotain tarvikemallia. Siihempä onkin hyvä paneutua näin välipäivinä varsinkin kun orig. varaosa on plakkarissa. Vaihto vaatii vain aika paljon epäolennaiselta vaikuttavan tavaran pois purkamista mukaan lukien takapenkki, jotta sisäsivupaneelit saa pois, jotta takaspoilerit saa pois, jotta katonpäälikankaan kiinnitykseen pääsee käsiksi, jotta sitä voi raottaa ja irroittaa takaikkunan ja sen ympäryskankaan :D

Kuva

Takaspoilerin sivukappaleiden kiinnitykseenkin on innovoitu mielenkiintoinen(?) tai aika saabimainen ratkaisu, jossa siipimutteri on vaijerin päässä olevan pultinpätkässä..

Kuva

Vielä kun tämän saisi edes jotenkin kasaan uuden ikkunan kera.

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Lähetetty: To Tammi 01, 2015 20:55
Kirjoittaja TommiA
Projektin teema pääasiassa on edelleen purkaminen. Ennen suurempaa 'irtiottoa' tosin tarkistin katon perussäädön, joka oli hiukan keturallaan. Lähdemateriaalin mukaan katon ja tuulilasin väliin pitäisi jäädä 2-3 senttiä rakoa, joka sitten kiritään pois varsinaisella manuaalikäyttöisillä lukkovivuilla. Tähän raollaan olevaan asentoon kattokankaan pitäisi pingoittua jo suhteellisen napakasti ja lopullinen kiristys tapahtuu kun lukot laitetaan kiinni. Katon rätti olikin aika luokillaan ja pussillaan myös kiinniasennossa. Jospa se korjautuisi nyt samalla.

Katto nyt perusasennossaan, sopivat puupalikat vielä tukemassa. Säätö tapahtui epäkeskoja ruuvaamalla takasivuikkunan takakulman kohdilta katon tukivarsihässäkässä
Kuva

Säädön jälkeen takasivuja pääsi jo nyppimään irti
Kuva

Kuva

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Lähetetty: Ma Tammi 19, 2015 21:23
Kirjoittaja TommiA
Jaa.. kuten aina hommat tahtoo aina levitä.

Alhaalla olevan katon lepopaikkana toimiva hapero pussukka piti nypätä irti kun sen päällä näytti olevan hiukan vettä kuten myös sen alla olleessa muovikaukalossa.

Kuva

Koko pussukka tai heltta on aika rapea reunoistaan ja myös alta tukevahkossa homeessa. Siis mäkeen koko jutska. Jostain pitäisi tietysti kehitellä parempi tai uusi vastaava.

Kuva

Porasinpa myös katon muoviset kiinnityslistat irti kun varsinkin valkeat nurkkapalat olivat murenemassa käsiin ja ylläri pylläri alta löytyi signore Korrozione. Pääsyyllinen lie päällekkäiset pistehitsatut pellit sekä päällä ollut vaahtomuovikaistale. Molemmat suosinevat kosteuden imeytymistä ja seisotusta.

Kuva

Kuva

Pitäisi vissiin miggiliimailla tähän ehjempää tilalle :evil:

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Lähetetty: La Helmi 21, 2015 16:31
Kirjoittaja TommiA
Mitäs tapahtuikaan sitten? No, homma eteni hiukan. Silpasin koko poikittaispalkin pistehitseistään irti ja viskasin lattialle

Kuva

Viskain siis vanhan lattialle potentiaalisesti uuden ja korvaavan viereen

Kuva

Mistä se korvaava palkki sitten tulikaan? No sehän tuli tuommoisesta talviajossa olevasta kertakäyttö seedanista, jonka takalasissa on nykyisellään hiukan problemaattinen kiinnipysyvyys jeesusteipistä huolimatta eli ovia ei kannata paiskoa ihan mahdottomasti :D

Kuva

Näyttää vain tämä korvikepalkkikin saaneen osansa ruostepeikosta, mutta katsotaan tulisiko siitä jotain.

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Lähetetty: La Helmi 21, 2015 18:40
Kirjoittaja JP_Vette
Ei se ruoste aina suolaa tartte, vaa mätänee näemmä ne auringossakin elämänsä viettäneet. Sinänsä surkuhupaisaa, että hyvä varaosa löytyy 30 vuotta suolapaskas eläneestä Suomi-Saabista :D

Mut hienoa, että näitäkin jokku ennakkoluulottomasti laittaa entiseen loistoonsa!

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Lähetetty: Su Maalis 22, 2015 19:39
Kirjoittaja TommiA
Sainpa tässä kuukauden aikana nyt tulppahitsailemalla korvaavan palkin paikalleen. Palkkiin piti vielä rakennella suorasta pellistä tukikaistale johon pop-niiteillä tulee kiinni muovilista katon kiinni nitomista varten. Päälle hiukan tasoittelua, runsaasti sinkkiä, korikittiä vettä vastaan ja mustapohjamaali. Alkuperäinen palkkikin oli enimmäkseen pintamaalamattomana mustalla pohjalla, joten kelvannee mustana uusikin.

Kuva

Kuva

Kuva

Eli jokohan tässä kohta voisi palata siihen alkuperäiseen projektin aiheeseen eli takaikkunan vaihtoon .. :D

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Lähetetty: Su Marras 08, 2015 15:56
Kirjoittaja TommiA
Alkuperäiseen projektiin pystyttiin viimein palaamaan ja saamaan kiesi kesäajettavaan kuosiin. Kesä meni enimmäkseen hyvin eikä aivan vakavia teknisiäkeskeytyksiä tullut. Erästä toista foorumin käytäjää mukaellen tämä yksilö on kuitenkin auto jossa ei toimii yhtään mikään.

Talven tullessa voidaaan siis jatkaa verenkaivamisella nenästä. Kromiset irtokaaret ovat tietysti aina jännittävät varsinkin kun alkuperäiset raportit isonveden takaa kertoivat jostain lahoesiintymästä takana. Aikaisemminkin huomattu jokin epämääräisempi maalipinta ja huomattava kerrostuma bondoa eli pakkelia amöriikkalaisittain. Julma teräsharja rälläkään ja hommiin niin paljastuu juttuja. Lokasuojan reunasta näyttää oikaistun joku painuma, josta muistona siisti rivi ulosvetotankojen hitsausjälkiä. Aivan hyvin joskus korjattu, mutta lie sisälokasuojan puolelta jäänyt maalamatta tai jotain kun reiät ovat läpi sinne asti.

Kuva

Kivaa, olen aina tykännyt erityisesti pintapeltihommista...

Piti sitten samalla tarkastella erityisesti kuskinpuolen takavalon ympäristöä kun tuo takapuskurin ylläoleva alapienakaan ihan muodossaan ollut ja hiukan jopa pieniä repeämiä valoumpion ympäristössä. Heppaileepa nekin samalla kuosiinsa ja alkuperäisille paikoilleen.

Kuva

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Lähetetty: La Joulu 12, 2015 20:41
Kirjoittaja TommiA
Tää nyt sit niinku tulis tähän sähkölinnun kakalla...

Kuva

Alla oli jotain tämmöistä, huomaa :saab: -originaalit korjausosat alla. Panosta aina OEM-laatuun :lol:

Kuva

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Lähetetty: Su Elo 19, 2018 18:12
Kirjoittaja TommiA
Lukemattomien ylläpito-remonttien jälkeen, toivotamme jatkuvaa ylläpito-innostusta uudelle omistajalle naapuripitäjään. Hyviin käsiin meni!

Kuva