Suomen äänekkäin Saab 150dB+ DIAPC->T5.2

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: 9000 2.3tA

Viesti Kirjoittaja TTH »

Maalari maalaa sinistä ja punasta, tä? Tällä kertaa kuitenkin mustaa, nämä rakennus nopeudeltaan iisakin kirkkoa vastaavat ovikotelot tuli eilen meikäläisen tallin perukoille kummittelemaan, pitihän sitä sitten vähän räkiä jotakin väriä päälle että nää vermeet saadaan sitten juhannuksena rokkaamaan.. Oikein mukava twisti tuli noihin ovikoteloihin oikealla värillä (OEM-väri tottakai!), muuten ovat kyllä kutakuinkin mustat mutta sopivassa valossa tulee mukava taitto:

Kuva

Kuva

Kuva
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: 9000 2.3tA

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Täällä se vaa spoilaa toisen rojektia :DD Nooh etköhän sää sen ole ansainnut kuitenkin.. Tänään on taas saatu konttiin lisää tavaraa ja vielä kuitenkin kokonaiset 3 päivää aikaa. Ainut mikä voi ensimmäiset äänet peruuttaa on auton palaminen :mrgreen:
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: 9000 2.3tA

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Ensimmäiset äänet otettu klo 18! Juhannukselle oli tavoite asetettu että silloin musiikki soi ja niinhän se soikin. 5h tuli kuunneltua putkeen ja vielä ei oo savu noussut.

Tuommoset niistä tuli ja ovetkin menee nätisti kiinni, aavistuksen kuskinpuolella ovipahvi irvistää.. Mutta tietää mitä sitte parantaa seuraavalla kerralla :)
http://www.upload.ee/image/3398176/2013 ... .45.32.jpg

Seuraavaksi sitten vähän konehuoneen puolelle, että päästään liikenteeseen :)
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: 9000 2.3tA

Viesti Kirjoittaja Tuha »

timbajeij kirjoitti:Ensimmäiset äänet otettu klo 18! Juhannukselle oli tavoite asetettu että silloin musiikki soi ja niinhän se soikin. 5h tuli kuunneltua putkeen ja vielä ei oo savu noussut.

Tuommoset niistä tuli ja ovetkin menee nätisti kiinni, aavistuksen kuskinpuolella ovipahvi irvistää.. Mutta tietää mitä sitte parantaa seuraavalla kerralla :)
http://www.upload.ee/image/3398176/2013 ... .45.32.jpg

Seuraavaksi sitten vähän konehuoneen puolelle, että päästään liikenteeseen :)
Komeet....
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: 9000 2.3tA

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Vielä piti kontti purkaa että pääsi bensapumpunnippoihin käsiksi ja vaihettua ne toisinpäin niin rupesi auto käymään :oops: Noh näistä oppii että tarkastaa kahteen kertaan ennen kun heittää romua kontin täyteen :mrgreen:

Sivuvilkut vaihettu ja valojen tummennuksia aloiteltu.
http://www.upload.ee/image/3411582/2013 ... .15.18.jpg

Lopputulos on välttävä, jos sitten seuraavalla kerralla tulisi paremmat. Kalvoina käytetty bilteman halpistavaraa :D
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: 9000 2.3tA

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Vielä vaan tuntuu olevan ongelmia tomaatin kanssa, mutta kyllä sillä nyt eteenpäin ja taaksepäin tuntuu pääsevän. Hitautta ilmenee vaihtaessa, sekä myös kickdownissa.

Valot saatu tummennettua ja kirkkaat vilkut vaihettuna. Vielä olisi tarkoitus sumareihin sama sävy saada :)
http://www.upload.ee/image/3431610/2013 ... .00.40.jpg
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: 9000 2.3tA

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Tuli käytettyä saappia leimalla ja eihän se ekalla mennyt läpi. Kummatkin alapallonivelet väljät ja ne pitää vaihdella että leiman saa. Sitten olisi taas vuosi ajoaikaa :)

Leiman jälkeen auto olisi tarkoitus laittaa seisontaan ja ruveta purkamaan peräkontista etupenkkeihin asti sisustaa pois ja muuttaa auto omatoimisesti 2 paikkaiseksi. Tarkoitus olisi bassopuolta päivitellä talven aikana ja hävittää tätä vanhaa laitteistoa pois. Jos jollain on kiinnostusta bassoille ja kotelolle niin voisi ilmoitella. Nämä istuvat tonnarin konttiin todella nätisti :)
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: 9000 2.3tA

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Nyt saa sitten taas kurvailla vuoden :) Mitään huomautuksia ei enää löytynyt ja huomaa ajossakin eron kun alapallot vaihdettu. Laatikkokin pelaa ihmeellisen hyvin... Tuntuu saab aavistavan et joutuu seisomaan kohta pitkän aikaa jos ei oo kiltisti :twisted:
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: 9000 2.3tA

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Nyt on saabi laitettu seisontaan ja oottakoon taas talven ylitse :) Kontti purettu ja tarkoitus olisi etupenkkeihin asti autopurkaa.. Jos vaikka sitten ensi kesänä katsastaisi kaksipaikkaiseksi, laitteisto menee peräluukusta etupenkkeihin asti uusiksi ja painoa varmaan kertyy aika reippaasti. Onkohan tuohon tarjolla vielä jäykempiä takajousia kuin nuo taakkajouset? Myös aavistuksen korkeammat kävisi että nostaisi vaikka vakiosta sen 4cm kun painolla tippuu alaspäin kuitenkin.. Täytyy talven aikana sitten lisäillä kuvia mitä sinne tullaan änkemään :)
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9000 2.3tA

Viesti Kirjoittaja haffu »

Rakennat ilmapussijousituksen sinne. :wink: Mielenkiinnolla kyllä odotellaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: 9000 2.3tA

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Pusseja ei kyllä tule.. Täytyy noilla nyt alkuun kokeilla miten perä laskee, paino kuitenkin tulee jakautumaan nyt paremmin.. Eiköhän sitä jo tulevalla viikolla pidä vähän spoilata mitä sinne tungetaan :wink:
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: 9000 2.3tA

Viesti Kirjoittaja TTH »

Tässä tais käydä vanhanaikaisesti ja pappa-tunturi rupes keulimaa oikein kunnolla.. :lol:

Katotaan vaan niin ens kesänä tuo on junatallissa levällään ja hierotaan säkkejä paikalleen :twisted:
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: 9000 2.3tA - Suomen äänekkäin?

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Spoilataanpa nyt pikkuisen :wink:
http://www.upload.ee/image/3703504/20131113_145123.jpg
Tarkoituksena olisi rakennella reilu 500 litraa koteloa tuonne autoon... Tehoahan bassoille on varmasti korvaan kuin korvaan riittävästi ja kartioala hoitanee ilmastoinninkin..

Rakentelut tähän tietoon alkaakin sitten ensikuun puolella. Etupäälle ei tosiaan tehdä muutoksia, mutta etupenkkeihin asti pitää rakentaa lähes kokonaan uusiksi.. Talvella talli auttaisi kovasti, mutta semmoista ei itsellä ole niin täytyy aloitella niistä mitä mahdollista tehdä ilman:) Auto saatiin tänä kesänä suht toimivaan ajokuntoon, joten ensi kesänä sitten tarkoitus käydä isoissa potkuissa renkaita potkimassa.
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9000 2.3tA - Suomen äänekkäin Saab?

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Hienolta näyttää! Itseäkin toi hifi puoli kiinnostaa, niin täytyypä alkaa seuraamaan. Omassa tonnarissa tosin toistaseks aika maltilliset poppivehkeet. Sellanen fiilis tuli viimestään, kun olin tätä sun rojektia lukenu :DD
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: 9000 2.3tA - Suomen äänekkäin Saab?

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Rupeaa tuo koulu sotkemaan melkoisesti harrastustoimintaa tai sitten se on vain laiskuutta, mene ja tiedä..

Kuitenkin nyt on saatu kotelo mittailtua ja toimitettua mitat eteenpäin. Levyt tulevat vasta tammikuussa, mutta saapahan joulukuun olla aivan rauhassa.. Kotelolle mittoja tulisi 170cm pituutta, 90cm leveyttä ja 43cm korkeutta. Materiaalina käytetään 24mm koivuvaneria, jolloin sisälitroja tulee 537,666L :twisted: Kaikki bassot asennetaan moottori ylöspäin jotta saataisiin edes vähän näyttävyyttä tuohon. Refleksikotelo on hyväksi todettu ja sellainen tähän tuleekin.

Akkuja olen yrittänyt kysellä pitkin Suomen maata, mutta mieluisia ei meinaa löytyä.. Tai sitten löytyy mutta myös hintakin on sen mukainen. Tällä hetkellä 200Ah NSB-akkuja, mutta tarkoituksena olisi vielä saada vähän lisää järeyttä tuohon akustoon. Onneksi kuitenkin on vielä paljon aikaa kevääseen ja voi rauhassa etsiskellä. Virtakaapeliksi akkujen välille valikoitui 120mm2 täyskuparikaapeli, luulisi jo niiden jännitehäviöiden jäävän aika minimaalisiksi. Kyseisellä kaapelilla aion tehdä myös maadoitukset akuille. Bassoja ruokkivalle vahvistimelle tulee tuosta myös kaapelointi.

Tuleva laitteisto:
Soitin: Alpine 9880r
Diskantit: Digital Design B1
Keskiäänet: Planet Audio plps8.4
Midit: Planet Audio plp10.4
Etupään vahvistin: Spl Dynamics s7006

Bassot: 6x Autostudio AS-REF15D2
Bassojen vahvistin: Spl Dynamics D7 @ 0,66ohm
Akut: 2x Nsb 100ft, jotain pitää saada vielä näiden kaveriksi että virta varmasti riittää.


Etupää tulee siis pysymään samana kuin tänäkin vuonna.. Takaovien taakse on sitten tullut mietittyä monenlaista laitteistoa, jolla se musiikki toistuisi myös auton ulkopuolella oleville :lol: 2 kappaletta 6 kanavaisia vahvistimia tuossa kuitenkin ylimääräisenä jo lojuu, niin niille pitäisi jotain käyttöä saada :mrgreen: Ja nämä takaoviin tulevat asennukset olisivat sitten napista toimivat, ettei niitä ajellessa tarvitsisi sotkemaan.

Tarkoitus olisi että autolle ei tehdä muuta kuin lasitummennukset taakse ja perushuoltoja kun tarve tulee. Tänä vuonna kilometrit jäivät todella vähäisiksi, mutta jos sitä ensi kesänä sitten vähän tulisi ajettuakin.

Järkeähän tässä touhussa ei enää taida olla vähääkään... Tarkoitus olisi myös mittarilla autoa käyttää, jos ei kilpailussa niin sitten kaverilla. Näkisi vähän missä ne paineet siellä auton sisällä pyörii, tavoite on asetettu 150dbn paremmalle puolelle..
Vastaa Viestiin