Sivu 3/4

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: Su Syys 15, 2013 13:26
Kirjoittaja hei9n
Risto Vee kirjoitti:Mites tuo 2008 1.9 TiD eroaa tuosta TiDS:stä? Lähinnä virityspotentiaalin puolesta?

1.9 TiD 2004–present I4 8V Z19DT 1910 cc 88 kW (120 PS; 118 hp) @ 4000 rpm 280 N·m (210 lb·ft) @ 2000–2750 rpm High-pressure

Liityn kanssa tähän joukkoon jatkaen kysymystä:

Mikä ero 1.9Tids ja 1.9Tid:llä?

Ja aihetta ohittaen: Mitäs tuosta 1.9Tid:stä lähtee softaamalla ulos? 180hv/400nm? Tarvis torpata egr&dpf ja ottaa samalla jotain iloa itsellekin. Onkos herra Carlson suunnitellut tulevansa rannikkoa alas lähiaikoina? Ainakin mun mopon saa hoidella :)

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: Su Syys 15, 2013 14:57
Kirjoittaja jcarlson
ysikoo kirjoitti:Ei liity suoranaisesti tähän projektiin, mutta tuli mieleen: Nykydieseleissä laajakaistaa käytetään siis varmistamaan se, ettei savutusta esiinny? Millaisella seoksella dieseliä ajetaan, esim. huippuväännön kohdalla?
Laajakaista-lambdaa käytetään lähinnä diagnostiikkana. Savurajoitus perustuu ilmamassamittarin signaaliin jonka avulla tiedetään paljonko polttoainetta saa ruiskuttaa per työtahti jotta lambda ei mene liian matalaksi. Huippuväännön kohdalla sallitaan jopa lähelle lambda 1.

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: Su Syys 15, 2013 14:58
Kirjoittaja jcarlson
hei9n kirjoitti: Mikä ero 1.9Tids ja 1.9Tid:llä?

Ja aihetta ohittaen: Mitäs tuosta 1.9Tid:stä lähtee softaamalla ulos? 180hv/400nm? Tarvis torpata egr&dpf ja ottaa samalla jotain iloa itsellekin. Onkos herra Carlson suunnitellut tulevansa rannikkoa alas lähiaikoina? Ainakin mun mopon saa hoidella :)
Punainen T tarkoittaa TiDS:iä nimenomaan, eli 150hv ja 16-venttiilinen versio. Moottorikoodi Z19DTH. Se n. 180/400 on lukemat näistä.
Ei ole suunnitelmia reissuihin tällä hetkellä.

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: Su Syys 22, 2013 10:03
Kirjoittaja Rusakko__
MAP:sta: tilasin itsekin uuden boschilaisen ja tänään heitin paikoilleen. Vielä en ole ehtinyt koeajolla. Voi järkytys miten paskanen vanha anturi oli. Mitään "anturikarvaa" ei näkynyt ja anturipäätä suojaava "kehikko" oli 90 % tukossa. Anturi oli kuin uitettu jossain terva-astiassa ja sen jälkeen pyöritelty hiekassa :)

Pientä aaltoilua on ollut havaittavissa kiihdyttäessä, ei siis nykytystä tms terävää. Imusarja vaihdettu jotain 40 tkm sitten, egr poistettu n. 20 tkm sitten ja nyt autoiltu yhteensä 220 tkm. MAP oli tod. näk. alkuperäinen...

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: To Loka 10, 2013 09:16
Kirjoittaja jcarlson
Projekti nytkähti taas eteenpäin. Vanha imusarja vaihtui uuteen. Itse asiassa "vanha" oli jo kertaalleen vaihdettu, vuosimallistanssaus oli -06. Ei se itse asiassa edes niin paha ollut, hieman klappia mutta läpät kyllä toimivat kuten pitää. Kokeilin eroa myös läpät täysin auki jumitettuna, eikä ajossa huomaa eroa eli sinänsä ne voisi kyllä halutessaan myös poistaa. Tehonpuutteen syy löytyikin ihan muualta ja suhinatkaan ei tuolta läppien läpivienneistä tulleet, mutta tulipahan nyt vaihdettua uusi. Jos joku haluaa kohtuukuntoisen imusarjan ja siihen kuuluvan läppämoottorin niin edullisesti voin luopua. Samalla vaihtui termostaatti, nyt lämmöt pysyy tismalleen vaakatasossa kuten pitääkin, eikä hieman alapuolella.

Kiinnostavimpana asiana tuli säädettyä penkissä ja tien päällä loggailemalla softaa paremmaksi, nyt uudet lukemat vakiokuntoisesta 150hv TiDS:stä ovat 192hv/432Nm, ja tietenkin ilman tarpeetonta savutusta. Vakioraudan rajat taisivat löytyä, enempää ei huipputehoa saanut puristettua ainakaan ilman kohtuutonta savutusta, lämpökuormitusta ja ahtimen ylikierroksia. Lisävääntöä olisi saatavilla ja vakiokytkimen pitäisi kestää jopa 500Nm, mutta käyrän muodosta tulisi epämiellyttävä. Seuraavana etappina hengityksen mekaanista parantelua.

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: To Loka 10, 2013 09:33
Kirjoittaja Ristom
Näyttää kohtuulliselta..

Vieläkö sulla oli DPF käytössä? Koitin silmäillä ketjun mutta ei osunut silmään..

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: To Loka 10, 2013 09:36
Kirjoittaja jmaatta
Mikäs oli se oikea ongelma?

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: To Loka 10, 2013 10:43
Kirjoittaja pjv
jcarlson kirjoitti:Partikkelifiltteri DPF:kin puuttuu varusteista

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: To Loka 10, 2013 10:49
Kirjoittaja Ristom
Ok.

Hyvältä näyttää virit, jatka raportointia vaan JC..

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: To Loka 10, 2013 12:25
Kirjoittaja jcarlson
Joo tässä mallissa ei ollut hiukkassuodatinta tehtaan jäljiltä. Mutta käytännössä samat lukemat irtoaa myös DPF mallista, ehkä pari heppaa vähemmän.

Kevyempi 180hv/400Nm softaversiokin löytyy (tai voi toivoa tietysti mitä vaan alle tuon maksimilukeman), mutta en näe mitään kestävyysongelmia tässä nykyisessäkään.

Tehonpuute oli yhden rajoittimen väärä asetus softassa, homman selvittelyä sotki se että TECH2:lla katsotut MAF-lukemat näytti puutaheinää graafitilassa. OP-COM on huomattavasti parempi työkalu loggaukseen, ja sitä olenkin tätä nykyä käyttänyt. Saa mukavasti logit exceliin analysoitavaksi. Reilut 160g/s näkyy olevan se maksimi ilmamassa mitä tästä Z19DTH vakioturbosta irtoaa mitenkään järjellisesti.

Jos kiinnostusta on, niin TTiD optimointikäppyröitäkin löytyy, tällä hetkellä 225hv DPF poistettuna mutta muutama säätö on vielä takataskussa analysoinnin ja laskennan perusteella.. Jos sen 230hv saisi.

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: To Loka 10, 2013 15:36
Kirjoittaja nipponkippo
Mukavat lukemat tuli! Riittääkö suuttimet vielä pidemmälle? Onko ahdin valinta tehty? Tuos kesällä ooppelia säädettiin penkis, siinä tuli rajat vastaan 184hp 450nm.

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: To Loka 10, 2013 17:05
Kirjoittaja jcarlson
Kyllä riittää suuttimet vielä, odotusarvo oli että sinne 250hv asti piisaisi. TTiD suuttimethan vaikuttaisi olevan aavistuksen isommat ja sellaiset tarvittaessa voisi löytyä, mutta katsotaan nyt mitä vakiosuuttimilla saa. Ilmansaanti siellä paljon aiemmin rajoitteeksi tulee, viriahtimeksi on suunnitteilla GT1756 hybridi. Tosiaan vääntöähän tuolta vielä saisi, mutta sitä en tämän enempää halunnutkaan, tulee omasta mielestä tylsän tuntuinen eli liian jyrkästi laskeva vääntökäyrä sekä tarpeetonta savua vääntöpiikin kohdalla.

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: Ti Marras 19, 2013 22:29
Kirjoittaja apu,apupoika
Onko tänne tullut mitään uutta talvirenkaiden iloksi?

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: To Marras 21, 2013 21:32
Kirjoittaja jcarlson
Eipä ole kerennyt vielä, mutta kaipa tässä talven mittaan.. Tällä hetkellä juuri sataneella lumella ei tosiaan kauheasti lisätehoa osaa etuvetoiseen kaivata.

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: La Maalis 29, 2014 10:29
Kirjoittaja AZP
Narsissit kurkkii kukkapenkeissä ja prätkäkausikin on korkattu. Onkohan kiisseliviritysprojektissa tapahtunut mitään uuttä.

Jo jonkin aikaa seuraillut NG-kolkkien hintoja ja eilen laskeskelin että jopa meikäläisen alle 10 tkm vuosiajoilla voisi öljykäyttöinenkin kone olla järkevä. Valikoimaa automaattivaihteisissa farmarikolkeissa kun tuntuu olevan melko vähän, niin ei viitsi sulkea dieseleitä ilman perusteita pois. Lisäksi tämä ketju herätti kiinnostuksen TTiD:n lisäksi myös TiDS:iä kohtaan.