Sivu 3/4

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti

Lähetetty: Pe Huhti 04, 2014 20:42
Kirjoittaja pvdriver
Koska nyt ikävä kyllä näyttää siltä että talvikulkineella joutuu kesänkin suhaamaan, laitoin alle kesärenkaat:

Kuva

Kuva

Kuva
^älkää kiinnittäkö huomioo pimeeseen takavaloon, ei oo huoltoaikaa kerenny varaamaan... :oops:


Pahoittelut kännykkälaadusta... :roll:

Edit: pari kännykkäkuvaa vaihdettu laadukkaampiin versijoihin...

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti

Lähetetty: La Huhti 05, 2014 13:58
Kirjoittaja Turbohullu
Todella komea viirusilmä :saab: !

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti

Lähetetty: Su Loka 19, 2014 21:13
Kirjoittaja pvdriver
Kirjoitellaanhan vaikkei ketään kiinnostakkaan:


Kuluneen kesän aikana auto hoitanut kiivaasti käyttöauton virkaa ja kilometrejä kertynyt totuttuun tahtiin. Todella loistavaa kyytiä, ei pienintäkään ylimääräistä ongelmaa. Jos ei sellaiseksi lasketa loppukesästä antautunutta pre-kattia joka oireili hävittämällä ahdot kerrasta. No, laitetaan omaan piikkiin, on pidempään jo kovissa kiihdytyksissä vilkutellut häiriövaloa sytytyskatkoksien merkiksi. Mahdollisesti uudella sytkäkasetilla pääsisi siitäkin eroon, tulppia vaihdeltu kyllä n. kymppitonnin välein. Katalysaattorille tehtiin ohitusleikkaus ja matka jatkuu entistäkin makeammin. Kaasuunvastaavuus parantui kummasti. 8)

Sitten alkoi ärsyttää apurungon kolahtelu montuissa, kiihdytyksissä ja jarrutuksissa, alkoi kuulostaa jo todella pahalta. Ei yllättänyt yhtään että suurinosa puslista lähti nostamalla pois holkeistaan, siis vulkanoinnista irronneet. :roll: Näillä kilometreillä aika tavallista. Tilalle PCS:n kautta polyuretaaniset, ja luonnollisesti samalla vaivalla vakaajaan. Samalla purkamisella vaihtui sitten kytkin uuteen aeron pakettiin. Vaihdevivuston muovihelojen välyksiä shimmailin vähemmäksi prikkapatentilla, saisikohan tuohon noita muoviheloja uusia vai tuleeko koko vivusto kerralla? Romut kasaan ja kovaa ajoa, kytkin toimii hienosti ja pehmeästi, kolahtelu loistaa poissaolollaan ja jämäkkyyttä tuli lisää. Huomionarvoisena seikkana jarrutuntuma muuttui täsmällisemmäksi, ilmeisesti väljillä heloilla ensin hidastui apurunko ja sitten vasta muu auto... :roll: Koko työmaahan meni kuutisen tuntia, suhteellisesti suurin osa apurungon heloitukseen prässissä...

Kytkinpäivityksen jälkeen päästiin kutittelemaan ne puuttuvat väännöt takaisin koneeseen, alunperin ohjelmaa tehdessä piti vääntö rajoittaa n. 400nm, nyt otettiin se aeron kytkimen sallima n. 460nm (max mreg: 1350). Pysyy liikenteen mukana.

Elämän jälkiä autoon tuotti mopoilijan raapaisu etunurkkaan. Vielä ei ole mitään järkevää päivitystä tullut tuohon keulaan keksittyä, tulisiko ehkä talven aikaan touhuiltua ehjä orkkispuskuri keulalle vai jotain muuta? :? Lampunpesurit jouduin jättämään pois käytöstä tulppaamalla letkun pumpun jälkeen, muuten tyhjentyi pesunestesäiliö päivässä tuon osumassa hajonneen pesulaitteen kautta.

Ainiin, takaiskarit olivat niinikään tyypilliseen tapaan päästäneet mehut pihalle ja renkaat hankailivat kaariin vähän joka montussa. No, kulutusosia. Ei ajossa kyllä huomannut mitään eroa raapimisen loppumisen lisäksi vaikka uudet sinne jo vaihdoinkin... :roll: Ja kesärenkaat joutui juhannuksen paikkeilla investoimaan, jotkut achilleen kantapäät sieltä tuli ja hyvin ovat kesän pyörineet. 8) Talvirenkaat vaihtelin viimeviikolla, samalla käsijarrun kiristin ja rekisterivalon polttimon uusasin.


Ei tämän luotettavampaa käyttöautoa voi olla? Mutta niinhän ne toisilla rautakangetkin katkeaa... 8)

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti

Lähetetty: Su Loka 19, 2014 21:54
Kirjoittaja TTH
Tuohon vaihdevivustoon saa messinkisiä puslia Maptunilta, aika hintavia tosin..
http://www.saabsunited.com/2014/05/mapt ... -deal.html

*Vink vink*, siinä voisi olla jollekin saabisti-koneistajalle pienen lisätienestin mahdollisuus, aika yksinkertainen osa ja varmasti menekkiä olisi jos hinta olisi kolmenumeroisen sijasta kaksinumeroinen...

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti

Lähetetty: Ma Loka 20, 2014 18:26
Kirjoittaja pvdriver
Jos löytyy itseltä irtonainen vaihdevivusto niin voisikin noita tarvittavia holkkeja mittailla ja sorvuuttaa kokeeksi... Jos tulee hyvä niin sitten sarjatuotantoon.


Tuo kiillottunut ja kulahtanut mummoratti tuli vaihdettua Aeromallin rallirattiin, ei ole hinnan kiroissa:

Kuva

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti

Lähetetty: Ma Loka 20, 2014 20:15
Kirjoittaja Cona
pvdriver kirjoitti:Kirjoitellaanhan vaikkei ketään kiinnostakkaan:

Sitten alkoi ärsyttää apurungon kolahtelu montuissa, kiihdytyksissä ja jarrutuksissa, alkoi kuulostaa jo todella pahalta. Ei yllättänyt yhtään että suurinosa puslista lähti nostamalla pois holkeistaan, siis vulkanoinnista irronneet. :roll: Näillä kilometreillä aika tavallista. Tilalle PCS:n kautta polyuretaaniset, ja luonnollisesti samalla vaivalla vakaajaan. Romut kasaan ja kovaa ajoa, kolahtelu loistaa poissaolollaan ja jämäkkyyttä tuli lisää. Huomionarvoisena seikkana jarrutuntuma muuttui täsmällisemmäksi, ilmeisesti väljillä heloilla ensin hidastui apurunko ja sitten vasta muu auto... :roll: Koko työmaahan meni kuutisen tuntia, suhteellisesti suurin osa apurungon heloitukseen prässissä...

Elämän jälkiä autoon tuotti mopoilijan raapaisu etunurkkaan. Vielä ei ole mitään järkevää päivitystä tullut tuohon keulaan keksittyä, tulisiko ehkä talven aikaan touhuiltua ehjä orkkispuskuri keulalle vai jotain muuta? :? Lampunpesurit jouduin jättämään pois käytöstä tulppaamalla letkun pumpun jälkeen, muuten tyhjentyi pesunestesäiliö päivässä tuon osumassa hajonneen pesulaitteen kautta.

Ei tämän luotettavampaa käyttöautoa voi olla? Mutta niinhän ne toisilla rautakangetkin katkeaa... 8)
Kyllä kiinnostaa ainakin toista Viiru-kuskia.. 8)

Oliko iso homma tuo apurungon irrotus/asennus? Mitä käytännössä tarvii irrottaa? Mosa tarvii ainakin ylhäältä tukea?

Itseä kanssa kiinnostaisi käyttää tuo kelkka jossain kohtaa alhaalla ja laittaa pölyurskat vanhojen kumisten puslien tilalle.

Otitko mopopojan vakuutusyhtiöltä rahat lapaan? Noita puskureita taitaa olla vähän huonosti tarjolla, toki purkaamoilla on, mutta niillä on hinnat ihan pilvissä.. :roll:

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti

Lähetetty: Ma Loka 20, 2014 20:44
Kirjoittaja pvdriver
Apurungon irroitukseen löytyy varmasti foorumilta seikkaperäinenkin ohje mutta pääpiirteittäin, downpipe pois, koiranluut ja alapallot irti, hammastanko irti apurungosta, vaihteiston etu ja takakannakkeet irti ja kennot pitää sitoa lukkopeltiin kiinni. Itse tykkään tukea moottoria mieluummin alapuolelta, yläpuolinen tuki hankaloittaa koneen asennon simmausta jos tarkoitus pudottaa laatikkokin. Tekemällä oppii.

Ei varmaan kellekkään tule yllätyksenä, unohtui silti mainita että rengasäänet jonkunverran voimistuivat polyuretaanihelojen myötä. Yhteen saabiin tein "molempi parempi" -ratkaisun, neljä etummaista puslaa tavallisia kumisia, ja vain takimmaisiksi, siis kovimmalle rasitukselle joutuvat polyuretaanisiksi (mustia, eli muistaaseni jopa jäykempiä kuin violetit?). Ei huono niinkään.


Tottakai rahat pois, monta puskuria kuitenkin kertakorvauksella ostaa :wink:

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti

Lähetetty: Pe Loka 24, 2014 15:31
Kirjoittaja Nxi
Hienoa tarinaa ja autoki aivan jees :) mutta tuota kellään ei varmaan oo niitä vaihdevivuston puslien mittoja? Tutulta sorvarilta kyselin niin kuulosti, että pääsee helposti alle maptunin hinnan.

Ite ei saa nyt saappia ajosta siksi aikaa sais mitat. Itelläki kepissä on eteen/taakse klappia ja tuo linkkuhan siellä heiluu kun kattoon konehuoneesta samalla.

Tuo varmaan kyllä vaatii vähän kokeilua välysten kans, jos ei saa suoraan maptunin holkkien mittoja :)

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekt

Lähetetty: Ma Tammi 12, 2015 00:00
Kirjoittaja Termos
Nxi:n priva on odotellut kohta viikon lukua, luurillako foorumia luet vai tiukat pop-up estot :lol:

Samallahan sen tähänkin laitan. Keskusteltiin privana tässä ketjussa mainituista Maptunin valmistamista pronssipuslista tuohon vaihdevivustoon, ja niiden valmistamisesta halvemmalla.

Homma meni omalta kohdaltani näin:

"Remontti tehtiin nyt niin, että autoon vaihdettiin koko vivusto.

Voin kyllä lähettää (maksan kulut) tuon väljän vipuhässäkän sinulle tai suoraan koneistajalle.

Oikeastaan tämä on mielestäni mittapiirustuksia parempi tapa, saa ammattitaitoinen koneistaja itse testata holkkeihin sopivat toleranssit, kun on väljä vipuhässäkkä hyppysissä holkkien testaamista varten.
Vivusto on siis kotoisin 160tkm ajetusta -06 9-5 Aerosta. On selkeästi viallinen, nyt uudella vivustolla vaihteet napsahtavat päälle täysin eri tuntumalla.

Toiveena olisi, jos holkkeja aletaan sorvaamaan, että niiden saatavuudesta kerrottaisiin foorumilla. Enkä nyt huonoa tykkäisi, jos itse saisin yhden sarjan pienellä alennuksella :wink:

-Tapsa"

Tuossa vielä linkki kyseiseen tuotteeseen:
https://www.maptunparts.fi/vaihteisto-j ... 04-10.html

Ei mulla muuta, vipuhässäkkä odottelee koneistajaa :)

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekt

Lähetetty: Ma Tammi 12, 2015 00:20
Kirjoittaja Fakiiri
Noissa on ilmeisesti jotain eroa vanhempii femmoihin << 03, mikähän ero vanhempien femmojen vivustoon noissa uudemmissa on , vai muttaisiko nuo holkit vanhemmankin vaihdetuntumaa... :?:

( Näyttää muuten mainioilta noi Ednan mustat kulmat :D )

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekt

Lähetetty: Ti Huhti 14, 2015 19:19
Kirjoittaja pvdriver
Tämä kulkine olisi täysin ylimääräisenä jos jollain on kesäautolle tarvetta. Tarjouksia ennen kuin kuusakoski hakee pihasta?

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekt

Lähetetty: Ma Tammi 25, 2016 18:08
Kirjoittaja suorsa
Tällä hetkellä tämä auto on etukulma rutussa ja odottelee parempia aikoja. Omat nurkat pengottu osittain läpi ja osa kavereista soiteltu. Eiköhän tuo tuosta taas liikenteeseen päädy.

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekt

Lähetetty: Pe Helmi 19, 2016 21:27
Kirjoittaja suorsa
Pitkästä aikaa tämäkin auto oli käynnissä (koneeseen ruuvattu uutta osaa sieltä pois ruuvattujen tilalle) ja siirto onnistuu ilman hinausköyttä. Pyöränripustus on nyt siis kunnossa ja lähiaikoina pitäisi sovitella ehjää umpiota ja lokaria paikolleen.

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekt

Lähetetty: La Helmi 20, 2016 15:41
Kirjoittaja Reksu
Yleensä en näistä viiruista kovin välitä, mutta tämä on kyllä komea peli!

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekt

Lähetetty: La Helmi 27, 2016 09:06
Kirjoittaja pvdriver
Miksi sinä ruttuun sen ajoit :lol:

No olihan se mopon yli ajettu jo minulta lähtiessä eikä keulan osien maalaus olis pahaa tehny muutenkaan :roll:


Niin, kerrottakoon vielä että tämä Saab vaihtui parin välivaiheen kautta lopulta aitoon Harrasteautoon :)

Kuva

Mitä suorsa konepuolelle oot menny ruuvailemaan?