Sivu 3/11

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: La Maalis 08, 2014 18:30
Kirjoittaja J_J
Jees, eteenpäin mennään tissutellen.
Taka-akseli istuu nyt hienosti paikoillaan. 95% pulteista uusittiin ja kaikki liitokset tehtiin kuparitahnan kanssa. Uusi polttoainesuodatin vaihdettiin myös samalla.
Akseli tunkattiin ajokorkeuteen ja liitokset kiristettiin. Valmiiksi hommatut lesjöförssit heitin paikalleen.
Kuskinpuolen iskari vaihtui myös, mutta aikaa meni reippaat 3h. Ei ihan heti viitsi uudestaan vaihtaa.

Kuva
Vetarintunnelin sain myös kuntoon, kuvat kertokoon enemmän.

KuvaKuvaKuvaKuva
Nakutusledin asensin ja kolvailin 900aero apc modin.

Kuva
Pikkuhiljaa alkaa valoa näkyä tunnelin päässä... 8)

Re: Vs: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: La Maalis 08, 2014 23:19
Kirjoittaja Marko A
Moi,

Tätä on ollut ilo seurailla. Itsellä ois vastaavanlaisia hommia tuossa satkussa odottelemassa, mutta aika on yllättäin kortilla, joten homma antaa odotella itseänsä vielä. Mutta on ollut , mukava katsella kuvien kera miten tämä projekti etenee.

Onko sulla tuossa takana ruosteita? Kontin nurkissa, takapenkin alla, takakaarissa?
Mulla pahimmat ongelmat löytyi sieltä. Pohja muuten ok ja jopa vetarintunnelit kovat paitsi yksi paikka piti laittaa.

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Su Maalis 09, 2014 00:47
Kirjoittaja J_J
Tattista, oon huono runoilemaan niin lämäytän kuvia senkin eestä :lol:

Ruostetta ei ole enään kuin varapyöräkotelon nurkassa. Tämän hitsaan tässä lähipäivinä. Puhtaalta vaikutti muuten tuo takaosa...onneksi.

Toivottavasti saat aikaa järjestettyä ja pellit kuntoon.

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Ma Maalis 10, 2014 00:33
Kirjoittaja arvi
Hyvältä näyttää puhtaat ja maalatut osat ja ruostereiätkin löytyy hyvinkin tutuista kohdista :saab:

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Ma Maalis 10, 2014 11:44
Kirjoittaja kimmoa
Mukava nähdä että kerrankin joku korjaa kunnolla, eikä tinapaperilla ja tectylillä. :D Täällä saatiin valmiiksi punainen 900S vuodelta -90 ja korjaustyön laajuus oli samaa luokkaa. Mukava on nyt ajella, vaikka muilla autoilla pitkään ajaneena huomaa sen että on noista aika ajanut ohi niin ajettavuuden kuin mukavuuden suhteen... Seuraavana olisi odottamassa samanlainen kuin tämän viestiketjun auto, eli musta 900T16 -92.

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Ti Maalis 18, 2014 01:14
Kirjoittaja J_J
Jees, hienoa että muutkin näitä jaksaa korjailla.

Taas tuli aliarvioitua ruosteen voima eli kontissa ei selvittykään ihan pienellä paikalla.
Homma kuitenkin vietiin loppuun, eikä kompromisseja tehty.
Havainnollistan asiaa kuvilla:
KuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuva
Kuvissa palaset vasta hepattu...
Metallintyöstötaitoni joutui prosessin aikana koville, mutta ihan kelpo jälkeä tuli.

Sivussa kasattiin myös sisusta ja tehtiin pieniä juttuja
Kuva

Pohja massattiin Dinitrolin Car:lla ja laitettiin putken lämpösuoja paikoilleen.

Tein myös pikaisen Must To Do - listan:
- Vanteiden lippien kiillotus/renkaat päälle
- Sisustan viimeistely
- Venttiilikoppa
- Pesunestesäiliö
- Pakosarja/turbo paikoilleen
- Välijäähy ja putkistot
- Keulan apurunko
- Sähköt, umpiot yms
- Muovit
- Öljyt, jäähytinnesteet
- Jarrunesteet ja ilmaus
- Käynnistys
- Pesu ja viimeistely
- Katsastus
- Bensaa tankkiin

Toivotaan, että kaikki sujuu putkeen ja saisin tämän ajoon mahd.pian. Kaikki tehdään toki rauhassa loppuun asti.

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Ti Maalis 18, 2014 20:26
Kirjoittaja kimmoa
Jos haluat että nuo hitsatut paikat myös kestää niin ainakin itse olen päässyt aika hyvään tulokseen hiomalla saumat ensin tasaiseksi, sitten hapottamalla pellin fosforihapolla, sen jälkeen huolellinen pesu, kuivaus ja päälle Standoxin Haftprimer-maali. Ns. happomaali siis. Ehkä jotkut muutkin merkit käyvät mutta ite oon käyttänyt tuota kun sitä saa läheltä ja on 1K-maali.

Sen päälle Nor-Maali Oy:n epoksipohjamaali niin tuntuis antavan aika hyvän suojan ruostetta vastaan.

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Ke Maalis 19, 2014 00:32
Kirjoittaja J_J
Tottapuhut vaikkakin joskus jääny päähän sanonta "hiottu sauma on pilattu sauma", mutta näissä asioissa hieman eri tietysti.
Olen käyttänyt hieman sekaisesti kaikkea peltikattomaaleista 2k epoksiprimeriin. Tarkkailen paikkoja ja vertailen miten eri aineet suoriutuu.
Vetarintunneliin en käyttänyt primeria lainkaan vaan vedin Dinitrolin ml/car kombon puhtaalle pellille. Oletan, että jos nuo Dinitrolit toimii, niin pitäisi noinkin kestää.

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Ke Maalis 19, 2014 05:26
Kirjoittaja Mertmi
Ainakin kivenhankkaumalle aroissa paikoissa saumat saa osumaa paljon enemmän, jos ne on koholla pellistä. Kohta ne ovatkin jo paljaina massasta ja maalista...

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Ke Maalis 19, 2014 11:55
Kirjoittaja J_J
Aivan, kuulostaa järkevältä. Täytyy jatkossa pyyhkäistä saumat tasaiseksi.

EDIT:
Eteenpäin on menty hissukseen. Takajarrut saatu paikoillaan ja käsijarru säädetty.
Kuva

Sisusta myös valmis, täytyy vielä soittimen takaa järjestellä piuhat ja kolvailla uusi ISOliittin. Oli makea fiilis istahtaa nahkajakkaralle ja siemaista bisseä.

Nomutta huomenna jatketaan putken, etujarrujen, venttiilikopan, pakosarjan yms asennuksella. Vanteet myös kiillotetaan lähipäivinä, ettäjotta auto voidaan laskea alas.

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Ke Maalis 26, 2014 00:03
Kirjoittaja J_J
Jeespoks, taas keretty hitusen pajalla olemaan.

Putkiston, pakosarjan, turbon ja kunnostetun venttiilikopan laitoin paikoilleen
Kuva

Etujarrut sain myös paikoilleen ja järjestelmä odottaa nyt ilmausta.

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Ke Maalis 26, 2014 10:49
Kirjoittaja kimmoa
Millä pinnoitit nuo jarrut? Itse käytin ne sinkkialtaassa mutta valuraudan sinkitys on vähän konstikkaampaa eikä onnistu ihan joka paikassa niin joku helpompikin tapa voisi tulla kyseeseen, vaikka ei alkuperäinen sitten olekaan.

Entä millä pinnoitit pakosarjan? Lämpömaali vaiko joku keraamipinnoite?

Kestääköhän tuo virranjakajan alipainesäädin sinkkialtaassa käytön? Muut moottorin osat alkais olla uudella pinnalla. Alipainesäätäjää vaan niin pirun hankala suojata sieltä virranjakajan puolelta...

Ootko keksinyt mitään tapaa millä nuo painevaletut sinkki- ja alumiiniosat saisi uuden näköiseksi? Tarkoittaa lähinnä vaihteistoa, virranjakajaa, jakopään koppaa, vesipumppua tms.

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Ke Maalis 26, 2014 17:51
Kirjoittaja J_J
Pakosarjan maalasin Tikkurilan Thermal - maalilla ja innoissani vedin myös jarrut sillä. Jälkeenpäin mietein vasta kulutus kestävyyttä, mutta omalla pelillä ei hiekkarallia ajeta, joten annoin olla.

Oon käyttäny valupintojen ehostukseen ihan alkoholi pyyhintää ja Menzerna tahnoilla myllytystä.

Tuon alip.säätimen kanssa pääsisi varmaan helpoiten ostamalla uuden:D Laiskana meinasin hioa vain päältä tuon, saapahan hieman puhtaammaksi edes.

Itse en ole perehtynyt sinkitykseen , joten en osaa sen kummemmin auttaa. Jos koetat upottaa vain säätimen yläosan ja tulppaat letkunpaikan?

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Ke Maalis 26, 2014 22:32
Kirjoittaja kimmoa
Säätäjä falskaa sieltä vivun puolelta ja jos happo jää sinne kelloon niin syö kyllä melko lyhyessä ajassa pellin puhki. Turbon hukkaportin sinkitin siten että tulppasin letkun yhteen ja pistin sormella silikonikerroksen sinne vivun puolelle. Hienosti onnistui. Pitää varmaan samaa koittaa tuon alipainesäätimen kans.

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: To Maalis 27, 2014 00:02
Kirjoittaja J_J
Niinjuu, tuli itekkin tuota vaseliinikikkaa käytettyä kun hapotin vanteista pinnotetta.
Eihän tässä enään kehtaa omasta laittaa kuvia, kun kaveri puhuu vimosenpäälle sinkityistä osista yms. :D