Sivu 3/4

Re: 9-3 Aero SS 2004

Lähetetty: Su Joulu 20, 2015 22:03
Kirjoittaja jjasco
Ei pidä kannen ja rungon välinen liimaus, jo on ihme vempele. Ei auta ku ruveta katseleen uutta. Mister-Autossa näyttäisi olevan halvin Pierburgin tekele 109e plus postikulut kun esim. PCS pyytää 220e.

Re: 9-3 Aero SS 2004

Lähetetty: To Tammi 14, 2016 18:49
Kirjoittaja jjasco
Kuva

Re: 9-3 Aero SS 2004

Lähetetty: Su Tammi 31, 2016 12:40
Kirjoittaja late1409
jjasco kirjoitti:- Ei kai se auta ku viedä 9-3 Vantaalle jakopään tarkastukseen kun sen kerran ovat vaihtaneetkin. Jotain suhinoita kuuluu sieltä täältä niinku olis alipainevuoto, mutta ei kyllä pysty löytämään vaikka miten tarkastaa letkuja. Edelleen rynkyttää silloin tällöin tyhjäkäynnillä, kierrokset laskee liian alas ja alkaa rynkytys. Samalla tuli vaihdettua alipainepumpun tiiviste ja ohjaustehostimen pumpun stefa. Tehostimen täytön jälkeen kun käyttelin konetta niin jostain valui lattialle öljyä koneen takaa. En tiedä ehtikö se valua sieltä alipainepumpun kolosta vai mistä, mutta sen mitä kattelin niin ei pitäis kyllä enää pumpun tiiviste vuotaa. No ei muutaku vielä huomenna auton alle ja putsailemaan ennen ku vie huoltoon niin saavat tutkia sen vuodon lähteenki.
Selviskö rynkytyksen syy?

Re: 9-3 Aero SS 2004

Lähetetty: Ma Helmi 01, 2016 09:39
Kirjoittaja jjasco
late1409 kirjoitti:
jjasco kirjoitti:- Ei kai se auta ku viedä 9-3 Vantaalle jakopään tarkastukseen kun sen kerran ovat vaihtaneetkin. Jotain suhinoita kuuluu sieltä täältä niinku olis alipainevuoto, mutta ei kyllä pysty löytämään vaikka miten tarkastaa letkuja. Edelleen rynkyttää silloin tällöin tyhjäkäynnillä, kierrokset laskee liian alas ja alkaa rynkytys. Samalla tuli vaihdettua alipainepumpun tiiviste ja ohjaustehostimen pumpun stefa. Tehostimen täytön jälkeen kun käyttelin konetta niin jostain valui lattialle öljyä koneen takaa. En tiedä ehtikö se valua sieltä alipainepumpun kolosta vai mistä, mutta sen mitä kattelin niin ei pitäis kyllä enää pumpun tiiviste vuotaa. No ei muutaku vielä huomenna auton alle ja putsailemaan ennen ku vie huoltoon niin saavat tutkia sen vuodon lähteenki.
Selviskö rynkytyksen syy?
Eipä se oikein ole selvinnyt. Jakopää tarkastettiin ja siellä oli kaikki ok. Softattiin ecu uusiksi ja samalla nostettiin tyhjäkäyntikierroksia satkulla ylöspäin eli nyt ei yritä laskea kierroksia alle 800rpm eikä näin ollen enää rynkytä. Silloin tällöin oon kuitenkin havainnut rynkytysyrityksiä, mutta ne on niin vähäisiä, että ei ole toistaiseksi aiheuttanut harmaita hiuksia eikä toimenpiteitä. Voi olla, että suuttimet vuotaa hivenen, jolloin käy liian rikkaalla. Biopower-muutos on tulossa, joten suuttimet vaihtunee samalla isompiin.

Re: 9-3 Aero SS 2004

Lähetetty: Ma Helmi 01, 2016 09:59
Kirjoittaja late1409
jjasco kirjoitti:
late1409 kirjoitti:
jjasco kirjoitti:- Ei kai se auta ku viedä 9-3 Vantaalle jakopään tarkastukseen kun sen kerran ovat vaihtaneetkin. Jotain suhinoita kuuluu sieltä täältä niinku olis alipainevuoto, mutta ei kyllä pysty löytämään vaikka miten tarkastaa letkuja. Edelleen rynkyttää silloin tällöin tyhjäkäynnillä, kierrokset laskee liian alas ja alkaa rynkytys. Samalla tuli vaihdettua alipainepumpun tiiviste ja ohjaustehostimen pumpun stefa. Tehostimen täytön jälkeen kun käyttelin konetta niin jostain valui lattialle öljyä koneen takaa. En tiedä ehtikö se valua sieltä alipainepumpun kolosta vai mistä, mutta sen mitä kattelin niin ei pitäis kyllä enää pumpun tiiviste vuotaa. No ei muutaku vielä huomenna auton alle ja putsailemaan ennen ku vie huoltoon niin saavat tutkia sen vuodon lähteenki.
Selviskö rynkytyksen syy?
Eipä se oikein ole selvinnyt. Jakopää tarkastettiin ja siellä oli kaikki ok. Softattiin ecu uusiksi ja samalla nostettiin tyhjäkäyntikierroksia satkulla ylöspäin eli nyt ei yritä laskea kierroksia alle 800rpm eikä näin ollen enää rynkytä. Silloin tällöin oon kuitenkin havainnut rynkytysyrityksiä, mutta ne on niin vähäisiä, että ei ole toistaiseksi aiheuttanut harmaita hiuksia eikä toimenpiteitä. Voi olla, että suuttimet vuotaa hivenen, jolloin käy liian rikkaalla. Biopower-muutos on tulossa, joten suuttimet vaihtunee samalla isompiin.
Rynkytyksen takia laitatin omasta jakopään uusiksi. Luulin, että tasapainoketjun laahain olisi ollut poikki. Eipä ollut. Selvisi, että jakoketju oli löysällä. Kiristimen öljureikä oli tukossa, usit- tiivisteen kumi oli tukkinut sen turvotessaan. Tämä oli oikeastaan ainut selitys löysälle ketjulle.

Katselin torquella kierroksia ja 750rpm paikkeilla pyörivät lämpimällä koneella. Ei ole vielä ainakaan rynkytystä kuulunut.

Re: 9-3 Aero SS 2004

Lähetetty: Ma Helmi 01, 2016 21:29
Kirjoittaja jjasco
late1409 kirjoitti:
Rynkytyksen takia laitatin omasta jakopään uusiksi. Luulin, että tasapainoketjun laahain olisi ollut poikki. Eipä ollut. Selvisi, että jakoketju oli löysällä. Kiristimen öljureikä oli tukossa, usit- tiivisteen kumi oli tukkinut sen turvotessaan. Tämä oli oikeastaan ainut selitys löysälle ketjulle.

Katselin torquella kierroksia ja 750rpm paikkeilla pyörivät lämpimällä koneella. Ei ole vielä ainakaan rynkytystä kuulunut.
Mulla tosiaan alkoi rynkytys vasta jakopäähuollon jälkeen. Ketju oli venyny ja kiristäjät tapissa. Mulla tosiaan välillä yritti jopa alle 700rpm ja sillon alkoi rynkytys.

Re: 9-3 Aero SS 2004

Lähetetty: Ma Helmi 01, 2016 22:58
Kirjoittaja supersaab
jjasco kirjoitti:
late1409 kirjoitti:
Rynkytyksen takia laitatin omasta jakopään uusiksi. Luulin, että tasapainoketjun laahain olisi ollut poikki. Eipä ollut. Selvisi, että jakoketju oli löysällä. Kiristimen öljureikä oli tukossa, usit- tiivisteen kumi oli tukkinut sen turvotessaan. Tämä oli oikeastaan ainut selitys löysälle ketjulle.

Katselin torquella kierroksia ja 750rpm paikkeilla pyörivät lämpimällä koneella. Ei ole vielä ainakaan rynkytystä kuulunut.
Mulla tosiaan alkoi rynkytys vasta jakopäähuollon jälkeen. Ketju oli venyny ja kiristäjät tapissa. Mulla tosiaan välillä yritti jopa alle 700rpm ja sillon alkoi rynkytys.
Minkälaiset oli nuo ajoitustyökalut? Noissahan on ollut ilmeisesti sopivia ja vähän vähemmän sopivia...

Re: 9-3 Aero SS 2004

Lähetetty: Ma Helmi 01, 2016 23:21
Kirjoittaja jjasco
supersaab kirjoitti:
jjasco kirjoitti:
late1409 kirjoitti:
Rynkytyksen takia laitatin omasta jakopään uusiksi. Luulin, että tasapainoketjun laahain olisi ollut poikki. Eipä ollut. Selvisi, että jakoketju oli löysällä. Kiristimen öljureikä oli tukossa, usit- tiivisteen kumi oli tukkinut sen turvotessaan. Tämä oli oikeastaan ainut selitys löysälle ketjulle.

Katselin torquella kierroksia ja 750rpm paikkeilla pyörivät lämpimällä koneella. Ei ole vielä ainakaan rynkytystä kuulunut.
Mulla tosiaan alkoi rynkytys vasta jakopäähuollon jälkeen. Ketju oli venyny ja kiristäjät tapissa. Mulla tosiaan välillä yritti jopa alle 700rpm ja sillon alkoi rynkytys.
Minkälaiset oli nuo ajoitustyökalut? Noissahan on ollut ilmeisesti sopivia ja vähän vähemmän sopivia...
Siellä oli neljät ajoitustyökalut, joista tähän käytettiin niitä kullan värisiä, jotka on 2003-06 B207R-moottorille.

Re: 9-3 Aero SS 2004

Lähetetty: La Huhti 09, 2016 19:08
Kirjoittaja jjasco
Pesty ja vahattu ennen vesisadetta. :D

Kuva

Re: 9-3 Aero SS 2004

Lähetetty: La Heinä 30, 2016 12:31
Kirjoittaja jjasco
Turbo X:n etulippa löysi paikkansa...ja alucooleri asennettu.

Kuva

Re: 9-3 Aero SS 2004

Lähetetty: La Heinä 30, 2016 19:27
Kirjoittaja Cona
Hieno on. Tuon lipan kanssa saa kyllä olla enemmän kuin tarkkana hidastetöyssyissä.

Re: 9-3 Aero SS 2004

Lähetetty: La Heinä 30, 2016 19:55
Kirjoittaja Saab.96
Hyvältä näyttää!'

Vähän kans hirvittää toi lipan maanläheisyys, mutta ulkonäkö on just eikä melkein.

Re: 9-3 Aero SS 2004

Lähetetty: La Heinä 30, 2016 22:02
Kirjoittaja jjasco
Tuo nurmikko vääristää, ei siis ole noin matala todellisuudessa, mutta saa olla tarkkana töyssyissä ja tähän mennessä pääsee yli ongelmitta. :mrgreen:

Re: 9-3 Aero SS 2004

Lähetetty: La Elo 06, 2016 19:51
Kirjoittaja jjasco
Mossemiehin dp vaihdettu. En jaksa tehdä tuplapostausta niin linkitän tämän: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6#p1137456

Re: 9-3 Aero SS 2004

Lähetetty: La Elo 20, 2016 20:23
Kirjoittaja jjasco
Nyt olis viimein noi jemmassa olleet biopower-osat laitettu autoon kiinni ja Finjectorilta tuli 630cc suuttimet. Suuttimia asentaessa oli pieniä ongelmia, tukkiin laittaessa näytti niinku o-renkaat olisivat hieman leikkaantuneet vaikka käytin liukastetta ja koetin mahdollisimman suoraan ne asentaa. Nappe kävi softaamassa auton biopowerille ja nyt tarvis vaan ajella bensat pois tankista niin pääsee kokeileen etanolilla autoa.

Ekan käynnistyksen yhteydessä testattiin myös suuttimien vuodot ja yhden suuttimen juurelta löytyi tuossa vaiheessa jotain kun tyhjäkäyntiääni muuttui selvästi. Ulospäin ei kuitenkaan vielä ole vuotanut, mutta tuo nyt vaatinee hieman tilanteen seuraamista ja sen kehittymistä.

Speedpartsilta on onneksi tulossa tuo orkkissuuttimien alkuperäinen tiivistesarja, joten jos sattuu tulemaan tarve irroittaa tukki ja suuttimet niin tulee sitten vaihdettua kaikki o-renkaat vielä kertaalleen ja samalla uudet suuttimien holkit.