Tuli ostettua käytetyt vanteet ja niihin sitte tilasin Coltilta uudet renkaat. All Seasoneilla mennään taas.
Vanteet oli jopa mun mittapuulla todella likaiset, mutta onneksi innokas apuri huuhteli mun tehdessä pesutyön.
Näin vaikeina aikoina en malttanut ottaa käytettyä tiskiharjaa vannepesuun, joten hyödynsin vanhan lumiharjan. Ajoi asiansa ihan hyvin
Tuollahan siis tökkisi ihan hyvin lumet, mutta skrapa on huono. En ole edes tajunnut aikaisemmin, että on skrapoja ja skrapoja, kunnes ostin toiseen autoon vähä kalliimman kuin muutaman euron Kungs
Eli tolla ei raavita enää ensi talvea.
Pesin Bilt Hamberilla pahimmat ja lopuksi silaus Autoglymillä. En ole ikinä ennen ostanut vanteille omaa pesuainetta.
Sillain tuo Autoglym oli turha, että tuolla Biltillä lähti ihan yhtä hyvin jarrupöly pois. Eli taas meni kymppi hukkaan
Todellisuudes halusin vain pinkin värin pesuun, mutta se onkin vain kalliimpien aineiden ominaisuus. Eli tää oli tylsää "ruiskuta ja hinkkaa" ilman väriefektiä. Noh, samapa tuo.
Se on tietty aina ikävä puoli vanteiden pesussa, että kaikki kolhut sun muut tulevat lian alta esiin, mutta eikai ne kauaa puhtaana pysy. Eli ihan sama.
Renkaiden pesua tietysti seurasi sitten se suomalaisen nuukuuden ja kurjuuden perinnetapahtuma, kun pari kertaa vuodessa köyhät kaivaa saksitunkkinsa ja alkavat esittelemään persvakojaan pitkin kadunvarsia. Eli renkaiden kausivaihto.
Se saksitunkki on aina yhtä hyvä valinta. Tällä kertaa en kiusannut itseäni Saabin omalla ritsalla, vaan käytin Bilteman Hi-Techia. Hi-Tech tai ei, niin aina se suoraan murskeen päältä nostettuna johonki suuntaan itsensä kampeaa. Työturvallisuus FTW!
Siin kohtaa kun PeHi on tuulettu tunkkauksen aikana, niin noihin saatanan jonne-vanteisiin ei tietenkään mahdu normaali lyhyt hylsy, joka on vakiokamaa Motonettia fanittavan MTX-voimahylsysarjassa.
Sitte tietenki kaivetaan se Saabin oma avain, mutta kun on taas pyöränpultit momentissa "1000 Nm iso mutterimopo rekkapenan märkä uni + 90 astetta myöpäivään", niin sen avaimen päällä pitää läskin miehen hyppiä yhdellä jalalla.
Mutta kun se ei vaan toimi niin.
No tämän jälkeen sitten tuli sellanen deja-vu, että tää sama tuska on koettu aikaisemminkin. Ja se vanneongelma. Eli se Vectra C, jonka takia piti ostaa työkaluja, eli tässä tapauksessa yksi pitkä kuusikulmainen hylsy. 17 mm. Saab on selvästi Opelille sukua.
Mutta kun se köyhän Ryobi ei edelleenkään jaksa avata sitä pulttia, jonka kanssa joku läski jo rikkoi sen Saabin omanki avaimen, niin taas muistui, että onhan mulla se pitkä kolmen varttin väännin. Ostettu muistaakseni NG9-3 2.2TiD:n kampiakselin pulttiin, kun hihnapyörä porsi. Et metrisellä kun vääntää, niin saa sen verran löysättyä, että se Ryobikin jaksaa ja naapurit ei naura enempää tälle tuskaiselle kausipelleilylle.
Vaseliinin puutteessa sitte vetäsin noihin kuiviin pultteihin aseöljyä, ettei ihan niin tuskainen jatko olisi mitä tähän saakka.
Sitte vaan Ryobin kakkosteholla riksraks ja kevyellä höyhenotteella momentin tarkistus.
Siitä sitte hieno ennen ja jälkeen.
Sillain tietty tää kaikki tuhlailu aseöljyineen oli turhaa, että nuo renkaat ovat tosiaan All Seasonit ja jarrupaloissakin oli pintaa sen verran jäljellä, että jos virkaintoinen katsastusinssi ei tätä vajaa puoli miljoonaa ajettua pommia liikaa simputa, niin tuskin alan noita pultteja enää aukomaan pl. just joku rengasrikko. Tai sit jos oikeen nuukuus iskee, niin voihan noita parin kesän sudittelun jälkeen vaihtaa nurkasta toiseen.
Muuten tää auto lähti vähän lapasesta, ja rahaa on kulunut 1601,19 €.
Siitä suurimmat turhuudet on:
-Renkaat (365,00 €), kun noilla ikivanhoilla nastoillaki olis voinu ajaa kesät talvet ihan hyvin pari-kolme vuotta ainaki.
-Turbo-viisarillinen mittaristo (40,00 €), etenki kun se mittari on 100 % jonne hitaine liikkeineen mut ostettu mikä ostettu.
-Depon umpiot (100,00 €), kun ne on uutenaki paskat ja toisaalta en tällä pimeässä aja, mut oli kiva investointi et ei näytä niin tunkiolta vedetyltä autolta.
Autohan on tosiaan muutoskatsastettu etanolille (50,00 €) eli siitä saanee 150 € nettoa. Sit pistän Hakkapeliitat Toriin 50 €. SID on korjattavana, maksaa 60 €.
Noiden ylläolevien jälkeen nurkkasumma on 1461,19 €. Mitään (rahaa vaativaa) akuuttia tän kanssa ei nyt ole. Takaluukun lukon voisi vaihtaa, kun nyt se tavallaan pelaa mutta luukku on löysällä. Laskisi varmaan melua jonkin verran sisällä, jos se tiivistyisi kunnolla kiinni. Ratti on kulahtanut, mutta niin on koko auto, niin jaksaako siihen sitte panostaa, vaikka käytettyjä saakin sopurahalla.
Nyt tietty kun lama on ihan ovella tulossa, niin kyllä täs sen verran kylmää kyytiä tulee, että tämmönen perustoimiva uusilla renkailla varustettu alle 1500 € Saab on kyllä ihan kiva statussymboli. Pitää katu-uskottavuutta yllä ja jos keltaliivit paskoo lasit, niin sopii vain toivoa ettei huumeneuloja nakkaa samalla sisälle. Muuten ewk.
Ruosteita voisi joku tylsä koronakaranteeni-ilta ottaa kiinni, mutta aika turhaa meikkailua sekin on kun en kuitenkaan hyvää osaa tehdä. Eli lamamalliin ojasta pantiton tölkki ja itseporautuvalla paikkaa ruosteen päälle? Alumiini ei nääs ruostu, kestäis pidempään kuin pelkkä kittiklöntti.