96 Super vm-79 kunnostus

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus+T5

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Hieman on tuo T5 systeemi jo haudattu, mutta hieman on prokkis taas nytkähtänyt etiä päin. Kuuppa on taas ajokunnossa ja tuo 1.7l pannu on purettu ja hyvältä näyttää, luultavasti selviää vain laakereiden vaihtamisella ja hoonauksella sekä uusilla männänrenkailla. kansien työstämisestäkin on hieman kyselty, eli isommat venat ja pientä kanavien siivousta. Tosiaan 7.6 nokka ja kevennetty vauhtipyörä löytyy jo.

2000 Vectran recarot ovat tulossa etujakkaroiksi ja turvakaarien rakentelu polttelisi valtavasti kun tuosta tallilta löytyisi taitoa ja välineitä niiden tekemiseen.. Muutenkin luultavasti sisustaa riisutaan aika rajusti. Ulkokuori pidetään aivan vakio Superina... jalkkisvanteilla.

Kunhan sais nyt vaan katsastettua että sais jonkun käyttiksen kun tuo femma menee tonne tallille vaihdelaatikon vaihtoon seuraavaksi...
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus+T5

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Piiku hiljaa etenee...

Nuo "recarot" on saatu tallille ja viikonlopun aikana jos saisi kiinnikkeet tehtyä

Eilen tuli napattua etu jouset pois ja ja tarkoituksena olis heittää velipojalta saadut hyväkuntoiset 900 combin takajouset tilalle sopivasti lyhennettynä.

Etujarrut tuli myös purettua ja noiden huolto/uusien palojen vaihto edessä..

Muuten on vain tullu tehtyä perushuoltoa, öljyjen vaihtelua jne...

Onneksi korista ei ole löytynyt mitään yllätyksiä, eli ei tarvi hitsivehkeisiin koskea..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Nyt rupeaa olemaan kuuppa katsastuskunnossa.

Recarot on saatu paikoilleen ja satkun jouset on kierroksen verran lyhennettyinä paikallaan. Etujarrupalat on vaihdettu sekä takapään jarrut herkistelty..

Tänään vielä jos kerkeisi vaihtamaan laatikko öljyt (Redline 75/90)..

Toivottavasti saa leiman ,koska joulun pyhinä ajattelin n.500km tuolla fiilistellä... :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

No niin nyt on kuppa katsastus kunnossa, tänään olisi tarkoitus käydä konttorilla näyttämässä ja toivottavasti saa leiman jotta pääsee jouluajelulle...

Kuva

Kuva


tällä kuosilla mennään...


edit.. leima tuli että pätkähti..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja LR »

Hyvältä näyttää! Onnittelut Riku! =)
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Projekti on ollut hieman jäissä mutta kuuppa oli kesän/syksyn kevyessä käytössä, nyt on liikenteestä poistettu ja alkaa tuo koneen vaihto operaatio, tosin tällä hetkellä ei ole lämmintä tallia joten itse koneen vaihto menee kevääseen, mutta siihen mennessä olisi tarkoitus varastossa parsia tuo 1.7l kone kasaan valmiiksi.


Muita tulevia suunnitelmia on asentaa saadettävä ruisku(megasquirt), tätä varten on jo tutulle puhuttu suutinpaikkojen hitsauksesta imusarjaan, hommattu kaasuläppä(tonnari), suuttimet(tonnari 2.3i). Bensatankki on tarkoitus vaihtaa n.30l turvatankkiin, joten tämän jälkeen tankkaus on takalaatikossa. Takalaatikkoon tulee myös sähköinen bensapumppu ja linjat menee samalla uusiksi. Trikkeripyörä täytyy vielä suunnitella, onneksi näyttäs aika helposti saada sen kampiakselin hihnapyörän alle.. Pakoputkisto menee uusiksi.

Ulkokuori tulee pysymään alkuperäisenä lukuun ottamatta kevyitä kaaren levityksiä että alle saadaan hieman leveemmät kummit tontituksen jälkeen. sisältä karsitaan kaikki turhat pois ja mahdollisesti tehdään jonkinmoiset turvakaaret.

Onneksi sai puolisoltakin siunauksen pistää hieman rahaa tuohon, tosin sillä ehdolla että hän saa myös tuolla ajella kesällä työmatkojaan... :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Suunnitelmat kuullostaa hyvältä!
Sopiko ne Og900 takajouset helposti kuupan etujousien tilalle?
...ja onko ne paljonkin jäykemmät kun kuupan omat etujouset?
Pitäisi saada oman kuupan etupäätä jäykemmäksi ja vähän vielä lähemmäs maata 8)

Jos oli hyvä sopivuus niin pitää alkaa etsiä sellaisia jousia...

Hyvää joulua!

Toni K
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Sopivat suoraan, kunhan veti muutaman kierroksen samalla pois, otin muistaakseni 3 kierrosta, mutta meinaan kyllä yhen kierroksen vielä napata, Ne on kyllä jonkin verran jäykemmät mitä orkkikset mutta ei liikaa..

Takapäätä pitää pudottaa vielä aika reilusti..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Frostgrey kirjoitti:Sopivat suoraan, kunhan veti muutaman kierroksen samalla pois, otin muistaakseni 3 kierrosta, mutta meinaan kyllä yhen kierroksen vielä napata, Ne on kyllä jonkin verran jäykemmät mitä orkkikset mutta ei liikaa..

Takapäätä pitää pudottaa vielä aika reilusti..
Kuullostaa hyvältä! Pitää laitaa sellaiset hankintaan sitten.

Jos saat käsiisi kallistuksenvakaajan niin kannattaa laittaa, omassa kallistelu väheni tuntuvasti sillä vaikka on vakio jouset edessä.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Saab.96 kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti:Sopivat suoraan, kunhan veti muutaman kierroksen samalla pois, otin muistaakseni 3 kierrosta, mutta meinaan kyllä yhen kierroksen vielä napata, Ne on kyllä jonkin verran jäykemmät mitä orkkikset mutta ei liikaa..

Takapäätä pitää pudottaa vielä aika reilusti..
Kuullostaa hyvältä! Pitää laitaa sellaiset hankintaan sitten.

Jos saat käsiisi kallistuksenvakaajan niin kannattaa laittaa, omassa kallistelu väheni tuntuvasti sillä vaikka on vakio jouset edessä.
Kyseessä oli 900i -87 3d takajouset. Näitähän löytyy myös käsittääkseni kuormajousina, jos jäykkyys ei riitä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

9000LPT kirjoitti:
Saab.96 kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti:Sopivat suoraan, kunhan veti muutaman kierroksen samalla pois, otin muistaakseni 3 kierrosta, mutta meinaan kyllä yhen kierroksen vielä napata, Ne on kyllä jonkin verran jäykemmät mitä orkkikset mutta ei liikaa..

Takapäätä pitää pudottaa vielä aika reilusti..
Kuullostaa hyvältä! Pitää laitaa sellaiset hankintaan sitten.

Jos saat käsiisi kallistuksenvakaajan niin kannattaa laittaa, omassa kallistelu väheni tuntuvasti sillä vaikka on vakio jouset edessä.
Kyseessä oli 900i -87 3d takajouset. Näitähän löytyy myös käsittääkseni kuormajousina, jos jäykkyys ei riitä.
Joo, huomasin että motonetiassä on kahta mallia tarjolla. Ostan varmaan ne kuorma-mallin jouset, on ainakin tarpeeksi jäykät :)
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Aika hiljaista on tämän suhteen ollut, mutta hieman on keritty suunnittelemaan lisää.
Kannet on purettu ja seuraavaksi tarkoitus viedä ne koneistamoon, missä otetaan pieni siivu pois ja plaanataan. Imusarjaan on mallailtu suuttimia ja tonnarin suutinkiskosta näyttäisi kohtuu helpolla saavan rakennettua sopivan. Suuttimen paikat on tarkoitus leikata irti tonnarin imusarjasta ja hieoa sopiviksi, sitten imusarjaan seevataan sopivat reijät ja lyödään nippelit kemiallisella metallilla kiinni. Tämä kokeilu mielellä. Myös tonnarin kaasuläppä pitäisi sovitella. Pikku hiljaa vähäisen ajan puitteissa koitetaan edetä..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Nyt on kone aivan yksinä muttereina. Kansia on alettu hieman viilailemaan. Lohko täytyisi seuraavaksi kunnolla putsailla ja hieman hio, että saa uudet maalit levitellä.
Nyt on laakeritkin koneeseen tilailtu, mutta toimitusaika kk-laakereille n. kuukausi.

Kuva

Kuva

Kuuppa tänään heräteltynä hangesta.
Kuva
Saab 9-3 TTID Vector 2008
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja mestari »

hinkkasitko persreikämirkkelillä pakoaukon ?
kestikö kuinka kauan?
itse joskus aarporasin nuo reiät pylväsporakoneessa, meni syötöllä aika näppeesti.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

mestari kirjoitti:hinkkasitko persreikämirkkelillä pakoaukon ?
kestikö kuinka kauan?
itse joskus aarporasin nuo reiät pylväsporakoneessa, meni syötöllä aika näppeesti.
Paineilma vingulla ja siinä kovametalli viila, hieman rupee terä olee ehtoo puolella, mutta siltikin kohtuu helposti. Oisko joku 15 minuuttia menny per reikä. Dremelilla sitten tarkoitus viimeistellä.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin