Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ng900aero kirjoitti:Hyvin pesty, mäkin pesen aina ensimmäiseksi moottoritilan ennenkuin lähden edes sitä tutkimaan, ja näytti muutenkin tosi siistiltä tuo kone :D
Turha sitä on itseänsä liata turhaan, on aivan käsittämätöntä miksei konehuoneista pidetä parempaa huolta.
Kun olis edes pesty. Tommosena mie sen ostin. Pesin vaan ulkokuorta autosta :D
Ehkä se hämää, kun nuo uudet klemmarit kiiltää bensaletkuissa. ;)
Venttiilikopan tiiviste pitäisi vaihtaa, kun tuossa imusarjan alla on semmonen öljylammikko. Just jäi pois kuvasta, niin näyttää hirmu puhtaalta. Samalla vois maalata tuon venttiilikopan uudestaan, kun on noin kulahtaneen näköinen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti: Venttiilikopan tiiviste pitäisi vaihtaa, kun tuossa imusarjan alla on semmonen öljylammikko. Just jäi pois kuvasta, niin näyttää hirmu puhtaalta. Samalla vois maalata tuon venttiilikopan uudestaan, kun on noin kulahtaneen näköinen...
juu ja toi B-moottorin tiivistehän oli vielä sellainen että se ajan mittaan painuu kasaan, alussa tosi paksu. olikos niin että määräaikaishuolto-ohjelmaankin on merkattu yhdeksi huoltotoimenpiteeksi venttiilikopan ruuvien kiristys.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyt on ajeltu jo 99:llä jokunen satakilsaa. Hyvin tuntuu rullaavan. Uutta, mitä on löytynyt, niin takapyörien laakereiden kireyttä pitää säätää. Kait sinne pitää uudet rasvat laittaa samalla. Etupäässä on välystä aika reippaasti. Ratissa on siis tyhjää, mutta silti auto kulkee tosi hienosti. Melkoisen kovat tuulet oli viimeviikon keskivaiheilla, ja 99 meni suoraan, kuin juna kiskoilla. Täytyy katsella alustan välyksiä, kunhan vaihdan tuohon paremmat kesärenkaat (nypityt talvirenkaat takarenkaina ei sytytä minua.)

Vesipumpun kansi vuotaa ja sitä on yritetty tiivistää epätoivoisesti jollain sikamassalla siitä sauman päältä! Ostan tai teen tiivisteen siihen, ja laitan tiivisteliiman kera kiinni.

Syylärin letkut pitää vaihtaa. Vasen letku ilmeisesti käy metritavarasta, mutta termarilta syylärille menevä pitänee olla 90asteen mutkalla varustettu?

Konehuoneen puolelta ilmapömpelin alareunasta on ne vedenpoistoläpät ihan kippurassa. Vetää käryt konehuoneesta kabiiniin sitä kautta. Onko joku keksinyt hyvää patenttia niihin? Popparilla kuminlevyn pala kiinni vai?

Sähköpuolelle teen todennäköisesti sellaisen muutoksen, että kytken flektille releen, jota orggis anturi ohjaa (kärjet kestää paremmin) ja saatan kytkeä sen suoraan virtaan tai jos laitan sulakkeen, niin se on nykyaikainen autosulake. Monissa muun merkkisissä autoissa ei tosiaan ole flektillä sulaketta. On kuulemma se surullisen kuuluisa sulakeboksi aiheuttanut keittämistä näiden ysiysien kanssa. Parkkivalojen vika jo löytyikin sulakeboksista. Oli sulake hapettunut.

Tässä piakkoin pitää ajaa tankille ja katsoa, mikä on keskikulutus. Jänskättää vähän :)

Ei kellään olis jäänyt nurkkiin keskikonsoliin tulevaa lisämittaripanelia? Siihen menee kaksi pyöreetä mittaria ja kolme lisäkytkintä.

Niitä valokuvia tulee varmaan piakkoin, kunhan lähden ulkoiluttamaan tuota nättiin paikkaan. Harmittaa monet typerät kuvat rivarin parkkiksella, niin enpähän nyt ota semmosia ollenkaan. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

nonniin! Nyt on vähän kuvia. Edustuskuvat edelleenkin näpsimättä, mutta eiköhän näistä päästä alkuun. :D

Kuva

Tässä 900i ja 99gls tekevät tuttavuutta.



Kuva

En ole vielä ehtinyt kurkata ton violetin kankaan alle, olisiko hattuhylly säilynyt nättinä punaisena.



Kuva

Korroosio vähän päässyt saranaan kiinni. Täytyy putsata ja maalata, jahka kerkeen.



Kuva

Jumpe! Luukkuhan on parempi kuin tossa 900i:ssä, vaikka tää 99 on 10vuotta vanhempi. Sauma ei irvistä yhtään.



Kuva

Näköjään on joskus korjattu jo, mutta jätetty sisäpuoli suojaamatta. Jos tuo pitää vettä, niin teen jonkin kivan vaseliinimössön tuonne...



Kuva

Joo, sama homma täällä. Tätä paikkaa on hitsattu näköjään vuosien mittaan. Loksun puolelta se on esittelykelpoinen, kontinpuoli jäänyt näköjään vähemmälle huomiolle. Jos katsoo tarkkaan, niin rengashan se sieltä näkyy... Tätä pitää vähän hisnata syksyn mittaan.



Kuva

Pensaluukku on aika hyvä, sanoisin. Ainakin ikäisekseen. 8O
On muuten alkuperäislisävaruste tuo korkki.



Kuva

Tää on se parempi kaari. Tätä ei ehkä tarvii vaihtaa kokonaan. Maali kupruilee. Vasen unohtui kuvata. Siellä on ihan läpireikiä koko kaaren matkalta.



Kuva

Penkit on oikein kivan punaiset, mutta lattimatto on oudosti haalistunut? Kumimattojen alta paljastuu tosi punainen lattia. Aurinko tehnyt tehtävänsä ilmeisesti.



Kuva

Ovet hitsattu viime kesänä käyttäen korjauspaloja. Unohtaneet maalata kunnolla. Puts puts ja maalia päälle, jonka jälkeen öljyäminen sisäpuolelta. Oven alareunan kumit on jääneet pois. Orggis kumit löytyi takakontista.



Kuva

Kauhistus tuota kattoverhoilua...



Kuva

Kiva lukema. Satku oli 274tkm ajettu, kun ostin sen. Tää on suunnilleen samoissa. :) Ei tolla ole paljoa ajettu ikäisekseen... Reilu kymppitonni vuoteen keskimäärin.



Kuva

Tämä oli kiva juttu! Radio tuli kaupanpäälle, samoin kuin kajaritkin. Ihan hyvin jytää, vaikka ei ole mitkään ihmeelliset poppikset. Ovikajareina 4" kajuttimet toimii ihmeen jymäkästi. Ilmeisesti toi ovi on niin tukeva tai jotain. :lol:

Tohon keskikonsolin kajariritilän tilalle olisi kiva saada se mittaripaneli...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainiin, tuli mieleen. Tuossa aiemmin puhuin, että teen muutoksen sähköihin ja laitan flektille oman releen. Yllätys oli melkoinen, kun tutkin kytkentäkaaviota. Tässähän on flektin kytkentä relellä ihan orggiksena. On siis Saabikin käynyt ristiretkellä tuossa asiassa, kun 900:aan tuli vasta -89 flektin rele. Ilmeisesti anturit ei ole kestäneet... Liekkö Saab 90:ssä flektin rele myöskin vakiokamaa?

Kokeilin vielä releen toiminnan, eli anturin johdot yhteen. Lähteehän se pyörimään, tosin vain jos ajovirta on päällä. Tässä ei siis flekti jää hurisemaan auton sammutuksen jälkeen, niinkuin nuoremmissa. Tosin kertaakaan se ei ole vielä omatoimisesti pärähtänyt päälle. Täytyy testata vesikattilassa anturin toiminta samalla, kun vaihdan letkuja, korjaan vesipumppua ja vaihdan uudet jäähdytysnesteet.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noniin. Kävin sitten tankkaamassa. Keskikulutus oli 10,3litraa/100km. Ehkä noin puolet maantietä, puolet kaupunkia. Ei mikään häikäisevä saavutus, mutta täytyy seurailla ja tehdä seuraavan kerran päätelmät kaasarien synkronoinnin jälkeen. Kaasujalkakin on toisaalta saattanut olla aika raju. Pitäähän sitä uutta tulokasta testailla. :D

Uutta mitä havaittu, niin tiukoissa käännöksissä raplattava murros on ilmeisen selvästi vasemmalla. Lisäksi oikean etupyörän laakeri on tosi sökö, eli jurisee kovasti. Vasen on vähemmän sökö, mutta huono sekin. Samoin oikea takapyörä jurisee. Ainoastaan vasemman takapyörän laakeri on hyvä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mielenkiintoisia kuvia. taitaa toi mun 76 olla koriltaan suht samantasoisessa kunnossa. itse otin koko kattoverhoilun pois, ja kun ymmärsin että satkuissa on samanlainen katto niin kiikutin koko hoidon roskikseen. nyt on siistimpi. saa muuten tarjota ehjää kattoa 5-ovisesta satkusta (jossa ei sisävaloa keskel kattoo eli vm 85?? asti?)

verhoilun alla oli sellaiset mustat haisevat kovapahvilevyt liimattu kattopeltiin. tosi tehokasta liimaa mutta aurinkoisena päivänä sulaa ja tippuvat alas. oliskohan noi hyvät säilyttää. toisen vein roskiin kun irroitettuna haisi rankkitynnyrin tavoin :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tahdot siis sanoa, että 900 combicoupesta pre -85 kävis kattovehoilu heittämällä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
MadSpark
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 20:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MadSpark »

Mertmi kirjoitti:Tahdot siis sanoa, että 900 combicoupesta pre -85 kävis kattovehoilu heittämällä?
Valo vaihtui vasta -87 keskelle. Sekin katto sopii heittämällä mutta valon sijainnista johtuen joutuu johtoja jatkamaan hieman.
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

MadSpark kirjoitti:Valo vaihtui vasta -87 keskelle. Sekin katto sopii heittämällä mutta valon sijainnista johtuen joutuu johtoja jatkamaan hieman.
...ja laittamaan vaihdekepin viereen kolmiasentoisen nappulan ja johdot sinne.
#2277
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

eihän semmonen käy laatuunsa, että vääränlainan katto pannaan autoon. :) Mie yritän alkuperäisenä pitää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:Tahdot siis sanoa, että 900 combicoupesta pre -85 kävis kattovehoilu heittämällä?
ainakin saab99 tips sivuston mukaan. mutta siis vain kattoverhoilu.

oopperaikkunoiden verhoilu täsmää muistaakseni ainoastaan 79 vuosimallin satkun kanssa, vai oliko ehkä myös 80 vm.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lucaf kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Tahdot siis sanoa, että 900 combicoupesta pre -85 kävis kattovehoilu heittämällä?
ainakin saab99 tips sivuston mukaan. mutta siis vain kattoverhoilu.
no jaa, minulle juuri kerrottiin että eipä olekaan ihan sama, eli tuulilasin etureunan muotoilu muunmuassa poikkeaisi. ja menin heittämään omani roskiin :(
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

lucaf kirjoitti:
lucaf kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Tahdot siis sanoa, että 900 combicoupesta pre -85 kävis kattovehoilu heittämällä?
ainakin saab99 tips sivuston mukaan. mutta siis vain kattoverhoilu.
no jaa, minulle juuri kerrottiin että eipä olekaan ihan sama, eli tuulilasin etureunan muotoilu muunmuassa poikkeaisi. ja menin heittämään omani roskiin :(
Niin, en tiedä, onko ero merkityksellinen ja tuskin sitä huomaa. Joten itse ainakin olisin valmis laittamaan satkun kattoverhoilun tuplikseen. Mutta, jos tarpeeksi tarkkoja ollaan, niin eron saatoin havaita. Eli bongasin eilen combi-tupliksen, johon oli satkun verhoilu siirretty.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kuva

Kuva taitaa kertoa ennemmän kuin tuhat sanaa... Tossa eilissäiltana tutkin tuota oikeata takaloksua. Haiskahtaa siltä, että joutuu vielä hitsaamaan. Tuo tummemman värinen ruoste pitää leikata pois, kun pelti on yhtä paksua kuin paperi. Voi tökkiä puukonkärjellä reikiä melkein joka kohtaan.

Yritin irroittaa iskari alamuttereita, mutta eipä onnistanut. Pitänee hommata oikealla nousulla olevat mutterit valmiiksi ja rälläköidä jumittuneet halki... Olisin vain vaihtanut paremmat takajouset.

Olin aikeissa vaihtaa paremmat etunavat ehjien laakereineen ja murroksineen kera, mutta eipä sekään onnistanut. Navan mutteri on törkeen tiukassa ja navan ulosvetoonkin täytyy tehdä ulosvetotyökalu.

Keskikulutus on pysytellyt yli 10-11litran välillä. Sytkän kanssa kikkaillessa huomasin, ettei auto ole mikään kaksinen ajettava, jos sytkäennakon säätää tehdasarvoon. Korvakuulolta väänsin lisää ennakkoa. (Alipainekello on ehjä ja kärkiväli oikea.)

Kaasareita en ole vielä säädättänyt. Kylmäkäynnistyksessä ryypytettäessä kone käy tosi epätasasaisesti. Voisiko ryyppyläppien synkronoinnin heitto tehdä moista? Kone käy tasaiseen, kun ryyppyä ei enää tarvitse.

Pientä haastetta pukkailee toi 99. Kaikesta huolimatta pirssi on ollut päivittäisessä ajossa seisonnan päätyttyä 26.8.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin