Tomaattiaerosta manuaaliksi... on suoritettu, LEPO!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kartiolaakeri NP 326808 CONE/CUP=NP806712

37€

Sitä toista piirustuslaakeria löytyy jostainpäin maailmaa, mutta Suomeen hommattuna ei kannata. Saa PCS:ltä ihan hyvään hintaan.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Eihän nuo kustannukset kuullosta hirviän pahoilta. Kokkolalainen laatikkofirmako kyseessä?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Oulussa kävi laatikko, laakerit on kyllä paikallisesta firmasta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Nyt on laatikon tukikumi laitettu uuteen uskoon. Englannista tuli hyvin nopeasti uusi uretaani(edellinen pilattiin verstaalla) ja holkki meni kaverille sorvaukseen. Tässä asennusohjeet:

Ohjeet ovat -94-> manuaalivaihteisiin ja kaikkiin automaattivaihteisiin!! Asennuksessa käytetyn puslan löytää vaikka täältä.

Siivoa vanha vaihdelaatikon tukikumi sisältä, eli vanha kumi pois. Isoimmat vaikka kuviosahalla irti ja sitten helpoin keino on sytyttää loput tuleen. Miksi ei sorvaisi? No, sorvin kolmileuka painaa ohutta holkkia kolmesta kohtaa sen verran lyttyyn, että sorvauksessa holkki ohenee kolmesta kohtaa. Minun holkkini on sorvattu, mutta suosittelen tuota polttokeinoa, koska holkki säilyttää muotonsa. Kaasupoltin tai muu vastaava sopii tähän hyvin.

Kun vanha holkki on täysin siisti sisältä, sorvataan se kapeammaksi. Tämä siksi, että uudessa uretaanissa on kaulus, joka tukee holkin reunaan ja jos holkin jättää täyteen leveyteensä, pusla jää toisesta päästä vajaaksi ja laatikossa oleva pieni kaulus(johon holkki tukee) jää kantamaan. Holkin leveys kavennuksen jälkeen on n 45-46mm.

Tämän jälkeen voidellaan hyvin kevyesti holkin sisäpintaa puslan mukana tulleella asennus"rasvalla" ja painetaan pusla holkin sisään. Pitäisi mennä ihan käsivoimin, toki pientä "pakottamista" jollain lyömäaseella voi joutua tekemään. Puslan pitäisi asettua nätisti paikoilleen. Lopputuloksen pitäisi näyttää jokseenkin tältä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Hyvän ohjeen edelliseen löysin aikoinaan stcs:n foorumin kautta hakemalla... täältä.

Ja seuraavaksi pitäisikin päästä jo itse asiaan, eli laatikon irroitus -> asennus... saa suorittaa :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

G-mies kirjoitti:...mutta suosittelen tuota polttokeinoa, koska holkki säilyttää muotonsa. Kaasupoltin tai muu vastaava sopii tähän hyvin.
Täältä ääni myös polttokonstille. Jos kaasutohoa ei satu olemaan/löytymään niin voi tehdä kuten itse tein eli kun holkista on enimmät leikelty sisältä pois niin survoo sen holkin täyteen grillihiiliä ja laittaa hieman sytytysnestettä päälle ja tikku perään. Avot ja parin minuutin päästä voi kumin jämät kaapaista puukolla pois. :lol:
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jaahas. Polkimet ei sitte olleetkaan ihan plug&play. Eli joudun sittenkin irroittamaan purkuautosta sen koko poljinkehikon, koska eihän mulla löytynyt kehikosta edes kytkimen pääsylinterille kiinnikkeitä :lol:. Eli huomenna Mäntykorvelle tonnaria tutkimaan. Yksi poljinkehikon pulteista on varsin hankalassa paikassa, joten saa nähdä miten sen irroitus onnistuu.

Tässäpä tuo paikka... on kivasti rattiakselin takana.

Kuva

No, helppoa sinänsä, saa kasata poljinsysteemin täysin valmiiksi ja "heittää" paikoilleen :lol:.

Käynnistykseneston palikka on vaihdettu manuaalimalliin ja auto käynnistyy, eli yksi homma on jo tehty. Cruisen toinen johto on vapautettu nippusiteestään ja on kytkentävalmis heti, kun kannake ja polkimet on vaihdettu. Ilmanjohtoputki on purettu pois tieltä ja vaihdekepin pultit ovat nätisti esillä. Edistyy, mutta hitaasti. Remonttiapuri on tehnyt katoamistempun, kukahan joutaisi auttamaan?

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hitaasti mutta varmasti...

Poljinasetelma on valmis kaasupoljinta lukuunottamatta. Se oli irronnut akselistaan purkuautossa. Tuo vaikea pulttikin aukesi nätisti, kun irrotti ensin parit ilmaputket. Pultti on kokoa 13mm ja siihen mahtuu hyvin pienellä hylsyllä ja n. 5cm jatkolla. Omassa tuo hoituu samalla, kun mittaristo on pois paikoiltaan EDUn vaihtamisen aikana. Periaatteessa ei tarvitse irroittaa kuin se litteämpi(pienempi) ilmaputki, joka tulee rattiakselikehikon läpi ja peittää tuon kyseisen pultin kannan näkyvistä. No, on siinäkin hommaa tarpeeksi.

Tässä kyseinen kehikko ilman hilppeitä

Kuva

Ja tässä valmiina ilman cruisen antureita, jarruanturia ja kaasupoljinta(lukkomutteri uupuu vielä)

Kuva

tosi plug&play, eikö :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ja sama linja jatkuu... plug&play :lol:.

Tämän päivän annos on seuraava:

Poljinpakettia yritetty irroittaa, jopa se hankala pultti aukesi ja on pois tieltä. Kaikki muutkin mutterit oli jo kertaalleen auki, mutta ähäkutti, ne ruuvit on niin pitkät, että asetelmaa ei saa pois, ellei kierretappeja saa vedettyä pois konetilan puolelle. Eli onnistuu vasta, kun loota on pois tieltä. Ne 4 tappia ovat todennäköisesti jarrutehostimeen kuuluvia, joten eiköhän homma selviä, kun päästään kurkkimaan autoa altapäin. Eli mutterit takaisin kiinni lukuunottamatta sitä hankalaa ja auto on periaatteessa ajokuntoinen.

Tuon hankalan pultin takia tuli tosin purettua kojelautaa ja samalla tietysti vaihdoin mittaristoon manuaalin EDU:n. Saan irroittaa jo kepakolta sen oikeanpuoleisen liittimen. Tuleepahan vaihdettua myös turbomittarille tuleva letku silikoniseen ja hieman pidempään, jotta tulevaisuudessa mittariston irrotus on helpompaa. Ihan vaan sen takia, jos palaa lamppuja. Itse mittariston irroitus ei ole enää kuin 20 minuutin homma rauhalliseen tahtiin, joten onnistuu suht helpolla. Kun olis ollu kaukaa viisas, niin nyt olis lamput hommattuna listan mukaan, mutta eipä ole. No, jaksaa tuon tehdä myöhemminkin, sen verran hatuttaa tuo poljinpakettihomma.

Pikkuhiljaa eteenpäin...

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Luinpa tässä iltalukemisina Alfamerin korjauskirjaa... suora lainaus:

Huom: Jarrutehostimen kiinnitysmutterit sijaitsevat auton sisäpuolella ja niitä irrotettaessa on oltava varuillaan, ettei jarrutehostin pääse putoamaan. Pyydä apulainen tarvittaessa kannattelemaan jarrutehostinta tai tue tehostin siten, ettei vahinkoa pääse tapahtumaan.

Eli joo, tehostimen ruuvit pitävät sen poljinasetelman paikoillaan, ihan hyvä ettei tippunut minnekään :lol:. Homma pitäisi olla ihan helppo siis tuon lukeman perusteella, kun lukkomutterit on irroitettu sisäpuolella. Työnnetään jarrutehostinta konetilaanpäin sen verran, että saadaan asetelmat vaihdettua. Ja nyt näkemään unia laatikon asentamisesta :D.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hommat aloitettu... tosin ärsytys oli hommaa tehdessä välillä sen verran korkealla, että en ole jaksanut kaivaa kameraa esille. Tekstiä on kuitenkin luvassa, jos vain jaksan kirjoittaa.

Eli polkimet on nyt vaihdettu. Jarrutehostajaa joutuu avittamaan konehuoneen puolelta, jotta ne jalkatilassa olevat pultit antavat tilaa ottaa vanha systeemi pois ja laitaa uusi tilalle. Siellä on nyt paikoillaan, pikkusen vahingossa taisi mennä loppu, mutta nyt kiristellään muttereita.

Vaihdekeppi on myös vaihdettu, vaihteensiirtotanko ei ole vielä paikoillaan tilansäästösyistä.

Konehuoneesta on purettu akkuteline, syyläri, pakosarja(uusitaan tiiviste ja katkennut pinnapultti) ja paljon muuta pientä nippeliä. Huomenna olisi tarkoitus saada jo itse laatikko ulos. Hommaa tuntuu riittävän ja pidän itseäni jo täysin hulluna, mutta kun on aloitettu, niin loppuun viedään. Kansi pitäisi käyttää plaanauksessa ja uusia venttiilivarren kumit. No, huomenna on taas uusi päivä ja uudet voimat, nyt nukkumaan, ei jaksa enempää.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jaahas, etenee etenee...

Eli nyt on tilanne sellainen, että vaihteisto on valmis irroitettavaksi. On kiinni enää yhdestä pultista. En saanut omin konstein irrotettua momentinmuunninta vetolevystä, joten kaveri hoitaa tuon omalla ajallaan, kunhan ehtii ja samalla tiputtaa lootan. Muita hommia on sitten tehty pois alta.

Tyrkön puslatyökalu tuli parahiksi ja vedin Scan-Tech puslat irti momenttituesta. Vuosi sitten vaihdetut on jo täynnä halkemia. Nyt tilalle tulee keltaiset uretaanit. Kallistuksenvakaajan päätytangot saivat myös uretaanit. Edellisisitä kokemuksista viisastuneena olin ostanut pienen kaasutohon, jolla poltin Scan-Tech valmisteen kumit pois ja putsasin osat. Sitten kevyt voitelu asennusvaseliinilla ja TADAA, käytetään 15 tonnin hydrauliprässiä, jotta saadaan puslat painettua paikoilleen. Hieman yliampuvaako, ei suinkaan :lol:. Olis muuten olleet aika tiukat painaa ruuvipenkissä. No, jäykkyyttä tuli reilusti lisää, tulikohan liikaa? Kalistuksenvakaajan runkokumitkin vaihtuvat uretaanisiksi kun asennellaan palikoita takaisin.

Turbo on asennettu pakosarjaan ja mallattu koneeseen letkujen ja putkien kanssa. Istuu nätisti. Pinnat on vesihiottu kevyesti jotta sain vanhan tiivistepaskan pois.

Imusarja on myös putsattu paskasta ja pultit lyhennetty asennettavaksi ilman lämpölevyä. On muutes mukavan kokoiset mollukat imukanavissa häiritsemässä virtausta.

Niin ja sen verran, että tuosta kansihommasta luovuttiin aikataulusyistä. Pahvi ei ole tihkunut mistään ja pulttien kireys on tarkistettu viime syksynä. Venttilivarren kumitkin saavat odottaa parempaa hetkeä.

Eli kai tämä tästä. Huomenna vois vielä kokeilla tuota vetolevyn irroitusta momentinmuuntimesta jos vaikka onnistuisi. Sitten ei tarttis muuta, kun laskea laatikko alas. Seuraava oliskin tukilaakerikonsolin vaihto, joka periaatteessa pitäisi onnistua myös laatikon ollessa paikoillaan, mutta on se vähän tiukasti kiinni väliakselissa. No kokeillaan uudestaan.

Väsynyt mies menee nyt nukkumaan ja näkee unia manuaalivaihteisesta Aerostaan.

Ai niin, pari kuvaa on otettu, mutta kun yksin tekee, niin joku muu sais olla ottamassa niitä kuvia. Muistelen joskus Millin kertoneen bolt-on kuuleriasennuksesta kameran lentäneen het alkuvaiheessa. Mulla kävi ihan samoin... no, koitetaan kuiteskin jotain kuvata.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ja taas on muutama asia tehty.

Yritin itse aukoa momentinmuuntimen pultteja, mutta huonoin tuloksin. Päätin jättää asian kaverin huoleksi, hänellä on kokemusta huomattavasti enemmän, kuin minulla.

Päätin tehdä pikkuhommia pois jaloista. Poistin sylinterikannesta imu- ja pakosarjojen vastinpinnoista kaiken ylimääräisen tavaran ja vesihioin hyvin kevyesti. Imupuolella oli pientä syöpymää, mutta eiköhän uusi tiiviste toimi. Konehuoneen puolella ei ollut juurikaan muuta hommaa, koska laatikko on nyt SE työvaihe.

Sen sijaan sisätiloissa viimeistelin poljinkompleksin kiinnityksen lisäämällä sen ohjausakselin takana olevan pultin ja kiristämällä koko asetelman loppuun. Samalla asensin kytkinletkun ja putken. Pienen harjoittelun jälkeen putkikin meni oikeasta välistä konehuoneessa. Eli polkimet on nyt valmiit. Takaisin ohjaamoon laitoin myös poistamani ilmaputket rattiakselin luo ja mittaristokin on nyt valmis. Kojetaulun voisi siis kasata umpeen kunhan tilaisuus sen sallii.

Illemmalla soitin kaverille ja hän ilmoitti, että momentinmuuntimen pultit on nyt auki, eli laatikon olisi voinut tiputtaa jo tänään, mutta olin jo tullut kotiin. No, huomenna pitäisi lähteä työreissulle Puolaan ja takaisin ollaan vasta ensi keskiviikkona. Hirveä hinku päästä jatkamaan projektia...

Kyllä tästä vielä auto saadaan :D.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Työreissu tehtynä ja tallillakin tuli jo käytyä.

Illan saldo... kaveri on irroittanut automaatin, joten siitä ei ole enää vaivaa. Tukilaakerikonsoli on vaihdettu ja isompi vetarin malja siirretty uuteen konsoliin. Laakerikonsoleissa on selvä ero, joten niitä ei todellakaan pitäisi käyttää ristiin. Väliakseli on automaatissa taas muhkeasti paksumpaa materiaalia, joten taidan laittaa tomaatista sen väliakselin. Irrottelin vetolevyn ja vaihdoin kampuran tiivisteen. Tiivisteen sai muuten nätisti pois, kun porasi pieniä reikiä ja niistä ruuvit sisälle. Ruuvit ottivat kampiakseliin kiinni ja työnsivät tiivisteen ulos, helppoa. Metallilastuja ei mennyt moottoriin sisälle. Uusi naputtelemalla paikoilleen ja huulikin meni ensi yrittämällä nätisti, kun ohjasi sen ensin ohuella ruuvarilla.

Huomenna pitäisi saada tukilaakerikonsoli kiristettyä hydraulitukeen, nyt ei ollut riittävän pitkää jatketta käytössä. Vauhtipyörä asennetaan myös, sitten pitäisikin laitella laatikkoa paikoilleen. Katsotaan saadaanko huomenna kuinka pitkälle.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No joo, etenee se tämäkin, mutta hitaasti...

Manuaaliaski on nyt paikoillaan, mutta parin pienehkön haverin takia joudun tekemään jotain uusiksi. Mutta kampuran stefa, kytkin ja loota ovat nyt nätisti paikoillaan. Kytkimen keskittämisessä oli pieniä ongelmia, mutta onnistuihan se lopulta kikka kuutosella. Jätin paineasetelman hieman löysälle, jotta kytkinelevy pääsi sopivasti menemään akselille. Sitten kytkimen ilmausaukosta sain hyvin kiristeltyä 6 kpl paineasetelman pultteja.

Huomenna pitäisi pari pikkujuttua tehdä ja ostaa yksi torx-pää. Siinäpä se sitten. Illalla pitäisi lähteä kohti Tamperetta ja tiistaina Lontooseen nauttimaan muutama hyvin ansaittu lomapäivä paremman puolliskon kanssa.

Ensiviikon maanantaina jatketaan uusin miettein ja uudella energialla.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jaahas, onpas aikaa edellisestä...

Elikkäs, apurunko on nyt nostettu paikoilleen ja kone on nätisti omien tukiensa varassa. Öljypohjakin kävi pois paikoiltaan ja havaintoni mukaan tasapainoakselien ketjupyörä on niin timmissä kunnossa, ettei ketju poistu ainakaan vähään aikaan. Vaihdetanko on säädetty ja näyttäisi toimivan ainakin kylmiltään. Kallistuksenvakaajien päätytankojen uretaanihomma pitää vielä kertaalleen tarkistaa, sillä ne rosteriholkit ahdistaa hieman. Vakaaja on 12mm paksu ja holkit ovat hieman alle keskikohdastaan. No, sopiva poranterä varmaan ajaa asian. Vaihdoin myös termostaatin. Alkuperäinen oli WaxStat 89 asteinen. Olin hommannut molemmat, sekä 82 että 89 asteiset ja kun orkkis oli 89, niin laitoin samanlaisen uuden.

Huomenissa jos saisi auton pyörilleen ja jatkaisi imupuolen kanssa. Sähköt kuntoon ja sitten imusarja uuden tiivisteen kanssa paikoilleen. Periaatteessa akkutelineenkin voisi jo viritellä paikoilleen, mutta kytkimen ilmaus on vielä kesken ja lisätila ei koskaan haittaa. Unohdin vaan nyt ottaa mukaan kuulerin jälkimmäisen kumimutkan pestäväksi. Muuten muisti on pelannut jotenkuten...

Palaamme siis asiaan aamutuimaan.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin