900 T8 Megasquirt
Purin tuossa kojelaudan pois ja sain siinä sivussa korjattua kierroslukumittarin ja paikallistettua cruisen alipainevuodon. Otin varaosa-autosta vähemmän halkeilleen kojelaudan työn alle ja tein hanskalokeron takaseinään aukon Megaruiskun boksia varten. Vedin Megan johtosarjan oikeanpuoleisesta läpiviennistä konehuoneen puolelle ja katselin muutenkin vähän paikkoja siinä mielessä että asennus kävisi luonnikkaasti.
Nyt on sitten autossa Megasquirtilla ohjattu bensapumppu Alkuaan 309 pösöön tehty johtosarja istui autoon aika hyvin ja sain jännitteen syötöt, puolan miinukset, b-pumpun piuhat (sarjassa hälyttimen ajoneston kanssa) sun sellaiset setvittyä. Onpahan sitten pienempi kynnys siirtyä sähköruiskuun kun saa aikaiseksi.
Samalla debuggasin toimimatonta cruisea, syyksi paljastui jännitteen syötön puute, tuliseinän liittimessä ei ollutkaan pinniä sillä kohtaa josta tuo virtansa ottaa... Onpahan taas jotakin tehtynä!
Samalla debuggasin toimimatonta cruisea, syyksi paljastui jännitteen syötön puute, tuliseinän liittimessä ei ollutkaan pinniä sillä kohtaa josta tuo virtansa ottaa... Onpahan taas jotakin tehtynä!
Homma edistyy: Vanha ruisku ja imusarja on purettu. D-jetin imusarja uusine suuttimineen on pultattu paikoilleen. Ilmastoinnin kompuran putkitus hiukan vastusti mutta hallitunkin varrella "suostuttelemalla" siitäkin selvittiin. Lämpöaikakytkin lähti irti ja ruiskun lämpöanturi meni tilalle. Vesilämmitystä ei D-jetin kaasuläpässä valitettavasti ole, joten se pitää ohittaa. Samaten alipainelähtöjen kanssa on pientä setvimistä mutta eiköhän se siitä.
Myös lambdan paikka tuli rei'itettyä ja mutteri hitsattua downpipeen. Turhaan sitä pelkästin, homma onnistui mitään purkamatta. Paikalla on nyt Boschin "7057" laajakaista-anturi ja perässä Tech Edgen WBO2-kontrolleri.
Myös lambdan paikka tuli rei'itettyä ja mutteri hitsattua downpipeen. Turhaan sitä pelkästin, homma onnistui mitään purkamatta. Paikalla on nyt Boschin "7057" laajakaista-anturi ja perässä Tech Edgen WBO2-kontrolleri.
Nyt on asennus kokolailla valmis. Erinäköistä letkua ja piuhaa sai vetää uskomattoman määrän ja ahtoputkistoon piti tehdä uusi teräsmutka "turbo intercooler" -putken tilalle. Siihen sai sovitettua MAT-anturin ja muutaman ilmalähdön. Dumpin paikka jäi vielä tekemättä kun pidän tätä jonkinlaisena välivaiheena keulacooleriin siirtymisessä. Ilmanputsarina toimii toistaiseksi vakio K-jetin pömpeli josta on määränjakaja ja ilmamäärämittarin lautanen poistettu Lähipäivinä sitten konffausta ja starttausyrityksiä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Se käy! No, ei nyt mikään suuri ihme mutta ilahduttava hetki kuitenkin. Sain hetken säätelemisellä koneen jäämään käyntiin ja suorittamaan tyhjäkäyntiä. Hoksasin, että Megan mielestä kaasuläppäanturi toimii väärin päin, eli täytyy vaihtaa virransyöttö ja maa sieltä ristiin (eikös se noin mene?).
Ajamaankin tekisi mieli, mutta kun kannettavasta on akku loppu ja autovirtalähde puuttuu vielä toistaiseksi
Ajamaankin tekisi mieli, mutta kun kannettavasta on akku loppu ja autovirtalähde puuttuu vielä toistaiseksi
Onnittelut savuista!
Onko sulla se Volvo 850 potikka,motonetista ostettu?Oletko laittanut napanumerot ylös,että mikä pinni on mikäkin?Asia kiinnostaisi,koska omassa on potikka kiinni,ja johdot vedetty,ei ole vaan saanut aikaiseksi mittailla että mikä on mikäkin,on paljon helpompaa kysyä. Ei sillä ahdetussa vehkeessä oikein muuta teekkään,kun kiihdytysrikastukset ehkä hieman helpommin ku mapin avulla.
Onko tullut kuvia napattua asennuksista?
Onko sulla se Volvo 850 potikka,motonetista ostettu?Oletko laittanut napanumerot ylös,että mikä pinni on mikäkin?Asia kiinnostaisi,koska omassa on potikka kiinni,ja johdot vedetty,ei ole vaan saanut aikaiseksi mittailla että mikä on mikäkin,on paljon helpompaa kysyä. Ei sillä ahdetussa vehkeessä oikein muuta teekkään,kun kiihdytysrikastukset ehkä hieman helpommin ku mapin avulla.
Onko tullut kuvia napattua asennuksista?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Kyllä se pitäisi juurikin näin mennä.Hessu kirjoitti:Hoksasin, että Megan mielestä kaasuläppäanturi toimii väärin päin, eli täytyy vaihtaa virransyöttö ja maa sieltä ristiin (eikös se noin mene?).
Itse en käytä tällä hetkellä Megassa TPS:ää kuin moottorijarrutuksissa, kiihdytysrikastukset hoituu MAP:n perusteella. TPS ei tosiaan ole kovin kriittinen osa, kuten Suppari kertoi.
Valmiita bensa- ja sykäkarttoja (+ muut asetukset) squirtattuihin Saabeihin löytyy kyllä... Ovat vaan aika erilaisia kaikki, kun moottoreita on enemmän tai vähemmän viritetty.saabracing kirjoitti:löytyykö jostain valmiita ohjelmia saappeihin ???
Laita Hessu megan msq-tiedosto jakoon, kun saat asetuksia hierottua paikalleen. Logejakin olisi kiva vertailla / katsella
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Mulla on overrunkin mapin avulla..Alipaineita mun koneessa on todella vähän,ainoastaan moottorijarrulla menee alle 50kpa,kaverin autoa yritettiin laittaa myös map pohjaisena moottorijarru pätkäisyä,ei vaan saatu kunnolla toimimaan,kun moottorijarrulla alipaineet yhtä paljon,kun jossain osakaasuilla,joten meno ryki.Tps:llä hoituu.Itse en käytä tällä hetkellä Megassa TPS:ää kuin moottorijarrutuksissa, kiihdytysrikastukset hoituu MAP:n perusteella. TPS ei tosiaan ole kovin kriittinen osa, kuten Suppari kertoi.
Juu,ei polttoainekartat ole oikeastaan paha tehdä laajakaistalla,sytkäkarttana on kiva olla edes joku pohja,mistä alkaa vääntämään.Täällä foorumillakin on ilmeisesti monta squirtattua saappia,niistä luulis jostain saavan haisua.Valmiita bensa- ja sykäkarttoja (+ muut asetukset) squirtattuihin Saabeihin löytyy kyllä... Ovat vaan aika erilaisia kaikki, kun moottoreita on enemmän tai vähemmän viritetty.saabracing kirjoitti:löytyykö jostain valmiita ohjelmia saappeihin ???
MSQ jakoon!
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Tänään pääsin vihdoin tien päälle lyhyelle lenkille. Vetoja tuntui olevan hiukan paremmin kuin K-jetillä jopa ihan hihasta heitetyillä säädöillä mutta kiihdytysrikastuksia pitää tuunata. samoin ilmeni käsittämättömiä piikkejä suuttimen pulssinleveydessä kun vedetään kaasu pohjassa 3500rpm kieppeillä. Mokoma tukehduttaa koneen, pitää selvitellä.
Olisiko jollain jotenkuten toimivaa msq:ta?
Metka homma muuten, että tappiin asti ruuvatulla hukkiksen tangolla saa vain noin 0,42bar ahtoja Megan mukaan, auton oman mittarin näyttäessä noin 2/3 keltaiselle. APC ei ole käytössä. Kunhan säädöt asettuvat uomiinsa niin saatta olla että ahtoja laitetaan lisää tavalla tai toisella...
Samaten tyhjäkäynti on sangen korkea, johtunee osaltaan väljästä kaasuläpästä. Voisikohan uuden tehdä teräspellistä vai pitääkö sen olla värimetallia?
Olisiko jollain jotenkuten toimivaa msq:ta?
Metka homma muuten, että tappiin asti ruuvatulla hukkiksen tangolla saa vain noin 0,42bar ahtoja Megan mukaan, auton oman mittarin näyttäessä noin 2/3 keltaiselle. APC ei ole käytössä. Kunhan säädöt asettuvat uomiinsa niin saatta olla että ahtoja laitetaan lisää tavalla tai toisella...
Samaten tyhjäkäynti on sangen korkea, johtunee osaltaan väljästä kaasuläpästä. Voisikohan uuden tehdä teräspellistä vai pitääkö sen olla värimetallia?
Pistä nykyinen msq jakoon ja ota logia häiriöpaikasta.Piikkaako rpm tieto?
Sanon vaikka ehkä tiesitkin,perus ve taulu tehdään ensin kokonaan kuntoon,ennenkuin koskee kiihdytysrikastuksiin ja muihin.Säädettäessä pitää myös katsoa ettei ole ASE tai Warmup päällä.
Sanon vaikka ehkä tiesitkin,perus ve taulu tehdään ensin kokonaan kuntoon,ennenkuin koskee kiihdytysrikastuksiin ja muihin.Säädettäessä pitää myös katsoa ettei ole ASE tai Warmup päällä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Oman MSQ:n voisin laittaa jakoon, jos löytäisin USB-muistin. Tässä kuitenkin Tanskalaisen kaverin T8:ssa käyttämä MSQ:
http://www.students.tut.fi/~hamala49/highres10.msq
Tuo VE-table on aikalailla suoraan se mitä itsekin käyttelin. Sytkäkartta tuossa on erilainen kuin aikasemmin samalla kaverilla ja erilainen kuin omassa, varsinkin alapäässä. Suuttimien tuotto 350cc/min 3bar.
Piikkien syytä on paha mennä sanomaan, mutta Tanskalaisella kaverilla oli uusimman koodin kanssa samanlaista vikaa, tosin tasakaasuajossa, korjaantui koodin uudelleen ajolla. Jos osaa, niin kaikkea voi säätää samaan aikaan, mutta ensikertalaisen kannattaa ottaa askel kerrallaan, kuten Suppari neuvoi.
Megalogviewerillä saa logeja analysoitua ja tehtyä uusia bensakarttoja afr-targettien perusteella. Autotunea käytin karkean VE-tablen aikaan saamiseksi. Käytännössä tarvinnee laajakaistan, jotta näitä voi hyödyntää.
http://www.students.tut.fi/~hamala49/highres10.msq
Tuo VE-table on aikalailla suoraan se mitä itsekin käyttelin. Sytkäkartta tuossa on erilainen kuin aikasemmin samalla kaverilla ja erilainen kuin omassa, varsinkin alapäässä. Suuttimien tuotto 350cc/min 3bar.
Piikkien syytä on paha mennä sanomaan, mutta Tanskalaisella kaverilla oli uusimman koodin kanssa samanlaista vikaa, tosin tasakaasuajossa, korjaantui koodin uudelleen ajolla. Jos osaa, niin kaikkea voi säätää samaan aikaan, mutta ensikertalaisen kannattaa ottaa askel kerrallaan, kuten Suppari neuvoi.
Megalogviewerillä saa logeja analysoitua ja tehtyä uusia bensakarttoja afr-targettien perusteella. Autotunea käytin karkean VE-tablen aikaan saamiseksi. Käytännössä tarvinnee laajakaistan, jotta näitä voi hyödyntää.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Pitää huomenna ajellessa katsella taas säätöjä parempaa kuosiin. Jonkin verran megalogviewerillä onkin jo tullut karttoja iteroitua.
Joku kyseli konehuoneen kuvia, tuossa on:
http://www.kolumbus.fi/salovaarat/T8/konehuone.htm
Kuten näkyy, niin kiinni on D-jetin imusarja ja kaasuläppä, IC:ltä kaasuläpälle tuleva mutka on omaa valmistetta. Ilmanputsarin putkelle tehtiin peltiin sopiva reikä, sytkämodulia ja bensansuodatinta on siirretty. Kunhan ennättää laittaa keulacoolerin, niin akku muuttaakin sitten tuohon vasemmalle eteen.
Joku kyseli konehuoneen kuvia, tuossa on:
http://www.kolumbus.fi/salovaarat/T8/konehuone.htm
Kuten näkyy, niin kiinni on D-jetin imusarja ja kaasuläppä, IC:ltä kaasuläpälle tuleva mutka on omaa valmistetta. Ilmanputsarin putkelle tehtiin peltiin sopiva reikä, sytkämodulia ja bensansuodatinta on siirretty. Kunhan ennättää laittaa keulacoolerin, niin akku muuttaakin sitten tuohon vasemmalle eteen.
Minkätyyppiset lämpöanturit teiltä löytyy ja oletteko vaihtaneet vastaavat bias vastukset megaan? Pilaa ilmeisesti skaalauksen jos arvot pahasti pielessä... Tilasin hiljattain boksin ja en älynnyt pyytää oikean arvoisia vastuksia heti sinne. Ihan kivasti ileisesti toimivat kuitenkin vaikka easythermillä vain tehty uudet INC. tiedostot.
EDIT:
Niin ja niitä .msq tiedostoja saa laittaa jakoon ihmeteltäväksi / ponnistuslaudaksi. Onnistuuko tuo .msq lukea megatuneen pällisteltäväksi.
Myös pelkkiä 8 tappisen turbon .vex VE tauluja olisi kiva töllistellä....
EDIT:
Niin ja niitä .msq tiedostoja saa laittaa jakoon ihmeteltäväksi / ponnistuslaudaksi. Onnistuuko tuo .msq lukea megatuneen pällisteltäväksi.
Myös pelkkiä 8 tappisen turbon .vex VE tauluja olisi kiva töllistellä....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814