hifiä ysikolmeen
Jep. Aamulla mittasin huvikseni "pientä" ja wanhaa Autostudion vahvariani, jota olin koittanut sinne sovittaa, ja kyseinen laite oli jotain 250x200, ja sovitusyritksestä jäi kyllä sellainen fiilis kun yrittäis neliskanttista palikkaa pyöreeseen reikää... Ei mene vaikka kuinka kääntelis.
Toinen vaihtoehto olis tuossa: http://www.poppikoneet.com/default.asp? ... 0630072000
Harmittavasti nuo vain kytketään suoraan kaiutinlähtöihin, mielummin käyttäisin linjalähdöt lisävahvistimeen
Toki, 9-3:ssa on balanssoidut lähdöt, joten väliin pitää laittaa joku sovitus, esim. galvaaniset erottimet, kumpi sitten vaikuttaa äänenlaatuun enemmän...
isoampin asennus vaatis lisäksi pientä puukotusta johtoihin jos haluaa ovikaiuttimet myös soimaan, eli jonkinsortin haaroitusta (minulla kylläkin jo tehtynä)
Takakonttiin ei huvittais laittaa vahvistinta, kerta äänilähde on edessä, ja kaiuttimet on edessä. Lisäksi cabrion kontti on riittävän pieni ilman lisävahvistimia
Toinen vaihtoehto olis tuossa: http://www.poppikoneet.com/default.asp? ... 0630072000
Harmittavasti nuo vain kytketään suoraan kaiutinlähtöihin, mielummin käyttäisin linjalähdöt lisävahvistimeen

Toki, 9-3:ssa on balanssoidut lähdöt, joten väliin pitää laittaa joku sovitus, esim. galvaaniset erottimet, kumpi sitten vaikuttaa äänenlaatuun enemmän...
isoampin asennus vaatis lisäksi pientä puukotusta johtoihin jos haluaa ovikaiuttimet myös soimaan, eli jonkinsortin haaroitusta (minulla kylläkin jo tehtynä)
Takakonttiin ei huvittais laittaa vahvistinta, kerta äänilähde on edessä, ja kaiuttimet on edessä. Lisäksi cabrion kontti on riittävän pieni ilman lisävahvistimia

Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Juu, nuita Eskin kuvia olen pällistellytkin useampaan otteeseen mutta kun vahvistimen perään tulee vain etupään erillissarja niin johtojen vetely taakse ja sieltä taas eteen vain ei oikein innosta... Tietenkin se on sitten se viimeinen vaihtoehto jos ei järkevää vahvistinta saa johonki eteen piilotettua.Eski kirjoitti:Takakontin nurkasta löytyy kyllä tilaa isommallekin vahvarille, tuolta löytyy muutama kuva minun 9-3:n hifi-asennuksesta: http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/audio.htm
Eski
#2029 Kari Kutuniva
Projekti on taas edennyt pitkästä aikaa.
Eilen on porailtu reikiä kaiutin korokkeisiin ja liimattu Ovien sisäpelteihin reikien päälle levyä ennen vaimennusmaton laittoa:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70856.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70852.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70854.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70853.jpg
Levyt liimattiin sikaflexillä peltiin, mutta kun yksi iso palanen ei jännitteen takia pysynyt kunnolla, laitettiin saumoihin vielä Cascon epoksiliimaa(suosittelen, jämähtää n. 10min, ja kestää todella hyvin).
Tänään on sitten kumpikin etuovi saanut ylleen Vibroplast vuorauksen:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70851.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70855.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70857.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70858.jpg
Vaimennettavista pinnoista tulee poistaa kaikki rasva/p*ska jollain liuottimella, jotta vaimennusmatto tarttuisi kunnolla.
Mattoa jäi 4 kokonaista palaa 12:sta. huomenna on tarkoitus sitten vaimentaa ovipahvit ylijääneellä matolla.

Eilen on porailtu reikiä kaiutin korokkeisiin ja liimattu Ovien sisäpelteihin reikien päälle levyä ennen vaimennusmaton laittoa:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70856.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70852.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70854.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70853.jpg
Levyt liimattiin sikaflexillä peltiin, mutta kun yksi iso palanen ei jännitteen takia pysynyt kunnolla, laitettiin saumoihin vielä Cascon epoksiliimaa(suosittelen, jämähtää n. 10min, ja kestää todella hyvin).
Tänään on sitten kumpikin etuovi saanut ylleen Vibroplast vuorauksen:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70851.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70855.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70857.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70858.jpg
Vaimennettavista pinnoista tulee poistaa kaikki rasva/p*ska jollain liuottimella, jotta vaimennusmatto tarttuisi kunnolla.
Mattoa jäi 4 kokonaista palaa 12:sta. huomenna on tarkoitus sitten vaimentaa ovipahvit ylijääneellä matolla.
No nyt on ovipahvitkin vaimennettu ja ovet kasattu.
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70863.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70866.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70863.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70866.jpg
Luovutin, ja ostin AS-3 vahvistimen
Mielenkiintoisena sivuhuomiona voisin mainita että löytämieni tietojen perusteella alkuperäiset kojelaudan kaiuttimet ovat 8ohm ja AS-3 ovikaiuttimet tietenkin 2ohm. Mihin on kadonnut vanha tuttu 4?
Ja muistakaa käyttäessänne muuta kun alkuperäisiä saabin palikoita, että linjalähdöt soittimesta, samoin tulo AS-3 vahvistimeen ovat balansoidut, eli jälkiasennusradiota kytkettäessä AS-3 järjestelmään, tai alkuperäisradioon kytkettäessä jälkiasennusvahvistinta pitäisi huolehtia linjatason sovituksesta. Helpoiten galvaanisella erottimella...

Mielenkiintoisena sivuhuomiona voisin mainita että löytämieni tietojen perusteella alkuperäiset kojelaudan kaiuttimet ovat 8ohm ja AS-3 ovikaiuttimet tietenkin 2ohm. Mihin on kadonnut vanha tuttu 4?
Ja muistakaa käyttäessänne muuta kun alkuperäisiä saabin palikoita, että linjalähdöt soittimesta, samoin tulo AS-3 vahvistimeen ovat balansoidut, eli jälkiasennusradiota kytkettäessä AS-3 järjestelmään, tai alkuperäisradioon kytkettäessä jälkiasennusvahvistinta pitäisi huolehtia linjatason sovituksesta. Helpoiten galvaanisella erottimella...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Viikonloppuna pitäisi aloittaa taistelu tuon vahvistimen sovittamiseksi. En kyllä ymmärrä, että jos din-liittimestä saa rca-tasoisen signaalin ulos, mihin noita galvanisia tarttee. Mutta ei se mitään, jos rupee tökkin, niin ainahan saan otettua signaalin alkuperäisistä kaiutinjohdoista, koska vahvistimessa on myös mahdollisuus tälle. Se on sitten eri asia, kuinka paljon häiriöitä ja suhinoita tämä tuo tullessaan.
DIN-liittimestä tulee linjatasoa, mutta, signaali muodostetaan kahden maahan nähden kelluvan pisteen väliin, ei maan ja "signaalinastan" väliin kuten jälkiasennusradioiden tapauksessa yleensä. Tämä aiheuttaa ongelmia jos toinen nasta vedetään maihin.
Vaikka tuosta vois lukea aiheesta: http://www.blitzfamily.eclipse.co.uk/te ... p/art6.htm
Vaikka tuosta vois lukea aiheesta: http://www.blitzfamily.eclipse.co.uk/te ... p/art6.htm
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Minulla on itse tehty DIN - RCA muunnoskappale välissä ja mitään muita ongelmia ei ole ollut kun että radion sulkee kuuluu pieni paukahdus vahvistimen ohjaamista kaiuttimista. Johtuuko tämä tuosta vai mistä?Nappe kirjoitti:DIN-liittimestä tulee linjatasoa, mutta, signaali muodostetaan kahden maahan nähden kelluvan pisteen väliin, ei maan ja "signaalinastan" väliin kuten jälkiasennusradioiden tapauksessa yleensä. Tämä aiheuttaa ongelmia jos toinen nasta vedetään maihin.
Vaikka tuosta vois lukea aiheesta: http://www.blitzfamily.eclipse.co.uk/te ... p/art6.htm
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Tämä"balansoiminen" on välttämätön tehdä? Miten käy jos jätän kuitenkin tämän toimenpiteen tekemättä? Onko kellään kokemuksia että laitteet olisi soineet normaalisti ilman erottimia/ muita saman asian ajavia laitteita?
EDIT: ehti jo yksi vastaus tulla väliin ennen koko kysymystä.
Mutta tuo paukahdushan voi johtua muistakin asioista, esim. vahvarin huonosta herätejohdosta.
EDIT: ehti jo yksi vastaus tulla väliin ennen koko kysymystä.

En sitten tiedä tuosta balansoidun linjan sovituksesta sen enempää, näin olen vain lukenut, ja itse ainakin laittaisin galvaaniset erottimet väliin.
Omassa projektissa mentiin taas täyttä vauhtia seinään, ei näköjään voi millään onnistua
Homma meni näin:
Ostin siis AS-3 vahvistimen, RHD autosta, joten vietin 2h juosten pajan ja auton välillä, ja taoin RHD auton vahvarin kiinnitysrautaa LHD autoon sopivaksi. Tämän jälkeen pätkin jotoja, kytkin vahvarin, poltin radion sulakkeen, ja pääsin vihdoin testaamaan, jolloin autossa oli mielipuolisen muhkeat bassot, eikä oikeastaan mitään muuta
Hetken aikaa kiittelin saabin luovaa ajattelua, tajusin yllättäen miksi toisessa kolissani ovikaiuttimet soikin niin hienosti ilman suodattimia, ja aloin taas sähkötöihin.
Nyt on sitten ovikaiuttimet suoraan AS-3 vahvarista, kojelaudalla diskantit 2-tie suodattimien läpi radion omalla vahvistimella, ja takakaiuttimet edelleen alkuoperäisellä kytkennällä, eli radiosta.
Hienosti soi, mutta 50% taajuuskaistasta puuttuu välillä korkeat bassot/matalat diskantit, sillä AS-3 vahvistimessa on ilmeisesti joku ¤#$@:n alipäästösuodatin
Eli, takaisin ruutuun 1.
Autossa on hiton hyvä erillissarja, mutta ei edelleenkään mitään vahvistinta millä sitä ajais
Periaatteessa vois olla ylimääräisenä AS-3 vahvari (josta kaiutinpuolen liitin leikattu pois) ja siihen kuuluvat ovikaiuttimet asennuskehyksineen, jos joku on riittävän kiinnostunut
Vahvarin etsinnät jatkuu...
Vahvistimena i-soamp olis ihan mielenkiintoinen, mutta en oikein ole ihastunut ideaan jossa vahvistettava signaali otetaan radion kaiutinlähdöistä
http://www.augustinimports.fi/i-soamp.html
Omassa projektissa mentiin taas täyttä vauhtia seinään, ei näköjään voi millään onnistua

Homma meni näin:
Ostin siis AS-3 vahvistimen, RHD autosta, joten vietin 2h juosten pajan ja auton välillä, ja taoin RHD auton vahvarin kiinnitysrautaa LHD autoon sopivaksi. Tämän jälkeen pätkin jotoja, kytkin vahvarin, poltin radion sulakkeen, ja pääsin vihdoin testaamaan, jolloin autossa oli mielipuolisen muhkeat bassot, eikä oikeastaan mitään muuta

Hetken aikaa kiittelin saabin luovaa ajattelua, tajusin yllättäen miksi toisessa kolissani ovikaiuttimet soikin niin hienosti ilman suodattimia, ja aloin taas sähkötöihin.
Nyt on sitten ovikaiuttimet suoraan AS-3 vahvarista, kojelaudalla diskantit 2-tie suodattimien läpi radion omalla vahvistimella, ja takakaiuttimet edelleen alkuoperäisellä kytkennällä, eli radiosta.
Hienosti soi, mutta 50% taajuuskaistasta puuttuu välillä korkeat bassot/matalat diskantit, sillä AS-3 vahvistimessa on ilmeisesti joku ¤#$@:n alipäästösuodatin

Eli, takaisin ruutuun 1.
Autossa on hiton hyvä erillissarja, mutta ei edelleenkään mitään vahvistinta millä sitä ajais

Periaatteessa vois olla ylimääräisenä AS-3 vahvari (josta kaiutinpuolen liitin leikattu pois) ja siihen kuuluvat ovikaiuttimet asennuskehyksineen, jos joku on riittävän kiinnostunut

Vahvarin etsinnät jatkuu...
Vahvistimena i-soamp olis ihan mielenkiintoinen, mutta en oikein ole ihastunut ideaan jossa vahvistettava signaali otetaan radion kaiutinlähdöistä

http://www.augustinimports.fi/i-soamp.html
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Tulipahan painittua tuon vahvarin kans autossa tänään. Tulos oli semmonen että ei mennyt alkuperäiselle paikalle. Pieni epäuskokin siinä jo hiipi mieleen, että minne sen nyt sijoittaa. Saimpa kuitenkin väännettyä vahvarin sinne vänkärin turvatyynyn paikalle. Lattaraudasta tein kiinnitykset sille:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70870.jpg
Tuleeko tähän AS3 vahvarin liittimeen herätevirta, mistä sen saisi kätevästi otettua tuolle vahvarille?
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70872.jpg
Vai onko tuo edes se? Tai mistä muualta herätteen voisi ottaa?
Ylimääräistä läpivientiäkään ei löytynyt vänkärin puolelta. Vain sellainen mistä meni jo paksu johtonippu. aivan ylänurkassa konehuoneen puolelta katsottuna. mutta kai sen virtajohdon siitäkin saa mahtumaan..
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70870.jpg
Tuleeko tähän AS3 vahvarin liittimeen herätevirta, mistä sen saisi kätevästi otettua tuolle vahvarille?
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70872.jpg
Vai onko tuo edes se? Tai mistä muualta herätteen voisi ottaa?
Ylimääräistä läpivientiäkään ei löytynyt vänkärin puolelta. Vain sellainen mistä meni jo paksu johtonippu. aivan ylänurkassa konehuoneen puolelta katsottuna. mutta kai sen virtajohdon siitäkin saa mahtumaan..
Käsittääkseni tuo ei ole AS3 -vahvistimen liitin! Vai olenko väärässä? Ainakaan omassani se ei todellakaan ollut tuollainen. Itsellä kun vahvistin on kontissa on heräte otettu moottoripiiskalta eli siitä sen ainakin saat, johdon väriä en vain muista.veijostin kirjoitti: Tuleeko tähän AS3 vahvarin liittimeen herätevirta, mistä sen saisi kätevästi otettua tuolle vahvarille?
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A70872.jpg
Vai onko tuo edes se? Tai mistä muualta herätteen voisi ottaa?
Ylimääräistä läpivientiäkään ei löytynyt vänkärin puolelta. Vain sellainen mistä meni jo paksu johtonippu. aivan ylänurkassa konehuoneen puolelta katsottuna. mutta kai sen virtajohdon siitäkin saa mahtumaan..
Itsellä on virtakaapeli akulta vedetty juurikin apukuskin puolelta sisään siitä läpiviennistä.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
veijostin kirjoitti: Ylimääräistä läpivientiäkään ei löytynyt vänkärin puolelta. Vain sellainen mistä meni jo paksu johtonippu. aivan ylänurkassa konehuoneen puolelta katsottuna. mutta kai sen virtajohdon siitäkin saa mahtumaan..
Polkimien yläpuolella ainakin on läivienti,kunhan ensi irrottaa siitä maxi sulakerasian. Sitten se johto tippuu polkimien sekaan ja sieltä sen saa kynekologin sormilla kaivettua esille.
Herätteen vaffarille saat otettua vaikka mottoriantennin ohjauksesta.
Kaide
Herätevirta tulee radiosta DIN-liittimen keskimmäisestä nastasta, jostain luin että se ei olisi riittävä herättämään tavallisia vahvistimia, kannattaa mitata/kokeilla. Yleensä ottavat antennin ohjauksesta sen herätteen...
Se kuvan punainen liitin taitaa olla puhelinsarjan liitin.
Se kuvan punainen liitin taitaa olla puhelinsarjan liitin.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower