Saab 9000 2,0T Airflow

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Mitenkäs tämä projekti edistyyy?
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Hitaan puoleisesti, mutta edistyy. Turvakaarien muokkaus käynnissä. Koneen alakerta päätypaloja ja öljypohjaa vaille kasattuna. Kansi lähdössä toivottavasti ens viikolla plaanaukseen. On ollut nyt niin paljon töitä ettei ole jaksanut vapaa ajalla enää ruuvata autoa. Toivottavasti pian alkaisi töissäkin hiljaisempi vaihe niin jäisi aikaa muuhunkin.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Ruuvausmotivaatio alkaa vähitellen palautumaan ja projekti etenemään. Ovet on saapuneet takaisin talliin ruostekorjauksesta. Niihin hitsattiin motonetistä tilatut korjauspalat. Toivottavasti ei heti ala ruostumaan uudestaan.

Konetta ollaan alettu taas kasaamaan. Aikaa kuluu käsittämättömän paljon pelkästään osien puhdistamiseen. Tänään puhdistamisen ja kiillottamisen kohteena olivat öljypohja, imusarja ja läppäkotelo.Kansi piti viedä plaanattavaksi jo kuukausi sitten, mutta jostain syystä se on edelleen tallissa. Ens viikolla jos koittais saada sen vietyä plaanattavaksi.

Tämän päivän operaationa vielä olisi turvakaarien sovittaminen paikoilleen ja ehkä jos hyvin käy niin jo huomenna saisi ne hitsattua kiinni. Parit kuvat ehdin ottaa moottorista tänään. Illalla sitten lisää kuvia projektin etenemisestä.

http://kuvablogi.com/nayta/990024/
http://kuvablogi.com/nayta/990027/
http://kuvablogi.com/nayta/990034/
http://kuvablogi.com/nayta/990036/
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Kyläpäs se nyt kiiltää! :)
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Saa katsastusmies ihailla omaa peilikuvaansa öljypohjasta :lol: No, ei se nyt ihan niin kiiltävä ole, mutta puhdas.

Nyt on sitten moottorin alakerta kasattu lukuunottamatta apulaitteita. Turvakaaretkin tuli hepattua kiinni. Kaveri lupasi tulla huomenna hitsaamaan kunnolliset saumat. Mielipiteitä/kommentteja otetaan vastaan. Omasta mielestäni kaaret ovat nyt oikealla tavalla asennettu.

http://kuvablogi.com/nayta/991700/
http://kuvablogi.com/nayta/991701/
http://kuvablogi.com/nayta/991702/
http://kuvablogi.com/nayta/991703/
http://kuvablogi.com/nayta/991704/

Tuohon takaiskareiden väliin tein myös putken, mutta siitä ei ole kuvaa.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja Japso »

Joo kyllä nyt näyttää paremmalta noi kaaret. Mitä tuossa on tullut seurattua jokkis/sprinttiäijien rojekteja, niin kehikon alatukipisteet on olleet kaikki lattiassa ja ne lattaraudat on ollut pultattuina pohjassa, joillakin vielä apuna hitsiheppejä. Sitten kuppiterällä putkenkokoiset aukot lattoihin, kehikon heppaus kasaan ja lasku alaspäin niistä pohjien reijistä, jolloin saa hitsattua yläpuolen yhdistyskohdat kauttaaltaan. Sit kehikko ylös ja alatukipisteet kiinni. Siviiliautossa toki hiukan rajoittaa, jos meinaa jättää sisustaa ja ylimääräisiä istumapaikkojakin :).
Foxbody turbo
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tänään tein sitten taas muutoksia kaariin. Eli käytännössä koko eilisen päivän työ hukkaan... :? Nyt näyttää ainakin omaan silmään paremmalta. Enää en aio tehdä minkäänlaisia muutoksia. :)

http://kuvablogi.com/nayta/994936/
http://kuvablogi.com/nayta/994937/
http://kuvablogi.com/nayta/994938/
http://kuvablogi.com/nayta/994939/
http://kuvablogi.com/nayta/994940/


Vielä tälle päivää ohjelmaa eli takas talliin --->
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Kyllä nyt näyttää jo paljon paremmalta. Työ ei mennyt missään nimessä hukkaan. Vielä, jos etutolppien väliin saat poikkituen, muuttuu tonnari noiden kaarien kanssa aivan eri autoksi. Voin väittää, että hymyssä on pitelemistä, kun ajat ensimmäiseen mutkaan 8)
900C -86
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Pitikin taas mennä sanomaan etten tee kaariin enää muutoksia. Tänään tein vielä muutaman pikku modauksen etupään putkiin. Nyt nekin kiinnittyvät samaan pisteeseen. :)
Japso kirjoitti:Sitten kuppiterällä putkenkokoiset aukot lattoihin, kehikon heppaus kasaan ja lasku alaspäin niistä pohjien reijistä, jolloin saa hitsattua yläpuolen yhdistyskohdat kauttaaltaan.
Se olisi tietysti ollut ihan varteenotettava vaihtoehto, mutta me teimme näin :D
http://kuvablogi.com/nayta/997354/
http://kuvablogi.com/nayta/997353/

Paikkauksen ajattelin tehdä ihan vain liimaamalla kakskomponentti koriliimalla pellin palan sisäpuolelle aukon tukkeeksi ja sitten kitata yläpuolelta tasaiseksi. Hitsaamalla saa helposti koko kattopellin mutkalle.

ASTech kirjoitti:Kyllä nyt näyttää jo paljon paremmalta. Työ ei mennyt missään nimessä hukkaan. Vielä, jos etutolppien väliin saat poikkituen, muuttuu tonnari noiden kaarien kanssa aivan eri autoksi. Voin väittää, että hymyssä on pitelemistä, kun ajat ensimmäiseen mutkaan 8)
Niin kyllä kannatti rakennella kaaret uudestaan. Nyt alkaa näyttää jo siltä miltä pitääkin :wink: Tarkoituksena on tosiaan jatkaa kaaria etutolppiin asti ja asentaa vielä poikkituki niiden väliin. Eilen tein apukuskin puolelle läpiviennin etutolpalle menevää putkea varten.

http://kuvablogi.com/nayta/997355/
http://kuvablogi.com/nayta/997356/

Toivottavasti tämän projektin joskus vielä saa liikenteeseen. Vielä on paljon tekemistä. Tässä kuva nykyisestä tilanteesta
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img997357.jpg
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4959
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Millaista sisustaa olet tuohon meinannut :?: :?: Muuta kuin tietysti pakolliset kuppipenkit :lol: :lol: :lol:

Meinaan vaan että tuleeko mitään ääntä eristävää mattoa tai vastaavaa mihinkään....
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Kuppipenkit tietty :wink: Ja sitten ohutta alumiinilevyä sinne tänne peittämään rumia aukkoja. Alumiiniset ovipaneelit. Ja sitten lattiaan varmaan samanlaista ohutta alumiinilevyä. Ei minkään näköisiä äänieristeitä, koska ne painaa liikaa 8)
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TuPe »

Kyllä nyt on tonnari pilattu pahemman kerran :x Olisko kannattanu tehdä kaaret niin, että ne saa helposti pois eli pultattu vaan jostain kiinni. Minkätakia tota koria pitää vahvistaa??? Olis ollu paljo parempi jos olisit laittanu jokku pultattavat puolikaaret ja jonkun näyttävän monivärisen nahkasisustan ja telkkareita jokanurkkaan. Näin saisit edes multa vähän enemmän kunnioitusta...


PS. sunnuntaina aukee botniaring... bemari vs. "corsa"
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

:D
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

TuPe kirjoitti:Kyllä nyt on tonnari pilattu pahemman kerran :x Olisko kannattanu tehdä kaaret niin, että ne saa helposti pois eli pultattu vaan jostain kiinni. Minkätakia tota koria pitää vahvistaa??? Olis ollu paljo parempi jos olisit laittanu jokku pultattavat puolikaaret ja jonkun näyttävän monivärisen nahkasisustan ja telkkareita jokanurkkaan. Näin saisit edes multa vähän enemmän kunnioitusta...


PS. sunnuntaina aukee botniaring... bemari vs. "corsa"
Joo justiin on työn alla tuo operaatio että saa kaaret helposti irti autosta. Ajateltiin jotain ihan perus hubbabubba kiinnitystä. Ja varasin just West Coast Customsilta ajan et ne ottaa tonnarin ens viikolla pajalle ja tekee neonvihreen sisustan sinne. Sit ne laittaa 100" plasma tv:n takaluukkuun väärinpäin kuuden yli metrin pitusen vahvistimen päälle, joissa välkkyy neonvaloja. Ja sit tulee kans neljä 22" laajakuvanäyttöä lattiaan, tulee varmaan ihan pirun hieno. Samalla vois asennuttaa 18" subbarin konehuoneeseen ja savukoneen puhaltamaan savua takapyöräkoteloista :lol: Vielä ku rahat riittää niin "ihan must" juttu on pultata jotkut melkeen autoon sopivat v*tun isot puskurit ja levikkeet ja sit ilmajousitus et saa laskettuu auton pohjan kiinni maahan. Sit on komeeta ajella ku kipinät lentelee perässä,, kyllä sit heruu :lol: ...nojoo... :roll:


Jaa että aukee se jo sunnuntaina. Tosi mahtavaa, varsinki nyt ku satoi metrin lunta maahan :D No, mutta käydää vaa joskus kiertämäs sielä. Jos nyt vaan sais eka ton baijerilaisen leimattua. Päästöt kusee...
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Sain vihdoinkin vietyä kannen koneistamolle tänään. Samalla reissulla tilasin uudet venttiilin nostimet ja kannenpultit.

Tämä T5-kansi on siis se sama, joka minulla oli joskus B202:ssa. Kansi on alunperin siihen lohkoon liian lyhyt niin siihen jyrsittiin silloin paikka peltilevylle, joka peitti ketjukopan: http://kuvablogi.com/nayta/iso/img1002261.jpg

Nyt kun kansi tulee kiinni lohkoon johon se kuuluu, jouduin tekemään uuden täytepalan.
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img1002262.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img1002263.jpg

Operaatio joka kannelle tehdään: Venttiilinjouset vaihdetaan jäykempiin ja kannen suoruus tarkistetaan. Kannen täytepala plaanataan samaan tasoon kuin itse kansi. Pesu ja lasikuulapuhallus.

Työn pitäisi olla valmis ens viikon alkupuolella.

Tänään on töistäkin vapaapäivä niin pääsen käväisemään ostoksilla... 8)
Viimeksi muokannut TeePee, Pe Maalis 28, 2008 16:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin