Sivu 3/3

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: Ma Loka 13, 2008 21:04
Kirjoittaja hewidero
Viikonloppu oli ja meni. La ja su tuli tallilla oleiltua ja jotain sain aikaiseksi. Launtaina pyöräyttelin nimimerkiltä Puu (kiitokset niistä :) )ostamani Nokian Hakkis 2:set noille olemassa olleille Crosspokeille. Sen jälkeen alkoikin varsinainen savotta, eli takaiskareiden vaihto. Loppupeleissä vanhat iskarit lähtivät siististi neljänä palana pois ja samalla vakaajan puslat menivät vaihtoon. Vanhojen tilalle tuli heitettyä eteenkin jo vaihdetut Konin Sportit uusien pulttien ja kuparitahnojen kera. Samalla vaihtuivat jousetkin punaisiin vastaaviin... Lauantai-päivän päätteeksi piti napata kuva Crossit alla ja 60/30mm madalletusta ulkoasusta:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1535431.jpg

Sunnuntaina olikin etujarrujen ropaaminen. Vanhojen romujen tilalle tuli heitettyä itse kunnostetut Ate:n satulat ja laadukkaat Jufin levyt :). Tarkoitus oli myös jarruletkut vaihtaa, mutta putket näyttivät sen verran ikäviltä nuljattuine muttereineen että päätin jättää ne tulevaisuuden kunnostuksiin. Päätöstä helpotti entisestään abs:ien olemassa olo, joten tilaa jarruputkien taitteluille ei häävisti ole. Tällaiset näkymät pyöräkoteloihin tuli rempan jälkeen:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1535430.jpg

Jotta ei koko reissu olisi mennyt ihan yltiö positiiviseen sävyyn, niin paljastui myös yksi "uusi" vika. En edes enään muistanut että jo ostettaessa kone piti tietynlaista pärinää käydessään. Ajattelin tuolloin että alakerta se vetelee viimeisiään enkä kiinnittänyt siihen enempiä huomiota. Kuitenkin myös rempan jälkeen sama ääni kuuluu ja oletin sen aluksi kuuluvan vaan lämpösuojaan pärisevästä pakoputkesta. Putki tuli kiinnitettyä kumien kera ja pärinä sen kuin jatkui. Talligurujen kanssa tutkittuamme paikallistimme äänen kuuluvan vaihdelaatikon tienoolta. Selailtuani foorumia huomasin että myös muilla on ollut ongelmia starttikehän kiinnityksien kanssa. Harmi kun ei tullut tuohon kiinnitettyä huomiota kun kehä oli vielä hyppysissä. Olisi ollut himpun verran helpompi fixata kiinnitys silloin kuin nyt.

Mitä nyt äkkiseltään selailin vanhoja topicceja, niin tuon kehän kiinnittäminen pitäisi onnistua laatikko paikallaan, vai? Varmaan olisi paikallaan myös tarkastaa turbiinin ja vetolevyn kiinnityspultit, mutta saikos sen välipellin jotenkin nätisti irti vai minkälainen kikka olisi paikallaan?

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: Ti Loka 14, 2008 18:36
Kirjoittaja ASTech
hewidero kirjoitti: Varmaan olisi paikallaan myös tarkastaa turbiinin ja vetolevyn kiinnityspultit, mutta saikos sen välipellin jotenkin nätisti irti vai minkälainen kikka olisi paikallaan?
Minä ainakin otin startin pois ja operoin sieltä. Ei minun -89:ssä ollut mitään irroitettavaa luukkua missään?

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: To Loka 16, 2008 18:53
Kirjoittaja Mik4
Hyvän näköinen tuolla madalluksella. Juuri sopivalla korkeudella.

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: To Loka 16, 2008 19:49
Kirjoittaja hewidero
Mik4 kirjoitti:Hyvän näköinen tuolla madalluksella. Juuri sopivalla korkeudella.
Joo, vaikka ajokokemusta tuolla ajamisesta ei vielä paljoa olekkaan, niin kyllä tuota matalampi alusta olisi jo varsin epäkäytännöllinen. Isompaa vannettahan se vielä huutaa allensa, josko sitä jotkut halvat raskasmalmivanteet saisi talven aikana hommattua.

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: Pe Loka 17, 2008 12:32
Kirjoittaja Coltti
Mitä maalia käytit jarrulaikkojen ja satuloiden maalaamiseen, kuvassa ainakin tosi siistin näköinen :).

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: Pe Loka 17, 2008 13:53
Kirjoittaja hewidero
Coltti kirjoitti:Mitä maalia käytit jarrulaikkojen ja satuloiden maalaamiseen, kuvassa ainakin tosi siistin näköinen :).
Satulat sai ensin tuta sikojen ripulilääkkeen elikkäs sitruunahapon puhdistavan käsittelyn. Sen jälkeen heitin päälle Bilteman ruosteenestomaalin ja kruunuksi saman firman vasaralakan. Kokosin satulat vielä uusilla männillä, kumeilla ja ilmausruuveilla. Toki myös laikat ja palat oon uudet. Taaksekkin on tulossa saman käsittelyn läpi käyneet palikat, joskin laikat on vanhat mutta hyvät.

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: La Loka 25, 2008 23:45
Kirjoittaja hewidero
Tänään sain myös taakse tehtyä jarrujen läpikäynnin. Alunperin oli tarkoitus laittaa taakse samanlaisen käsittelyn kokeneet satutat kuin edessä, mutta asennus tilanteessa totesin että uudet pitää saada. Niinpä kävin Biltemasta hakemassa uudet satutat taakse, ja asensin ne uudehkojen levyjen ja uusien palojen kera paikalle. Tuolle mystiselle pärinälle tuli myös tehtyä loppu. Meinasin jo irroittaa sen alapellin, mutta totesin että ei se helppoa tule sitäkään kautta olemaan. Niinpä ryhdyin korjausoperaatioon yläpuolelta ajoitusluukun kautta. Vesiletkuja piti vähän purkaa pois tieltä että sai migin polttimen mahtumaan koloon. Sitten vaan räin kehän kiinni useammasta kohtasta ja yllätys oli aika suuri kun pärinä tuolla poistui. Tästä innostuneena sain loppuillasta vielä inspiraation ja pesin, siivosin ja imuroin koko auton ympäriinsä. Enää pitäisi jarrut ilmailla ja käsijarru säätää sekä paikata pari reikää pyöränkoteloista niin voisi yrittää leimalle.

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: La Marras 08, 2008 18:20
Kirjoittaja hewidero
Hyvin sujui tonnarilla reilu 200km:n siirtymä Tampereelta lakeuksille. Sytytys pitäisi säätää vielä kuntoon ja kikcdown vaijerikaan ei taida ihan olla säädöissä. Keskikulutukseksi edu näytti reissun jälkeen 9,2 l/ 100km ja mutta eiköhän tuo vielä sinne 8 alkaviin ala menemään kun vaan saa säädöt kohdilleen. Josko sitä ensi viikonloppuna saisi peltihommat pyöräytettyä käyntiin ja olisi taas leima askeleen lähempänä. Ihan mukavahan tuolla oli päästellä, siitä ei pääse mihinkään... :)

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: Ma Joulu 15, 2008 17:02
Kirjoittaja hewidero
Eipä oo edenny projekti oikeen mihinkää. Tovi sitten jo melkein tuli ryhdyttyä mätähommiin, mutta inspiraatio loppui. Sen verran asia eteni että sain haettua motonetistä korjauspalat molemmille puolille taakse. Kaveria jo vähän houkuttelin hitsausurakkaan, kun ei oikein innosta kylmässä katoksessa hitsailla.

Projektin status "talviauto" -projektina alkaa pikkuhiljaa horjumaan, siitäkin huolimatta että motonetistä käteen tarttui Defan mini-johtosarja elementiltä aina tolpalle asti. Noh, siltä varalta että projektin valmistuminen jää lumien sulamisen jälkeiseen aikaan, tuli jo ajoissa varaututtua ja hain rekeen lisää kiviä. Matkalla tarttui mukaan tuommoset raskasmetallivanteet:

Kuva
Eli 17" ATP:t laadukkailla Linglong renkailla :).

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: Ma Joulu 15, 2008 22:03
Kirjoittaja Hessu
Aika reteän näköiset ja väriset! Painaako kierros paljon yli 100 kiloa? :D

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: Ti Joulu 16, 2008 22:09
Kirjoittaja hewidero
Hessu kirjoitti:Aika reteän näköiset ja väriset! Painaako kierros paljon yli 100 kiloa? :D
Eihän noi mitkään kevyimmät vanteet ole, mutta mitäpä sitä nyt ei ihminen tekisi tuning-aatteen nimeen :).

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: Su Tammi 04, 2009 19:29
Kirjoittaja hewidero
Kyllä nyt taas ahdistaa tämä auto. :cry:

Herättelin tuossa pitkästä aikaa tonnaria tallista. Ihan hyvin lähti käyntiin, kiitos vasta asennetun Defa-min johdon ja Ctekillä ladatun akun. Noh ongelmat alkoivat kun pääsin pihaan ja pihatielle. Muutaman kymmenen metrin ajon jälkeen kuului pieni naps ääni ja heti pysähdyin katsomaan että mitä vit... Lämppärin elementin johto oli ilmeisesti jäänyt jostain syystä roikkumaan auton alle ja päätynyt renkaan alle. Johto hirtti itsensä kiinni sillä seurauksella että ilmeisesti jompi kumpi öljynjäähdyttimen putki hajosi ja moottoriöljyä tuli alas noin litran verran. Naapurin isännän kanssa saatiin auto vedettyä pihaan ja purulla tuli öljyt imeytettyä pois. Lopulliset vahingot täytynee huomenna katsastaa päivän valossa ja toivottavasti vähän lämpöisemmässä säässä.

Niin ja tosiaan motivaatio, aika ja tilat ovat olleet hieman kortilla joten hitsauksia ei ole edelleenkään saatu tehtyä. Ja tuskin tälläinenkään yhtään ainakaan motivaatiota lisää.

Matti Näsää siteeraten: "V.... mua ei taas huvita yyhtään mikää" :twisted: