NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Punainen paholainen on tällä hetkellä helsingin puolella, joten vantaalta se voi olla vaikea bongata. Muutenkin näkyy heikosti tielle. :D
Toi maski on aika hapoilla ni ajattelin että joskohan sitä hankkisi uuden ja maalaisi vanhan kokeeksi esim. mattamustaksi. Photoshop kun ei aina tottele mun käskyjä. :lol:

Talli, edes kimppa- sellainen, ei välttämättä tarvitse olla kuin yhdelle tai kahdelle autolle suunniteltu, koska aikataulut on helppo laatia. Samoin ns. "varauslista". Varsinkin kun mulla olisi käyttöä loppujen lopuksi ehkä kerran kuussa sille.
Taannoin tässä koivukylässä oli joku talli vapaana. Vaikutti tosi hyvältä ja hyvänkokoiselta, mutta hinta oli yhdelle opiskelijalle aika suolainen.
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Duunikaverilla, "jave3" oisko ollut täällä nimimerkki, on mattamustaksi maalattu 9-3:n maski. Mun silmiin mustassa autossa näyttää ihan ok:lta. Ja muistaaksei oli ihan spraylla maalattu.
Itse ajatteln jotain ruiskun omistajaa sen verran kiusata, että kokeilis tuolla auton omalla värillä kun pikku piltti purkki jäi edellisestä maalauskerrasta yli!
Tai sitten ostaisi pikkuruiskun ihan omaksi...

Ainiin, ja jos jossain vaiheessa jotain tallia(kimppa sellaista) sais ehkä hommattua, niin voisin kysellä sitä työkaveriakin siihen mukaan. Jos jostain kohtalaisen edukas löytyisi.
Saab 900 2.0t Cab -97
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tässä nyt sitten kelien lämmettyä on odoteltu kolmea asiaa:
1) Tämä loman alun kunniaksi iskenyt, viikon kytenyt, flunssa alkaisi hiljalleen hellittää.
2) Väliaikaisesti lainaan tuleva W124 mersu saisi vihdoin sen leiman. Katsastuksessa oli paljon korjattavaa, kaikki korjattiin, mutta uusinnassa ei käsijarru vieläkään pitänyt oikealla tavalla. Ei vaikka se oli testattu remontin yhteydessä jarrudynolla... :roll:
3) Kun kaksi ensimmäistä kohtaa loksahtaa kohdilleen, pitää enää saada kerättyä motivaatio kasaan ja ruveta hommiin.

Alkuun ainakin taidan ajella ilman subbaria ja kokeilla, kuinka hyvin tuo 3-tie-erillissarja toimii ilman alataajuuksien korostusta. Ja jos ei maantienopeuksissakaan ole mitään valittamista, niin tuo iskemätön Pioneerin flätti tulee myyntiin. Jos taas subia jää selvästi kaipaamaan, pitää alkaa tosissaan suunnitella tuota varapyöräkotelosijoitusta. Tämä kaikki siis siksi, etten vain ole taaskaan saanut mitään aikaiseksi. :lol:
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Noniin, poppikset asenneltu.
Piti oikein Jumbon parkkihalliin ajaa vaihtamaan, kun kesä pääsi yllättämään -> +10 astetta, vesisadetta ja melko näpsäkkä tuuli. Mutta tulipahan valmista.
Ehdottomasti suurin ongelma oli taas vaihteeksi noiden piuhojen kanssa. Annoin virtapiuhan kulkea samaa reittiä kuin tähänkin asti, eli oikeaa puolta pitkin. Vaihdoin vain sen siten, että nyt kulkee pyörän kaaren päältä takakonttiin, kun tähän mennessä meni takapenkin selkänojan alta. Samaa reittiä tulee myös herätevirta vahvistimille (joista toinen ei toistaiseksi ole käytössä).
Vasenta puolta tuleekin sitten kaikki kolme paria rca:ta (joista subin rca:t vedin vain varmuuden vuoksi) sekä kaiutinkaapelit.

Asenneltua siis tuli JBL:n kolmitie-erillissarja, joka oli täysin bolt-on. Korokepaloja oviin ei tarvinnut (ei ota kiinni mihinkään), mitään soviterenkaita kojelaudalle ei tarvinnut keskiäänille ja diskantitkin ruuvasin vain kiinni kojelaudan kaiutinritilöihin yhdellä ruuvilla per elementti.
Jakosuotimet sijoitin hanskalokeron päälle; menivät paikalleen vähän änkemällä (ovat melko isokokoiset), eivätkä oikein mitenkään pääse putoamaan paikaltaan.
Samalla vaivalla vedin vihdoin mankalle sen usb-jatkojohdon hanskalokeroon lampun reiästä. Otin sitten epähuomiossa oikein kaksi metriä, vaikka puolikin olisi riittänyt. Ylettyypähän nyt sitten joku takapenkilläkin säätämään mp3-soitinta, jos haluaa. :D

Lopputulos:
Vähän siinä ja tässä tarvitseeko subbaria. Midit toistavat kyllä melko alas ja vahvistimesta saisin ajettua takakaiuttimille pelkästään alataajuuksia... Mutta mideissä on ihan luonnollisestikin vähän purkkimaista tuo basso ja jos takamatkustajia haluaa sääliä, niin kaikki taajuudet sinnekin on syytä ajaa. Toisaalta en niin hirveän bassovoittoista musiikkia kuuntele kuitenkaan, että pahaa tekisi.
Ihanteellinen tilanne olisi saada kaikki vahvistimet ja subi jonnekin sellaiseen paikkaan piiloon, etteivät jäisi johtoineen lainkaan esille, mutta se vaatisi melko paljon vaivaa ja aikaa.
Jää siis edelleen harkintaan.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ja niin, kun vuosi on takana edellisestä päivityksestä, niin kerrotaan nyt vähän lisää.

Viime viikolla sain vihdoin ja viimein jumpattua humpat kuntoon. Jossain vaiheessa oli toki ajatuksena rakentaa varapyöräkoteloon paikka subille, mutta motivaatio kuivui hyvissä ajoin kasaan.
Pioneerin flätti odotteli puolitoista vuotta asennusta, puoli vuotta sitten hankin sille oikein kotelonkin ja nyt sitten viimein sain itseäni niskasta kiinni. Avuksi kaiken maailman ongelmiin hankin ebaysta 2 faradin kondensaattorin ja käytän sitä jakoblokkina. Päävirta siis tulee suoraan konkalle, josta se on jaettu subin vahvarille (Blaupunkt VA1400 tai jotain) sekä ns. "päävahvarille" (Autostudio 80.4 ja jotain kirjaimia). Subin vahvarin ruuvasin kiinni subikoteloon samoin kuin kondensaattorin. Toinen vahvistin löysi paikkansa kuljettajanpuoleisen takapenkin selkänojasta. Näin saatiin koko paketti kohtalaisen siististi vasemmalle puolelle ja tavaroiden kuljetukseen jäi reilusti tilaa.
Samalla laitoin varapyöräkoteloon paketillisen Vibroplastia. Auttaa mitä auttaa, tuskin kuitenkaan huomattavasti.
3-tie-erillissarja edessä toimii mainiosti, samoin 6x9:t takana. Riittävät minun korvilleni.

Mitään sen radikaalimpaa autoon ei ole kuitenkaan vuodessa tullut, lähinnä kevyttä ylläpitokunnostusta.
T5-moottorinohjausyksikkö kuitenkin vaihtui uuteen. Auto kulkee nykyään etanolilla. Paria pk-seudun jamppaa saadaan kiittää tässä kohtaa avusta.
Tällä hetkellä tarkoitus pitää vakiosuuttimet, joilla tehoa riittää siihen 200 heposen tuntumaan. Eroa aiempaan Stage 1 -softaan ei ole hirveästi. Katsotaan sitten myöhemmin, jos virikärpänen pääsee puremaan pahemminkin.

Aikomuksena vielä fiksata se moottoriantenni tämän kesän aikana ja mahdollisesti paikata parit ruostepilkut varsinkin takaluukusta ja -kaarista.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Seuraavaksi sitten pistetään tässä työn alle selvittää, että mistäs pirusta sitä vettä sinne konttiin tulee. Talvella tilanne eskaloitui siinä määrin, että kontti oli aika pitkälti homeessa, kirjaimellisesti.
Tässä tosin on se ongelma, että on hieman hankalampi selvittää yksin, kun pitäisi mennä röhnöttämään kontin pohjalle ja jonkun pitäisi ruikkia vettä. Mutta eiköhän hätä keksi keinot.

Onko muuten tietoa, miten moottoriantennista pitäisi irrota se itse ruoto? Ei lähde nimittäin irti, ei niin millään. Tulee ulos niin pitkään kuin tulee ja sitten stoppaa. Eikä auta, vaikka kuinka riuhtoo.
Kenelläkään tietoa?
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Mimmi kirjoitti:Ota antenni käteen, poista putki ja rummun kansi. Poista antenni ruotoineen putkesta alakautta. Työnnä uusi antenni ruotoineen alakautta putkeen ja pujota ruodon pää kelalle. Aja sähköllä ruoto kelalle, kiinnitä putki.
Oj tack!
Ajattelinkin, että ei tuo tuolta väkivalloin ulos tule, vaikka kuinka yrittäisi. Saas nähdä, vaikka jo tänään pääsisi oikein radiota kuuntelemaan, ensi kerran reiluun puoleen vuoteen. :D
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja jus »

Antenni ei tahdo tulla yläkautta pois sen takia että teleskoopin juuressa oleva ulommainen putkenpätkä on hapettunut kiinni tukiputkeen.

Teleskooppimaston saa toki pois alakautta, ja uuden maston paikalleen jättämällä siitä pois sen uuden nysäputken. Jos haluat hyvän kuuluvuuden sillä uudella teleskoopilla, kannattaa irrottaa se jumittunut nysä tukiputken ollessa irrotettuna vaikka taltalla halki lyömällä. Sitten pääsee putsaamaan hapettumat välistä.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 07#p700407
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin