Putkirunko saab Turbo Evo2 (kuulumiset ja uutta ahdinta)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Putkirunko saab --> T8

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Mertmi kirjoitti:Siis apc toimii siten, että vakiona se nostaa paineet nopeammin ylös, kuin pelkällä jousella säädettynä esim. 0,7baariin. Se ero tulee heti kun apc on asennettu. Ahtojen nousunopeutta voi säätää purkista itsestään (kätevää jos turbo esim. erilainen kuin vakio).

APC säätää tosiaan ahtopaineen asetettuun arvoon paineanturin ja magneettiventtiilin avulla. Kierrosluvun noustessa lähelle maksimia ahtopainetta hieman pudotetaan peruspaineista (max kierroksilla ahdot jotakin 0,6bar luokkaa). Tämän voi esim. mustasta boksista kiertää modaamalla sen. Seurauksena tietysti lisää tehoa yläkierroksillekin.

Kolmas merkittävä asia on tietysti se nakutuksen tunnistus. Jos boksi kuulee nakutusta, niin se pudottaa ahtopaineita hieman alemmas ja ehkä jotain sekunnin parin päästä nostaa taas ahtoja ylemmäs. Jos nakutusta kuuluu, boksi taas pudottaa ahtoja. Jos nakutus ei asetu pienellä ahtojen laskemisella, niin takaraja on laskea ahdot peruspaineille asti. Itellä 99turbossa (900turbon tekniikka) on joskus ollut niin paskaa polttoainetta, että tämäkin on tullut koettua, että ahdot on laskeneet peruspaineisiin asti.
kuulostaa ja onki kätevä laite. mutta käytän vaan tuon nakutus ledi mahdollisuuden.
luulen että tuo ahtopaineen säädin ajaa saman asian kuin tuo apc ahtojen nostossa. ja jos tulee ongelmia niin vaihtaa vaan jäykemmän kellon.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Putkirunko saab --> T8

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Gorak_ kirjoitti:
kuulostaa ja onki kätevä laite. mutta käytän vaan tuon nakutus ledi mahdollisuuden.
luulen että tuo ahtopaineen säädin ajaa saman asian kuin tuo apc ahtojen nostossa. ja jos tulee ongelmia niin vaihtaa vaan jäykemmän kellon.
Muulta osin varmaan näin, mutta ahtojen nousunopeus ei välttämättä ole yhtä nopea, kuin apc:n kanssa. Jääratahommassa voi olla ettei tuolla asialla ole merkitystä. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Putkirunko saab --> T8

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Mertmi kirjoitti:
Gorak_ kirjoitti:
kuulostaa ja onki kätevä laite. mutta käytän vaan tuon nakutus ledi mahdollisuuden.
luulen että tuo ahtopaineen säädin ajaa saman asian kuin tuo apc ahtojen nostossa. ja jos tulee ongelmia niin vaihtaa vaan jäykemmän kellon.
Muulta osin varmaan näin, mutta ahtojen nousunopeus ei välttämättä ole yhtä nopea, kuin apc:n kanssa. Jääratahommassa voi olla ettei tuolla asialla ole merkitystä. :lol:
Juu voipi olla :) Toi T3 ei välttis oo muutenkaan hyvä ahdin tohon putkikseen. Noh ajetaan tämä talvi ainakin tolla ahtimella, katotaan sitten ens kesänä jos vaihtais vaikka T28 tms..
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Putkirunko saab --> T8

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Pastetaan tännekki tää jos kelpaa 8)

Töistä kun lähin tallille niin päätin poiketa motonettiin ja tämmöinen tarttui käteen. Näytti olevan oikeen sisärivotettu. Sitä Piti heti päästä mallaamaan paikalleen :) Sama takaa. onneksi ei ostettu isompaa, ei ole olisi mahtunnut paikallen.
Sitten oli vuorossa uuden outletin tekeminen. tuo vanha ryssänmutka ei ole kovin hyvin virtava. Työmaalta tarttui käteen tuommoinen 3 tuuman 90asteen mutka. Klik. Joten homma alkaa laipan tekemisellä. Homma alko armottomalla porailulla ja rälläköinnillä. Kun laippa oli irrotettu niin reunat siistittiin vingulla. Sen jälkeen vaan reijitettiin tuo keskusta ja leikattiin ilma pistosahalla irti. Sitten laippa siistittiin ja mallattiin paikalleen. Nyt puuttuu vaan liimauskone niin sais ton uuden outletin valmiiksi. Nyt luulis virtaavan paremmin kun tuo vanha valurauta möykky. Sitte tuli viel parsittua kasaan tuo takapään sähköboxi.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Putkirunko saab --> T8

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Jeejee pitkästä aikaa pääs taas räpläämään tuota putkista. Ens viikonloppuna pääsee jo testailemaan varmaan 8-)

Niin ja nyt asiaan. Silikoonimutkat saapui välärille niin piti heti päästä tallille kokeilemaan miten ne sopii paikalleen. Ja hyvinhä ne sopi :D Ainoo pätkä mitkä puuttuu on 70mm putkenpätkä mikä aiheuttaa päänvaivaa. Mutta sekin varmaan saadaan ensviikonlopuksi. Turbon kompurakotelo vai mikä onkaan oikealta nimeltään niin oli väärässä asennossa, joten tuo mutka ottaa kiinni penkkiin. Sain kuitenkin käännettyä koteloa alaspäin. Mutta voi olla että penkkiä joutuu siirtämään vähän.
Toisen puolen ahtoputket sainki jo tehtyä valmiiksi. toinen kuvakulma, ja kolmas.
Edit: pitää varmaan väsää toho ahtimelle lämpöpelti että nuo lisaritmutkat käristy tun turbon kuumuudesta.
Niin tässä olis kuva tuosta kasaan liimatusta outletista. Tuohon tulee viellä 10-20cm kolmetuumasta suoraa putkea että siihen saa kiinni tuon äänenvaimentimen. Elikkäs koko putken pituudeksi tulee aikalailla puolmetriä. Ei pitäis olla ainakaan sitten enään siitä kiinni 8-) Siinä olis viellä kokonaiskuvaa takaa.

En uskonnut että sanoisin näin, mutta meinaa tila loppua :D Noh sen siitä saa kun tekee kaiken mahdollisimman pieneen tilaan. ;D 8-)
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Putkirunko saab Turbo Evo2 (kuvia)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mietin tuossa, että kuskin selän takana on tuo kone kiehuvan kuumine vesiletkuineen ja öljyputkineen. Onko tuohon kuskin ja koneen väliin tarkoitus tehdä jotakin suojausta ihan vaan turvallisuusmielessä? Ajatellaanpa, että sattuu kaato tulemaan ja siinä rytäkässä irtoaa joku jäähdytysvesiletku tai öljyletku ja mehut karkaa pihalle? Esim. moottoriöljyt pääsee ulos pannusta jos koppero on nurin ja huohotinletku irtoaa venakopasta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Putkirunko saab Turbo Evo2 (kuvia)

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Mertmi kirjoitti:Mietin tuossa, että kuskin selän takana on tuo kone kiehuvan kuumine vesiletkuineen ja öljyputkineen. Onko tuohon kuskin ja koneen väliin tarkoitus tehdä jotakin suojausta ihan vaan turvallisuusmielessä? Ajatellaanpa, että sattuu kaato tulemaan ja siinä rytäkässä irtoaa joku jäähdytysvesiletku tai öljyletku ja mehut karkaa pihalle? Esim. moottoriöljyt pääsee ulos pannusta jos koppero on nurin ja huohotinletku irtoaa venakopasta.
Tuota juuri mietittiin kun tehtiin tuota putkista, siksisi joitimme tuon sylärin ja paisarin tuonne taakse.. joitain suojauksia tuohon varmaan tullaan jossain vaiheessa tekemään mutta täysin ei pysty eristämään, Muuten siinä käy silleen että tuo kone ei saa tarpeeksi jäähytys ilmaa. Mutta tärkeitä pointteja kyllä.

kova hinku olisi jäälle. 20 päivä enskuuta pääsis kokeilee.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Putkirunko saab Turbo Evo2 (kuvia)

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

jep putkis pärähti käymään uudella kokoonpanolla. Täs olis video klippi siitä.
Vaihevivusto tehtiin taas uusiksi ja nyt tuntuu kyl parhammailta mitä ollaan tähän mennessä tehty. Saatiin tuo ahtoputkisto tehtyä loppuun. Pakoputkistosta tuli sitten tämmöinen, tehtiin myös tulevalle lambda-anturille paikka. Pitää viellä väsätä suojapelti tuohon ahtoputkelle mikä menee tuosta ahtimen vierestä.

Edit: Nyt olis kaikki sähkötki vedetty. Enään puuttuu tuon nakuledin asentaminen.. mikä olen näköjään hukannut ::) Niin ja penkin laittaminen takaisin.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Putkirunko saab Turbo Evo2

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Moro!

Jatketaan monologia jos ketään enää kiinostaa :D
Talven jääradat on ajettu ja piikkirenkaitten tilalle on vaihdettava sorarenkaat :) Tässä muutama kuva talven tapahtumista.

Tuli hommattua tommonen -02 Audi A4/A6 KKK03 ahdin Joten sille täs oon nyt loihtinnu pakosarjaa Saabin vanhasta peltisarjasta ja downpipestä. Muutama kuvatus tuosta virityksestä. Klik, klik. Ja ahtimen mallausta. Ei näytä miltään tehdastekoselta, ja ei välttämättä ole paras mahdollinen mutta budjetti on oikeestaan 0euroa. On se kumminkin parempi kuin tuo Saabin vakio turbosarja.

Tuo "uus" ahdin tuottaa 1.8 koneessa sen 150hp joten eiköhän me päästä sillä tuohon 200hp. Elikkäs tehot ei tuu nousemaan tuosta vakio ahtimesta, mutta ideana oli se että saadaan kone heräämään paljon aikasempaan kuin tuon vakion T3 kanssa.

Kommenttia ja parannus ideoita tulemaan :)
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Putkirunko saab Turbo Evo2

Viesti Kirjoittaja Jope »

Gorak_ kirjoitti:On se kumminkin parempi kuin tuo Saabin vakio turbosarja.
Ok, I'll bite.

Mikä vakiossa turbon pakosarjassa on kaikkein huonointa?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Putkirunko saab Turbo Evo2

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Jope kirjoitti:
Gorak_ kirjoitti:On se kumminkin parempi kuin tuo Saabin vakio turbosarja.
Ok, I'll bite.

Mikä vakiossa turbon pakosarjassa on kaikkein huonointa?
no jos mittaa matkaa 1pytyltä ahtimelle ja vertaa 4 pyyltä ahtimelle niin onhan siinä aikamoinen ero :D
Jos nyt muistan oikein niin kun tekee pakosarjaa ahtimelle niin optimi oli vissiin +-1cm noitten putkien välillä. Vaikuttaa jonniverran heräämiseen nje. Frendille vaihettiin nissanniin valusarjan tilalle kunnollinen peltisarja niin ahdin alko heräilee 100rpm alempaa.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Putkirunko saab Turbo Evo2 (kuulumiset ja uutta ahdinta)

Viesti Kirjoittaja Jope »

Gorak_ kirjoitti:no jos mittaa matkaa 1pytyltä ahtimelle ja vertaa 4 pyyltä ahtimelle niin onhan siinä aikamoinen ero :D
Tuleepahan vaan kivat pakoäänet. Henkilökohtaisesti olisin enemmän näillä tehoilla huolissani siitä, että pakosarja ei ahdista erityisemmin mistään kohtaa. Tuolla T8/T16-tyylisellä pakosarjalla sen 400hp saa kuitenkin vielä kohtuullisella vaivannäöllä, eli ei se nyt niin kamala tulppa ole kuitenkaan.
Jos nyt muistan oikein niin kun tekee pakosarjaa ahtimelle niin optimi oli vissiin +-1cm noitten putkien välillä. Vaikuttaa jonniverran heräämiseen nje. Frendille vaihettiin nissanniin valusarjan tilalle kunnollinen peltisarja niin ahdin alko heräilee 100rpm alempaa.
Minkäkokoisista ahtimista puhutaan? T03? 100rpm on oikeasti niin merkittävä parannus boost delayssä että kannatti nähdä se vaiva?

Yksi hyvä perustelu tuubisarjalle OG:ssa/tupliksessa vois olla parempi turbon sijoittelu tai jos on niin julmetun iso ahti että se ei alkuperäispaikkaan mahdu.. Tai tietty jos on jaettu pakopesä.

Mutta 100rpm aiempi herääminen kuullostaa vähän resurssien haaskaukselta. Olis sitten samalla vaihtanut jonkun ison turbon ja ottanut kunnolla tehoa vehkeestä ulos, kun siinä tapauksessa se pakosarja pitää oikeasti viimeistään yleensä tehdä uusiksi (ja herääminen siirtyy varmaan sitten 1000rpm ylöspäin ;-).
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Putkirunko saab Turbo Evo2 (kuulumiset ja uutta ahdinta)

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Tuleepahan vaan kivat pakoäänet. Henkilökohtaisesti olisin enemmän näillä tehoilla huolissani siitä, että pakosarja ei ahdista erityisemmin mistään kohtaa. Tuolla T8/T16-tyylisellä pakosarjalla sen 400hp saa kuitenkin vielä kohtuullisella vaivannäöllä, eli ei se nyt niin kamala tulppa ole kuitenkaan.
Juu ei tuo vakio pakosarja varmaan mikään tulppa ole mutta tuota nykyistä ahdinta ei oikeen saa ympättyä tuohon vakio pakosarjaan. Ja helpoin tapa olisi saada tehoa lisää olisi vaihtamalla vaan ahdinta. Tässä meitin tapauksessa nyt olisi vaan tarkoitus saada tuota turbon kayttöaluetta saada paljon alemmas, ja toinen määräävä tekiä on tietenki raha. Saatiin tuo ahdin 50egee ja tälle ahtimelle pakosarjan valmistus oli 0e :D
Minkäkokoisista ahtimista puhutaan? T03? 100rpm on oikeasti niin merkittävä parannus boost delayssä että kannatti nähdä se vaiva?

Mutta 100rpm aiempi herääminen kuullostaa vähän resurssien haaskaukselta. Olis sitten samalla vaihtanut jonkun ison turbon ja ottanut kunnolla tehoa vehkeestä ulos, kun siinä tapauksessa se pakosarja pitää oikeasti viimeistään yleensä tehdä uusiksi (ja herääminen siirtyy varmaan sitten 1000rpm ylöspäin ;-).
Pointtina mulla oli se että tuolla pakosarjan putkien pituudella on vaikutusta, vaikka tässä tapauksessa vaan se 100rpm. Tällä hetkellä autossa on kiinni ihan T28 ja tehoo karvan alle 300hp. Saman rempan yhteydessä ku laitettiin peltisatsi niin vaihdettiin takokamat koneeseen. Joten ahdinta ja suuttimia vaihtamalla päästään sitten nostamaan tehoja.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Vastaa Viestiin