Sivu 3/10

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: To Huhti 29, 2010 20:52
Kirjoittaja A.L.
Nyt sain vaihdettua sen ruostekura nivelen parempaan, mutta äänet ja tärinä pysyivät lähes ennallaan. 8O Huomenna on kuitenkin pakko mennä katsastamaan. Pitää illalla vaihtaa vielä se parempikin nivel jos Mestarin lähetys saapuu.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Pe Huhti 30, 2010 17:25
Kirjoittaja A.L.
250 km takana. Katsastuskonttorit kiinni..
Ensimmäinen oli mennyt n.40min sitten kiinni ja toisen pihaan kaarsin 5min sulkemisajan jälkeen. Tärinäkin tuntui rauhoittuvan hiukan kun saapas sai kenkää.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ma Touko 03, 2010 15:54
Kirjoittaja A.L.
Leimattu on kehujen kera.

Jarrujen mittaus:
Vasen Oikea
1.Aks. 2,6 2,6
2.aks. 1,5 1,5
S. jar. 1.0 1.0

Kysyttiin vain että onko jarruille tehty jotain vai ajetaanko autolla päivittäin. Sanoin piruuttani että eihän saapeis tapaa mitään vikaa olla. :D

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ti Touko 04, 2010 19:31
Kirjoittaja A.L.
Nyt tarvitaan viisaampien neuvoja.

Molemmat vanhat ulko vetonivelet pesin ja rasvasin. ->Jyrisi veto päällä vasemmalle käännettäessä todella voimakkaasti. Tien "saumakohdista" tuntui myös pieni jyrähdys. Ilman vetoa menee kuin ilmassa.

Nyt olen hommannut toiset nivelet. Ne on pesty ja rasvattu. -> Sama jyrinä tuntuu käännettäessä ja asvaltin saumoissa. Nyt ehkä aavistuksen pienempänä, mutta yhä häiritsevänä.

Sisempiä niveliä olen tutkinut sen verran että kaikki neulat oli paikalla.

Moottorikin tuntuu olevan tukevasti kiinni. Käsin ei liiku mihinkään ja kaasua painettaessa heilahtaa vain koko auto.

Sanokaapas nyt ehdotuksia mitä seuraavaksi?

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ti Touko 04, 2010 22:05
Kirjoittaja Vesa Pohjalainen
Jyrinä ja varsinkin sen kuuluminen karrettaessa tuo mieleen pyöränlaakerivian. Välystä ei välttämättä ole, mutta jotenkin tuo voisi viitata vanhoihin laakereihin.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ke Touko 05, 2010 16:34
Kirjoittaja A.L.
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Jyrinä ja varsinkin sen kuuluminen karrettaessa tuo mieleen pyöränlaakerivian. Välystä ei välttämättä ole, mutta jotenkin tuo voisi viitata vanhoihin laakereihin.
Välystä ei tunnu ja pyörät pyörivät suht herkästi. Mutta voihan niissäkin vikaa olla. Ja helpottaisiko vedon päästäminen sitten sen verran että ääni lakkaisi?

Onkos laakerit minkä kokoisia? Tuskin kovin kalliita joten eipä siinä paljon köyhdy jos ne vaihtaa. Ja ovatpa sitten varmasti priimat.

E: Motonetis näytti olevan 41 eur SKF laakerit. Mikäköhän koko tuo mahtaa olla, jos kävisin hakemassa ne Varaosalinnasta. Tai voi olla että niittenkin kirjat vielä tuon löytää.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Su Touko 09, 2010 18:35
Kirjoittaja A.L.
Laakereita mesästelty ja jopa Vuorenmaalla sanottiin että nyt ei löydy.
Eli täältä löysin numeron SKF 233200 ja tällä on etsitty Varaosalinnalta ja Vuorenmaalta.
Nyt äsken avasin vasemman navan ja otin laakerin käteen. Mitään vikaa ei käsin kopeloidessa tunnu. Pyörii herkästi ja muutenkin puhtaan oloinen.
Jospa vielä kävisi linnalla, kun tuosta saa nyt mittojen kanssa tutkia jos tärpäisi.
Jos ei osu kohdilleen niin kai ne on ostettava motonetistä rahtien kanssa, kun Oulussa näyttäisi olevan.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: La Touko 29, 2010 13:33
Kirjoittaja A.L.
Tänään otin sisemmät vetonivelen vääntiöt irti loodasta ja se näemmä kannatti.
Pahaa kulumista ei juurikan tuntunut sormin hipelöiden, mutta pesu ja uusi rasva + puolelta toiselle vaihto vaimensi tärinän.
Koeajolenkillä kuitenkin aloin kuunnella että jokin ulistaa n70km/h jälkeen. Ääni on voinut olla ennemminkin vai voisiko vetarit nyt hiukan ulista ennenkuin tekeentyvät paikalleen.

Niitä kuviakaan en ehtinyt/ viitsinyt ottaa kun kädet oli kokoajan niin paksussa vaseliinissa.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ma Kesä 07, 2010 12:55
Kirjoittaja A.L.
Vaihdelaatikon öljyt tuli vaihdettua. Pahempaakin kuraa odotin mitä sieltä nyt tuli ulos. 3 vaihteen vouvaus jäi ainakin pois ja vaihtaminen keveni jonkun verran.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ma Kesä 07, 2010 16:17
Kirjoittaja 387
A.L. kirjoitti:Vaihdelaatikon öljyt tuli vaihdettua. Pahempaakin kuraa odotin mitä sieltä nyt tuli ulos. 3 vaihteen vouvaus jäi ainakin pois ja vaihtaminen keveni jonkun verran.
Mitä öljyä laitoit laatikkoon. mulla olivat heliksin 10-40 onkohan tämä oikeaa

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ma Kesä 07, 2010 17:57
Kirjoittaja A.L.
Castrollin EPX 80W-90

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ke Kesä 09, 2010 18:48
Kirjoittaja A.L.
Jes. Tankkasin tänään kuupan lähes täyteen ja nyt huomasin jotta polttoaineletku kusee. Tai kusi. Laari enää puolillaan kun se on laponnut bensat pois.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Su Kesä 20, 2010 16:03
Kirjoittaja A.L.
Saako jostain/ joltain kuuppaan tankin täyttöletkun. Oli suht happaman näköinen ja onhan se jo vuotanut kun on tankannut täyteen. Ja se pienempi ilmeisesti ilmaletku oli poikki lähes kokonaan.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ma Kesä 21, 2010 07:16
Kirjoittaja Saab.96
A.L. kirjoitti:Saako jostain/ joltain kuuppaan tankin täyttöletkun. Oli suht happaman näköinen ja onhan se jo vuotanut kun on tankannut täyteen. Ja se pienempi ilmeisesti ilmaletku oli poikki lähes kokonaan.
Itse ostin sopivaa letkua Etolasta...

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ke Kesä 30, 2010 19:29
Kirjoittaja A.L.
Tänään asennettu päävirtakytkin.
Taakse tein uuden hattuhyllyn ja ruuvailin uudemmat kaiuttimet ja asentelin vahvistimen sekä soittimen. Ja nyt jos joku alkaa haukkoa henkeään niin kaikki "originaali" osat pysyi tallessa ja ehjinä. N. 10 minuutin homma vaihtaa vanha hylly paikalle, vanha radio ja kytkeä ne pelittämään.

Reviirin merkkauksen syynkin luulen löytäneeni. Viikon verran tullut ajon jälkeen auton alle kaksi öljyraitaa. Venttiilikopan tiiviteet oli molemmat poikki. Samoin imusarjan tiiviste oli nurkistaan poikki. Huomenissa tiiviste mettälle imusarja mukana työpaikalla liotusta varten.

Ja nyt kun kuupalla on ajettu n.1200km sisempien vetarien käännön jälkeen alkaa vanha tuttu tärinä palata. Olisiko jollain tuota sisempää niveltä myydä? Mieluiten vielä oikean puolen niin se tulisi tässä kulkineessa vasemmalle.

Parin sadan kilometrin päästä ylittyy 4000km rajapyykki kuupan omistajana. Yllättävän pienillä vaivoilla tuo on liikkunut. Viimeisin tonni on menty oikeastaa vain ajellen ja sieltä täältä kromiosia kiillotellen.

Kuvia olisi, mutta kuvablogi ei näköjään vieläkään toimi.

Niin ja tänään tuli nähtyä kymmenkunta ihmettelevää silmäparia sillä samassa risteyksessä oli kaksi 96 peräkkäin. V8!