Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Lähetetty: Ke Elo 16, 2017 22:01
Saabin polttoainevalo on kyllä kalenterintarkka. Eilen oli taas palkkapäivä, joten mittarissa loisti keltainen bensamittari. Oli siis aika kurvata taas Skanssin Nesteelle hakemaan Neste Mytä. Tämä oli seitsemäs kerta putkeen kun tankkaus osuu kuun puolivälin paikkeille. Tämä kertoo osittain ajosuoritteen tasoittumisesta tankilliseen kuussa, eli vähän matkoista riippuen kuukausittain on kertynyt mittariin sellainen 550-700 km.
Tuo Skanssin asema on kyllä typerin bensa-asema mitä olen missään nähnyt. Asema on yksisuuntainen ja sillä on vain yksi pari pumppuja: tolpan oikealla puolella ja tolpan vasemmalla puolella. Eli puoli valitaan sen mukaan kummalla puolella tankinluukku on. Asemalla on usein jostain syystä jonoa, ehkäpä sen vuoksi että kauppakeskuksen ja moottoritien ansiosta liikennevirtaa riittää, ehkäpä Neste Myn jakelun vuoksi. No jono on usein vasemmalle puolelle pidempi; oikeanpuolisilla tankinluukuilla varustetut autot lienevät yleisempiä. Sääntöhän on suurinpiirtein niin että Japanialaisissa ja Korealaisissa luukku on vasemmalla ja euroautoissa oikealla.
Pari kertaa olen sitten jonot nähdessäni peruuttanut kylmästi siihen oikealle puolelle japanilaisten jonoon ja tankannut siitä. Typeryyden lisäämiseksi aseman tankkien täyttö on siinä oikeanpuoleisen mittarin kohdalla siten, että kun tankkiauto tulee paikalle, se blokkaa kokonaan tuon oikean puolen. Pari edellistä kertaa onkin mennyt jonottaessa siten että asemalla on auki vain yksi pumppu, esimerkiksi tänään. Parhaimmillaan asemalle oli jonossa kahdeksan autoa puoli yhdeksän aikaan illalla! Meininki oli kuin Itä-Saksassa.
Autossa ei sinänsä ole mitään raportoitavaa, jos tätä tankkaamista ei sellaiseksi lasketa. Tai no joo, kuskin ikkuna vinkuu ikävästi lasia laskiessa ja nostaessa. Se teki sitä jo auton ostaessani ja hoidin vikinää silikonisprayllä, mutta eipä se ollut pitkäikäinen hoito. Pitää taas ruikkia sitä ikkunan tiivisteisiin.
Päivän suuri uutinen on kuitenkin se, että ensimmäistä kertaa tämän Saabin hankkimisesta tuli käytyä koeajamassa jotain autoa. Loppuunajettu ei kyllä ole osaltani vielä lähellekkään loppuun ajettu, mutta olen kesän aikana kehittänyt itselleni jostain "hauska järkiauto" -kuumeen, josta kerran tuli jo avauduttuakin. Kun oli tänään työasioissa menoa Raision puolelle ja sellainen noin tunti ylimääräistä aikaa keskellä päivää, oli pakko käydä vilkaisemassa ja koeajamassa tämä viimeaikaisen mielenkiinnon kohde: https://www.nettiauto.com/9034191
Tämähän on nyt Saabistille sitä jotain ihan muuta. Hitautta, ranskalaisuutta, tilavuutta, järkevyyttä, ei preemiumia jne jnpp. Kesän mökkireissuilla kun Saabin takaosaston on usein pakattu kattoon saakka ja koiran kuljetusboksi ängetty turvaistuinmatkustajan viereen takapenkille, heräsi jossain vaiheessa mielenkiinto isompaa tavaratilaa kohtaan. Koska en lähtökohtaisesti pidä kovin isoista autoista (saan nauttia sellaisesta Oldsmobilen kanssa riittävästi kesäisin), mietintä kohdistui sisältä isoihin mutta ulkoa pieniin autoihin.
Ihan hilpeä peli tuollainen oli, nurkkapyörittelyssä pirteän oloinen. Rampilta kehätielle kiihdyttäessä huomasi sitten että niitä hevosia on alle 100 vaikka newtonmetrejä onkin ihan ok määrä. Odotukset oli, että robottivaihteisto on karsea ja auto hirveän meluisa. Odotuksiin nähden voin ehkä sanoa yllättyneeni positiivisesti, mutta ajo robottivaihteistolla oli kyllä silti ärsyttävän töksäyttelevää, eikä autoa voi mitenkään erityisen hiljaiseksi kehua.
Mutta ne tavaratilat!
Hattuhyllyyn mitatessa tilavuutta on noin puolet enemmän kuin Saabin tavaraverhoon. Ja se tavaratila jatkuu siitä kattoon asti joka on jossain Näsinneulan korkeudella. Ei tulisi ihan heti katto vastaan.
Koeajon tulos olis sinänsä neutraali, että se ei kiihdyttänyt Berlingokuumetta, mutta ei myöskään vienyt ostohaluja. Auto oli lopulta aika sellainen mitä olin sen ajatellut nettiselailun perusteella olevan. Jotenkin kierosti nauttisin ajella tuollaisella kaapilla, joka edustaa jotain aivan muuta kuin mitä stereotyyppisen odotusarvoisesti minun kuuluisi ajaa. Onkohan tässä taudissa jotain sukulaisuutta saabismille?
No ei tästä enempää, ettei sotketa ketjua offtopic-höpötyksillä. Loppuunajettu ei nyt ole vaihtumassa vielä mihinkään, mutta onpahan peli avattu, jos tilantarve alkaa oikeasti riistäytyä käsistä.
Matka jatkuu, 320763 km mittarissa.
Tuo Skanssin asema on kyllä typerin bensa-asema mitä olen missään nähnyt. Asema on yksisuuntainen ja sillä on vain yksi pari pumppuja: tolpan oikealla puolella ja tolpan vasemmalla puolella. Eli puoli valitaan sen mukaan kummalla puolella tankinluukku on. Asemalla on usein jostain syystä jonoa, ehkäpä sen vuoksi että kauppakeskuksen ja moottoritien ansiosta liikennevirtaa riittää, ehkäpä Neste Myn jakelun vuoksi. No jono on usein vasemmalle puolelle pidempi; oikeanpuolisilla tankinluukuilla varustetut autot lienevät yleisempiä. Sääntöhän on suurinpiirtein niin että Japanialaisissa ja Korealaisissa luukku on vasemmalla ja euroautoissa oikealla.
Pari kertaa olen sitten jonot nähdessäni peruuttanut kylmästi siihen oikealle puolelle japanilaisten jonoon ja tankannut siitä. Typeryyden lisäämiseksi aseman tankkien täyttö on siinä oikeanpuoleisen mittarin kohdalla siten, että kun tankkiauto tulee paikalle, se blokkaa kokonaan tuon oikean puolen. Pari edellistä kertaa onkin mennyt jonottaessa siten että asemalla on auki vain yksi pumppu, esimerkiksi tänään. Parhaimmillaan asemalle oli jonossa kahdeksan autoa puoli yhdeksän aikaan illalla! Meininki oli kuin Itä-Saksassa.
Autossa ei sinänsä ole mitään raportoitavaa, jos tätä tankkaamista ei sellaiseksi lasketa. Tai no joo, kuskin ikkuna vinkuu ikävästi lasia laskiessa ja nostaessa. Se teki sitä jo auton ostaessani ja hoidin vikinää silikonisprayllä, mutta eipä se ollut pitkäikäinen hoito. Pitää taas ruikkia sitä ikkunan tiivisteisiin.
Päivän suuri uutinen on kuitenkin se, että ensimmäistä kertaa tämän Saabin hankkimisesta tuli käytyä koeajamassa jotain autoa. Loppuunajettu ei kyllä ole osaltani vielä lähellekkään loppuun ajettu, mutta olen kesän aikana kehittänyt itselleni jostain "hauska järkiauto" -kuumeen, josta kerran tuli jo avauduttuakin. Kun oli tänään työasioissa menoa Raision puolelle ja sellainen noin tunti ylimääräistä aikaa keskellä päivää, oli pakko käydä vilkaisemassa ja koeajamassa tämä viimeaikaisen mielenkiinnon kohde: https://www.nettiauto.com/9034191
Tämähän on nyt Saabistille sitä jotain ihan muuta. Hitautta, ranskalaisuutta, tilavuutta, järkevyyttä, ei preemiumia jne jnpp. Kesän mökkireissuilla kun Saabin takaosaston on usein pakattu kattoon saakka ja koiran kuljetusboksi ängetty turvaistuinmatkustajan viereen takapenkille, heräsi jossain vaiheessa mielenkiinto isompaa tavaratilaa kohtaan. Koska en lähtökohtaisesti pidä kovin isoista autoista (saan nauttia sellaisesta Oldsmobilen kanssa riittävästi kesäisin), mietintä kohdistui sisältä isoihin mutta ulkoa pieniin autoihin.
Ihan hilpeä peli tuollainen oli, nurkkapyörittelyssä pirteän oloinen. Rampilta kehätielle kiihdyttäessä huomasi sitten että niitä hevosia on alle 100 vaikka newtonmetrejä onkin ihan ok määrä. Odotukset oli, että robottivaihteisto on karsea ja auto hirveän meluisa. Odotuksiin nähden voin ehkä sanoa yllättyneeni positiivisesti, mutta ajo robottivaihteistolla oli kyllä silti ärsyttävän töksäyttelevää, eikä autoa voi mitenkään erityisen hiljaiseksi kehua.
Mutta ne tavaratilat!
Hattuhyllyyn mitatessa tilavuutta on noin puolet enemmän kuin Saabin tavaraverhoon. Ja se tavaratila jatkuu siitä kattoon asti joka on jossain Näsinneulan korkeudella. Ei tulisi ihan heti katto vastaan.
Koeajon tulos olis sinänsä neutraali, että se ei kiihdyttänyt Berlingokuumetta, mutta ei myöskään vienyt ostohaluja. Auto oli lopulta aika sellainen mitä olin sen ajatellut nettiselailun perusteella olevan. Jotenkin kierosti nauttisin ajella tuollaisella kaapilla, joka edustaa jotain aivan muuta kuin mitä stereotyyppisen odotusarvoisesti minun kuuluisi ajaa. Onkohan tässä taudissa jotain sukulaisuutta saabismille?
No ei tästä enempää, ettei sotketa ketjua offtopic-höpötyksillä. Loppuunajettu ei nyt ole vaihtumassa vielä mihinkään, mutta onpahan peli avattu, jos tilantarve alkaa oikeasti riistäytyä käsistä.
Matka jatkuu, 320763 km mittarissa.