Saab 99 Rallye projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Kesäkauden rallitili avattu. Kävimme ajamassa Salossa/Perniössä Teijo Talo rallissa. Uutisissakin oli maininta, että siellä oli poikkeuksellisen voimakas ukkoskuuro. Jouduttiin vähän seikkailemaan, että päästiin pois. Palokunta sulki teitä ilmeisesti tulvien takia.

Itse kisa meni ihan kivasti viitospätkälle asti. Vakio vaihdekeppi ei kestänyt tiukkoja mutkia vaan meni poikki. Pitää vaihtaa uusi tilalle ja vahvistaa kunnolla. Jätimme siis keskeytysilmoituksen ek5:n maaliin. Keppi katkesi jo ihan ensimmäisissä mutkissa ja köröttelimme sitten kakkosella pätkän maaliin asti.

Hankittiin kisaa varten uudet renkaat ja ero vanhoihin oli huomattava. Jos ek aikoja katselee ei ehkä eroa juuri huomaa. Isona poikkeuksena edellisiin kisoihin oli kuitenkin, ettei meitä ohitettu pätkien aikana. Tietysti viimeisellä ek:lla ohitus tuli, mutta siinä vaiheessa ajettiin jo ilman vaihdekeppiä. Tiukoissa vöissä en ylettynyt kepintyngästä vaihtamaan vaihteita.

Tiet oli tosi hienoja ja vauhdikkaita. Fiilis on korkealla keskeytyksestä huolimatta. Allekirjoittaneella tämä oli ensimmäinen kesäkisa. Tämän lisäksi saatiin uramme ensimmäinen aikasakko. Ilmeisesti myöhästyttiin kakkos-At:lta, koska oli tullut virhepisteitä. Tästä ei vielä ole kartturin kanssa keskusteltu... :D

Seuraavaksi vuorossa saattaa olla pari sprinttikisaa.

Kuva
Lähtö tapahtui Teijo Talojen tehtaan pihalta Perniöstä.

Kuva
Ek 3:n jälkeen vietetyllä tauolla kaikki oli vielä hyvin. Tai oli meillä vähän tyhjäkäynnin kanssa ongelmia, kun auto lakkasi käymästä tauon at-asemalla, mutta vika saatiin korjattua huollossa.

Kuva
Vaihdekeppi on yllättävän heppoinen... Sitä ei mitenkään väkivaltaisesti käsitelty, mutta niin vain napsahti poikki.

Kuva
Pieni sade vauhditti auton nostamista trailerille ja matka kotiin saattoi alkaa. Tässä vaiheessa ei vielä tiedetty, että tie Perniöstä Saloon laitetaan parin minuutin päästä poikki. Seikkailu saattoi siis alkaa.
Kiristän tästä vielä vähän...
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Nyt alkaa olla oheisrekvisiitta kohdillaan, replica rallitakki sekä ihan aito rallitakki 70-luvulta ja vielä kaupanpäälle kunnon rallihattu....

Kuva

Kuva
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja core2 »

Saab 99 oli hyvä auto ralliteillä, ehkä hiukan liian keulapainoinen. Monta on muistoa sieltä 70 luvulta, ja tässä kuvassa Yngve kartturina ja minä kuskina, Stickan voitti kisan, Ola Strömberg tokana, mille tilalle me sit tultiin, sitä ei kuva kerro. :

Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Nettisivut päivitetty vihdoinkin, jos näitä nyt alkaisi päivittää säännöllisesti.

http://www.saab99rallye.net
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja meverkko »

mistäs toi savu tuli tällä kertaa?

http://ralli.verkkonen.net/kuvat/hannu/ ... 3-120.html
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Moi.milloin saadaan lisää nopeutta saab kalustoon historiikissa.ois mukava nähdä vauhtia kuin ennen aikaan.
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

meverkko kirjoitti:mistäs toi savu tuli tällä kertaa?

http://ralli.verkkonen.net/kuvat/hannu/ ... 3-120.html
Savua ei olla kyllä itse havaittu. Tämä kuva oli ensimmäinen havainto. Jospa olisi vain optinen harha...
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

veini siekkinen kirjoitti:Moi.milloin saadaan lisää nopeutta saab kalustoon historiikissa.ois mukava nähdä vauhtia kuin ennen aikaan.
Jaa-a. Voit joutua kyllä vauhtia odottomaan aika kauan. Näillä ajokilometreillä ja taidoilla siihen vauhdin löytymiseen voi mennä pitkä aika tai sitten sitä ei löydy koskaan. Kun nollasta aloittaa ja ajetaan oikeiden rallikuskien joukossa niin tasoerossa löytyy. Näytöt on jo annettu aikoja sitten ja tallipaikkoja ei onneksi enää jaeta.

Nyt pystytään ajamaan jo edes joten kuten muiden kyydissä, eikä meitä ohiteta kahden auton voimin joka ek:lla, niin kuin muutama ralli sitten. Esimerkiksi viimeksi Suonenjoella olin täydellinen pujottelukeppi. Autoglym oli nyt itselle ensimmäinen soraralli, jonka pääsin maaliin ja soralla en ole koskaan harjoitellut. Tästä voi jotain johtopäätöksiä ajotaidon osalta tehdä;)
Viimeksi muokannut Pinis, Ke Syys 15, 2010 21:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Hieman jälkijunassa tiivis kisaraportti Autoglym-rallista.

Autokunta starttasi Jyväskylästä matkaan aamuvarhain, mutta ei onneksi ihan kukonlaulun aikaan, koska matkaa oli vain parin tunnin verran. Tällä kertaa kuljetuskalusto oli jo omaa, eikä vuokravehkeitä enää tarvita. Helpottaa muuten hommia suunnattomasti.

Kaikki meni katsastukseen asti lähes ongelmitta. Siellä syynättiin turvakaaret erittäin tarkasti ja hyvähän se on, että turvavarusteisiin kiinnitetään huomiota. Samat kaaret ovat olleet autossa tiettävästi vuodesta 1993. Säännöt ovat siinä välissä jo varmaan muutaman kerran muuttuneet, mutta muutoksia ei ole vaadittu. Nyt tuli sitten katsastuskorttiin merkintä ja pieni muutos on tarpeen ennen seuraavaa kilpailua. Suuresta muutoksesta ei onneksi ole kyse.

Starttiin päästiin kuitenkin. Pientä hässäkkää oli jo ennen lähtöä, kun olin unohtanut ajokäsineet huoltoautoon. Onneksi meillä oli tallipäällikkönä kovakuntoinen Markus, joka ketterästi juoksi hanskat meille. Nekin oli sitten väärät eli kartturin käsineet, mutta sain ne onneksi vaihdettua omiin, vähän pienempiin, ensimmäisessä huollossa.

Ensimäinen erikoiskoe meni ihan kohtalaisesti totutellessa taas pienen tauon jälkeen autoon ja ralliin... Aika nyt ei ollut mikään ihmeellinen, mutta oli siellä 28 vielä hitaampaa. Toki pienempien luokkien kalustolla. Omassa luokassa esimerkkinä kokenut Ilpo Saari, jolle hävittiin noin 50 sekkaan eli noin 4,1 sekuntia kilometrillä.

Kakkonen menikin sitten ihan munilleen, kun ajoin pikkuisen pihalle koko ek:n hitaimmassa paikassa eli siinä shikaanissa. Jotenkin se vaan tuli silmille ja pyörät putos mutkan jälkeen tieltä. Jäi sitten siihen panssarin varassa kiinni. Yritin kiivaasti heiluttaa ikkunasta, että katsojat olisivat tulleet pikkuisen työntämään. Vasta kun Heka hyppäsi kartturinpukilta jahtaamaan niin apua alkoi löytyä. Taisi se valokuvaaminen kiinnostaa enemmän... Päästiin onneksi hyvin jatkamaan matkaa ja vahingot olivat henkistä luokkaa. Kolme autoa ehti meidän edelle tuossa tohinassa.

Kolmonen peruttiin. Saaren Ilpon kanssa sen verran vaihdettiin kuulumisia lähdössä, että häneltä putosi myös takapyörät sinne samaan paikkaan missä me oltiin hetki oltu.

Nelonen meni pumppaillessa, kun se ulosajo kummitteli takaraivossa. Sen huomasi myös ajassa. Jos vertaan aikaa taas em. kuskiin niin nyt eroa tuli noin 5,6 sekuntia / km.

Vitonen tuntui taas itsestä menevän hyvin, mutta muiden vauhti tuntui kasvavan loppua kohden kovasti. Samaan vertailukohtaan eroa oli nyt 7,1 sekuntia / km. Siellä oli kyllä niitä pitkiä suoria, joissa ihan varmasti hävittiin, koska ei vaan uskalla ajaa kaasu pohjassa isojen mäntyjen välissä.

Viimeinen erikoiskoe menikin sitten jo pintakaasulla varmistellen maaliinpääsyä. Kiireisimmät päästettiin ohi;) Vertailukohteeseen ero oli nyt 6,4 sekuntia / km. Kärki meni kyllä aivan huimaa vauhtia.

Ilman omaa ajovirhettä kakkosella niin tämä olisi ollut paras ralli tähän mennessä;) Nousujohteinen on ollut vauhti, vaikkei se kaikista katsojista välttämättä siltä näytä. Allekirjoittaneelle esimmäinen maaliinpäästy soraralli.

Oltiin taas ainut Saab kisassa, mutta toivottavasti muita tulee mukaan taas seuraavissa kisoissa.
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

No niin. Pohjanmaa ralli pulkassa viime viikon lopulla. Ollaan urakalla päivitetty auton nettisivuja ja tästä linkistä löytyy tuorein kisaraportti sekä kuvat -osiosta hyviä tilannekuvia.

Kisaraportin lopusta löytyy kaksi youtube pätkää. Jälkimmäisessä on ek 3:sen tilanne, jossa saabi meinasi lähteä lapasesta...

http://www.saab99rallye.net
Kiristän tästä vielä vähän...
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Ville »

Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Joo, ei... Samassa paikassa oli monta ulosajoa ja vielä useampi läheltä piti tilanne. Heka kyllä vieressä varotti ennen mutkaa, että nosta vähän enemmän...
Kiristän tästä vielä vähän...
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tämä on sama pirssi kun tuolla aiemmassa kuvassa jossa se oli vielä musta, tässä puolivuotta jälkeenpäin valkoisena jo purkamisvaiheessa, tie kääntyi, mutta emme me ku oltiin ilmassa, eli liian kovaa tuntemattomalla tiellä porskutteltiin menemään.
Kone siirrettiin uudempaan koriin, ja kaverini teki siitä banaanin muotoisen heti ekassa ajamassaan kisassa, nokalleen alastulo pellolla seisovaan kiviseen kaivoon. Mutta kivaa se oli siihen aikaan.
Ps. kaverini maksoi auton jonka vuokrasi minulta joten ei kaduta pätkääkään.

Kuva

Kuva

Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3114
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja viggen »

Muistuu mieleen -70 luku kun kattelee noita Core2 lähettämiä kuvia.
Olin itse laittamassa Stigin ja Perin autoja koripuolen ja maalauksien takia kuntoon ennen ralleja. Paras muisto on Stigin autosta musta 99 ennen RAC rallia, joka piti laittaa sitten viimeisen päälle hienoksi. Ei edes saanut olla pölyä maalissa tai mitään vikoja mainosteippauksissa. Rallin jälkeen auto oli kuin rusina se oli tehnyt kunnon ilmalennon ja pyörinyt ympäri muutaman kerran ei yhtään ehjää peltiosaa kaikki meni vaihtoon ja moottori oli siirtynyt jumalattomasti taaksepäin. Eli homma alkoi taas alusta korinumeron ympärille. Suunnilleen saman näköistä jälkeä kuin Coren kuvissa. Joitakin näistä autoista on jäljellä Saabin museossa Trollhättanissa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja core2 »

jep, nämä tälle korille viimeiset pyörähdykset teimme 70 luvun lopulla, siinä kuvassa jossa BLU-975 on musta se on vielä EMS ja näissä valkoisissa se oli jo sitten turbo joten sen verran muutosta oli tuon maalauksen lisäksi. Kamat autoon tuli samaa kautta kun Stigille, Perille ja Olalle.
Hyvä auto metsä teille.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin