Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
ristos
"Saabisti"

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Joka päivä pieni askel vie 99:siä kohti museointia! Nyt on sitten Santos palisanteri-viilut liimattu kytkinpaneeleihin! Huomenna on varmaan sitten tämän työn vaikein osa edessä? Pitää tehdä noiden kytkimeen reiät? Minulla ei ollut kotona mieleisiä teriä veitseeni ja siksi on tehtävä hieman hankintoja?

Nämä listat eivät sitten enää kupruile, näin uskon vahvasti. :D

Kuva

Tämä homma jatkuu noiden reikien teon jälkeen lakkauksella. Aiemmin tekemäni koealakkauksen innoittamana tulen lakkaamaan puolikiiltävällä venelakalla kaksi tai jopa kolme lakkakerrosta. Sitten luulen, että loppujälkeä voi sanoa itsensä tekemäksi? :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
pullasorsa
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Näyttääpä komeilta :)
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab.96
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Todella kekseliäs ratkaisu!
Lopputulos on uutta parempi.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
ristos
"Saabisti"

Tänään aloitin kotona sisärapusten remontin, siis timpurin hommat alkoivat! :wink:

No, pitihän sitä vähän kopaista tätä 99:sin projektiakin! Aluksi avasin paneeleihin nuo tarvittavat aukot. Sen jälkeen nuo voikin sitten lakata. En malttanut olla ottamatta kuvaa ekan lakkauksen jälkeen.
Miltä näyttää?

Kuva

Lisäksi tein kaverini kanssa vielä näitä Pelle Pelottoman hommia. Hain romuttamosta aiemmin 99:sin C-tolpan verhoilun pohjan kokeita varten. Tuo olikin sitten kahtena kappaleena? Me kuitenkin liimailimme siitä ehjäksi! Huomenissa sitten hiotaan, katsotaan onnistuuko?

Kuva
ristos
"Saabisti"

Kyllä vaan onnistui tuon verhoilupohjan liimaus! Hieno juttu, sillä tällä tavalla voidaan korjata myös kattoverhouksen pohja kun se vioittuu, kun sitä usein vänkäilee yksikseen irti.
Seuraavaksi tuo vanha pohja maalataan hiontamaalilla. Sillä saadaan koko pohja tasaiseksi ja verhoilu helpottuu, kun liiman (esim. 3M 08080) saa hyvin tasaiseksi ja verhoilukankaan levitys helpponee, kun pohjan epätasaisuus tai karheus ei aiheuta vedätyksiä kankaalle. Tämä on vahva uskosi tässä asiassa.

Nyt sitten kytkinpaneelin osat ovat saaneet toisen lakkakerroksen ja pinta senkun komistuu! Viikon kuluttua, kun menen autoni luo Keski-Suomeen, niin kelpaa nuo sitten laitella paikalleen!
hyvoneju
"Aero"

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

Milläs liimailitte , mulla on tuolla kattoverhoilun pohja , jossa yhdessä kulmassa olisi liimattavaa :oops:
Sen kun saisi kuntoon , niin olis kahdet pohjat , joita voisi yrittää elvyttää ?
Sitten kun sais kankaan päälle edes 50 prosenttiin ... :wink:
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
ristos
"Saabisti"

Hyvä idea, kannattaa korjata kaikkia näiden vanhojen Saabien osia. Jonkin ajan kuluttua ne ovat jo todellakin suuria aarteita!

Meillä oli käytössä kahtalainen ainetta SEM- ja 3M kakskomponettiliimoja. Kun menen ensi viikolla tuonne maalaamolle, niin otan purkeista kuvat. Siis perästä kuuluu! :D

Tuo harmaa on tuota SEMin tuotetta ja se ainakin toimi todella hyvin, koska tuo minun koekappaleeni oli ennen liimausta kahtena irtokappaleena. Nyt vaikuttaa aivan yhtä tukevalta kuin tuo ehjä.
ristos
"Saabisti"

Siinä ne nyt ovat valmiina, saavat kelvata minulle! :D

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tausta kuvissa onkin tuota minun toista käsityöharrastustani, ihan monta tonnia! :wink:
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Eiköhän nuo kelpaa kenelle tahansa. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
nalleolut
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu takka ois kiva :D
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ristos
"Saabisti"

Menee nyt hieman aiheesta ohi, mutta "Nalleolut" tykkäs, että takka olis kiva!?

Kuva
Oisko tää kiva?

Kuva
Vai tämä?

Kuva
Vai tämä?

Minun oppi-isä sano aikanaan, että jos joku osaa takan piirtää, nii kyl muurari sen aina sit muuraa! Näinhän se sitten on! :D. Tätäkin käsityötä on tullut harrastetuksi jo 18 vuotta!
Viimeksi muokannut ristos, Ma Maalis 09, 2015 09:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ari_viitanen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

ristos kirjoitti:Menee nyt hieman aiheesta ohi, mutta "Nalleolut" tykkäs, että takka olis kiva!?

Kuva
Oisko tää kiva?

Kuva
Vai tämä?

Kuva
Vai tämä?

Minun oppi-isä sano aikanaan, että jos joku osaa takan piirtää, nii kyl muurari sen aina sit muuraa! Näinhän se sitten on! :D
Mun silmään olis toi keskimmäinen
Ari 1622
nalleolut
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Samoin
ristos
"Saabisti"

No niin, siirrytäämpäs taas asiaan ja unohdetaan tuo takkamuurarin ja timpurin maailma! Aika on pääosin kyllä mennyt timpurin hommissa, kun talon sisärapusten kunnostus on ollut päällimmäisenä hommana.

Nyt olen kuiten saanut ensinmäisen 99:sin C-tolpan verhoilupohjan valmiiksi. Tuolla aiemmin kerroinkin, että meinasin tasoittaa tuon vanhan pohjan hiontamaalilla avulla. Nyt tuo työn tulos on valmiina ja olen siihen hyvin tyytyväinen. Tulen kunnostamaan myös tuon sisäkaton verhoilupohjan nyt näkyvän mallin mukaisesti.

Tuossa alla olevassa kuvassa näkyy myös kaksi kangasmallia. Alempi pari on uutta löytämäni kangas, tuo pieni pala alimpana on tuon kankaan takaosa. Ylempi pari on alkuperäisen verhoilun pala, tuo ylin pieni pala on kankaan takaosa.

Kuva

Noissa kahdessa kankaassa on se ero, että tuossa uudessa kankaassa on myös tuolla takapuolella kangas. Noiden kankaiden välissä on samanlainen superlon kuin alkuperäisessä kankaassa. Keskustelu verhoilijan kanssa kertoi, että tuo uusikangas on huomattavasti helpompi asentaa (liimata 3M 08080) ja pysyy paremmin paikoillaa kuin tuo vuoden 1984 tuote!

Huima ajatukseni on, että jos hankin tuon kankaan, niin liimaan sen itse noille kunnostamilleni pohjille?
Olisi kyllä mielenkiintoista kuunnella kommentteja suunnitelmastani ja kankaan väristä ja koostumuksesta?
Viimeksi muokannut ristos, Pe Maalis 13, 2015 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ristos
"Saabisti"

Kyllä minä tuossa sirklailun välissä vähän kokeilin tuota timanttihiontatyynyä (800) tuohon 2-tahtarin patinoituneeseen keulamaskiin! Hyvin tuntuu toimivan, kun katsoo tuon logon ja maskin reunan eroa!:D

Kuva
Vastaa Viestiin