900c Combi Coupe MY89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2077
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Tuo öljy paisuntasäiliössä on todennäköisesti jäänne joskus aijemmin vuotaneesta kannentiivisteestä.
jos öljy ei lisäänny säiliössä, niin todennäköisesti ei ole tiivisteen vaihdon jälkeen saatu pestyä kaikkia öljyjä pois jäähdytysjärjestelmästä.
kannattaa irroittaa se paisuntasäiliö ja pestä kunnolla niin näkee tuleeko pahastikkin öljyä uudestaan vai pysyykö säiliö puhtaana.
jos öljy ei lisäänny säiliössä, niin todennäköisesti ei ole tiivisteen vaihdon jälkeen saatu pestyä kaikkia öljyjä pois jäähdytysjärjestelmästä.
kannattaa irroittaa se paisuntasäiliö ja pestä kunnolla niin näkee tuleeko pahastikkin öljyä uudestaan vai pysyykö säiliö puhtaana.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
^Juuri tähän lopputulokseen olen itsekin tullut. Nyt alan olla varma että öljyä ei moottorista katoa jäähdytysjärjestelmään eikä muuallekaan, sen verran vakaasti pysyy tasan keskellä min-max-väliä. Eikös öljy kellu jäähdytysnesteen päällä, jolloin voisi harkita sellaista ratkaisua että imaisee paisuntasäiliön korkista säiliön nesteet öljyineen johonkin kannuun, sitten tyhjentää lopun järjestelmän, irrottaa ja putsaa säiliön, laittaa takaisin paikalleen ja täyttää puhtaalla nesteellä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Pikkupäivityksiä:
Toissapäivänä tuli lopulta haettua autopuhelimen ex-antennin paikkaan peitekiekko, sen asennus tosin jäi vielä kesken kun on ihan hiukkasen tiukka paikka siellä ulkopellin ja sisärakenteiden välissä... Pitää joko ottaa avuksi magneetti ja liima tai värvätä joku pienikätisempi. Eilen huomasin myös ihan sattumalta ennennäkemättömän sähköjohdon vänkärin jalkatilassa, ja sehän oli sieltä autopuhelimelta tulevan antennipiuhan pää. Sijoitin keskikonsolin verhoilun ja potkulevyjen välimaastoon pois jaloista.
Tänään meinasin että josko yrittäisi tuota vihreää käyntiin kun sille on tullut nyt säistä johtuen melko pitkä käymättömyysjakso (tammikuun lopulta), mutta eipä ollut akussa niin paljoa virtaa että olisi saanut tuoretta bensaa kaasarille saakka. Pitää jonain vielä lämpimämpänä päivänä pistää taas apuvirralla käymään ja vaikka ottaa sen verran pariksi päiväksi liikenteeseen että pääsee vähän verryttelemään.
Tämän jälkeen kävin vielä tarkastamassa rengaspaineet sinisestä, ja nehän huitelivat pakkasten jäljiltä siellä 2,7-2,8-tasolla, kun oikea on 2,2-2,3 etu-taka... Vähän matkustusmukavuus parani kun päästin ylipaineet pois. Ensi viikolla pitäisi kattella jos vaikka pääsisi jo vaihtamaan kesärenkaita. Sama on kyllä edessä vihreäänkin jos sillä meinaa ajella enemmän kuivilla asfalteilla, en rupea ensi talven uusia talvirenkaita vartavasten pilaamaan. Siniseen on ilmeisesti ihan kohtuuhyvät renkaat, vihreän ovat viimekesäiset umpisurkeat mutta mitäpä siitä kun ei tarvitse suurempia ajella.
Toissapäivänä tuli lopulta haettua autopuhelimen ex-antennin paikkaan peitekiekko, sen asennus tosin jäi vielä kesken kun on ihan hiukkasen tiukka paikka siellä ulkopellin ja sisärakenteiden välissä... Pitää joko ottaa avuksi magneetti ja liima tai värvätä joku pienikätisempi. Eilen huomasin myös ihan sattumalta ennennäkemättömän sähköjohdon vänkärin jalkatilassa, ja sehän oli sieltä autopuhelimelta tulevan antennipiuhan pää. Sijoitin keskikonsolin verhoilun ja potkulevyjen välimaastoon pois jaloista.
Tänään meinasin että josko yrittäisi tuota vihreää käyntiin kun sille on tullut nyt säistä johtuen melko pitkä käymättömyysjakso (tammikuun lopulta), mutta eipä ollut akussa niin paljoa virtaa että olisi saanut tuoretta bensaa kaasarille saakka. Pitää jonain vielä lämpimämpänä päivänä pistää taas apuvirralla käymään ja vaikka ottaa sen verran pariksi päiväksi liikenteeseen että pääsee vähän verryttelemään.
Tämän jälkeen kävin vielä tarkastamassa rengaspaineet sinisestä, ja nehän huitelivat pakkasten jäljiltä siellä 2,7-2,8-tasolla, kun oikea on 2,2-2,3 etu-taka... Vähän matkustusmukavuus parani kun päästin ylipaineet pois. Ensi viikolla pitäisi kattella jos vaikka pääsisi jo vaihtamaan kesärenkaita. Sama on kyllä edessä vihreäänkin jos sillä meinaa ajella enemmän kuivilla asfalteilla, en rupea ensi talven uusia talvirenkaita vartavasten pilaamaan. Siniseen on ilmeisesti ihan kohtuuhyvät renkaat, vihreän ovat viimekesäiset umpisurkeat mutta mitäpä siitä kun ei tarvitse suurempia ajella.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
^Kevät etenee kyllä käsittämättömän hitaasti... Ajattelin Saabiin kanssa ensi viikolla vääntää kesikset, kun ei sillä tartte aamuisin väkisin liikkeelle lähteä. Tarttis vaan ensin pihan sulaa kunnolla ja vähän kuivuakin, menee nosturi lävitte Kiinaan saakka vielä. Tässä on vaan tyhmänä odotellut, että koskas tää sää muuttuu, eikä ole saanut yhtään mitään aikaan. Kilometrejä vaan mittariin... Tahti on kaksi keikkaa viikossa, eli n. 80 km. Pysyy hoppa iskussa ja kuskilla tatsi tallella 

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Nonniin, viime viikolla ei tullut sääolojen ja mökkeilyn johdosta vielä renkaita vaihdettua, mutta tänään sitten kylläkin. Sitä ennen kuitenkin raportoidaan tännekin että toissapäivänä pienellä apuvirralla lähti vihreä käyntiin perin helposti, ja sillä ajelin pari kertaa pihan päästä päähän. Ehkä ensi viikolla otan liikenteeseen, ja vaihdan renkaat, mutta ajattelin pitää ainakin pari päivää taukoa välissä tämänpäiväisten kahdeksan renkaan jälkeen...
Tänään siis oli kolmen rauhallisen tunnin renkaanvaihtomaraton ruiskusatkuun ja vanhempien 9-3:een.


Samalla sain tilaisuuden tiirailla tilannetta pyöränkoteloissa, ja siellähän näytti paremmalta kuin osasin odottaa/muistinkaan. Edessä vetarintunneleissa ja siinä takana olevassa vastaavassa kolossa (termit hallussa, näkyy siis tuossa kuvassa jarrulevyn vieressä oikealla tanko joka menee ko. koloon...
) oli tietysti kilokaupalla hiekkaa, suurimmat kaavin käsin mutta pitää vielä painepesurilla antaa niille kyytiä. Ylipäätään kyllä näkyi että tuli vähän ajettua rallia mökin lähistön hiekkateillä viime viikolla...
Takana näytti vielä positiivisemmalta, koska iskarin kiinnityskohdat olivat edelleen kovaa kamaa, ja ainoat puutteet mitä löytyi oli pieni pehmeä kohta oikealla renkaan takana, jonka jo syksyllä bongasinkin, sekä tällainen jännä huomio joka selittänee oikealta takaa ajoittain ajossa ja myös keulaa ylös tunkatessa kuuluneet narinat/kolinat:


Tämä oli siis siinä renkaan takana, navasta yms. ylöspäin. Vahvistakaas ny amatöörin käsitys siitä että tuo on yläpallonivel? Enivei, vaihtoonhan se menee, mutta kiirettä ei liene ennen kuin katsastuksen lähestyessä... Mitään outoa ei tunnu ohjauksessa tai alustan liikkeissä noin muutoin.
Ne kuuluisat taka-akselin pannatkin muistin tarkistaa, ja ainakin omaan silmään näyttivät molemmin puolin oikein terveiltä:


Nämä kuvat muistaakseni vasemmalta, oikealla näytti samalta mutta oli huonommin valoa kuviin... Minkäänlaista rakoilua ei ollut havaittavissa, että en sitten tierä onko jo aiemmin hitsattu vai ovatko tehtaan jäljiltä.
Mutta tosiaan, renkaatkin tarjosivat iloisia yllätyksiä (kuten koko auto tähän mennessä joka puolella, samalla tahdilla kuin vihreästä on löytynyt vitutuksenaiheita...
), koska aiemmin olin kattonut että ne ovat vuodelta 2006, mutta tarkemmin tarkasteltaessa kaksi olikin vuodelta 2009, että joko edellinen omistaja on ollut merkkiin tyytyväinen ostaessaan parin uusia renkaita, tai sitten rengasliikkeessä on hankkiuduttu eroon vanhasta varastosta...
Joka tapauksessa, melutason pudotus nasta-Euromastereista Kleber Dynaxer HP 2:siin vaihtaessa oli aivan uskomaton, tuntui melko aavemaiselta kun pisti jostain neljästäkympistä vilkun päälle risteystä lähestyessä ja releen klik-klik-ääni kuului aivan selkeästi alusta lähtien eikä vasta pysähtyessä. Vastaavasti teki mieli rengaspaineiden tarkastamisen jälkeen ajaa kotimatkalla kaikista kuopista ja epätasaisuuksista kun jousitus tuntui yhtäkkiä niin mukavan pehmeältä. Kaksi vuotta tullut kärsittyä sellasilla sun tällaisilla nastoilla ja vielä surkeammilla kesärenkailla, niin nyt tuntuu melko luksukselta. Pitojakin tuntui olevan oikein mukavasti sateessa risteyksestä lähtiessä, ja moottoritielläkin mentiin vakaasti ja edelleen melko hiljaisesti (siis renkaiden puolesta, moottori huutaa 3500 kierroksella minuutissa sadankahdenkympin tienoilla...).
Edit: Ja kun olen noiden lisäkaukojen irrottamista kesäksi harkinnut, niin luultavasti saavat olla paikallaan ellei nyt flekti joudu aivan jatkuvasti huutamaan niiden takia helteillä, mikä tuskin toteutuu. Niistä on monesti hyötyä jotain pimeällä tehdessä tai kattoessa, ja toisekseen jos otan ne pois en enää löydä autoa kaupan parkkipaikalta yhtä helposti.
Matala ja kapea auto hukkuu kaiken maailman Versojen sekaan mutta nuo valot näkyvät rivistä aika selvästi kunhan vain ajaa ruudun läpi toiseen.
Tänään siis oli kolmen rauhallisen tunnin renkaanvaihtomaraton ruiskusatkuun ja vanhempien 9-3:een.


Samalla sain tilaisuuden tiirailla tilannetta pyöränkoteloissa, ja siellähän näytti paremmalta kuin osasin odottaa/muistinkaan. Edessä vetarintunneleissa ja siinä takana olevassa vastaavassa kolossa (termit hallussa, näkyy siis tuossa kuvassa jarrulevyn vieressä oikealla tanko joka menee ko. koloon...

Takana näytti vielä positiivisemmalta, koska iskarin kiinnityskohdat olivat edelleen kovaa kamaa, ja ainoat puutteet mitä löytyi oli pieni pehmeä kohta oikealla renkaan takana, jonka jo syksyllä bongasinkin, sekä tällainen jännä huomio joka selittänee oikealta takaa ajoittain ajossa ja myös keulaa ylös tunkatessa kuuluneet narinat/kolinat:


Tämä oli siis siinä renkaan takana, navasta yms. ylöspäin. Vahvistakaas ny amatöörin käsitys siitä että tuo on yläpallonivel? Enivei, vaihtoonhan se menee, mutta kiirettä ei liene ennen kuin katsastuksen lähestyessä... Mitään outoa ei tunnu ohjauksessa tai alustan liikkeissä noin muutoin.
Ne kuuluisat taka-akselin pannatkin muistin tarkistaa, ja ainakin omaan silmään näyttivät molemmin puolin oikein terveiltä:


Nämä kuvat muistaakseni vasemmalta, oikealla näytti samalta mutta oli huonommin valoa kuviin... Minkäänlaista rakoilua ei ollut havaittavissa, että en sitten tierä onko jo aiemmin hitsattu vai ovatko tehtaan jäljiltä.
Mutta tosiaan, renkaatkin tarjosivat iloisia yllätyksiä (kuten koko auto tähän mennessä joka puolella, samalla tahdilla kuin vihreästä on löytynyt vitutuksenaiheita...

Joka tapauksessa, melutason pudotus nasta-Euromastereista Kleber Dynaxer HP 2:siin vaihtaessa oli aivan uskomaton, tuntui melko aavemaiselta kun pisti jostain neljästäkympistä vilkun päälle risteystä lähestyessä ja releen klik-klik-ääni kuului aivan selkeästi alusta lähtien eikä vasta pysähtyessä. Vastaavasti teki mieli rengaspaineiden tarkastamisen jälkeen ajaa kotimatkalla kaikista kuopista ja epätasaisuuksista kun jousitus tuntui yhtäkkiä niin mukavan pehmeältä. Kaksi vuotta tullut kärsittyä sellasilla sun tällaisilla nastoilla ja vielä surkeammilla kesärenkailla, niin nyt tuntuu melko luksukselta. Pitojakin tuntui olevan oikein mukavasti sateessa risteyksestä lähtiessä, ja moottoritielläkin mentiin vakaasti ja edelleen melko hiljaisesti (siis renkaiden puolesta, moottori huutaa 3500 kierroksella minuutissa sadankahdenkympin tienoilla...).
Edit: Ja kun olen noiden lisäkaukojen irrottamista kesäksi harkinnut, niin luultavasti saavat olla paikallaan ellei nyt flekti joudu aivan jatkuvasti huutamaan niiden takia helteillä, mikä tuskin toteutuu. Niistä on monesti hyötyä jotain pimeällä tehdessä tai kattoessa, ja toisekseen jos otan ne pois en enää löydä autoa kaupan parkkipaikalta yhtä helposti.

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Tuo on reaktiotanko ja sen etummainen pusla, josta keskiholkki on repeytynyt irti kumivulkanoinnista. Ei ole niveltä siinä, ainoastaan kumipusla.Rattivaihde kirjoitti:Tämä oli siis siinä renkaan takana, navasta yms. ylöspäin. Vahvistakaas ny amatöörin käsitys siitä että tuo on yläpallonivel?
Motonetissä 18-1173.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
No niinpä tietenkin, palloniveltä kädessä pitäneenä olisi pitänyt ehkä tajuta tuon verran.
Alfamerin Ohjaus ja pyöräntuenta -osio valisti muutenkin vähän tuosta rakenteesta, olisi tuonkin voinut vähän aikaisemminkin vilkaista... Lueskelin jo jonkin verran tuosta reaktiotangon puslasta og-osiosta, vaikutti huomattavasti pallonivelremppaa helpommalta kotioloissa. Siellä oli mainittu myös Vakaajatangon helan ulosvedin/asennustyökalu - tuotakin tuossa hommassa tarvitsee?

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2077
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
nuo reaktiotangon puslat kun vaihdat, niin saabista tulee entistä parempi ajaa.
omissa saabeissa olen ainakin huomannut selvästi, kuinka vähemmän ura herkkiä ovat olleet pusla remontin jälkeen.
omissa saabeissa olen ainakin huomannut selvästi, kuinka vähemmän ura herkkiä ovat olleet pusla remontin jälkeen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Pitää tuota puslanvaihtoa johonkin väliin suunnitella. Tänään tuli sopivan välin tarjoutuessa auringonpaisteessa tarkasteltua lisäpitkien kiinnityksiä ja sähkövetoja. Tulin nimittäin nähneeksi jonkin esitteen kannessa kuvan tuosta keulasta ilman lisävaloja ja näytti siinä määrin komealta että josko nyt kuitenkin sitten kesäksi irrottaisi nuo.
Kiinnitykset on parilla ruuvilla, vähän ongelmaa sen sijaan tuottaa sähkövedot, koska noissa on vain yhdet liitoksettomat johdot jotka lähtee lampulta ja päätyy konehuoneen reunaan releeseen, mutta pistetään armeijassa sähkökytkentöjä opiskelleen kaverin kanssa nuo johdot poikki puskurin takaa ja tehdään kunnon liitännät niin että saa syksyllä takaisin kiinni, johdoissa on ihan mukavasti löysää tuota hommaa ajatellen.
Noita johtoja tarkastellessa bongasin myös kuskinpuolen lampunpesimen pesunesteletkun puskurin alalaidasta, solmittuna kiinni.
Ongelmana vissiin se että pesimestä on irronnut se kiinnityspala joten letku on jäänyt ruikkimaan sinne tänne (sama ongelma kuin toisessa satkussa...). Noita kiinnityspaloja pitää jostain hankkia vähän isompi erä niin saa nuo kiinnitykset kuntoon. Samoin tästä sinisestä vuotaa se pesunesteletkujen t-haara joka jakaa nesteet tuulilasille ja valoille, tämän voi päätellä siitä että se on teipattu ympäriinsä sähköteipillä.
Samalla kurkistelin vähän takapenkin alle kun on tullut tuolla malliosiossa selviteltyä lisävarustelumahdollisuuksia, kaksi relettä siellä oli ennestään paikallaan, eli muistaakseni EPC:stä eilen kattottuna takalasinlämmitin ja virtalukko. Lisää mahdollisesti ilmaantuu kunhan saan hommattua...
Kysytääs ny täältä jos joku sattuisi tietämään kun en löytänyt suoraa vastausta mistään, mikä tarkoitus sillä verhoillulla tyhjällä "laatikolla" takapenkin alla apukuskin puolella oikein on? EN ole kovasta pohdinnasta huolimatta keksinyt mitään selkeää selitystä... Lisäksi tuli bongattua pieni ruostekohta, kun rupesin ihmettelemään mistä penkin istuinosan kulmaan oli tullut ruskea kohta, kuskin pyöränkotelon etuosassa oli hyvin maastoutuneena pienenpieni pehmeä kohta, menee korjaukseen samaan aikaan toisen puolen kanssa.
Ja sitten tein ensimmäisen "kunnollisen" patentin kuskin istuimen pohjan korjaamiseksi, ostamaani niittaria en vielä siihen soveltanut mutta toista systeemiä kylläkin, tuli ainakin huomattavasti kiinteämmän tuntuinen, saa nähdä nyt miten toimii ja kestää...
Edit: Jotain aina unohtuu: eturekkaria myös kattelin että on kyllä harvinaisen mutkalla, vihreään ihmiset kehottivat hakemaan uudet mutta josko ny sitte ensin tähän uudempaan.
Takapenkin jalkatilasta tuli myös siivottua kaikki defat, johdot, lumiharjat ym. talvirekvisiitta. Imurointi ja pesu olisi seuraavana...

Noita johtoja tarkastellessa bongasin myös kuskinpuolen lampunpesimen pesunesteletkun puskurin alalaidasta, solmittuna kiinni.


Samalla kurkistelin vähän takapenkin alle kun on tullut tuolla malliosiossa selviteltyä lisävarustelumahdollisuuksia, kaksi relettä siellä oli ennestään paikallaan, eli muistaakseni EPC:stä eilen kattottuna takalasinlämmitin ja virtalukko. Lisää mahdollisesti ilmaantuu kunhan saan hommattua...

Ja sitten tein ensimmäisen "kunnollisen" patentin kuskin istuimen pohjan korjaamiseksi, ostamaani niittaria en vielä siihen soveltanut mutta toista systeemiä kylläkin, tuli ainakin huomattavasti kiinteämmän tuntuinen, saa nähdä nyt miten toimii ja kestää...
Edit: Jotain aina unohtuu: eturekkaria myös kattelin että on kyllä harvinaisen mutkalla, vihreään ihmiset kehottivat hakemaan uudet mutta josko ny sitte ensin tähän uudempaan.

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Tänään auringonpaisteessa irrotin lisäpitkät, niiden johdot katkaisin, suojasin ja piilotin maskin taakse odottamaan syksyä. Lisäksi huuhtelin pahimmat liat päältä ja huuhtelin pyöränkotelot ja vetarintunnelit yms. mudista ja muista ikävyyksistä, tuuletin sisätiloja jonkun aikaa kaikki ikkunat ja kattoluukku auki sekä imuroin sisätilat ja takaloosterin. Joitakin puuttuvia kiinnikkeitä tuli huomattua, mm. takapenkin käsinojan toinen popniitti ja takakontin pohjan toinen kiinnitysruuvi aluslevyineen.
Alkaa olla aikalailla kesäkunnossa, pesu vain jäi tekemättä pilvettömältä taivaalta tulleen suorastaan kesäisen auringonpaisteen vuoksi kun olisi saanut kerralla pestyä korkeintaan neliön ilman pesuaineen kuivumista pellille. Vien jossain välissä Xpress Washiin ja otan parhaan pesun.
Ennen

Jälkeen (harvinaisen surkea kuva, pitää ottaa parempi kun on käynyt pesussa).

Alkaa olla aikalailla kesäkunnossa, pesu vain jäi tekemättä pilvettömältä taivaalta tulleen suorastaan kesäisen auringonpaisteen vuoksi kun olisi saanut kerralla pestyä korkeintaan neliön ilman pesuaineen kuivumista pellille. Vien jossain välissä Xpress Washiin ja otan parhaan pesun.
Ennen

Jälkeen (harvinaisen surkea kuva, pitää ottaa parempi kun on käynyt pesussa).

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Hyvälle näyttää satku
Eihän toi oo Villen Bellier takana? 


#5749
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Hetken mietin huuli pyöränä että mikä helvetin Bellier, mutta Google selvitti.
Eilen illalla oli pihaan ilmestynyt, en ole aikaisemmin nähnyt... Sisälle oli tungettu vissiin kenkälusikalla Sparcon penkit, kait niitä tarttee jos yrittää tuolla akselivälillä vetää mutkissa viittäkymppiä.

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Ok. Joku varustellumpi malli vissiin
Saatan tietää ton omistajan.. Ainakin paikkakunta ja ulkonäkö täsmää 


#5749
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Ny vähän tuulisemmalla kelillä moottoritiellä rupesi tuntumaan että perä muuttaa ihan tosissaan auton kulkusuuntaa. Pihassa tein empiirisen kokeen ja kokeilin iskareita auton kulmista painamalla ja sitten vertasin vihreään. Vihreässä kulma painuu jäykästi alas ja nousee välittömästi takaisin kun päästää irti, sininen sen sijaan painuu reilusti ja heilahtaa takaisin melko löysästi. Näin erityisesti takana, edessä ero ei ollut niin valtava. Ja 2.1:ssä pitäisi vielä olla turbon alusta...
Pitäisi siis mahdollisesti reaktiotangon puslien lisäksi investoida ainakin pariin uuteen iskariin...
Edit: Kokeilinpa uudestaan tuota perää eikä se nyt tuntunutkaan niin löysältä... En tiedä vaikuttiko aiemmin sitten auton sijainti pienessä rinteessä pakin varassa. Eikä enää heitellytkään yhtään niin pahasti kun kovin tuuli oli tyyntynyt. Rikkinäiset puslat menee joka tapauksessa vaihtoon.

Edit: Kokeilinpa uudestaan tuota perää eikä se nyt tuntunutkaan niin löysältä... En tiedä vaikuttiko aiemmin sitten auton sijainti pienessä rinteessä pakin varassa. Eikä enää heitellytkään yhtään niin pahasti kun kovin tuuli oli tyyntynyt. Rikkinäiset puslat menee joka tapauksessa vaihtoon.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Puslien irroitukseen oikein hyvä keino on yksinkertaisesti irroittaa osa irti ja polttaa esim. kaasutoholla vanha pusla pois. Päivää ennen vie puslat pakkaseen (ei äidin pullapussiin) ja lämmittää reaktiotangon lämpimäksi ja asentaa kylmän puslan paikoilleen niin on helppoa.
Pelkät takapään kumipuslat vaan poksahtelee irti. Ainoa murhe on pieni savun muodostuminen. Ja taas Saabisti säästää työkalun verran rahaa ja hermoja.
Huom. en vastaa tallin tai ympäristön syttymisetä.
Pelkät takapään kumipuslat vaan poksahtelee irti. Ainoa murhe on pieni savun muodostuminen. Ja taas Saabisti säästää työkalun verran rahaa ja hermoja.

Huom. en vastaa tallin tai ympäristön syttymisetä.