Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Lähetetty: Ma Tammi 15, 2018 23:00
Tuli käytyä tänään tankkaamassa ekaa kertaa reiluun kahteen kuukauteen. Eka kerta täysi tankillinen siten että on tuo eSID2-palikka, ja tietyt asiat SID:n ruudulla herätti huomiota.
Autossahan on mittaristossa trippi, SIDissä trippi ja sitten eSID2:ssakin on oma trippi. SIDissä on keskikulutusmittari ja eSID2:ssa oma keskikulutusmittari (löytyy myös hetkellinen kulutus). Ja lisäksi tankkauksen yhteydessä mielenkiintoinen on eSID2:n ominaisuus, joka kertoo senttilitran tarkkuudella (tirsk) paljonko edellisen nollauksen jälkeen on kulunut polttoainetta. Nollasin SID:n, tripin ja eSID2:n kun tankkasin edellisen kerran, laitoin tänään tankkauksen yhteydessä lukemat ylös ja nollasin jälleen vehkeet. Seuraavassa vähän tuloksia ja niiden analysointia.
Välimatka edellisestä tankkauksesta:
Mittarin trippi: 440,4 km
SID:n trippi: 440,4 km
eSID2:n trippi: 455,32 km
Jos vain nollattu samanaikaisesti, niin SID ja mittarin trippi näyttävät aina samaa, kuten loogisesti odottaa saattaa, ja lukema täsmää matkamittarin kanssa. Sen sijaan mittauksista tiedän, että kun nopeusmittarivirhe on OP-Comilla ohjelmoitu nollille, niin todellinen ajettu matka on n. 3 % enemmän kuin matkamittarin näyttämä lukema. 440,4 km x 1,03 = 453,6 km. Oho! Aika lähelle eSID2:n lukemia. Sitä en sitten tiedä, miksi eSID2 näyttää eri lukemaa kuin auton omat mittarit. Toisaalta OP-Comilla kun kaivelee auton järjestelmistä tietoja, löytyy sieltä matkamittarilukema, joka ei täsmää mittariston lukeman kanssa. Ehkäpä auton järjestelmä kerää dataa jostain muualta, ja eSID2 hakee datan samasta paikasta kuin mistä tuo OP-Comin näyttämä mittarilukema tulee. Pitää joku päivä käydä OP-Comilla lukemassa se salainen mittarilukema ja katsoa täsmääkö sen virhe mittariston lukemaan tuon eSID2:n ja tripin välisen erotuksen kanssa.
Kulutettu polttoaine edellisestä tankkauksesta:
eSID2: 49,51 litraa
tankattu määrä: 56,28 litraa
Melko iso ero. En keksi tälle mitään muuta selitystä kuin sen, että eSID2 seuraa vain moottorin kulutusta, eli Eberin kulutus jää kokonaan huomioimatta. Siis huomioimatta jää sekä ajonaikainen että parkkilämmitykseen käytetty dieseli, koska en kyllä yli kuutta litraa ole poltellut parkkilämmittelyihin. Tämän teorian voi testata kesällä, kun Eberi ei käy (tai talvella pitämällä Eberin sulakkeen irti kokonaisen tankkausvälin, mutta sitä en aio tehdä).
Keskikulutus edellisen tankkauksen jälkeen:
SID: 12,2 litraa/100 km
eSID2: 10,9 litraa/100 km
tankkauksesta ja matkamittarista mittarivirhe eliminoimalla laskettu: 12,4 litraa/100 km
Taas melko suuri ero, ja eSID2 melko paljon pielessä suhteessa todelliseen. Matikka kuitenkin täsmää, eli eSID2:n raportoima litramäärä 49,51 jaettuna saman laitteen ilmoittamalla kilometrimäärällä 455,32 antaa tulokseksi juurikin tuon 10,9 litraa/100 km. Elikkäs tässä kohtaavat teoriani auton järjestelmän salaisista (oikeista) kilometreistä sekä vain moottorin kuluttamasta polttoaineesta. Jos teoriani on oikea, on se sinänsä kiva että toisesta mittarista näkee paljonko menee ajelemiseen ja erotuksesta näkee sitten paljonko sitä eberiä on tullut polteltua. Tällä tankilla sitä tuli polteltua paljon, koska ajot ovat koostuneet melko lyhyistä pätkistä. Keskinopeus tällä tankillisella oli 22 km/h, eli ihan oikeasti fillarilla olisi ehtinyt ihan yhtä hyvin
Sen verran täytyy vielä todeta, että kyseinen tankkausväli oli ennätys monella tapaa: tankillinen kesti lyhyimmän matkan (454 km) ja pisimmän ajan (64 päivää), keskinopeus oli alhaisin ja keskikulutus korkein mitä tällä autolla on koskaan ollut. Ja olipahan myös kalleinta dieseliä mitä on koskaan tullut tankattua: 1,479 oli päivän hinta Neste Mylle, ja minä vielä jonotin sitä saadakseni
Tulipahan tehtyä taas tikusta asiaa, mutta jollain se on kai letku pidettävä elossa. Konkreettisemmista asioista sen verran, että jouset ja iskarit odottaa edelleen allelaittoa tallissa, kun ei isännän kunto ole ollut riittävä töihin käymiseksi. Enne kesärenkgaskautta olisi tavoite saada pumput ja vieterin vaihdettua, mutta mistään ei voi pitää kovin tiukasti nyt kiinni, kun asia ei ole omissa käsissä.
Mittariston näytössä tänään tankatessa 323044 km.
Autossahan on mittaristossa trippi, SIDissä trippi ja sitten eSID2:ssakin on oma trippi. SIDissä on keskikulutusmittari ja eSID2:ssa oma keskikulutusmittari (löytyy myös hetkellinen kulutus). Ja lisäksi tankkauksen yhteydessä mielenkiintoinen on eSID2:n ominaisuus, joka kertoo senttilitran tarkkuudella (tirsk) paljonko edellisen nollauksen jälkeen on kulunut polttoainetta. Nollasin SID:n, tripin ja eSID2:n kun tankkasin edellisen kerran, laitoin tänään tankkauksen yhteydessä lukemat ylös ja nollasin jälleen vehkeet. Seuraavassa vähän tuloksia ja niiden analysointia.
Välimatka edellisestä tankkauksesta:
Mittarin trippi: 440,4 km
SID:n trippi: 440,4 km
eSID2:n trippi: 455,32 km
Jos vain nollattu samanaikaisesti, niin SID ja mittarin trippi näyttävät aina samaa, kuten loogisesti odottaa saattaa, ja lukema täsmää matkamittarin kanssa. Sen sijaan mittauksista tiedän, että kun nopeusmittarivirhe on OP-Comilla ohjelmoitu nollille, niin todellinen ajettu matka on n. 3 % enemmän kuin matkamittarin näyttämä lukema. 440,4 km x 1,03 = 453,6 km. Oho! Aika lähelle eSID2:n lukemia. Sitä en sitten tiedä, miksi eSID2 näyttää eri lukemaa kuin auton omat mittarit. Toisaalta OP-Comilla kun kaivelee auton järjestelmistä tietoja, löytyy sieltä matkamittarilukema, joka ei täsmää mittariston lukeman kanssa. Ehkäpä auton järjestelmä kerää dataa jostain muualta, ja eSID2 hakee datan samasta paikasta kuin mistä tuo OP-Comin näyttämä mittarilukema tulee. Pitää joku päivä käydä OP-Comilla lukemassa se salainen mittarilukema ja katsoa täsmääkö sen virhe mittariston lukemaan tuon eSID2:n ja tripin välisen erotuksen kanssa.
Kulutettu polttoaine edellisestä tankkauksesta:
eSID2: 49,51 litraa
tankattu määrä: 56,28 litraa
Melko iso ero. En keksi tälle mitään muuta selitystä kuin sen, että eSID2 seuraa vain moottorin kulutusta, eli Eberin kulutus jää kokonaan huomioimatta. Siis huomioimatta jää sekä ajonaikainen että parkkilämmitykseen käytetty dieseli, koska en kyllä yli kuutta litraa ole poltellut parkkilämmittelyihin. Tämän teorian voi testata kesällä, kun Eberi ei käy (tai talvella pitämällä Eberin sulakkeen irti kokonaisen tankkausvälin, mutta sitä en aio tehdä).
Keskikulutus edellisen tankkauksen jälkeen:
SID: 12,2 litraa/100 km
eSID2: 10,9 litraa/100 km
tankkauksesta ja matkamittarista mittarivirhe eliminoimalla laskettu: 12,4 litraa/100 km
Taas melko suuri ero, ja eSID2 melko paljon pielessä suhteessa todelliseen. Matikka kuitenkin täsmää, eli eSID2:n raportoima litramäärä 49,51 jaettuna saman laitteen ilmoittamalla kilometrimäärällä 455,32 antaa tulokseksi juurikin tuon 10,9 litraa/100 km. Elikkäs tässä kohtaavat teoriani auton järjestelmän salaisista (oikeista) kilometreistä sekä vain moottorin kuluttamasta polttoaineesta. Jos teoriani on oikea, on se sinänsä kiva että toisesta mittarista näkee paljonko menee ajelemiseen ja erotuksesta näkee sitten paljonko sitä eberiä on tullut polteltua. Tällä tankilla sitä tuli polteltua paljon, koska ajot ovat koostuneet melko lyhyistä pätkistä. Keskinopeus tällä tankillisella oli 22 km/h, eli ihan oikeasti fillarilla olisi ehtinyt ihan yhtä hyvin
Sen verran täytyy vielä todeta, että kyseinen tankkausväli oli ennätys monella tapaa: tankillinen kesti lyhyimmän matkan (454 km) ja pisimmän ajan (64 päivää), keskinopeus oli alhaisin ja keskikulutus korkein mitä tällä autolla on koskaan ollut. Ja olipahan myös kalleinta dieseliä mitä on koskaan tullut tankattua: 1,479 oli päivän hinta Neste Mylle, ja minä vielä jonotin sitä saadakseni
Tulipahan tehtyä taas tikusta asiaa, mutta jollain se on kai letku pidettävä elossa. Konkreettisemmista asioista sen verran, että jouset ja iskarit odottaa edelleen allelaittoa tallissa, kun ei isännän kunto ole ollut riittävä töihin käymiseksi. Enne kesärenkgaskautta olisi tavoite saada pumput ja vieterin vaihdettua, mutta mistään ei voi pitää kovin tiukasti nyt kiinni, kun asia ei ole omissa käsissä.
Mittariston näytössä tänään tankatessa 323044 km.