Ny alkaa olemaan jo ainakin lyhyen aikavälin ennätys viestien harvuudessa.
Mutta mitäs kirjoitat kun toinen kaunistaa pihanäkymää suht puhtaana (poisluk. siitepöly) ja toinen taas toimii moitteetta yleensä likaisena. Päivitetääs pidemmän aikavälin suunnitelmaa vähän molempien suhteen:
Vihreä c jatkaa eloaan pääosin seisonnassa odotellen tallipaikkaa jossa voisi pikkuhiljaa ruveta ropailemaan. Kesärenkaat on alla, toiveissa on saada mökkinaapurin talliin loppusyksyllä talvehtimaan jotei tarttisi ruveta rengastalkoisiin pelkästään sen takia että mahdollisesti joutuisi siirtelemään taloyhtiön pihassa. Mitään mainittavampaa suurta teknistä vikaa tai ruostepaikkaa ei ole, kaikkea pientä kosmeettista ja ärsyttävää sitäkin enemmän.
Sininen i toimii käyttöautona, ja ollakseen alle tonnilla ostettu, 325tkm ajettu ja 22-vuotias on suorastaan loistokunnossa. Tämän suhteen on osittain katsastuksen ja osittain ihan oman mielenrauhan vuoksi ohjelmassa kuusi "isompaa" ohjelmanumeroa tässä lähikuukausina:
- -laturin hihna vinkaisee kerran viikossa käynnistäessä
-startti lyö tyhjää/solenoidi heittää startin pois vauhtipyörältä kerran viikossa lämpimänä käynnistäessä
-takalokareissa kaksi kappaletta kahden euron kolikon kokoista reikää, niitä korjattaessa pysäytetään varmaankin samalla muutamat alkavat ruosteet iskarintorneista ja takaovista
-oikealla takana reaktiotanko odottaa uutta helaa
-ja pakoputki kolisee välillä koriin tyhjäkäynnillä.
Nämä hoitunevat kaikki kätevästi tuon vihreän seikkailuista tutun hovimekaanikon nosturilla kertakäynnillä. Lisäksi on sitten jonkun verran pikkujuttuja tyyliin huonosti kelautuva apukuskin turvavyö, kuskin ikkunaveivin irtoava nuppi, kuskin penkinlämmitin jne. Mittariin on nyt tullut 12 tkm sitten oston marraskuussa, ainoina murheina jo vaihdetut haljennut ylävesiletku ja flektin toimimaton anturi (ja CE syttyy pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen kertoen lambdan vaihdosta hamassa tulevaisuudessa).
Tonnarikuumehan tässä on koetellut jo pari kuukautta, mutta tuntuu että se laantuu joka kerta kun satkulla lähtee yhtään keskustaa pidemmälle liikkeelle. Tonnarin mukanahan tulisi mukavuutta, tavanomaisuutta ja kuluja, kun satku tarjoaa kulmikasta vaihteensiirtoa ja täräyttävää jousitusta, alhaisia kuluja, persoonallisuutta ja komeaa ulkonäköä.
Vielä pidemmällä tähtäimellä vihreä pidetään joka tapauksessa tunne-, nostalgia- ja fiilissyistä, sinistä pyrin pitämään niin kauan käytössä kuin vain millään viitsin, ja sitten katsotaan onko sillekin tilaa (= olenko jo hankkinut omakotitalon) vai myynkö vaikka kaverille jolloin auto olisi vielä lähipiirissä ja aikanaan takaisinostettavissa. Toisaalta jos saan tuon jyväskylän nopistin vaikkapa ensi kesänä innostumaan kattoluukullisesta suhisijasta, on auton tulevaisuus turvattu paljon paremmin kuin omassa tallissa.