Sivu 26/37

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Lähetetty: To Elo 01, 2013 17:06
Kirjoittaja nalleolut
radion kuuluvuuteen vaikuttaa saabin alkuperäinen ruskea antennikaapeli joka vaimentaa rajusti nykyradioiden vastaanottoa.

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Lähetetty: To Elo 01, 2013 17:12
Kirjoittaja Rattivaihde
Onkos se liian ohutta lankaa vai mikä siinä on nykyradioiden kannalta vialla? Antenni on joka tapauksessa ensimmäisenä listalla koska molemmissa satkuissa on samanlainen ruskea kaapeli mutta vihreässä kuuluu huomattavasti paremmin. Niin ja itseasiassa kuuluvuus ei ollut kovin kummoinen myöskään vuoden ~82 Blaupunkt Oslolla yhdistettynä ruskeaan kaapeliin. :mrgreen:

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Lähetetty: To Elo 01, 2013 17:18
Kirjoittaja duuduu
nalleolut kirjoitti:radion kuuluvuuteen vaikuttaa saabin alkuperäinen ruskea antennikaapeli joka vaimentaa rajusti nykyradioiden vastaanottoa.
Niinkö? Pitääpä sitten koettaa etsiä jostain jatkojohtoa antennikaapelille. Akka valittaa, että ratio rätisee vähän joka paikassa. Nyt paikallaan olevassa antennissa on jo 1,4m antennikaapelia, mutta se ei taida ihan riittää radiolle saakka.

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Lähetetty: To Elo 01, 2013 17:35
Kirjoittaja nalleolut
alkuperäisessä ruskeassa on liikaa ohmeja ne vastustaa olikohan 140. nykyisin 75ohm.

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Lähetetty: La Elo 10, 2013 22:02
Kirjoittaja Rattivaihde
Outoa, on vahva muistikuva että kirjoitin vielä tuohon nallen viestiin jonkun lyhyen vastauksen mutta eipä näy. :? Joka tapauksessa, tähän päivään, tai siis iltaan, kun tuo ittensä pihalle kampeaminen tuntuu olevan niin saatanan hankalaa kerrostalossa:

Takavalosta palaneeseen polttimoon ei ollut korvaavaa yksilöä autossa mukana, pitää kattella varastot läpi.

Bensaluukun huono auki- ja kiinnipysyminen on kiinni saranasta joka on vääntynyt ainakin 45 astetta. Pitää suoristaa ruuvipenkissä, nyt väänsin sen verran käsin että pysyy auki vaikkakin hankaa tällöin koriin, ja saa kokonaan kiinni painamalla toisesta reunasta sulkemisen jälkeen.

Ilmansuodatin kopisteltu puhtaaksi, seuraavan 15tkm jälkeen menee taas uusiksi.

Vänkärin turvavyötä yritin herkistellä mutta jotain kummallista siinä on. Kun vetää pidemmälle auki vetää suorastaan raivokkaasti takaisin kelalle, ja suoraan kelasta ylöspäin vetäessä repäisee myös yhtä nopeasti kuin kuskinpuolella, mutta jotenkin vaikuttaisi että yläkiinnityskohdan lenkin muovi on turvonnut niin että metalli näkyy välistä ja lenkki ahdistaa vyötä. Fairyvedellä vetelin puhtaaksi josta kyllä paljon ruskeaa lähtikin, ja irrotin kotelon rullan ympäriltä tätä tarkastellakseni. Saako sen mekanismia (ei siis vyötä) voidella, vai meneekö samantien älyttömään juntturaan?

Eilen kattelin myös kaiuttimia kojelaudalle, vaihtoehtoina lähinnä Alpinen SPG-10C2 ja Pioneer TS-G1012i -2-tie-koaksiaaliparit, joista jälkimmäistä oli kehuttu foorumilla ja on vajaan kympin halvempi kuin ensimmäinen. Alpinet pitäisi varmaankin (?) tilata jostain kun taas Pioneerit saisi lähimmältä Clas Ohlsonilta.

Motonettiin pitäisi piakkoin eksyä öljyjä sun muita hakemaan kun mitttarissa on 328500 ja viime öljynvaihto tapahtui 315 tuhannessa. Samalla voisi jo harkita hankkisiko valmiiksi sen helan taakse, venttiilinkopan tiivisteen ja mitä nyt vielä tartteekaan noissa tulevissa korjailuissa. Niin ja se antenni. Ennen tuota reissua pitää kyllä irrottaa ja tarkastella/puhdistella startti läpi jotta tietää pitääkö hankkia solenoidia tms...

Maalipinnasta saa kyllä päänsärkyä sitä enemmän mitä lähempää sitä tarkastelee paikoitellen...pitäisi varmaan ottaa mallia tuolta valkoisen c:n ketjusta ja ruveta opettelemaan hiomista ja paikkamaalausta kun lähes kaikki paikat ovat vielä alkavassa vaiheessa...

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Lähetetty: Ma Elo 12, 2013 23:03
Kirjoittaja kärkkäinen
Maalihommissa ne pohjatyöt ja aloittaminen ainakin meikäläisellä on se nihkeä osuus. Kun saa homman käyntiin ja pohjat valmiiksi on suorastaan nautinnollista ruiskia maalia pintaan ja katella lopputulosta! 8) Siihen kannattaa vaan varata aikaa ja rauhoittua kunnolla tekemään.

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Lähetetty: Ti Elo 13, 2013 21:15
Kirjoittaja JP_Vette
Vähä ot, mut

Miten tollases kaarienki meikkailuis (tai esim bensaluukun) niin onko esim Bilteman kynäruisku siihen liian pieni? Riittävästi oon jo tehny teippirajoilla niillä maalikauppiaan täyttämillä kilikalipurkeilla, mutta lopputulos ei vain miellytä sen pykälän takia ja taas ilman teippiä koko auto sit maalis. Tosin siinä varmaan se syy onki, miksi pitäis opetella...

Mut sitte ihan aiheeseen, eli suosittelen Rattivaihdetta selvittelemään ennen venakopan irrotusta puolikuusyndroomat. En nyt mitenkään voi muistaa miten 2,1 litrasen venakoppa oli, mut ite ainaki sain joskus aikoja sitten äitin entiseen autoon just väärän tiivisteen. Eli toisis on ne puolikuut (tai puolipallot), toisis ei. Kurkkaamalla venakopan päätyä selviää. Vuosimallis se jaottelu meni, mut ongelmahan oli se, et sillon joskus Motonet myi just väärää :D

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Lähetetty: Ke Elo 14, 2013 18:37
Kirjoittaja Jortsu
Suosittelisin hankkimaan alkuperäisen venttiilikopan tiivisteen, vaikka se maksaakin melkein tuplaten Motonetin tarjoamaan verrattuna. Itsellä oli Motonetista ostetun yläpään tiivistesarjan mukana tullut venttiilikopan tiiviste ja sitä ei saanut millään vuotamattomaksi. Se oli huonosti istuva, kovahkoa kumia ja paketista otettaessa tuhannella mutkalla ja kierteellä, eikä tahtonut oietakaan. Venttiilikoppa oli hankala laittaa paikalleen, kun tiiviste pyrki irtoamaan urastaan. Yllättäen se sitten vuosi öljyä pakosarjan päälle ja käry oli mahtava.

Marmoritiskiltä ostettu tiiviste sen sijaan istui kunnolla, pysyi urassaan ja piti öljyt sisällä ilman kikkailuja.
Oikea kiristysjärjestys: http://www.geocities.ws/ng900set/Valve_cover/vc_15.gif

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Lähetetty: Ke Elo 14, 2013 21:07
Kirjoittaja Rattivaihde
Jaahas, hyvä tietää. Mitenkäs muuten tuossa motonetin listauksessa, kun 2.0:lle ja 2.1:lle on eri yläpään tiivistesarjat, mutta pelkän venakopan tiivisteen kohdalla pelkkä "9000 16V" allaan teksti "900i-16 ja Turbo-16 86->93 (kiinteät puolikuut)"? Liekö tuo sitten sama tiiviste kuin tulee tiivistesarjan mukana... Noh, sitähän ei sinänsä tarvitse miettiä jos ostaa marmorilta. Ei 35 euroa kovin paljon ole siitä varmuudesta ettei tarvita kuin yksi asennuskerta.

Yleensä ottaen järjestys noiden isojen hommien osalta on mun päässä muotoutunut seuraavaksi:
  • 1. Ruostepaikat takalokareissa
    2. Se takatukivarren hela joka täällä identifioitiin keväällä (jos mahdollista samalla reissulla 1.:n kanssa)
    3. Tuo venttiilipaininhommeli.
    x. Jossain täysin näistä riippumattomassa ja mahdollisimman lähitulevaisuudellisessa kohdassa startin putsailu/solenoidin vaihto. Sen osalta alkaa olemaan ainakin se selvää että täysin kylmässä käynnistyksessä ei ikinä lyö tyhjää, mutta mitä lämpimämpi kone sitä todennäköisempää. Tänään tankilta lähtiessä kaksi enimmäistä kokeilua aiheutti välitöntä tyhjänpyörimistä.
    y. Kun tulee 330tkm täyteen vien öljynvaihtoon, ellei tehdä samaan aikaan 1.:n kanssa nosturilla.
Pienempiä sitten sitä mukaa kun ehtii/saa aikaiseksi/jne. Tällaisilla keleillä voi vähän venyä. Oli muuten outo kokemus tankata kun luukku oli avatessa kokonaan kiinni ja avaamisen jälkeen ei hiertänyt käteen. :D

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Lähetetty: La Elo 17, 2013 13:33
Kirjoittaja aero
Jortsu kirjoitti:Suosittelisin hankkimaan alkuperäisen venttiilikopan tiivisteen, vaikka se maksaakin melkein tuplaten Motonetin tarjoamaan verrattuna.
Komppaan suositusta, lisäten siihen että etenkin marmorilta hakiessa muista molemmat tiivisteet (sisälenkki tulppien ympärillä ja ulkolenkki, jossa on ne puolikuut). Jossain Mutunetin paketissa tuli aikoinaan molemmat, marmorilla ainakin ennen olivat yksittäin. Nimim. kaksi reissua marmorille samasta aiheesta...

Joo, kiinteäpuolikuinen on uudempi malli, eli se sopii. Yläpään tiivistesarjat B202:lle ja B212:lle on varmaankin erikseen kansipahvin takia - 2.1:ssä kun on isompi poraus, tarttee se oman kansipaffinsa. Venakopassa ei ole eroa, imu- ja pakosarjasta en muista.

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Lähetetty: La Elo 17, 2013 21:43
Kirjoittaja Rattivaihde
Hyvä hyvä, kaikki mahdollinen tieto vain amatöörille. :D
aero kirjoitti:Venakopassa ei ole eroa, imu- ja pakosarjasta en muista.
Eikös nuo virittäjät kovasti aina ole tunkemassa trioniccikoneisiinsa 2.1:sen imusarjoja? En sitte tierä onko tiivisteessä eroja... Sinänsä offtopic koska ei ole kummallakaan puolella mitään onkelmaa.

Niin ja startin lämpötilariippuvuus on nyt jo faktan tasolla, sen verran vahvasti riippuu starttien määrä välillä 1-2 siitä onko ulkona kuuma vai kylmä ja onko kone kuuma vai kylmä. Pitää ny huomenna kattoa jos ehtisi ruveta kattelemaan, vaikka pahalta näyttää taas kerran...tämä päivä meni hautajaisten ja muistotilaisuuden merkeissä.

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Lähetetty: Ke Elo 28, 2013 20:55
Kirjoittaja Rattivaihde
Lyhyen aikavälin pikakertaus kronologisessa järjestyksessä viime viikonlopusta tähän iltaan:
-Lauantaina siniseen palaneiden polttimoiden vaihtoa takavaloihin
-Sunnuntaina vihreään mittariston ja kojelaudan ruuvailu takaisin paikoilleen
-Tiistai-iltana sain toimivan laturin jolla pääsin latailemaan vihreän täysin tyhjää akkua, tuolla se on parvekkeella nytkin latauksessa kun en kehdannut jättää työpäivän ajaksi yksinään päälle.

Ja tänä iltana sitten siniseen syyshuollon alkuosa. Ensinnäkin rost-offia alustan kaikkiin ruskeisiin kohtiin ensiapuna, näytti kaikenkaikkiaan melkoisen positiiviselta, takapyöränkoteloiden jo tiedossa olleiden lisäksi en bongannut oikeasti pahaa vikaa muualta kuin vasemmasta vetarintunnelista (yllätys...), tosin sitäkin pitää kattella paremmalla ajalla ja valolla tarkemmin. Helmat olivat suorastaan kovassa kunnossa, takajalkatilan kohdalla oli jokin maaosuman tuloksen näköinen kolhu mutta sekin tuntui pikaisesti koputeltuna kovalta.

Nuo tarkastelut tuli tehtyä ihan sivuhommana kun varsinainen ohjelmanumero oli öljynvaihto johon yhdistettiin moottorinhuuhteluaineen testaus. 300 ml purkki lämpimään koneeseen, tyhjäkäynnille 10 minuutiksi ja öljyt vaihtoon. Kovin oli mustaa kamaa, toki olisi varmaan ollut muutoinkin mutta nyt ei öljyä tyhjentäessä niagarasta nähnyt läpi valoa vasten . :D Sitten taistelua öljynsuodattimen kanssa, uusi senkin tilalle, uudet Marathon Alpine semisynthetisch 5W-40-öljyt sisään (merkkituotteet kunniaan :mrgreen: ) ja käyntiin. Ette kuulkaa usko omin korvin kuulematta miten paljon pehmeni käyntiääni varsinkin kierroksilla... Rupesin jo epäilemään placeboa kotimatkalla mutta pihassa vielä vähän painelin kaasua ja kuulostaa vain pirun siistiltä. Aamulla jää nähtäväksi vaikutus varsinaiseen ongelmakohtaan eli venttiilipaininkuppien dieselnakutukseen kylmänä. Jos yhdessä juoksevampien öljyjen kanssa vähensi edes puoleen aiemmasta, olen erittäin iloinen. Öljyt vaihdettu kun mittarissa ~329200 km, tämä muistutuksena ittelle.

Startin kanssa tultiin yhdessä paikallisten Saab-experttien kanssa siihen lopputulokseen että luultavasti 22-vuotiasta ja 330tkm mukana kulkenutta starttia ei enää kannata ruveta tekohengittämään varsinkin kun sen sijainti on niin herkullinen kuin satkussa nyt on. Puslat taakse vaihtuvat varmaan samaan aikaan uuden startin kanssa, toivon mukaan ensi viikolla kun on vähän paremmin aikaakin (tuntuu vähän vuorokausi lyhyeltä kun herää aamukuudelta, lähtee kolmen vartin päästä töihin, iltaseittemältä siirtyy työpaikalta 50 metrin päähän tallille ja on kotona yhdeksältä...). Ruosteet sitten ennen katsastusta (-->30.11.2013), varmaan ens kuussa. Onneksi löytyi lähipiiristä hitsaaja (ja tallinjärjestäjä, osien hankkija jne...) jolla on edes jotenkin aikaa laittaa kohtuullisella veloituksella.

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Lähetetty: Ke Elo 28, 2013 21:11
Kirjoittaja Rattivaihde
Ja sitten kun kansa niitä vähiten odottaa, kuvia!
Mittaristonvaihdosta:
Kuva
Kuva
Vanha:
Kuva
Kuva
Uusi:
Kuva
Kuva
Meikäläisellä on nyt luultavasti paikkakunnan ainoa mekaanisella kahvalla toimiva CE-valo :lol:

Mitäköhän näistä pitäisi päätellä...en ny muista kumpi oli vanha ja kumpi uusi mutta ero on kuitenkin tuo 650 vs (0.)640.
Kuva
Kuva

Sinisen bensaluukku:
Kuva
Kuva
Tämän suoristaminen on myös seuraavalla tallikäynnillä ohjelmassa.

Vihreän akku: (paskoine Bentonin latureineen, ny on toimiva)
Kuva

Ja tältä illalta:
Kuva
Myös pesu on ohjelmassa :oops:

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Lähetetty: To Elo 29, 2013 10:20
Kirjoittaja Rattivaihde
Noniin, aamukäynnistys, matka töihin ja matka kotia syömään koettu. Voi jeesus mikä ero. Aamulla käymään, startti tuntuu pyörittävän kevyemmin (luultavasti öljylaadun ansiota), ja kun kierrokset tippuu sieltä starttauksen jälkeisestä piikistä niin jäljelle jää hetkeksi nakutus joka on lähinnä murto-osa entisestä - ja häviää lähes olemattomiin ennen kuin pääsee pysähtymään liikennevaloihin puolentoista kilometrin päässä. Kiertää paljon kevyemmin kun sytkä ei lykkää myöhäiselle niin herkästi ja kun vauhti hiipuu liian pieneksi vaihteelle niin silloinkin tuntuu vääntöä löytyvän eri malliin.

Aivan kuin ajaisi eri autolla :D

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Lähetetty: To Elo 29, 2013 13:53
Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro
:saab: