Kesärengaskausi alkoi parisen viikkoa myöhässä. Olisi voinut jo alkuviikosta vaihtaa renkaat mutta käytiin eilen mökillä ja oli epävarmaa onko siellä metsätien varjoisat tiukat mäet sulaneet (lopulta olivat sulat), joten annoin renkaanvaihdon viipyä tähän päivään.
Pelkohan mulla oli takamuksessa, että kun vaihtoi edelliset 205/55R17 kesärenkaat näihin 225/45R17-kokoisiin ja vanteeseen tuli puoli tuumaa lisää leveyttä ja kaksi milliä vähemmän et:tä (et33 eli -8mm alkuperäisvanteisiin verrattuna), menee ajo-ominaisuudet pilalle ja Saabista tulee pientareita haisteleva ajokoira. Ei tullut, ihan hyvä on ajaa. Suoraan kun vaihtoi orggis-et:llä olevilla vanteilla olevat 205/55R16 talvirenkaat näihin uusiin, niin huomaa kyllä hienoisia eroja. Ohjaus keskittää voimakkaammin ja ratti vaatii ajossa hieman enemmän voimaa kuin noilla kapoisilla talvirenkailla. Se on sitten makuasia onko tämä hyvä vai huono. Uraisilla ryhmitysalueilla liikennevaloihin jarruttaessa huomaa selkeää vetelyä, kiihdytyksessä ei kummempaa.
Tuli kyllä valittua tuo GY Efficientgrip Performance nimen omaan foorumilta kuultujen kommenttien perusteella, että on pyöreäolkainen rengas joka ei vetele yhtä pahasti kuin monet muut. Yleensä en paljon porukan subjektiivisille rengaskokemuksille ole arvoa antanut, mutta saattoipa olla osuvat kommentit ja valintaa on vaikea katua.
Matalampiin renkaisiin ja jäykempiin jousiin vaihtaminen mietitytti myös etukäteen, mutta hyvältä tämä tuntuu ajaa. On sellainen sopivan jämäkkä ajeltava kuivalla asfaltilla. Talvellahan tärylevyiksi jäätyineillä teillä meno olisi pahimmillaan vaatinut Peltoreita päähän, tosin jurisee se vakioalustallakin kun tien pinta on kuin pyykkilautaa.
Tässä pikaisesti uuden Kaarinan Motonetin pihalta napattu kuva ennen sateen alkua. Likainen auto, pilvinen päivä ja väritön tausta ei oikein anna oikeutta autolle, mutta omaan silmään tein onnistuneen vanteidenvaihdon, paremmalta nämä näyttää kuin vanhoilla vanteilla:
Toki vanhojen vanteiden kuvissa ei ole madallusjousia ja rengas on huomattavasti nyt valittua kokoa korkeampi, joten ne vaikuttavat myös ulkonäköön. Vannekauppias sanoi että tuollainen ilmava viisipuolainen näyttää auton alla isommalta kuin monimutkaisempi vanne, ja täytyy allekirjoittaa tämä.
Kassavirtalaskelmaa kun pyörittää niin käytänössä vanteet vaihtui päittäin ilman välirahaa, eli investointi ulkonäköön oli nolla euroa. Renkaathan olisi menneet uusiksi joka tapauksessa.
Olen aina naureskellut että urpot rengasasentajat ei osaa napata tarroja pois uusista renkaista ja sitten porukka ajelee laput välkkyen keväisin kunnes laput on murusina roskastamassa tien varsia. Goodyeareissa näytti olevan laput kiinni sellaisella liimalla, että eivät lähteneet ehjänä repäisemällä irti, vaan piti napsia siivu kerrallaan ja osa lapusta jäi silti kulutuspinnalle. Tänään koeajolla siis olin its se urpo jolla välkkyi valkoista renkaissa, piti hakea pari vähän tiukempaa mutkaa jotta saisi rippeet kunnolla irti (sitä tienpenkkaa roskastamaan
).
Rengasliike oli painanut kumeihin 3 baria painetta, itse alensin 2,8 bariin, joka on ohjekirjan suositus, jos haetaan parempaa polttoainetaloudellisuutta (muuten 2,4 baria suositus ympäriinsä).
Kiinnitin renkaita vaihtaessa vielä huomiota noihin renkaiden valmistusaikoihin. Kuten tuolla kesärengasketjussa jo kerroin,
sain rengaskaupasta lähes kaksi vuotta vanhat renkaat, mitä ei ole koskaan nettikaupoista tilatessa tapahtunut. Myyjäliikettä tästä ei voi syyttää, koska lappujen mukaan kumit oli lähetetty myyjäliikkeeseen joulukuussa 2017, eli joku tukkuri jossain on näitä hautonut puolitoista vuotta valmistumisen jälkeen. Nämä uudet kesärenkaat on siis paistettu viikolla 19/2016 ja jo kaksi kautta ajetut talvirenkaat kymmenen viikkoa myöhemmin.
Hyvinkin tarkkaan 3000 km tuli talvirenkaille tänä talvena matkaa, yhteensä näillä siis ajettu kahtena talvena 6 tkm. Kävin jokaisen kumin läpi ja jokaisessa oli joka ikinen nasta tallessa, mikä on mielestäni aika hyvä suoritus, kun muistetaan että mun ajot koostuu lähinnä kaupunkiajosta, eli jarrua, kaasua ja kurvia on menossa koko ajan. Kaksi päivää sitten kävin Stockmannin parkkihallissa ja sain Nokian Renkaiden lahjomattoman mittausdatan siitä että renkaissa on kauttaaltaan piirun yli 7 mm pintaa jäljellä ja tämän päivän manuaalimittaukset vahvistivat asian. Alkaa olla aika uskoa, että mun ajosykli ja -tapa on vain sellainen, että renkaat kuluun nopeasti suhteessa matkaan. Noissa oli kuitenkin 9 mm uutena, joten jos kuluminen jatkuu samaan tahtiin ja renkaat haluaa pistää kiertoon kun pintaa on jäljellä 5 mm, niin laskennallisesti noilla ajaa enää ehkä kolme talvea eli yhteensä renkailla olisi kestoa luokkaa 15 tkm. Aika kaukana ollaan siitä kun monella renkaat kestää 30-40 tkm.
Kiertoon menneet Kumhon kesärenkaat oli alla vajaa 15 tkm, jona aikana ne kului 3-4 milliin. Uusina niissä oli 7 mm, joten pientä kusetuksen makua oli ilmassa; olen tottunut että uudessa kesärenkaassa on pintaa 8 mm ja talvirenkaassa 9 mm. Näissä uusiss Goodyearin kesärenkaissa tämä näkemys täyttyi tarkalleen.
Oli juttua noista tarvikevanteiden laadusta ja kestävyydestä. Tässä tämän päivän pesun jäljiltä puoliloppuunajettu (n. 150 tkm) ja 11 talvea Saabin alla pyörinyt Fondmetalin tarvikevanne. Ei paljon uutta häpeä, ja loput kolme vannettakin on samassa kunnossa.
Matkamittarissa 325 tkm mennee rikki alkavalla viikolla. Näköjään vain 6634 kilometriä kertynyt mittariin välillä 16.4.2017-15.4.2018.