900c Combi Coupe MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kyllä piti :mrgreen: siis 329200 km. korjataas alkuperäiseenkin. Hyvä kun on tarkkaavaisia lukijoita :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24020
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mites antenninpiuha?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

On ollut niin hyvä valikoima Fabulous Thunderbirdsiä ynnä muuta muistitikulla ettei ole tullut juuri radiota kuunneltua. :) Jos elettäisiin vielä aikaa ennen noita minimuisteja (ja ennen radiokanavien totaalisurkeutumista, miten on mahdollista että Aallolta ja Novalta aina töissä kuullessa tulee täsmälleen samoja paskoja kappaleita kuin marras-helmikuussa kun viimeksi jouduin kuuntelemaan?) olisi varmaan korkeammalla prioriteettilistalla.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Niin juu ihan unohtui tuon edellisen viestin yhteydessä raportoida, rupesin tänään pistämään merkille että öljynpainevalo ei syty ennen starttausta eikä myöskään vilahda starttauksen jälkeen kuten ennen. Pikainen vilkaisu foorumille ja sen jälkeen öljynsuodattimen juureen -> öljynpaineanturin johto poikki, pelkkä liitin oli jäänyt kiinni anturiin. :D Pitää korjailla tuokin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tänään pistin akun takaisin vihreään, pistin liikennekäyttöön, käväisin koeajolla ennen viikonloppureissulle luovuttamista, totesin että ratti oli kojelaudan irrotuksen jäljiltä totaalivinossa (irrotin ja suoristin) ja pakoputken jokin kiinnike luovuttanut joten kolisee risteyksissä kääntyessä. Sitten luovutin reissuun, kun mukana on sama ihminen joka tuota sinistäkin hoitaa niin luulen että tulee takaisin entistä ehompana. :D Ryyppyvaijerin ja kahvan yhdistämiseenkin muodostui toteuttamiskelpoinen ratkaisu puolen minuutin tarkastelun jälkeen vs. mun täysi vuosi paikallaanpolkemista.

Siniseen ensi viikolla uusi startti ja pusla. Tuota liikennekäyttöönottoa vihreään tehdessä pistin merkille nuo Trafilla tarjolla olevat auton historiatiedot, ja sellaiseen pdf-dokumenttiin 4 euroa (!!!) sijoitinkin. Ensimmäisellä omistajalla auto oli uudesta eli 11/1991-11/1995, toisella 2/1996-9/1999, kolmannella 3/2000-6/2003, ja neljännellä, minua edeltäneellä 6/2003-10/2012. Takaluukussa oleva Autoliike E. Hartikaisen tarra on todella ansainnut paikkansa tuon auton historiassa, sillä se on sieltä ostettu ja jokaiselta omistajalta sinne palautunut, vielä edellisen omistajan yhdeksän vuoden taipaleen jälkeen siirtyi Hartikaiselle ja vasta sitten ensimmäistä kertaa pikkukauppiaalle, jolta mää siis auton ostin. Luulen että tälle viimeisimmälle omistajalle kuuluu myös kiitos auton melkoisen hyvästä kunnosta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Rattivaihde kirjoitti:Niin juu ihan unohtui tuon edellisen viestin yhteydessä raportoida, rupesin tänään pistämään merkille että öljynpainevalo ei syty ennen starttausta eikä myöskään vilahda starttauksen jälkeen kuten ennen. Pikainen vilkaisu foorumille ja sen jälkeen öljynsuodattimen juureen -> öljynpaineanturin johto poikki, pelkkä liitin oli jäänyt kiinni anturiin. :D Pitää korjailla tuokin.
Tarkistappa vasiten myös laturin herätevirtapiuha. Sekin menee vanhemmiten huonoon kuntoon ja poikki. Mulla se on nyt jo hapertunut pahasti, mutta tiettyyn asentoon sen käännettyäni pelaa hienosti. Täten en siis vielä ole jaksanut korjata :)
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ny on öljynpainevalon, ja laturivalon, liitännät uusittu... Jälkimmäinen luonnollisesti meni poikki ensimmäistä korjattaessa, ja tuli lievä paniikki ku ensin tuli pistettyä korjattu piuha väärään paikkaan joka ei tietenkään valoa sytyttänyt. Startin vaihtoa tutkittu ja kiroiltu myös lisää, mestarikorjaaja aikoo nyt irrottaa kaasuläpän päästäkseen käsiksi kuskinpuolen/alempaan pulttiin, mää en osallistu enää yhtään enempää koska seuraavaksi tulee sydänkohtaus.

Vihreän takapenkillä oli näemmä jo uusi ryypyn pianolanka valmiina muttei nyt ollut aikaa sitä asentaa kun kaikki aika meni sinisen kanssa, alunperin auton mukana tulleen radion sen sijaan sain takaisin paikalleen, oli helppo homma kun tällä kertaa oli sokeripalat siistissä järjestyksessä kun ne aikanaan tuli kuntoon pistettyä. Komeasti soi radio ja hyvällä kuuluvuudella.

Eli siis päivän yhteenvetona sinisessä toimii nyt öljynpaine(- ja laturi)valo, vihreässä soi rokki. Uutena huomiona sinisessä pakoputki resonoi jälleen sopivalla kuormituksella alustaan, joskus aiemmin kolisi tyhjäkäynnillä takakontin pohjaan. Jälkimmäinen probleemahan on nyt vihreässä. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tasan kolme viikkoa mennyt, enimmäkseen töissä tuplavuorossa ym. epäinhimmillisessä toiminnassa. Kuitenkin siniseen vaihdoin jo pari viikkoa sitten Pioneerin 4" 2-tiekaiuttimet kojelautaan, nykyään kuuluu bassot eikä korkeat äänet särje enää yhtä pahasti (särkee edelleen jonkin verran, ei taida tuo LG:n 99 euron mankkakaan oikein olla paras mahdollinen laite hyvän musiikin kuunteluun). Vanhat oli Philipsin High Quality Exponential Autoradiot made in Belgium, eli hyvällä tuurilla auton alkuperäiset... Samanlaiset varmaan löytyy hattuhyllyltä, ja jos en ihan väärin muista myös vihreästä. :mrgreen: (Koska kyseessä olen minä, säästin luonnollisesti irrotetut kaiuttimet ja näin aion tehdä myös hattuhyllyn kaiuttimille jos sinnekin uudet vaihdan.)

Tänään sitten sellaisen neljän tunnin taistelun jälkeen vaihtui startti peruskorjattuun. Kaasuläppää ei irroitettu, eikä oikeastaan mitään muutakaan kuin ilmanputsarin pölynimurikansi, imusarjan tukitanko ja kytkinkoppa, joista viimeksimainittu on edelleen irti kun ei iltapäivällä ehditty ennen jääkiekkopeliin lähtöä saamaan takaisin paikalleen ja nyt on jo turhan pimeää. Vaihtaja muutamaan kertaan ihmetteli Saabin insinöörien ajatuksenjuoksua erikokoisten mutterien ja konehuoneen järjestelyn suhteen, itsehän olin siis lähinnä henkisenä (ja konepellin fyysisenä) tukena. :D Hemmetin nätisti lähtee nyt käyntiin, startti pyörittää melkein japanilaisvauhdilla vanhaan verrattuna. :D

Vihreä on edelleen liikenteessä, muutama kerta sitä tullut ulkoilutettua, viimeksi tänään vara-auton ominaisuudessa. Ryyppyvaijeriprojekti on vähemmän yllättäen edelleen kesken mutta välineet on jo hankittu. Vaijerina tulee toimimaan hitsauslanka jonka materiaalia en nyt muista mutta helvetin kallista kuulemma, ja kahvana toimii ainakin aluksi custom made päästätaivutettu neliötanko kun alkuperäinen on jotain erittäin haurasta materiaalia joka ei oikein kestä puristelua tai porailua... Asennus on luonnollisesti vaiheessa koska minun olisi pitänyt se tehdä jonain iltana tällä viikolla, mutta nyt kun jätin koko auton taas hoitoon (kun lähdin sinisellä sinne peliin) on jälleen edistymisen mahdollisuuksia. Pakoputken takapää on edelleen irti ja mittaristo pitää vielä irrottaa ja vaihtaa nopeusmittari vanhasta (mittarivirhettä on 75:ssä 10 km/h) sekä polttimot uusiin. Sitä mukaa kun töissä tahti hellittää tulee aikaa hoitaa näitä, periaatteessa. :wink:

Sinisessä kun katsastus lähenee hurjaa vauhtia viikkojen juostessa ohitse seuraavaksi on varattava taas halliaikaa, vaihdettava pusla ja hitsattava kohdat kuntoon takapyöräkoteloista ja vetarintunneleista ym. Omalla tehtävälistalla on tässä vaiheessa lähinnä pesu ja vahaus, jonka ajattelin tehdä heti kelin salliessa, kuskin penkin irrotus ja sen pohjan kutominen kuntoon, eilen jumittelemaan ruvenneen valokatkaisijan (toinen lajissaan tuossa autossa) korvaaminen uudella sekä tietenkin talvirenkaiden vaihto, odottamassa on vihreään viime syksynä hankitut käytännössä käyttämättömät nastat. Takaraivossa polttelee ajatus :saab: Directionalsseista ensi kevääksi kesärenkaiden sisälle jolloin hyvin siistit alkuperäiset pölykapselit jäisivät vain talvikäyttöön, mutta jää nähtäväksi. Samoin pohjan öljyämistä hitsailujen jälkeen olen harkinnut vakavasti.

Edit: Tähän vielä Eskin vanhasta topicista varastettu kuva (LeMans-)sinisestä MY92-satkusta spoilereilla ja directionalsseilla:
Kuva
Yhtäkkiä tuli mielihalu hankkia ja laittaa ne talveksi alle :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Myyntipalstallahan on Directionalit 3000km ajetuilla Continentalleilla (paistoleima 25/12). Hopihopi puhelinta käteen, mäki oon niitä meinannu jo ostaa mut aikailen liikaa :wink:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Näkyvät olevan kokoa 195/65R15 mikä on omien kokemusten perusteella piirun verran liian iso satkuun, ja kun mulla kerran on jo uudet nastat valmiina, mietin lähinnä toista haffun 120 euron directionals-sarjoista. :D

edit: Toki nuo tonnarin 6" vanteet tekevät 195/65:stä tavallaan sopivamman kuin 185/65... Pitääpä miettiä. On noita näemmä ihmisillä ollut 185/65:stenkin kanssa. Sanomattakin selvää että kirjoitin googleen "tonnarin vanteet satkuun" ja törmäsin täsmälleen näin otsikoituun ketjuun täällä. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Nyt on kytkinkoppakin paikallaan, olen aika ylpeä ittestäni kun eilen kaksi ihmistä pähkäili sen takaisinsaamista tunnin eikä saanut paikalleen, ja itteltä meni reilu puoli tuntia kaikkine muttereiden ja johtokiinnikkeiden ruuvailuineen. :mrgreen: Samalla sain ilmanputsarin kopan kaikki kiinnikkeet kiinni kun olin unohtanut kertoa että pellinpuoleiset toimivat käänteisesti... Konehuoneen puoli autosta on täten melko hyvässä tikissä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja haffu »

Siitä vain directionalit pois pyörimästä. :wink: Omat kokemukset noista eri renkaista ovat sellaiset, että ainakaan madallettuun og900 ei kauheasti kannata vakiota korkeampaa kumia laittaa, koska tuolloin ainakin takana raapii kaariin kiinni töyssyissä. Vakioalustasta tosin ei ole kokemuksia.

Nämä kokemukset perustuvat siis Super Aeroille ja 205/55R16 koon renkaille. 195/65R15 on halkaisijaltaan 2.6mm isommat. ET:n turvin nuo vanteethan ovat sisäreunaltaan aika tasoissa, eli renkaan ulkoreuna jää näin hieman sisemmäksi vanteen ja kumin vuoksi.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Mieluiten kyllä pistäisin ympärille 185/65R15:set, kun sekä uudet nastat että kohtuukuntoiset kesärenkaat ovat tuota kokoa ja ne tuntuvat hyvin autoon sopivilta. Vähän epäselvyyttä on siitä minkälevyiset nuo directionalit nyt sitten oikein ovat, kun täälläkin mainitaan 15x5,5" ja 15x6,5". :? Tuo jälkimmäinen ainakin voisi olla jo vähän epäilyttävä pari 185-leveälle renkaalle...ei sillä että tietäisin näistä asioista muuta kuin mitä olen netistä lukenut.

185/65R15 on muuten halkaisijaltaan tasan sentin 205/55R16:sta pienempi. Tärkeä juttu kun mulla kerran on tuo kuuluisa turbon alusta valtavine madalluksineen... :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja aero »

Tonnarin vanteet lie hieman leveämmät kuin satkun, siitä tullee tuo ero joka jpowell:nkin sivuilta löytyy.

Mulla muuten oli CD:ssä 195/65R15 US-turboilla. Istuivat hyvinkin nätisti ja toivat pitkäsatkuun hivenen ryhtiä ja ihan karvan verran järkeistivät välityksiä maantienopeuksissa BW37:n kanssa vrt. 186/65R15. Etenkin talvirenkaissa pieni ylikoko on minusta palkitsevaa, kun maavara paranee hieman ja isompi vierinkehä pehmentää reunojen (jään, asfaltin, you name it) kohtaamista. Haittapuolena matkamittari pyörii hitusen hitaammin, joten kestää pidempään ennenkö pääsee kehuskelemaan puolen millin tms rajapyykillä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja marvi »

Satkussa 195/65R15 ainakin tonnarin peltivanteilla näyttää juuri sopivalta, ihan pikkaisen alkuperäistä leveempi ja kaariin tulee riittävästi rengasta. Mutta ei ole kuitenkaan pelkoa mistään kaariin raapimisesta tai muista mahtumisongelmista, vaikka olisi vähän väsyneetkin vieterit. (Eikä raapinut vaikka takaiskarin yläpään kiinnitys oli ruostunut irti.)
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Vastaa Viestiin