Tasan kolme viikkoa mennyt, enimmäkseen töissä tuplavuorossa ym. epäinhimmillisessä toiminnassa. Kuitenkin
siniseen vaihdoin jo pari viikkoa sitten Pioneerin 4" 2-tiekaiuttimet kojelautaan, nykyään kuuluu bassot eikä korkeat äänet särje enää yhtä pahasti (särkee edelleen jonkin verran, ei taida tuo LG:n 99 euron mankkakaan oikein olla paras mahdollinen laite hyvän musiikin kuunteluun). Vanhat oli Philipsin High Quality Exponential Autoradiot made in Belgium, eli hyvällä tuurilla auton alkuperäiset... Samanlaiset varmaan löytyy hattuhyllyltä, ja jos en ihan väärin muista myös vihreästä.
(Koska kyseessä olen minä, säästin luonnollisesti irrotetut kaiuttimet ja näin aion tehdä myös hattuhyllyn kaiuttimille jos sinnekin uudet vaihdan.)
Tänään sitten sellaisen neljän tunnin taistelun jälkeen vaihtui startti peruskorjattuun. Kaasuläppää ei irroitettu, eikä oikeastaan mitään muutakaan kuin ilmanputsarin pölynimurikansi, imusarjan tukitanko ja kytkinkoppa, joista viimeksimainittu on edelleen irti kun ei iltapäivällä ehditty ennen jääkiekkopeliin lähtöä saamaan takaisin paikalleen ja nyt on jo turhan pimeää. Vaihtaja muutamaan kertaan ihmetteli Saabin insinöörien ajatuksenjuoksua erikokoisten mutterien ja konehuoneen järjestelyn suhteen, itsehän olin siis lähinnä henkisenä (ja konepellin fyysisenä) tukena.
Hemmetin nätisti lähtee nyt käyntiin, startti pyörittää melkein japanilaisvauhdilla vanhaan verrattuna.
Vihreä on edelleen liikenteessä, muutama kerta sitä tullut ulkoilutettua, viimeksi tänään vara-auton ominaisuudessa. Ryyppyvaijeriprojekti on vähemmän yllättäen edelleen kesken mutta välineet on jo hankittu. Vaijerina tulee toimimaan hitsauslanka jonka materiaalia en nyt muista mutta helvetin kallista kuulemma, ja kahvana toimii ainakin aluksi custom made päästätaivutettu neliötanko kun alkuperäinen on jotain erittäin haurasta materiaalia joka ei oikein kestä puristelua tai porailua... Asennus on luonnollisesti vaiheessa koska minun olisi pitänyt se tehdä jonain iltana tällä viikolla, mutta nyt kun jätin koko auton taas hoitoon (kun lähdin sinisellä sinne peliin) on jälleen edistymisen mahdollisuuksia. Pakoputken takapää on edelleen irti ja mittaristo pitää vielä irrottaa ja vaihtaa nopeusmittari vanhasta (mittarivirhettä on 75:ssä 10 km/h) sekä polttimot uusiin. Sitä mukaa kun töissä tahti hellittää tulee aikaa hoitaa näitä, periaatteessa.
Sinisessä kun katsastus lähenee hurjaa vauhtia viikkojen juostessa ohitse seuraavaksi on varattava taas halliaikaa, vaihdettava pusla ja hitsattava kohdat kuntoon takapyöräkoteloista ja vetarintunneleista ym. Omalla tehtävälistalla on tässä vaiheessa lähinnä pesu ja vahaus, jonka ajattelin tehdä heti kelin salliessa, kuskin penkin irrotus ja sen pohjan kutominen kuntoon, eilen jumittelemaan ruvenneen valokatkaisijan (toinen lajissaan tuossa autossa) korvaaminen uudella sekä tietenkin talvirenkaiden vaihto, odottamassa on vihreään viime syksynä hankitut käytännössä käyttämättömät nastat. Takaraivossa polttelee ajatus
Directionalsseista ensi kevääksi kesärenkaiden sisälle jolloin hyvin siistit alkuperäiset pölykapselit jäisivät vain talvikäyttöön, mutta jää nähtäväksi. Samoin pohjan öljyämistä hitsailujen jälkeen olen harkinnut vakavasti.
Edit: Tähän vielä Eskin vanhasta topicista varastettu kuva (LeMans-)sinisestä MY92-satkusta spoilereilla ja directionalsseilla:
Yhtäkkiä tuli mielihalu hankkia ja laittaa ne
talveksi alle