Sivu 27/59

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Lähetetty: To Huhti 26, 2018 22:51
Kirjoittaja AZP
Tänään koitettiin saada pyöränkulmat taas ojoon. Neljäs kerta mittarilla reilun parin vuoden sisään. Eka kerta oli keväällä 2016 vaihdettuani taka-auraustangot, toinen oi uusinta kun ratti jäi vinoon ja kolmas oli viime kesälomilla, kun aloin ihmetellä takarenkaiden nopeaa kulumista. Tuolloin ei kuitenkaan löytynyt mitään säädettävää mekaanikon mielestä, vaikka aurausta olikin takana hieman liikaa.

Nyt syynä mittauksiin oli madallusjousien asennus ja siten toive saada konttorille lupalappu. Ei tullut lappua. Nääs säädettiin takapää paikoilleen ja kun siirryttiin etupäähän, oli casterit ihan viturallaan, toinen puoli asteen alle ja toinen asteen yli toleranssien. Tämä oli sinänsä mielenkiintoista, että viime heinäkuussa nämä oli ohjearvojen sisällä ja numerot melkein samat molemmilla puolilla. Tässä välissä etutolpat vaihtuneet, joten aloin pohtia voiko niissä olla niin paljon mittapoikkeamaa tai asennuksessa liikkumavaraa, että syntyy asteen heitto.

Aste kuulostaa mittayksikkönä vähältä. Mutta sitten tein pienen geometriikkapäässälaskun ja totesin että kun tolpat on luokkaa 65 cm pitkät, pitäisi tolpan yläpään kiinnityksen olla noin sentin sijoiltaan, jotta casteriin syntyisi asteen poikkeama. Tuskin mahdollista.

Koitettiin säätää casteria sitten löysäämällä yläpään kiinnityspultit ja kampeamalla toisen puolen yläkiinnitystä eteen ja toisen taaksepäin, liikumavaraa noissa on ehkä noin milli. Sanoin että apurunkoa siirtämällä se caster säätyy, mutta en sitten alkanut neuvoa enempää, sillä tässä kohtaa itse korjaamon yrittäjä ja autoa jo tunnin tuhertanut mekaanikko totesivat että heidän laitteensa kalibroinnissa on pakko olla vikaa. Laite oli kuulemma juuri eilen kalibroitu, kun se oli antanut ihan ihme lukuja, ja nyt alkoivat olla varmoja että vehje ei ole vieläkään kunnossa.

Lopputulemana oli lähes 1,5 tunnin rupeama korjaamolla ilman kustannuksia. Soittavat kun laite on kalibroitu (tai kauppiaan toiveen mukaan uusittu kokonaan) ja koitetaan uusiksi. Sitä ennen voisin koittaa saada vasemman puolen takacamberin säätöpultin auki, nyt se oli kuulemma niin jumissa puslassa, että ei suosutunut kääntymään kuin sen mitä pusla antaa periksi. Sitä hehkuteltiin sähköllä punaiseksi, mutta ei auttanut. Voisin kuvitella että kun avaa mutterin ja täräyttää päähän moskalla, niin irtoaa. Ei kai se vääntämällä irtoakaan, kun se pusla antaa periksi jousen tavoin.

Takapään säätökin oli kohtuuvaikeaa tuon jumineen pultin takia. Meinasi alkaa epätoivo puskemaan, että jää jouset muutoskatsastamatta, jos ei irtoa lappua vihreillä numeroilla.

Voisko joku kokeneempi muuten kertoa selkokielellä mitkä pultit edestä pitää avata, että se apurunko liikkuu? Osaisin sitten asiantuntevan oloisesti opastaa mekaanikkoa seuraavalla kerralla, jos sitä casteria pitää säätää.

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Lähetetty: Pe Huhti 27, 2018 07:58
Kirjoittaja kalle
Takapään säätöpultit piti itse vaihtaa kun asentaja ei saanut irti. Liukastetta paljon, mutteri pois ja pitkällä varrella ees taas vännellen irtosi ennenpitkää pultti kumista ja lähti auki. Autoa pitäisi saada sen verran ylös että saa väänneltyä

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Lähetetty: Pe Huhti 27, 2018 09:52
Kirjoittaja AZP
Onko siellä puslan sisällä metalliholkki, jonka sisällä kulkee pultti, vai onko pultin sivu tosiaan suoraan kumia vasten? Eli onko se teräs-kumi vai teräs-teräs -jumi?

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Lähetetty: Pe Huhti 27, 2018 10:06
Kirjoittaja kalle
Metalliholkki on puslan sisällä. Kumi antaa periksi ja pultti on holkissa jumissa.

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Lähetetty: Pe Huhti 27, 2018 11:25
Kirjoittaja AZP
Näin vähän ajattelinkin. Siksi parempi tapa irrottaa jumi on mielestäni losauttaa pulttia päähän, jolloin holkki tukeutuu tukivarteen ja pultti yrittää ampua ulos holkista. Pulttia vääntämällä se kumi vaimentaa sen verran, että jumiin ei saa riittävästi impulssia jotta se irtoaisi. Pitkällä varrella vääntäminenkin on hyvä tehokeino, mutta sillä saa usein vahinkoa aikaiseksi kun se heikoin kohta lopulta antaa periksi. Ja jos se heikoin kohta ei ole se jumi, voi hajoava kohta olla vaikka pultin kanta tai se pusla.

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Lähetetty: Pe Huhti 27, 2018 12:06
Kirjoittaja kalle
Voi toki kokeilla lyödäkkin siihen pultin päähän. Ahdasta voi olla. Minulla aukesi noin. Muutaman kerran väänteli. Irroittavaa öljyä kannattaa suihkutella sinne holkkiin ja antaa vaikuttaa.

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Lähetetty: Pe Huhti 27, 2018 19:21
Kirjoittaja pomppe
Omasta meni poikki nuo säätöpultit kun ekakerran avattiin joten ehkä kannattaa varautua ja hakea uudet jo valmiiksi :D Jos en väärin muista niin maksoi marmorilla n.18€/kpl

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Lähetetty: Su Huhti 29, 2018 20:45
Kirjoittaja AZP
Pientä kevätpuuhailua tänään:

Kuva

Eli uusien kesävanteiden keskikupit sai Saabin logot. Koska kokemukseni on että noiden Ebaysta tilattujen tarralogojen teipit ei riitä käytännössä pitämään logoja paikoillaan, lisäsin kiinnitykseen vielä liimaa.

Kun nuo logot tuli postissa olin ihan sitä mieltä että tausta on violetti eikä oikea Saabin sininen sävy. Tuli taas todennettua oma värisokeus:

Kuva

Kyllä ne päivänvalossa melko samanvärisiltä siis näyttävät kuin orggislogot autossa. Kupit on vielä painon alla liimauksessa yön yli, huomenna nähdään miltä vanteet näyttää kun ne on Saabismoitu.

Samalla kun kuppien irrotus vaati pyörien irtikäyttämisen, oli sopiva hetki koittaa sitä jumiutunutta camberin säätöpulttia avata. Ei onnistunut, vaikka annoin toholla kohtuukauan kuumaa ja lasauttelin vasaralla menemään niin paljon kuin auton alla maatessa voimaa löytyi. Moskaa ei löytynyt hyllystä, joten joudun pajattamaan ihan tavallisella isolla vasaralla. Eikä tuolla ponnepullotoholla saanut pulttia edes punahehkuiseksi, toisin kuin korjaamolla kun mekaanikko antoi pultille sähköä. Kun uusintayritys säädölle tapahtuu, pitää pyytää sitä sähköä vielä ja ottaa vaikka moska mukaan jolla lasauttaa pulttia. Nosturilla kun pääsee kunnolla hakemaan massalle vauhtia.

Koitin myös metsästää irtopuslaa tuohon niveleen, vanhan saisi rälläköityä poikki ja tukivarsi pöydälle. Mutta ei näytä löytyvät mitää normaalia puslaa, vaan pitäisi ostaa koko tukivarsi. Powerflexiltä löytyisi polyuretaanipusla, jolloin pitäisi kai vaihtaa toinenkin puoli, joka on kuitenkin ihan kunnossa. Uusi pultti ja kahdet powerflexit nostaa hinnan jo melkein samalle tasolle kuin yksi uusi tukivarsi, jonka vaihtaminen on pienempi työ kuin kahden puslan vaihto.

Koska takapään säädöt saatiin juuri ja juuri toleransseihin torstaina tämän jumittuneenkin pultin kanssa, niin ehkäpä en tee tuolle jumille mitään. Tosin riski on päällä että kun pääsee uudelleen kalibroidulle mittarille, säätö ei oikeasti enää onnistukaan. Mutta riski kuuluu elämään.

Viimeisestä ESP-plingplongista tuli tänään kaksi viikkoa. Jotenkin tuo vaiva on alkanut mennä parempaan suuntaan ilman mitään kovin konkreettisia toimia. Viimeisin toimenpie oli jarruvalokytkimen sulakkeen vaihtaminen, kun heräsin siihen todellisuuteen että onhan noissa sulakkeissakin joskus ollut pieniä kontaktihäiriöitä. Tämän jälkeen plingplong on tullut kahdesti ja ollut nyt tosiaan sen kaksi viikkoa hiljaa. En tiedä onko sattumaa, mutta kesärenkaiden vaihdon jälkeen ei ole ESP toistaiseksi kertaakaan ilmoitellut itsestään. Tuntuu että aina kun teen asialle jotain, niin vikataajuus harvenee, mutta vika ei kuitenkaan kokonaan häviä. Outo juttu, mutta eiköhän vaiva taas palaudu nyt kun menin tästä kirjoittamaan

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Lähetetty: Su Huhti 29, 2018 20:57
Kirjoittaja kalle
Vastailin jo tuonne ss topikkiin mut laitetaan vielä tähän
Tukivarren numerolla 24417090 löytyi pelkät puslat poikittaisen alatukivarteen

https://m.ebay.de/itm/LAGER-QUERLENKER- ... mwBanner=1

https://www.walmart.com/ip/Febest-OPAB- ... /410946265

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Lähetetty: Su Huhti 29, 2018 21:09
Kirjoittaja AZP
Joo, kiitoksia. Pusla Saksasta postitettuna 54 euroa. Skandixilta saisi koko tukivarren orggisosana 109 eurolla + postit. Pistää harkitsemaan kumpi noista olisi viksumpi vaihtoehto. Jos olisi jenkkilään duunimatkaa lähiaikoina edessä niin tilaisin tuolta Walmartista.

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Lähetetty: Ma Huhti 30, 2018 12:24
Kirjoittaja kalle
Ihan mielenkiinnosta herkistelin taas noita samoja pultteja :) Tuossa kun vääntää pultin kannasta ja pusla antaa periksi koko liikeradan minkä mahtuu kääntymään auton alla, niin laitoin pitkiä jatkoja välin ja peräkontin luota sain vännettyä koko kierroksen. Holkki irtosi pultista eikä pusla revenny. Sitten jos uusi pusla on jo hankittu varalle niin varmaan uskaltaa ainakin koittaa.

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Lähetetty: Pe Touko 04, 2018 18:12
Kirjoittaja AZP
Tänään käytiin korjatuilla kulmalaitteilla ottamassa lukemat. Pientä kikkailua se vaati että saatiin luvut vihreille, mutta nyt on katastukseen lappu. Sinnikäs oli kyllä mekaanikko, sellainen yli 1,5h meni taas, siitä noin tunti säätäessä ja pähkäillessä että miten edetään. Se vasen camberin säätöpultti on edelleen jumissa, nyt on kaikki konstit kokeiltu, kun tänään annettiin kuumaa molempiin päihin, korjaamon mies väänsi pultin kannasta ja minä taoin vasaralla toisesta päästä. Ei irtoa. Jos tilanne vaatii, seuraava keino on vetää laikalla pusla ja pultti poikki ja uusia pultin lisäksi koko tukivarsi tai vähintään tuo 10-55 euron hintainen pusla, jonka saatavuus näyttää olevan todella heikko.

Tämä ongelma koskee vasenta puolta, jossa pultin kannan edessä on suoraan pakoputki, joten tuo kallen kikka jatkovarsista ja koko kierroksen kääntämisestä edellyttäisi pakoputken irrottamista. Sitäkin voisi vielä kokeilla, mutta en usko että se siitä kovin helposti irtoaisi. Pultin kantakin on jo hieman huonona.

Savumittaukset pitää vielä hoitaa ja sitten leimalle. Ikkuna on noin viikon mittainen jos haluaa saada ns. pitkän leiman. Katsastuskausi alkaa 14.5. ja 20.5. muuttuu katsastussäädökset siten että näin vanhoihin ei pitkiä leimoja enää jaeta, vaan seuraava katsastusaika siirtyy aikaisemmaksi, jos käy leimalla nyt heti kun katsastuskausi on auennut. En ajatellut aikaistaa, joten joko leimalle 14.-19.5. tai sitten vasta elokuussa.

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Lähetetty: To Touko 17, 2018 13:29
Kirjoittaja AZP
Tänään leimattu vailla huomautuksia. 65 euroa vaati Länsikatsastus alustan muutoskatsastuksesta, itse määräaikainen kustansi 25 oiroa kun oli päästölappu valmiina. Nyt on ajoaikaa syyskuun 2019 puoliväliin saakka, jolloin ollaan jo melkein viisi vuotta kuljettu yhteistä matkaa.

Päästömittari näytti 0.95, kun viime vuonna tulos oli 0.97. Melko tasalaatuista poljentoa siis. Tankissa biodieseliä, fossiilisellahan lukemat oli 1.2:n paikkeilla aikanaan, joten kyllä näillä luvuilla Nesteen väite pienemmistä päästöistä Mylllä näyttää olevan katetta.

Iskaritestin osalta oli mielenkiintoista katsoa minkälaisia lukemia muokattu tuore alusta antaa verrattuna yli 300 tkm ajettuun vakioalustaan. Eipä kovin suurta muutosta (alkuperäinen/uusi)

etu vasen 86/84
etu oikea 86/82
taka vasen 71/74
taka oikea 72/73

Rahaa tähän alustaoperaatioon paloi lopulta 584 euroa , josta osiin 411 euroa, pyöränkulmajumppaan 108 euroa ja muutoskatsastukseen 65 euroa. Asennuksenhan tein itse ja etutolpat uusittiin kokonaisuudessaan kaikkine laakereineen, kumiletkuineen jne.

Tällä hetkellä autossa ei ole akuutteja ongelmia tai huoltokohteita. Siivota se pitäisi. Katsastuksessa mittarissa 325512.

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Lähetetty: Pe Touko 18, 2018 15:46
Kirjoittaja Rattivaihde
AZP kirjoitti:Päästömittari näytti 0.95, kun viime vuonna tulos oli 0.97. Melko tasalaatuista poljentoa siis. Tankissa biodieseliä, fossiilisellahan lukemat oli 1.2:n paikkeilla aikanaan, joten kyllä näillä luvuilla Nesteen väite pienemmistä päästöistä Mylllä näyttää olevan katetta.
Onko tuo vakiotekniikalla, siis ilman softavirityksiä tai rautakangella lävistettyä hiukkassuodatinta? 8O Ketjussa liikaa sivuja että rupeaisin kahlaamaan tai lyömään päätä etsi-nappiin :D

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Lähetetty: Pe Touko 18, 2018 19:14
Kirjoittaja AZP
Jcarlsonin softa, joka alkuongelmien jälkeen iteroitu vielä päästöjen kanssa optimiksi, EGR ja DPF poistettu käytöstä sekä ohjelmallisesti että fyysisesti.

Terveessä DPF-autossahan nuo nokipäästöt jää mittarilla lähes nollaan. 0,01 taisi olla tämän auton viimeinen mittaustulos DPF:llä.