Seuraa töpseliautosooloseksiä. Jos siis aikuisviihde tai sähköllä etenevät ajoneuvot aiheuttavat mielipahaa, kannattaa lopettaa lukeminen. En ota mielipahasta vastuuta. Turha tulla mussuttamaan että miksi tällaista pitää lukea, jos kerran menit itse lukemaan.
Vuosi takana. Itse asiassa vähän standardivuotta enemmänkin koska karkausvuosi osui kohdalle. Jos tarkkoja ollaan, niin tässä on mukana ostopäivän 19.10.2019 ajeluja sekä kaikki tämän päivän ajelut, eli dataa yhteensä jo 367 päivältä. Mutta ei tämä päiväntarkkaakaan tilastointia ole, joten menköön
8436 kilometriä. Se on tietty vuodessa monelle vähän, mutta mulle aika standardi jo monen vuoden ajan. Ekalla Saabilla tuli päästeltyä reilu viisi vuotta tahdilla 8500 km/v ja toisella vajaa viisi vuotta tahdilla 9200 km/v. Ennen Saabia ajoin Mazdalla pari vuotta reilu 7000 km/v, silloin asuin ja työskentelin keskustassa, eli töihin käveltiin eikä ajettu. Ei nää isosti kokonaismäärät tästä tunnu elävän, vaikka itse muuttaa, työpaikka vahtuu, työpaikka muuttaa, tulee perheenlisäystä, autot vaihtuu, korona, etätyöt yms. kaikki vuoden 2020 paska.
Otetaas energiakulut nyt ekana:
Alusta laskien (12 kk):
matkaa 8436 km
sähköä 2034 kWh
- maksullista sähköä 1735 kWh = 186 €
- ilmaista sähköä 300 kWh
bensaa 134 litraa = 190 €
kulutus yhteensä (24 kWh + 1,6 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 376 € -> 4,5 €/100 km
Katotaas mitä mä uumoilin tän ketjun aloitusviestissä, että paljonko mulla menis:
AZP kirjoitti: ↑Su Loka 20, 2019 21:58
Polttoaine/sähkökustannukset arvioin jonnekin 400-600 euron välille vuodessa (Saabissa 1000-1100 €/v), ja verot Mitsussa on noin 160 euroa vuodessa (Saab 716 €). Vakuutus on Saabissa ollut halpa, luokkaa 360 euroa vuodessa, kun Mitsulla hinta nousee nyt noin tuplaksi.
No energiakulut meni kivasti jopa alle oman haarukan. Vuosiverot laski vuodenvaihteessa ja on nyt 119 euroa vuodessa. Vakuutuksestakin sain keväällä kilpailutuksen kautta kivasti pois ja hinta on nyt 588 €/v.
Elikkäs laskelmaa kokonaiskuluista:
Enegiat: 376 €
Verot: 120 € (huomioitu viime vuoden korkeampi vero, mutta auto sai kilvet vasta marraskuussa, joten veroja ei ole maksettu koko vuodesta
Vakuutus: 633 €
Käyttökulut: 52 € (2x sulat ympäriinsä, toiset tosin käyttämättöminä takakontissa vielä)
Huoltokulut: 344 € (määräaikaishuolto, jarrupalat, peräöljyt tarvikkeineen ja raikkari)
Korjauskulut, fiksit ja niksit: 19 € (takaluukun pahvin kiinnikkeet ja tuulilasin kiillotusaine)
Varustelut: 344 € (koirakalteri, kattotelineet, takaluukun kumimatto, peräkärrytöpselin adapteri, yms.)
PIssapoikaa en ole vuoteen ostanut, autopesussa on käyty ehkä viitisen kertaa, eli laitetaan siitä satanen päälle, vaikkei niitä ylhäällä olekaan.
Yhteensä näistä: 1988 oiroa vuodessa
Tähän sitten pitää arpoa jotain arvonalenemaa. Siihen ei oikein ole validimpaa keinoa kuin käyttää tuttua 15 % arvonalenemaolettamaa ja validoida saatu luku nettiautossa. Se olis pauttiarallaa 3400 euroa, joka näyttää Nettiauton haulla suunnilleen oikeansuuntaiselta arviolta.
Pyöristämme kokonaiskulut 5400 euroon. Ihan ei päästy tasan viiteen tonniin, joka oli Saabin vakiolukema vuodelle. Mutta aika lähelle kuitenkin. Ja kai sitä jotain pitää maksaa siitä että alla on isompi ja nelivetoinen auto, jonka kanssa on kyllä saanut aika paljon vähemmän liata omia käsiään kuin mitä loppuunajetulla Saabilla. Että kyllä tämä eka vuosi vahvisti nyt mun hypoteesin siitä että kalliilla töpseliautolla voin päästä samoihin kokonaiskuluihin kuin halvalla loppuunajetulla Saabilla. Taloudellisesti siis ihan fiksu vaihto tuli tehtyä vuosi sitten, vaikka kyllähän tuo silmä edelleen hakeutuu aina Saabeihin kun niitä liikenteessä vastaan tulee.
Ja tästä eteenpäin tuo vuosittainen arvonalenema euroissa tietty pienenee koko ajan, ellei markkinalla tapahdu mitään erikoista. Toisaalta tuleviin vuosiin tulee sitten sellaisia kulueriä joita ei nyt ekana vuonna ollut, kuten renkaiden uusintaa, isompaa huoltoa jne. Eli potentiaalisesti pysytään tässä viiden tonnin pinnassa, pahimmassa tapauksessa reilusti yli. Paljon tuota pienemmällä ei tätä pysty pitämään, kun miettii että mistään noista ylläolevista nyt oikeasti ei pysty omalla toiminnallaan merkittäviä säästämään.
Autosta itsestään löytyy kaikki kokemukset tästä ketjusta, mutta yhteenvetona voi sanoa että mitäänhän autosta ei vuoden aikana ole hajonnut eikä muutenkaan ole mitään ongelmia esiintynyt. Mitsussa on mukava matkustaa ja sitä on ihan kiva ajaa, jopa ulkonäkö on alkanut miellyttää jonkin verran silmää, vaikkei tämä nyt mikään NG-kolkin veroinen kaunotar ole edelleenkään. Talviominaisuudet jäi kyllä viime talvena pääosin testaamatta, kun ei lunta ja jäätä kauheasti näkynyt.
Akun kunto kun aina näissä monia mietityttää, niin tässä yksilössä se on edelleen keskimääräistä Mitsua paremmassa kunnossa. Heti auton ostaessani mulla ei ollut sopivaa OBD-palikkaa akun kunnon lukemiseen, joten ekan lukeman sain vasta joulukuussa. Tuolloin SOH oli 33,2 Ah eli 87,4 %. Siitä se on tullut 1-2 kk välein alas 0,1 Ah:n pykälillä, kerran pudotus oli talvella jostain syystä 0,5 Ah. Mitsufoorumilta ja kaikentietävästä Facebookista olen ymmärtänyt, että tämä on jossain määrin normaalia, että pudotus on joko 0,1 tai 0,5 Ah. Viimeisin päivitys on tämän kuun alusta, jonka jälkeen lukema on ollut 32,0 Ah eli 84,2 %. Autolla kuitenkin ikää kuusi vuotta ja lasissa 135 tkm, joten lukema on ihan tyydyttävä. Ja tosiaan suurimmassa osassa Outlandereita on akun kunto tullut nopeampaan alas, siitä löytyy laajaa tilastotietoa PHEV Watchdog-sovelluksen maksaneille käyttäjille avoimesta tietokannasta.
Sellainen huomio vielä, että tuo Ah/%-lukema on siis BMU:n (Battery Management Unit) laskema arvio kapasiteetista. Näissä on ollut sellaista taipumusta, että BMU on pessimistinen ja sen resetoinnilla SOH on asettunut ajan kuluessa huomattavasti korkeampiin tasoihin kuin ennen resettiä. Itse en ole alkanut resetoimaan, koska luvut on ilman sitäkin hyvällä tasolla.
Akun kapasiteettitakuuhan on näissä 8v tai 160 tkm, ja rajana 70 %. Kaikista näistä ollaan vielä aika kaukana. Ja prosenteista viis, tällä ajaaa edelleen sen noin 40 km sähköllä optimiolosuhteissa, joten paljoa ei range uudelle häpeä.