"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Casterit mullakin oli pielessä (tosin melko symmetrisesti) kun kulmat laitettiin viimeksi. Katsastukseen piti saada vihreä lappu, siihen löytyi keinot, mutta keino ei ollut casterin säätäminen oikeasti kohdilleen. Sanoin kyllä että apurunkoa siirtämällä pystyy casteria säätämään, mutta mekaanikko ei ottanut sitä kuuleviin korviinsa. Koitti kyllä etualatukivarsien kiinnityskohtien ja tolppien yläkiinnikkeiden ruuvinreijistä hakea pientä säätöä.
Casterin säädössähän on se ongelma, että siitä ei saa säätömittarilla livedataa samalla kun säätää, koska casterin mittaaminen vaatii pyörien kääntämistä. Ainakin sillä laitteella millä viimeksi säädettiin tämä tarkoitti mittausproseduurin aloittamista alusta.
Casterin säädössähän on se ongelma, että siitä ei saa säätömittarilla livedataa samalla kun säätää, koska casterin mittaaminen vaatii pyörien kääntämistä. Ainakin sillä laitteella millä viimeksi säädettiin tämä tarkoitti mittausproseduurin aloittamista alusta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Tossa kohtaa, vaihda mittauspaikkaa. Kuten yllä kirjoitin. Onhan se oikeasti kumma että suomessa tuntuu olevan vain yksi säätöpaikka, jossa homma toimii??
Edit: mun kohdallani eivät saanut kulmia kohdilleen 0.1 asteen tarkkuudella. Kertoivat että jos vielä puoltaa häiritsevästi, tuo takaisin. Vaihdetaan iskarin yläpäähän pultti, jossa on säätövaraa. Ei tarvinnut viedä. Ei puolla mihinkään, kuten saabin ei kuulukaan!!!
Edit2: onhan sulla turusta matkaa tänne, mutta jos oikeasti alkaa vituttaa, käy kokeilemassa. Suosittelen!
Edit: mun kohdallani eivät saanut kulmia kohdilleen 0.1 asteen tarkkuudella. Kertoivat että jos vielä puoltaa häiritsevästi, tuo takaisin. Vaihdetaan iskarin yläpäähän pultti, jossa on säätövaraa. Ei tarvinnut viedä. Ei puolla mihinkään, kuten saabin ei kuulukaan!!!
Edit2: onhan sulla turusta matkaa tänne, mutta jos oikeasti alkaa vituttaa, käy kokeilemassa. Suosittelen!
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Kesälomalla kertynyt ajoa tavallista enemmän, ja nyt jo tässä kuussa melkein 1000 km takana. Huolettomia kilsoja on ollut, ja kun näistä iso osa kertynyt yli 30 asteen lämpötiloissa, niin ei voi kuin kehua Saabin ilmastointia. Muutama päivä sitten ajettiin Turusta Tampereelle ja auton mittari näytti koko matkan ajan 33-34 lukemia. Neljä aikuista autossa ja ACC asetettuna +20 asteeseen, eikä kellään ollut valittamista olostaan ajomatkan aikana. Yksi kaveri kertoi että heillä 2005 Primeran juuri huollettu AAC täytyy pitää +18 pyynnillä, että tarkenee näillä helteilä autossa pidemmällä matkalla. Toinen mainitsi Toyota Verson osalta että takapenkkiläisillä oli pitkällä matkalla ihan ok oltavat, mutta etupenkkiläisillä tukalaa, johtui tosin ilmeisesti pääasiassa siitä, että ajoivat ison osan matkastan Pohjanmaalta Turkuun suoraan vasta-aurinkoon, ja tila-autossa on tunnetusti aika iso tuulilasi päästämään paahdetta etupenkkiläisille.
Kesä on ollut Saabin osalta tavallaan testailun aikaa. Nimittäin melko tarkkaan vuosi sitten aloin pohtia tämän kesän autotarpeita, kun oli tiedossa että vuodenvaihteen tienoilla perheeseen tulee toinen lapsi. Sieltähän se tyttö tammikuun alussa putkahti, kevään aikana ei mitään ongelmia autoilussa neljällä ihmisellä ja yhdellä kuljetusboksissa matkustavalla koiralla, mutta jännitystä aiheuttikin kesäaika ja mökkeily. Nimittäin jo edellisinä kesinä kolmella ihmisellä + koiralla tilanne oli usein se, että koiran boksi matkusi pojan vieressä takapenkillä, jotta Saabin koko tavaratila saatiin nimensä mukaiseen käyttöön. Silti kontti piti pakata kattoon asti täyteen, että perusmökkireissulle sai mukaan kaikki normaalit tarvikkeet sekä ruuat, lastenrattaat, työkalupakin, moottorisahan ym. vehkeet.
Kun nyt koiran boksi ei sattuneesta syystä mahdu enää takapenkille, vie se väkisin mökkireissulla vajaan puolet Saabin tavaratilasta. Silti on pärjätty, tosin sellainen perusnormaali tilanne matkalla on tämän näköinen:
Pärjätty on, kun on vähän suunnitelmallisemmin roudailtu mökille noita työkaluja, painepesuria jne. Kuvassa pakattu autoon muutaman päivän perustarvikkeet ja ruuat, ainoa ylimääräinen vehje on tuo koirankopin päällä oleva kokoon taitettu lasten kahluuallas. Ei siis juurikaan ylimääräistä tilaa tuikitärkeille vehkeille. Tämän todellisuuden hoksasin viime kesänä ja aloin pohtia, millä ratkaista lisääntyneen tavaratilatarpeen ongelma. Olen ehkä maininnut, että lievästi kiinnostuin tuolloin Citroen Berlingosta, joka olisi varmasti aika voittamaton ratkaisu ongelmaan, mutta toistaiseksi näyttäisi nyt siltä että Saabilla pärjätään vielä.
Mittarissa 327335 km.
Kesä on ollut Saabin osalta tavallaan testailun aikaa. Nimittäin melko tarkkaan vuosi sitten aloin pohtia tämän kesän autotarpeita, kun oli tiedossa että vuodenvaihteen tienoilla perheeseen tulee toinen lapsi. Sieltähän se tyttö tammikuun alussa putkahti, kevään aikana ei mitään ongelmia autoilussa neljällä ihmisellä ja yhdellä kuljetusboksissa matkustavalla koiralla, mutta jännitystä aiheuttikin kesäaika ja mökkeily. Nimittäin jo edellisinä kesinä kolmella ihmisellä + koiralla tilanne oli usein se, että koiran boksi matkusi pojan vieressä takapenkillä, jotta Saabin koko tavaratila saatiin nimensä mukaiseen käyttöön. Silti kontti piti pakata kattoon asti täyteen, että perusmökkireissulle sai mukaan kaikki normaalit tarvikkeet sekä ruuat, lastenrattaat, työkalupakin, moottorisahan ym. vehkeet.
Kun nyt koiran boksi ei sattuneesta syystä mahdu enää takapenkille, vie se väkisin mökkireissulla vajaan puolet Saabin tavaratilasta. Silti on pärjätty, tosin sellainen perusnormaali tilanne matkalla on tämän näköinen:
Pärjätty on, kun on vähän suunnitelmallisemmin roudailtu mökille noita työkaluja, painepesuria jne. Kuvassa pakattu autoon muutaman päivän perustarvikkeet ja ruuat, ainoa ylimääräinen vehje on tuo koirankopin päällä oleva kokoon taitettu lasten kahluuallas. Ei siis juurikaan ylimääräistä tilaa tuikitärkeille vehkeille. Tämän todellisuuden hoksasin viime kesänä ja aloin pohtia, millä ratkaista lisääntyneen tavaratilatarpeen ongelma. Olen ehkä maininnut, että lievästi kiinnostuin tuolloin Citroen Berlingosta, joka olisi varmasti aika voittamaton ratkaisu ongelmaan, mutta toistaiseksi näyttäisi nyt siltä että Saabilla pärjätään vielä.
Mittarissa 327335 km.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Oliskos kuomukärry mitään?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Äidiltä lainassa oleva kuomukärry on itse asiassa kulkenut Saabin perässä tän kesän mökkireissuilla, mutta pääosin tyhjänä mökille ja täynnä mökiltä. Pääasiassa risuja ja kaislaa kulkenut jäteasemalle. Juhannukseksi kun tultiin mökille niin kärryssä kulki moottorisaha tarvikkeineen, kun ei ne autoon mahtuneet.
Sinänsä ihan varteenotettava vaihtoehto, kun tilantarve on kuitenkin vain satunnaista eikä jatkuvaa. Miksi vaihtaa autoa satunnaisen tilatarpeen vuoksi, kun tarpeen voi tyydyttää kärryllä tai boksilla katolla?
Sinänsä ihan varteenotettava vaihtoehto, kun tilantarve on kuitenkin vain satunnaista eikä jatkuvaa. Miksi vaihtaa autoa satunnaisen tilatarpeen vuoksi, kun tarpeen voi tyydyttää kärryllä tai boksilla katolla?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
^^^ Taita tavaratilan välipohja pois, niin saat kymmenisen senttiä korkeamman tilan.
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Koska autoa vaihtamatta tahi lisää ostamatta ei saa Berlingoa, ellei sellaista omista jo valmiiksi.AZP kirjoitti:Miksi vaihtaa autoa satunnaisen tilatarpeen vuoksi, kun tarpeen voi tyydyttää kärryllä tai boksilla katolla?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Meinaatko taittamisella tätä asentoa?Risto kirjoitti:Taita tavaratilan välipohja pois, niin saat kymmenisen senttiä korkeamman tilan.
Tuosta tulee korkeutta noin 7 cm lisää tuolle alueelle, jossa on tuo alempi välipohja. Sen sijaan kontin pituudesta lähtee taitetun välipohjan vuoksi pois sen verran, että koiran boksi ei mahdu enää pitkittäin konttiin ja muutenkin käyttökelpoista tilavuutta on vähemmän kuin välipohja paikoillaan. Lisäksi kuten kuvasta näkyy, tila on osittain jo nyt käytössä, eli siellä kulkee muutamia tarvikkeita jotka pidän aina autossa mukana.
Toisaalta jos sen välipohjan irrottaa kokonaan, saa suunnilleen sen 7 cm korkeamman tilan kontin keskialueelle, mutta jää hieman rumasti tuolta etureunasta pelti näkyviin ja sieltä pikkusälä putoaa tuonne varapyöräkoteloon. Lisäksi jos tuon alemman välipohjan jättää paikoilleen, siinä on tuo etureunen kynnys, ja ellei heivaa työkalusatsia mäkeen, niin siellä etureunassa on sitten mukava kyhmy, joka aiheuttaa ainakin sen, ettei koiran boksia saa pitkittäin vatupassiin, vaan se killittää jonkun palikan päällä kenollaan hankaloittaen vielä lisäksi lastaamista ja syöden kalliita kuutiosenttejä.
Välipohjan poistollakin saatu lisätila on lisäksi aika laiha lohtu siinä kohtaa, kun pitäisi saada noiden aiemmassa kuvassa olleiden kamojen lisäksi painepesuri, ruohonleikkuri tai lastenrattaat mahtumaan mukaan.
Tämän vuoksi en olekaan harkinnut missään vaihteessa vaihtoa esim femmaan tai muuhun isompaan farmariin, koska aika harvassa farmarissa olisi niin radikaalisti suurempi kontti, että se olisi ratkaisu tähän ongelmaan. Tämän lisäksi en halua käyttöautoksi mitään laivaa, mitä kompaktimmat ulkomitat, sitä parempi. Viistoperäisen Astran pituisen Berlingon 675 litran (hattuhyllyyn) ja 1300 litran (kattoon) takakontti sen sijaan tarjoaisi kompakteissa ulkomitoissa jo oikeasti kunnon tilat romuille, ja kun takapenkki on siirrettävissä, kaadettavissa sekä irrotettavissa 1/3 -osissa, niin muunneltavuuskin on kunnossa. Käytännössä meidän käytössä keskipenkin voisi heivata pysvästi autotallin nurkkaan, turvaistuimet kiinni laitapaikoille, ja se laitapaikkojen välinen tila olisi suoraa jatkumoa tavaratilalle ilman kynnystä. Siihen saisi laitettua koiran boksin, jolloin koko tavaratila olisi käytössä romunkuljetukseen. Lisäksi pitää vielä mainita erittäin matala nostokynnys, joka näin selkävaivaiselle on bonusta, kun niitä painavampia romppeita nostelee konttiin.
Erittäin hyvin sanottu siellä, mutta kun vastapainona on siitä ainoasta Saabista luopuminen, on tähän transaktioon imun lisäksi myös tietyllä tavalla korkea kynnysaero kirjoitti:Koska autoa vaihtamatta tahi lisää ostamatta ei saa Berlingoa, ellei sellaista omista jo valmiiksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Sitä tarkoitin.AZP kirjoitti:Meinaatko taittamisella tätä asentoa?
Tässä ratkaisu:AZP kirjoitti:Erittäin hyvin sanottu siellä, mutta kun vastapainona on siitä ainoasta Saabista luopuminen, on tähän transaktioon imun lisäksi myös tietyllä tavalla korkea kynnysaero kirjoitti:Koska autoa vaihtamatta tahi lisää ostamatta ei saa Berlingoa, ellei sellaista omista jo valmiiksi.
http://www.zenithclassics.co.uk/cars/saab-9-5-linear-18
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
No siitä!
Näyttäis löytyvän kaikki kaipaamani varusteetkin, tosin hinta on kova mutta tietenkin neuvottelukysymys. Mutta vaimo kieltäytyisi melko varmasti astumasta rattiin, koska se on pientareen puolella
Näyttäis löytyvän kaikki kaipaamani varusteetkin, tosin hinta on kova mutta tietenkin neuvottelukysymys. Mutta vaimo kieltäytyisi melko varmasti astumasta rattiin, koska se on pientareen puolella
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Ai että. Siinäpä olisi vähän niin kuin viimeisellä matkalla ( :saab:illa) joka kerta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Minun vaimolla vois olla muutaki motkotettavaa ku pelkkä hallintalaitteitten järjestely. Itellä tuli mieleen että ei taida olla sopivampaa autoa Cannibal Corpsen kuunteluun. Hauska että takalasin pyyhin on alkuperäinenAZP kirjoitti:No siitä!
Näyttäis löytyvän kaikki kaipaamani varusteetkin, tosin hinta on kova mutta tietenkin neuvottelukysymys. Mutta vaimo kieltäytyisi melko varmasti astumasta rattiin, koska se on pientareen puolella
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Koiraboxille on sihtoehtona koiralle autovyö. Meidän spanielin kokoinen staffi on aina matkustanut penkillä istuen vöissä. Menee kivasti vaikka siihen keskipenkille istuinten väliin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Älä ny, pilaat hyvän autokuumeen
Meidän koira on tarvittaessa matkustanut vaimon sylissä, esim. kun ollaan oltu koko perhe liikkeellä Kuplalla, jossa nyt realisoitui tämä tilaongelma myöskin, kun boksia ei enää takapenkille voi laittaa. Koiravyö ja oma penkkipaikka koiralle on vielä kokeilematta, mutta mitä tuota koiraa tunnen, siitä saattaisi syntyä aikamoinen ulina ja stressi, kun ei saa olla tutussa ja turvallisessa boksissa, eikä sylissä. Mutta kokeilemallahan se selviäisi.
Mökkimatkahan meillä on onneksi vain puoli tuntia, joten kovin pitkää matkaa ei joudu kukaan ahtaudesta joudu kärsimään. Ja tosiaan juurikaan minnekään muualle ei noin isolla tavaramäärällä koko porukalla matkustella.
Meidän koira on tarvittaessa matkustanut vaimon sylissä, esim. kun ollaan oltu koko perhe liikkeellä Kuplalla, jossa nyt realisoitui tämä tilaongelma myöskin, kun boksia ei enää takapenkille voi laittaa. Koiravyö ja oma penkkipaikka koiralle on vielä kokeilematta, mutta mitä tuota koiraa tunnen, siitä saattaisi syntyä aikamoinen ulina ja stressi, kun ei saa olla tutussa ja turvallisessa boksissa, eikä sylissä. Mutta kokeilemallahan se selviäisi.
Mökkimatkahan meillä on onneksi vain puoli tuntia, joten kovin pitkää matkaa ei joudu kukaan ahtaudesta joudu kärsimään. Ja tosiaan juurikaan minnekään muualle ei noin isolla tavaramäärällä koko porukalla matkustella.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Noin lyhyelle matkalle oma kuomukärry on varmaan näppärin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992