Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

No nyt kymmenen päivää ja yötä tullut taisteltua tuon seinälaudoituksen kimpussa. Taas tuli sadepäivä ja jotain mukavampaa piti keksiä, kuin kastua tuolla kuusmetrisillä telineillä! :D

Ajattelin putsailla tuota Turbo S:sän konehuonetta. Nyt luulis tuon "katsastus-sedälle" kelpaavan! :wink: Kun viimeeksi lähettelin Turbo S:stä ulkopuolen kuvia, niin nyt voi hieman fiilistellä näiden konehuoneen kuvien parissa!

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Auto on muuten valmiina katsastukseen, mutta takimmainen äänenvaimennin on vielä vaihdettava.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Onkos Teille käynyt tällä tavalla? Meidän kylän Posteljooni pysähtyi päivän kierroksella meidän portille!
Hän kertoi olleensa joskus aiemmin Saabilla varaosamyyjänä. Hän oli jo aikoja seuraillut, että meidän pihassa Saabit vaihtuvat ja hänen sanojensa mukaisesti vielä ihan kivan oloisia. Siinä juteltiin sitten yllätys, yllätys Saabeista! :D

No, tänään hän tuli uudelleen. Kysymys kuului, kelpaisiko nämä Sinulle Saabeihisi? No, tietysti kelpasi! :D

Kuva

Vetarin suojakumeja oli pari, kuten myös aivan uusia H-nelkku-umpioita sekä pari tuollaisia valosuojiakin.

Minä annoin hänelle kesälukemiseksi lainaan Saabistin täysiä vuosikertoja vuodesta 2008 alkaen, tyytyväisyys oli molemmin puolinen :mrgreen:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Black900Turbo
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Touko 06, 2014 13:25

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Black900Turbo »

Onkos Teille käynyt tällä tavalla? Meidän kylän Posteljooni pysähtyi päivän kierroksella meidän portille!
Hän kertoi olleensa joskus aiemmin...

On käynyt,mutta oli ollut ruotsissa tekemässä.pari viikkoa sitten.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Yhdelle postinkantajalle möin Saabin vannesarjan, kun hän sattui ne bongaamaan minun pihassa jotain pakettia tuodessaan. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Noh niin, palataanpa taas asiaan! Poika lähti lähti perheensä kanssa kesälomareissulle minun arkiautollani ja talliini tupsahti tällainen!

Kuva

Kovasti oli kilometrejä autoon tullut, mutta erinomaisesti tuo on palvellut. Minä olen nyt sillä toista viikkoa ajellut ja täytyy myöntää, että kyllä Saabilla on mukava ajella.

Eilen illalla ja tänään olen hieman tuon kanssa askarrellut, toivottavasti kelpaa, kun huomenna palautan!

Kuva

Kuva

Kuva

Mukava näiden kanssa on askarrella, eläkeukon aika sujuu kivasti! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Ajattelin jokunen tunti sitten, etten kehtaa enää käydä tuon likaisen , p.....sen, konehuoneen puhdistukseen. Mutta, kun katsoin auton ulkopuolta, niin kyllä siinä isän sydän heltyi! :wink:

Ei muuta kuin liuottimien ja painepesurin kanssa tuon likakasan kimppuun! No, sieltähän paljastui moottori reilun parin tunnin puuhastelun jälkeen. Nyt voi poika nautiskella ihan oikeasti Saabistaan!

Kuva

Sitten vaan huomenna auto kotikunnaille Imatralle. Samalla pääsenkin katsomaan mitä kummaa sitä tuli hankittua? Siellä pitäisi minua odottaa kaikenlaista 2-tahtarin osaa? En ole niitä nähnyt, vaan summamutikassa hankkinut. Huomenna näen millainen 2-tahtarin kone-ja vaihdelaatikko siellä on ja iso ja iso kasa kaikenlaista muuta osaa -65 vuoden tahtariin. Mielenkiintoista?

Lisäys 9.8.15
Niinhän siinä kävi, että 2-tahtarin osat jäivät katsomatta ja jäivät vielä Imtralle, kun aikataulut sakkasivat ihan kunnolla! Mutta eiväthän nuo mihinkään kai katoa, haen sitten seuraavalla reissulla.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minulla olisi kolme esinettä etsinnässä?

Kun nyt vaikuttaa siltä, että saanen tuon Turbo S:sän kohta katsastettua, niin vien sen heti talviteloille tuonne Saarijärvelle! Sitten pitänee ottaa MR 96:nen ajoon, koska sillä ei ole ajettu kunnolla varmaan vuoteen? Olen sitä käynnistellyt ja vaihdellut tallipaikasta toiseen ja sitä ei oikein ajoksi viitsisi mainostaa!

Siis, etsin 96:sen ehjää takapuskuria? Jos löytyisi kolhimaton puskuri olisin kyllä iloinen. :D Puskuri löytyi, kiitos!

Kuva

Toinen etsinnän kohteeni on tämän mallin mukainen 900:sen ratti? Tiedän, että näitä löytyy. Mutta minä haluaisin UUDEN tai uuden karhean! En siis mitään "kunnolla" liukastettua, sellaisia löytyy minultakin. :oops:

Kuva

Tässä kuvan ratissa on tuolla ratin takaosassa klo 2 kohdalla reikä?

Ja se kolmas etsinnän kohde löytyy tuosta "rattikuvasta". Tarvitsisin uuden tuollaisen sinisen 900:sen etulattian nukkamaton? Minulla on noita etulattian mattoja useampia, mutta kun ei ole tuota oikeaa väriä? Toivottavasti jostain löytyisi?

Jos sattuu löytymään, niin laitas YV:tietoa tai kuvaa tulemaan. Kiitos jo etukäteen! :D

Ps. Ai niin, sitä jo "vuosia" etsimääni 900:sen takaistuinta ei ole vaan löytynyt, tiukassa on?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kesän talonrakennusprojektin päätös häämöttää. Vielä pari vuorilistaa paikalleen ja kuuden metrin telineiden purku. Tämän jälkeen voikin sitten keskittyä taas hetkeksi Saabien kimppuun ennenkuin marjanpoiminta käynnistyy! :D

Siis, ei muuta kuin tavaran hankinta taas käyntiin. Tuossa edellä olikin jo joitain puutteita haussa. Nyt sitten laitetaan verkko vetämään! Tarvitsen -64 2-tahtarin kojelaudan päälle ehjän päällisen? Haussa oleva tuote näkyy seuraavissa kuvissa.

Kuva

Tässä kuvassa on kaverini tahtarin ehjä kojelaudan päälinen. Uudempien 96:ten päälinen on tasainen, siis ei ole noita auton pituussuunnassa olevia uria.

Kuva

Tässä kuvassa on omani rikki oleva päälinen. Päälinen on kahesta kohdasta poikki tuon taustapeiliä molemmin puolin.

Toivottavasti nyt tämän romutusbuumin yhteydessä jostain sopukoista tuollainen voisi löytyä?

Jos löytyy, niin YV:llä tai puhelimella 050-5553046 yhteyttä minuun. Kiitos!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä Saab-foorumi on mainio paikka! Minulla kun on kaiken aikaa Tässä Saab-harrastuksessa tämä varaosa hankinta käynnissä, niin täältä löytyy vastaus tarpeisiin aiemmin tai myöhemmin! :D

Minä kyselin tuossa toukokuun 2.päivänä -64 mallisen 2-tahtarin etuovien kiinnnivetimiä ja 96:seeni kelloa kaveriltani Veikolta. Unohdin asian näiden kesän muiden projektin seassa. Kuinka kävikään nuo todella kaipaamani tarvikkeet ovat nyt postissa tulossa minulle. Hieno juttu, että Veikko malttoi odottaa yhteydenottoani. Loppuviikolla tai ensiviikon alussa saatte kuvat noista todella arvokkaista esineistä. Kiitoksia Veikolle todella hienosta avusta! :D

Ps. Talon seinästä uusine ikkunoineen tuli ihan kiva näin amatöörin tekemäksi! Sähkökaapeli pitää vielä laitella asentoon ja uuden ja vanhan osan väliin laittaa valkoinen vuorilista paikalleen.

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Verkot vetää hyvin! Päivän saldo on ollut erinomainen, koska 2-tahtariin löytyivät alkuperäiset -64 malliset pölykapselit ja uudet myöskin alkuperäiset etujarrukengät! :D Hieno, että sain nuo jarrukengät eteen, koska minulla oli aiemmin jo kaikki uudet jarruosat kenkineen taakse. Samasta paikasta sain myös täydennyksiä 99:sin ja 900:sen korjaamokäsikirjaan.

Kuva

Tässä 1964 esitteen kuvassa näkyy hienosti tuon ajan pölykapselein malli! Tuolloin oli tarjolla myös tuohon kapselin ympärille lisävarusteena kahdenlaisia lisäkehiä joista toinen malli on myös tässä näkyvillä! :D

Nyt tuntuu, että vanhimpaan autooni löytyy paremmin osatäydennyksiä, kuin noihin minun 900:ten erityispuutoksiin!? Kyselen edelleen tuota 2-3-ovisen 900:sen sinistä takapenkin istuinosaa ja tuossa aiemmin kuvalla kyselemääni kirkkaan sinistä etuosan nukkamattoa?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Nyt on Turbo S saanut taas vuodeksi leiman. Nyt voinkin viedä auton taas talvisäilöön ja ottaa pois liikennekäytöstä. Tämähän on tietysti auton väärinkäyttöä, mutta näin kuitenkin teen!

Tänään tulivat sitten etsimäni ja löytämäni 2-tahtarin ovien sisävetimet ja 96:sen kello. Olen hankinnoista hyvin tyytyväinen. :D

Kuva

Nyt sitten keskitynkin joksikin aikaa tämän MR Saabin ajeluun ja sen kunnon ylläpitoon!

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Syksyn Saabien projektit alkavat!

Tänään olikin sitten ajopäivä Kainuusta Keski-Suomeen! Turbo S saikin oikein kunnon notkistelun ennen talvitalliin siirtymistä. Ajoa tälle päivälle kertyi 496km, kun ajoin Kajaanista Kuopion, Jyväskylän ja Jämsän kautta tänne Saarijärvelle! Reissu oli antoisa, sillä Jyväskylän Etrasta löytyi hyviä työasuja niin rakenteluun, kuin Saab-projekteihinkin! Sitten kävin tankkaamassa Jämsästä Vesalta varaosia ja varaosaluetteloja. Sain hienon täysin ehjän takapuskurin 96:seen sekä alkuperäisen äänenvaimentajan taakse. Se kyllä siinä juttujen keskellä unohtui vielä Vesan talliin, mutta siellähän se on tallessa. Myös ihka uudet keskiökupit löytyivät jalkkisille ja 2-tahtariin aikalais-sumuvalot hehkulampuilla, todella hienot -64 mallin autoon! Hienot :saab: löydöt, Kiitos Vesalle!

Kuva

Sitten pääsin tallien aarteiden pariin! Ei muuta kuin akkujen kengät kiinni. Niin nuo vaan lähtivät käyntiin kuin "palmupuun alta"! Tuossa nuo kaikki odottelevat aamun pesuja ja vahausta. Kolme pääsee sen jälkeen talvivarastoihin ja MR 96:nen pääsee syksyn notkisteluajoon! Sitä ennen laitan siihen huomenna kuitenkin uuden ehjän takapuskurin!

Kuva

Kun nyt tuolla ehdin hieman ajella, niin autoa on vielä fiksailtava ja tarkasteltava vähän sieltä sun täältä! Katsellaan asioita tarkemmin noiden ajokokemusten jälkeen. Näin tämä syksy pyörähtää vauhtiin! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja viggen »

Tosi hieno karavaani Saabeja. Hyvä juttu kun löytyy varaosia noihin vanhempiinkin malleihin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Riston karavaani on kuin meikäläisen "märistä unista" :oops: Kun jonain päivänä pääsisi tuohon vaiheeseen, edes yhden kanssa. Saab 99:llä ajoin korttini opetusluvalla, opiskeluaikoina hinkkasin Tampereen ja Kristiinankaupungin väliä Saab 96:lla ja työmatkaa Tampereen ja Porvoon välillä satojatuhansia kilometrejä ysisatasilla. Siinähän niitä on Riston raitilla kaikkia koko komeudessaan !

:saab:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Aamupäivän urakka on tehty! Autot ovat puhtaana ja koko rivi siinä saa tuuletusta.

Kuva

Tarkemmin katsottuna niitä on ihan mukava nyt katsella ja koskettaa!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten iltapäivällä hieman tarkemmin tämän kimppuun!

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin