Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Lähetetty: La Loka 31, 2020 21:05
Muistelin tällä viikolla, että tankkasin viimeksi joskus heinäkuun lopulla. Laskin sitten nopeasti tarkastettuani tankkauspäivän, että 99 päivää tulee täyteen kuun viimeinen päivä, ja silloin pitäisi polttokoneen hörähtää pakkokäytölle.
Aamulla sain ajettua auton tallista ulos sähköllä, mutta seuraavalla käynnistyksellä alkoi karsea meteli pellin alta ja ruutuun tuli maailmanlopun vikailmo
No kuten mittarista näkee, tankissa oli tilaa, joten ei kun Teboilille ja sieltä 16 litraa ysifemmaa tankkiin, hintaa 22,27 oiroa ja taas pysyi mäntämoottori hiljaa. Kilsan matkalla pumpun ääreen koje vei Watchdogin mukaan 2 desiä bensaa, eli kulutus turbosaappimaiset 20 litraa sadalla
Muuten mentiin kuukausi tällaisilla lukemilla:
Lokakuu 2020:
matkaa 416 km
sähköä 118 kWh
- maksullista sähköä 109 kWh = 12 €
- ilmaista sähköä 9 kWh
bensaa 4 litraa = 5 €
kulutus yhteensä (28 kWh + 0,9 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 17 € -> 4,1 €/100 km
Alusta laskien (12,5 kk):
matkaa 8567 km
sähköä 2075 kWh
- maksullista sähköä 1771 kWh = 190 €
- ilmaista sähköä 305 kWh
bensaa 134 litraa = 190 €
kulutus yhteensä (24 kWh + 1,6 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 380 € -> 4,4 €/100 km
Edelleenkään en tankannut täyteen, joten nuo bensalukemat on vähän sinne päin. Varsinkin kun Watchdogin antama lukema tankissa olevalle polttoaineen määrälle ei nyt tunnu olevan ihan auringontarkka. 13,2 litraa näytti ennen tankkausta, siihen päälle 16 litraa bensaa, niin tankissa olikin mukamas 33 litraa ainetta.
Täyteen ei kuitenkaan viitsinyt tankata, kun tällä menolla en saa 15 litraa kulumaan helmikuuhun mennessä, jolloin tulee seuraavat 99 päivää täyteen ja alkaa pakkopoltto. Tankkaan täyteen siis vasta kun on pakko tai tiedän lähteväni pidemmälle reissulle eli että bensaa palaa kunnolla.
Talvirenkaita ajattelin nyt viikonloppuna vaihtaa, mutta kun ei ilmatieteenlaitoksen 15 vrk ennusteen käyrä painu alle nollaan missään kohtaa kuvaajaa, niin annan vielä olla. Mikäs siinä kitkoilla rullaillessa toisaalta, mutta kun ei etätöiden vuoksi ole myöskään oikein sellaisia aamuja että joutuu autolla lähtemään pakosta liikkeelle, eli pelivaraa löytyy. Ja etätyöt mahdollistaa myös sen, että jos aamulla onkin lumi maassa ja vaikkapa kymmeneltä pitää jonnekin lähteä, niin siinä lasten päiväkotiin viemisen ja liikkelle lähtemisen välissä ehtii vaikka kiskaista ne talvirenkaat alle.
Alkaa kyllä näkymään nyt toi etätyöskentely ja koronan muut vaikutukset ajomäärissä, kun katsoo muutamaa mennyttä kuukautta. Viimeisen kolmen kuukauden aikana autoon kertyi alle 1000 km ajoa. Ja ei ne ajot tästä loppuvuodelle yhtään sen isommilta näytä kuin mitä lokakuussa tuli. Voi hyvin tulla alle 500 km:n kuukausia tästä vielä putkeen montakin. Ei siinä mitään valittamista, ajamattomuus on pelkkää säästöä, mutta suhteellisestihan tällä laitoksella säästää sitä enemmän mitä ajaa, kunhan ajaa sähköllä.
Jotain uuttakin tuli löydettyä autosta, tai ei nyt löydettyä, mutta viimein tutustuttua ääniohjauksen käyttöön. Oon aina pitänyt kaikenlaista puheentunnistukseen perustuvaa vehkeiden ohjausta vähän dorkana. Meillä voi esim telkkua komentaa sanomalla kaukosäätimeen että lisää ääntä, vaihda kanavaa, parempaa ohjelmaa ruutuun ja niin pois päin. Kännykässä oon käyttänyt lähinnä satunnaisesti navigoinnissa puheohjausta, eli on ajossa kivampi painaa sitä mikin kuvaa ja sanoa "navigoi Kukkahattutädinkatu 27, Nummi-Pusula" kuin alkaa näpyttelemään osoitetta naviin.
No elikkäs, Mitsussa on ratissa sellainen puheohjausnappula, jota painamalla auto alkaa kuunnella. En ole oikein edes välittänyt tietää mitä kaikkea tuolla voi ohjata. Nyt tutustuin asiaan ja totesin että ihan näppärää on puheohjauksella kertoa, jos haluaa soittaa jollekulle. Eli kun luuri on auton bluetoothissa kiinni, painaa ruorista nappulaa ja sanoo "kool Hyppönen", niin Hyppönen saa puhelun. Harmi vaan että mulla on puhelimen luettelossa joku 350 nimeä ja Mitsu osaa hieman huonosti suomalaista ääntämystä. Koitin saada ääniapuria soittamaan vaimolle, niin se tarjosi mm. mutsia ja eksää, mutta ei sitä nyksää
Sitten kun tutustuin paremmin käyttöliittymään, huomasin että poistamalla puhelimen luettelon linkkauksen autoon, voin tallettaa auton omaan osoitekirjaan vain halutut yhteystiedot puhelimesta, ja äänihaku hakee vain niitä. Tallensin sinne kymmenkunta yleisintä soittokumppania ja niille pääsee siinä kohtaa myös tallettamaan äänimerkinnän. Eli vaimolle äänimerkinnäksi vaikka "nyksä", niin sanomalla autolle "kool nyksä", lähtee puhelu oikeaan numeroon eikä eksälle
Mitsun monitoiminäytön käyttöliittymä tuolle puhelinluettelolle on niin surkea, että ei silleen haittaa yhtään, että ne 340 nimeä ja numeroa puuttuu sieltä. Jos haluan soittaa eksälle, niin voin näpytellä sen sieltä puhelimesta sitten. Mutsin toki talletin äänimerkinnän, niin voi huutaa äitiä apuun kun ahdistuu ratissa
Aamulla sain ajettua auton tallista ulos sähköllä, mutta seuraavalla käynnistyksellä alkoi karsea meteli pellin alta ja ruutuun tuli maailmanlopun vikailmo
No kuten mittarista näkee, tankissa oli tilaa, joten ei kun Teboilille ja sieltä 16 litraa ysifemmaa tankkiin, hintaa 22,27 oiroa ja taas pysyi mäntämoottori hiljaa. Kilsan matkalla pumpun ääreen koje vei Watchdogin mukaan 2 desiä bensaa, eli kulutus turbosaappimaiset 20 litraa sadalla
Muuten mentiin kuukausi tällaisilla lukemilla:
Lokakuu 2020:
matkaa 416 km
sähköä 118 kWh
- maksullista sähköä 109 kWh = 12 €
- ilmaista sähköä 9 kWh
bensaa 4 litraa = 5 €
kulutus yhteensä (28 kWh + 0,9 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 17 € -> 4,1 €/100 km
Alusta laskien (12,5 kk):
matkaa 8567 km
sähköä 2075 kWh
- maksullista sähköä 1771 kWh = 190 €
- ilmaista sähköä 305 kWh
bensaa 134 litraa = 190 €
kulutus yhteensä (24 kWh + 1,6 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 380 € -> 4,4 €/100 km
Edelleenkään en tankannut täyteen, joten nuo bensalukemat on vähän sinne päin. Varsinkin kun Watchdogin antama lukema tankissa olevalle polttoaineen määrälle ei nyt tunnu olevan ihan auringontarkka. 13,2 litraa näytti ennen tankkausta, siihen päälle 16 litraa bensaa, niin tankissa olikin mukamas 33 litraa ainetta.
Täyteen ei kuitenkaan viitsinyt tankata, kun tällä menolla en saa 15 litraa kulumaan helmikuuhun mennessä, jolloin tulee seuraavat 99 päivää täyteen ja alkaa pakkopoltto. Tankkaan täyteen siis vasta kun on pakko tai tiedän lähteväni pidemmälle reissulle eli että bensaa palaa kunnolla.
Talvirenkaita ajattelin nyt viikonloppuna vaihtaa, mutta kun ei ilmatieteenlaitoksen 15 vrk ennusteen käyrä painu alle nollaan missään kohtaa kuvaajaa, niin annan vielä olla. Mikäs siinä kitkoilla rullaillessa toisaalta, mutta kun ei etätöiden vuoksi ole myöskään oikein sellaisia aamuja että joutuu autolla lähtemään pakosta liikkeelle, eli pelivaraa löytyy. Ja etätyöt mahdollistaa myös sen, että jos aamulla onkin lumi maassa ja vaikkapa kymmeneltä pitää jonnekin lähteä, niin siinä lasten päiväkotiin viemisen ja liikkelle lähtemisen välissä ehtii vaikka kiskaista ne talvirenkaat alle.
Alkaa kyllä näkymään nyt toi etätyöskentely ja koronan muut vaikutukset ajomäärissä, kun katsoo muutamaa mennyttä kuukautta. Viimeisen kolmen kuukauden aikana autoon kertyi alle 1000 km ajoa. Ja ei ne ajot tästä loppuvuodelle yhtään sen isommilta näytä kuin mitä lokakuussa tuli. Voi hyvin tulla alle 500 km:n kuukausia tästä vielä putkeen montakin. Ei siinä mitään valittamista, ajamattomuus on pelkkää säästöä, mutta suhteellisestihan tällä laitoksella säästää sitä enemmän mitä ajaa, kunhan ajaa sähköllä.
Jotain uuttakin tuli löydettyä autosta, tai ei nyt löydettyä, mutta viimein tutustuttua ääniohjauksen käyttöön. Oon aina pitänyt kaikenlaista puheentunnistukseen perustuvaa vehkeiden ohjausta vähän dorkana. Meillä voi esim telkkua komentaa sanomalla kaukosäätimeen että lisää ääntä, vaihda kanavaa, parempaa ohjelmaa ruutuun ja niin pois päin. Kännykässä oon käyttänyt lähinnä satunnaisesti navigoinnissa puheohjausta, eli on ajossa kivampi painaa sitä mikin kuvaa ja sanoa "navigoi Kukkahattutädinkatu 27, Nummi-Pusula" kuin alkaa näpyttelemään osoitetta naviin.
No elikkäs, Mitsussa on ratissa sellainen puheohjausnappula, jota painamalla auto alkaa kuunnella. En ole oikein edes välittänyt tietää mitä kaikkea tuolla voi ohjata. Nyt tutustuin asiaan ja totesin että ihan näppärää on puheohjauksella kertoa, jos haluaa soittaa jollekulle. Eli kun luuri on auton bluetoothissa kiinni, painaa ruorista nappulaa ja sanoo "kool Hyppönen", niin Hyppönen saa puhelun. Harmi vaan että mulla on puhelimen luettelossa joku 350 nimeä ja Mitsu osaa hieman huonosti suomalaista ääntämystä. Koitin saada ääniapuria soittamaan vaimolle, niin se tarjosi mm. mutsia ja eksää, mutta ei sitä nyksää
Sitten kun tutustuin paremmin käyttöliittymään, huomasin että poistamalla puhelimen luettelon linkkauksen autoon, voin tallettaa auton omaan osoitekirjaan vain halutut yhteystiedot puhelimesta, ja äänihaku hakee vain niitä. Tallensin sinne kymmenkunta yleisintä soittokumppania ja niille pääsee siinä kohtaa myös tallettamaan äänimerkinnän. Eli vaimolle äänimerkinnäksi vaikka "nyksä", niin sanomalla autolle "kool nyksä", lähtee puhelu oikeaan numeroon eikä eksälle
Mitsun monitoiminäytön käyttöliittymä tuolle puhelinluettelolle on niin surkea, että ei silleen haittaa yhtään, että ne 340 nimeä ja numeroa puuttuu sieltä. Jos haluan soittaa eksälle, niin voin näpytellä sen sieltä puhelimesta sitten. Mutsin toki talletin äänimerkinnän, niin voi huutaa äitiä apuun kun ahdistuu ratissa