Saab 99 1972, lähti uuteen kotiin.

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972, vanhuksesta käyttis

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Noniin, kykä piti rullakäynnin verran. Nyt on hieno lappu katsastusasemalle vietäväksi.

171.26 hp 6338 rpm
246.51 Nm 3779 rpm
211 km/h - 6338 rpm
Ahdot 0.53 bar 6338 rpm

Nyt on 28 a4 paperia liitteeksi inssille katsastukseen...

Näillä eväillä eteenpäin, vekkuli peli noilla tehoilla..

Ensiviikolla konttorille.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972, vähän jarruteltu..

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Tuli nyt kuitenkin tilattua uusi kytkinpaketti tuohon, 228. Luulis tuon nyt toimivan, kun ei etellisessä tontussakaan ollu ongelmia, ja tässä on vähemmän tehuakin ja palajon kevyempi on menopelikin..

Muuten hukkasin äkillisesti motivaation jonnekkin, sen nimi on jamppu. Aurinko ja sulavat tiet aina näin keväällä aiheuttaa sellaisen kummallisen halun saada mopo nippuun...

Huoh, käyttiskin pitäs duunaa kuntoon.. Mut tää pitäs ihan tuotapikaa leimata, että sais käytöstä poistoon oottaa sitten kesää ja ehostusta. WST oli tosiaan tälle tavoite, mutta nyt kävi niin, että lähden Riikaan juuri samana päivänä, joten ei taida sinne ehtiä..

PS. Sen verran siirtolapuilla Racechronon kanssa puuhastelin, että sutien 0-100 oli peräti 9,3 ja 80-120 lentävällä lähdollä sain 4,3 sekkaa. Uskaltaisin epäillä, että tuo auto ei ole koskaan noin nopeasti kulkenu, vaikka ei mitään kummallisia lukemia olekkaan...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972, vähän jarruteltu..

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Nyt on katsastusaseman kanssa käyty tekniikan muutos papereineen lävitse, ja muutoksille on annettu ihan "hyväksyntä". Vielä pitää auto oikeasti näyttää, ja katsastaa. Tilasin hienot laputkin autoon, sellaiset kun siihen vuonna 1972 on uutena laitettu (kämmäsin ja tilasin siihen ensin väärät kilvet, tai siis edelliset kilvet, mutta ne ei ollutkaan alkuperäiset).

YTV-6 ja toki mustana :D

Maanataita odotellessa
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Noniin, katsastusmies oli myötämielinen auton suhteen, ja herkesi antamaan ajoaikaa 14.4.2012 asti. Muutokset tuli myös otteeseen

16% vaihdettuja osia. 126 kw ahdettu yms.

Sitten ei kun vähänaikaa ajoa, ja kun alkaa mopokelit, pitää tämä raukka riisua hylyksi, ja alkaa suunnittelemaan tuota maalipintaa. Nyt aion kuitenkin hetken tästä nauttia, ja ihan käläkälällä vetäsen oviin sävyä.

Kytkimen laitan vielä tälläviikolla, näyttää olevan huomenissa perillä. Sitten kuivia kelejä odotellessa.

Taas on nostettu rekisterissä olevien 99:n määrää yhdellä :mrgreen:

Täytyy myöntää että on aika hyvä FIILIS 8)

See you @ Uusikaupunki 9.4.2011


Todistusaineistoa

Kuva

käyttövaunukin päässy kuvaan...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 99 1972

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hieno homma!
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Jees, ajoin tötterön odottamaan kesälomaa... Jos sitten sais laitettua pkirssin tikkiin. Ainakin tekniikan puolesta.... Ja miksei ulkoisestikkin..
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Noniin, pirssi on taas herätetty henkiin. Ja tavaraa taas tilattu sopivasti.

Uusi Sachs 228 kytkinpaketti
Moottoriin kaikki laakerit
Täydellinen tiivistesatsi
2,3 kansi kiitos V-M
Ja tosiaan toinen ahdin tulee niitattua samalla

Autoon tulee myös kallistuksen vakaajat, ja uudet akselistot, etupää varustetaan vielä 9000 satuloilla, että pitäisi pysähtyä. Tämä muutos tosin saattaa vierähtää keskäkuun puolelle.

Samalla tehdäänkin imuputkistoa vähän uusiksi, ahtoputkisto pitäisi mennä hyvin pienillä muokkauksilla.

Tarkoituksena siis tehdä pikku perusremppa koneelle, ja samalla uusia tuo alituiseen luistava kytkin. Samalla mahdollisesti vähän maalia konehuoneeseen, kun pannun joutuu pois ottamaan.

Huomenna menen selvittämään kopan värikoodia, kun se on kurjasti kulunut lätkästä pois, tuo värikoodi.

Tuli samalla haettua konttorista alkuperäiset kilvet. Nyt se on YTV-6 mustana tietenkin 8)
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Vähän tuli hidasteita matkaan, mutta nyt sovitellaan puhallinta....

Kuva

Laakerointi ja hatturojekti siirtyy viikolla...

Ps. Näillä näkymin tällä tötteröllä pitää lähteä Latviaan 2.6, jotta aikataulu taas kiristyy, olisihan tuota vähän hyvä päästä ajelemaan ennen roadtrippiä, että varmasti pelaa kunnolla.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Noniin. Urpo on saatu nikkaroitua paikoillee, ensiviikolla sitten siistitään jälkiä, kun joutuu pannun pois nappaan muutenkin.

Vanha ja uusi napit vastakkain, on siinä piirunverran kokoeroa.

Kuva

Siinä suunnitellaan imuputkihässäkkää. Toistaiseksi joutuu vielä laittamaan immun yms tuonne väliin, mutta seuraavana suunnitelmissa pyörii Trionic 5.5.

Kuva

Tässä onkin jo savut otettu uutesta höheltimestä ja peltikin nostettu paikoilleen. Kauhea hässäkkä :roll:

Kuva

Kuva

Herääminen siirtyi huomattavasti myöhäsemmälle, alkaa ahtamaan jossain 3500 rpm, täydet tulet uunissa jossain päälle 4000 rpm mikäli nyt yhtään ehdin oikein silmäillä.... Pitää kokeilla tuota performanssia jahka saan pannuun tehtyä rempan.

Mutta kyllä toi hymyn korville vaan sai taas :mrgreen:
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Tuli raavittua uus kytkin kiinni, kun pitää juhannuksenviettoon pörhältää tällä. Ensiviikolla jatketaan sitten laakeroinnilla. Perjantaina ois käytävä penkissä uudemman kerran.

Kuva
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Noniin, tästä sitten pitäs alkaa päästä kasaanpäin

Kuva
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Noniin, pannu olis kasassa. Vielä kun nakkaa sen tupaan.

Kuva
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Kiulu on nyt paikoillaan. Jarruttelu siirtyi myöhäsemmälle...

Kuva
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Raapasin tänään uuden jäähdyttäjän keulalle. Flektit kun saan vielä soviteltua, niin tää alkais olee teknisesti pannuhuoneen puolelta ok.

Sitten oiskin alusta ja jarrut.

Satkun akselit olis, ja tonnarin isot satulatkin on jo pöydällä. Vielä kun sitä aikaa..

Tänään kävin mökillä, ihan pirun metka peli ajella. Hyvin on DI/APC ahdotkin pitäny, itseasiassa ehkä jopa piirun nostanut, kun nyt on alkanut lyömään 2 pykälällä tyhjää nilkka ojossa. Noh, jarruttelu olis parinviikonpäästä. Sitten näke minne lh2.2 ja di/apc vie. Ensitalvena kuitenkin Trionic.

Kulkupuoli on muutenkin ihan ok, vauhtia kelaa mittariin tällaiseksi -72 99 kikottimeksi ihan kiitettävästi.

Aina on leveä hymy kun tällä ajelee :mrgreen:
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 99 1972

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Voi hyvänen aika !!!!! 8O

Nyt vasta luin loppuun tämän jutun.
Olette te melkoisia rakentelijoita, ei voi muuta sanoa ja nöyrästi nostaa hattua.
Ei onnistu ihan äkkinäiseltä tuollainen muutos.
Varmasti on hauska peli ajella. Hyvä, että myös tehoja vastaavaksi rakennellaan jarrut ja alustakin. :D
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin