1974 96 v4

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: 1974 96 - myynnissä.

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Terve!

Ostin kuupan viime keväänä, ajatuksena alkaa sitä talvella laittelemaan. Nyt on kuuppa verstaalla ja aikalailla purettuna. Ruosteita löytyi jonkinverran etukulmat, vetarin tunnelit, jarruletkujen läpiviennit ja konehuoneen ja kabiinin välinen sauma koko matkalta vaatii huomiota. ym pienempiä ja varmati takapäästä löytyy lisää kun sinneasti pääsen.

Tarkoitus laittaa mr-rekisteriin, mutta aikataulua en itselleni järjestä. Saappi on valmis kun saan sen laitettua... Aikaa menee mitä menee mutta harrastuksen tarkoitus onkin ajan ja rahan kulu eikä siihen pidä ressiä sekoittaa.

Sunnuntaina sain peltihommat alulleen oik etu kulma on kunnossa ja osittain korjattu etulattiaa. En alkanut tekemään lisätukia niin korjailen tuon 3 erässä, joutuu purkamaan tulipellin alaosan jotta saan sen hyvin korjattua.

Että semmosta :saab: harrastamista täällä :D
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7538
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 1974 96 - myynnissä.

Viesti Kirjoittaja mestari »

koskas kuuupan nurkkiin on lisätukia tarvinnut kun on nurkkia tehnyt, ei se siitä mihinkään putoa, ellei sitten ole todella isoja peltipalasia vaihdettava siihen
kerran olen viipan perseen vähän tukemut kun vaihdoin koko sivun sisäpuolelle
siihen niin panin vähän hetekasta varmistusta :)

äläkä tässä välissä sitten haali itellesi muuta tekemistä tai olemista ettei joudu tämäkin tuonne myynti osion puolelle :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: 1974 96 - myynnissä.

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

mestari kirjoitti:koskas kuuupan nurkkiin on lisätukia tarvinnut kun on nurkkia tehnyt, ei se siitä mihinkään putoa, ellei sitten ole todella isoja peltipalasia vaihdettava siihen
kerran olen viipan perseen vähän tukemut kun vaihdoin koko sivun sisäpuolelle
siihen niin panin vähän hetekasta varmistusta :)

äläkä tässä välissä sitten haali itellesi muuta tekemistä tai olemista ettei joudu tämäkin tuonne myynti osion puolelle :D



Itse en tohdi leikata autoa "poikki" lattiasta ilman tukia. Mätävika on koko leveyden mittainen n100x20cm kokoinen alue siitä mistä konehuoneen ja lattian pellit on päällekkäin... Joku on yrittänyt korjata, hitsaamalla pellin kaiken mädän päälle varmistaen ruosteen innokkaan leviämisen.

Ei tarvitse haalia, kun on sen tehnyt jo etukäteen :lol:
Mutta tämä on nyt numero 1.

Tänään sain mustia osia väriin, laturin kiinnikkeet, keulapellin kiinnikkeet, koneen kumityynyt ja paisuntasäiliön kiinnikkeen... Viikolla etenee hitaammin mutta viikonloppuina paremmin...
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: 1974 96 - myynnissä.

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Nyt on oven saranat kunnostettu, täytyi hakea useampi jotta sai molempiin oviin hyvät.
Rasvanipat laitoin yläsaranoihin, alasaranoihin ei mahdu mutta täytyy vielä suunnitella...

Että semmosta :)
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: 1974 96 - myynnissä.

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Koneen osia tänään maalailin, venttiilikopat, vesiputket ja kaasuvivun.
Kuviakin on mutta en osaa niitä tänne laitella...
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: 1974 96 - myynnissä.

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Alkaa konehuone oleen puolivälissä ruosteiden osalta, kuskinpuoli vielä tekemättä.
Lattian sain kuntoon repsikan puolelta, samoin tulipelti on kunnossa. Vetoakselin tunnelin takareuna myös pellitetty. Lisääkin löytyi, repsikan helman etupää vaatii peltiä... Noh se on hyvä, tuleepahan lisää kokemusta peltihommista :D

Jarruletkun läpiviennin kohtaa mietin vielä, alunperin 2 peltiä päällekkäin. Kait sillä jotain jäykistystä on haettu? Tekeekö yhdellä paksummalla palalla vai kahdella alkuperäistä noudattaen?
Kertokaa toki mielipiteenne :idea:
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7538
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 1974 96 - myynnissä.

Viesti Kirjoittaja mestari »

Jarruletkun läpiviennin kohtaa mietin vielä, alunperin 2 peltiä päällekkäin. Kait sillä jotain jäykistystä on haettu? Tekeekö yhdellä paksummalla palalla vai kahdella alkuperäistä noudattaen?
Kertokaa toki mielipiteenne :idea:

tuota klassista kohtaa olen nänhyt tehdyn monella eri tapaa tässä tärkeimmät
1 korjaamo paikka mikä pitää räkäistä nopeasti koska asiakas ei ymmärrä miksi se maksaa jos sen tekee kunnolla eli 0,75mm pelti päälle ja vähän tir tir tirt napu napu ja tapu, mustaa spraytä päälle
jos oikein hyvän vielä haluu niin sikafleksiä nurkkiin

2 rälläköi itse siitä huonot pois ja millin pellistä päälle täyssaumalla hitsaten

3 vanhojen peltien poisto ja alkuperäisesti takaisin päittäissaumalla hitsaten, joskus joutuu myös latiaa tekemään ensi että ei tule seuraavan 5 vuotis tarkastelujakson aikana esiin sitten yllätyksiä, saumojen hionta ja pohjamaalaus, joskus kiveäkin pitäisi näyttää niihin kulmiin ja kortnereihin.

4 lasikuituisia virityksiä näki joskus kun purki noita....

aikoinaan 90 luvulla tehtiin plasmaleikkurilla jo valmiiksi noita mallinnettuja palasia, kun tarve aina äkillisesti yllätti pyörän vaihdon yhteydessä...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: 1974 96 - myynnissä.

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Eli olet sitä mieltä ettei tarvita 2 peltiä päällekkäin?
Eli tulisi hyvä ihan yhdellä palalla...
Vanha on poistettu etutolpan takapuolelta tulipeltiin asti, toki pohja vaatii oman osansa, mutta se tuli jo hitsailtua alkup vastaavalla 2mm pellillä... Kaikki tehdyt korjaukset ovat hitsattu päittäin, toki alkuperäiset pistesaumat on korjattu uudelleen samanlailla.
Yhdellä kohtuu pehmeällä mersulla tuota hitsailua harjoittelin, kaikki löytämäni ruosteet korjailin. Mielestäni onnistuin siinä melko hyvin, kehtasi mr katsastuksessa kysyä, etteikö tätä ole mistään kohtaa hitsattu 8)
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: 1974 96 - myynnissä.

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Vähän edistyi tänäänkin, koneen purin. Perimätiedon mukaan jäänyt ajosta kannentiiviste vian vuoksi. Seissyt joitain vuosia,männänrenkaista on osa jumissa ja tasap akselin laakerit huonona. Täytyy vaihtaa nuo tasap akselin laakerit ja putsailla ja herkistellä paikat... Kovin oli puhdas kone sisältä, ei ollut perinteistä paksua öljytatinaa täynnä...
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7538
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 1974 96 - myynnissä.

Viesti Kirjoittaja mestari »

muista että tasap laakereita ei lyödä paikalleen :o
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: 1974 96 - myynnissä.

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

mestari kirjoitti:muista että tasap laakereita ei lyödä paikalleen :o





Ei käynyt kyllä edes mielessä... Täytyy ensin hankkia tarvittavat laakerit ennen koneremontin jatkoa...
Nokka-akselin laakerit menee myös vaihtoon...

Nyt tulee pieni joulutauko joten Hyvää joulua kaikille jotka ovat tätä eksyneet lukemaan :D
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: 1974 96 v4

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Vihdoin alkaa työtunnit näkymään, oikea etu 1/4 on kova :D Enään 3/4 käymättä läpi...
Massat on poistettu pitkälti, oli niin kovettunutta että irtosi aika iloisesti. Ainoastaan moottorin alapuolelta löytyi pehmeää massaa, mutta johtunee sekin vuotaneista öljyistä. Päädyin tekemään konehuoneen jarruputken läpiviennin paikan 1 pellillä, saa luvan kelvata. Lisääkin pehmeää löytyi roskakorin takaa, oikeastaan alasaranan etukiinnike oli ruostunut lähes irti. Myös lokarin kiinnityskohta oli alareunastaan pehmeä...

Taitaa kokolailla yksinkeskustelua olla tämä kirjoittelu ilman kuvia, muistankos väärin että foorumilla olisi jokin kuvapaikka ollut?
Hämärästi muistelin...
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7538
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 1974 96 v4

Viesti Kirjoittaja mestari »

kyllähän se silläkin kestää, menee museostakin heittämällä kun nykyään menee näköjään mikä vaan ja mitenpäin vaan museosta :D

joskus leikellyt ns hoitopaloja em nurkista kuten alasaranan paikastakin, joskus oli itelläkin tattis siitä, joku vuosimalli ruostuu yllättävästä paikasta mistä toinen ei ruostu
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: 1974 96 v4

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Pientä edistystä jälleen, vasen etukulma nyt "auki" aika ikävän näköinen :evil: Hiekkapellin kulma, pissapojan säiliön takunen, vetoakselin tunneli joka ilmansuunnasta, jarruletkun läpivienti, konehuoneen lattian takaosa, kuskin lattia, tulipelti, helman etupää ja lokarin kiinnityspinta siitä alasaranan ylä ja ala puolelta. Kaikki konehuoneen reijät on vähintään kissan mentäviä. Naputtelua ja käryyttelyä on siis tiedossa joksikin aikaa. En olisi ostaessani uskonut, paljonko ruostetta löytyy. Moni kakku päältä kaunis :D Ei se niin vakavaa ole, valmistuu vain vähän myöhemmin kuin ilman laajoja ruosteita. Kiire ei ole :wink:

Kipinävahtia pitäessäni keskityin lasinpyyhkiän läpivientiin joka oli alkanut pyörimään helan kanssa. Nätisti irtosi autosta, mutta edestakainen liike oli sorvannut messingin "poikki" joten menin varaosa hyllylle etsimään ja löysin siihen hyvän. Täytynee vielä avata se ja rasvata kunnolla ettei vastaavaa tuhoa tule heti uudestaan. Onneksi korin reikä on vielä ehyt.

Sellaista :saab: harrastelua :mrgreen:
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7538
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 1974 96 v4

Viesti Kirjoittaja mestari »

tuntuu ah niin tutulta että melkein jo lukiessa käsi hamusi kaasupullon korkkia ja peltisaksi käsi teki nykiviä liikkeitä hiirellä.. :D

sitä se oli aikoinaan ja näköjään nytkin. kuulostaa siltä että jäykkä viikonloppu nin alkaa olla maalausta vaillen.. eli pe töiden jälkeen 6h rälläköintiä ja pellin sovitusta ja heppailua sit la samaa hommaa mutta pikkasen pitemmällä intensiteetillä joku 15h, lanka palaa ja rälläköiden johdot solmussa ja sunnuntain herkistelee jonkun 8 h nin pitäs olla pellitetty ellei peräkontti ole ihan tattis :mrgreen: kuten yleensä,meinaan jos viikonloppuna ei ole normaaleja töitä..
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin