Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti
Lähetetty: Su Maalis 04, 2012 20:33
seuraava on osin mutua::
ymmärtääkseni sytkäpiuhojen sisällä on jotain hiilikuitua tms ja ikääntyessään sinne tulee mikrokatkoja, kipinät loikkivat niistä yli ja samalla syövät katkoja suuremmaksi. lopulta katkoja on niin paljon, jotta yhdessä tulpan kärkivälin ja pyörijän hyppyraon yms vastusten kanssa kokonaisvastus tulee liian suureksi. silloin puolan jännite ei enää riitä ruokkimaan kipinää tai kipinä loikkaa mieluummin jostain eristeen heikosta kohdasta suoraan runkoon esim kostealla säällä tai muutenkin. isoilla kierroksilla puolan lataantumisaika jää pienemmäksi , jolloin vaiva kait tulee helpommin esiin. kerran lyötyään läpi jostain eristeestä kipinä tekee väylää ja vaiva pikkuhiljaa pahenee, koska ylilyöntivastus siitä kohtaa pienenee.
pyörijässä on n. 1000 ohmin vastus mutta ei enempää, jakajan kanteen voi muodostua hiili- yms paskasta ns. ylilyöntisilta ( musta palanut juova) tai siinä voi olla halkeama ( jolloin kipinä voi karat maihin), puola voi lyödä yli sisäisesti käämikierroksesta toiseen.
Likimain kaikki sytkäviat näkyvät helposti ihan perustesterissä. luulisin..samoin alipainevuoto ( letkuissa, kurtuissa, kaasarivehkeen alipainesäätäjän kalvo jne..
Minä menisin ensin testerille säästääkseni aikaa ja vaivaa ja rahaakin, ottaisin vanhat/ uudet irto- osat mukaan, koska osaa niistä voi ehkä kokeilla siinä testauksen aikana ketterästi..ja katsoa vaikuttaako..
sytkän pääteaste on myös sellainen, joka on kansalla joskus oikutellut, tarvikeosat jopa hyvinkin lyhytikäisiä joskus, mutta eiköhän sekin testerillä selviä..
ymmärtääkseni sytkäpiuhojen sisällä on jotain hiilikuitua tms ja ikääntyessään sinne tulee mikrokatkoja, kipinät loikkivat niistä yli ja samalla syövät katkoja suuremmaksi. lopulta katkoja on niin paljon, jotta yhdessä tulpan kärkivälin ja pyörijän hyppyraon yms vastusten kanssa kokonaisvastus tulee liian suureksi. silloin puolan jännite ei enää riitä ruokkimaan kipinää tai kipinä loikkaa mieluummin jostain eristeen heikosta kohdasta suoraan runkoon esim kostealla säällä tai muutenkin. isoilla kierroksilla puolan lataantumisaika jää pienemmäksi , jolloin vaiva kait tulee helpommin esiin. kerran lyötyään läpi jostain eristeestä kipinä tekee väylää ja vaiva pikkuhiljaa pahenee, koska ylilyöntivastus siitä kohtaa pienenee.
pyörijässä on n. 1000 ohmin vastus mutta ei enempää, jakajan kanteen voi muodostua hiili- yms paskasta ns. ylilyöntisilta ( musta palanut juova) tai siinä voi olla halkeama ( jolloin kipinä voi karat maihin), puola voi lyödä yli sisäisesti käämikierroksesta toiseen.
Likimain kaikki sytkäviat näkyvät helposti ihan perustesterissä. luulisin..samoin alipainevuoto ( letkuissa, kurtuissa, kaasarivehkeen alipainesäätäjän kalvo jne..
Minä menisin ensin testerille säästääkseni aikaa ja vaivaa ja rahaakin, ottaisin vanhat/ uudet irto- osat mukaan, koska osaa niistä voi ehkä kokeilla siinä testauksen aikana ketterästi..ja katsoa vaikuttaako..
sytkän pääteaste on myös sellainen, joka on kansalla joskus oikutellut, tarvikeosat jopa hyvinkin lyhytikäisiä joskus, mutta eiköhän sekin testerillä selviä..