Kun tuo special nyt vähän jäi projektiksi, ja Volvokin meni kaupaksi, niin talviauton mentävä aukko ilmestyi omistuslistalleni. Turbotonnarihan oli listalla, joten tuli sitten hankittua. Tonnari on tuttu ja turvallinen ostos jo senkin takia, että mulla oli 6 vuotta 2.3i CS my92, joka oli ennemminkin "pommari". Tonnarin ruuvaus on siis tuttua, eikä tartte lukea netistä vikalistaa, kun menee katteleen
Autohan on
-MY96
-198 tkm ajettu
-2.0t (vakio)
-Rumin väri eli hopia
-Perusroinat eli ACC, cruise, kaukosäädin keskuslukkoon, sähkölasit
Plussat
-Toiselta omistajalta, jolla oli 13 vuotta
-Ajettu vähän (mut varmaa pätkää) eli vajaata 10 tkm per vuosi ja öljyt vaihdettu joka vuosi
-Ns. räpeltämätön yksilö
-Sisusta melkolailla virheetön
-Kulkee suoraan, ei pidä meteliä. Kuten hyvän tonnarin kuuluukin
-Uudehko kytkin, pakoputki ja moniurahihna
-"Vain" 100 tkm ajettu sytkäkasetti
-80 lasis (sen jurnutuksen takia) Hki -> Tku kulutus 5,9 l / 100 km
-Heti hyvä fiilis, kun ottaa ovenkahvasta kii. Selvästi paremmat, kuin mun vanhas my92 oli
-Ovien alareunat ikäisekseen hyvät
Miinukset
-Haisee sisällä homeelta. Seissy paljo, ja jäätävä käry
-Kylmäkone ruiskassu ylipaineventtiilistä ison osan aineista ulos, mut kompura kuitenkin viä pyörii
-Keskuslukko ei toimi (lue eteenpäin)
-Lämpömittari roikkuu (ne pari mutteria pitää kiristää)
-Mätä etulokari, josta tuli hylsy (en hitsaa, vaan vaihdan paremman)
-Kontin pohjasta mätä (kans hylsy)
-A-pilari kukkii (, kuten kuuluukin)
-Joku jurnuttaa edessä. Laakeri tai vetari varmaa
-Koiranluista korjauskehotus
-Kaasua nostaes ahdin sakkaa (bypass?). Vastaavaa ääntä ei kuulu avostani. Mutta toisaalta auto ei myöskään sammu, jos vedon jälkeen painaa kytkimen pohjaan.
-Polkemisen jälkeen vesiletkut kovana, eli olisko sit vähä kansivikaa
. Motariajon jäljiltä ne on löysät, kunnes polkee. Pitää varmaa koittaa toisella paisarin korkillaki. Vettä ei kyl järkyttävästi kulunu ainakaa eikä sisällä haise glykoli.
-Vaihdekeppi "löysä" ja vitosta silmään laittaes pitää sitä pakkijuttua nostaa vähä (taitaa olla löysä eikä keskitykses vikaa)
-Radion antenni poikki
Keskuslukon toimimattomuushan alko heti harmittamaan, joten tuttuna hommana kolvaileen keskuslukon boksia. Kyseessähän on ominaisuus, ei vika
Vika ei kuitenkaan korjaantunut. Lukko suostuu aukeamaan, mutta ei mene kiinni. Piti sit laittaa käsin bensaluukun salpa sisään ja toisen takaoven lukkuklipu on rikki, eli jo edellinen omistaja oli ranettanu/repiny verhoilun ehkä rikki, jotta oven saa kiinni...
Bensaluukku lukkoon
Avausta odotteleva takaovi
Sekä mätä lokari. Huomaa vanhat paikkaukset.
Kaikenkaikkiaan hyvä fiilis. Tuosta nyt pitäsi nikkaroida itelle talviauto. Uskoisin sen olevan hintansa väärti. Oletan saavani tuon kuntoon 300 e budjetilla, JOS se kansiremontti ei tule eteen
Kuitenkin tuo on sinänsä omalla tavallaan helmi, et mukava historia, räpeltämätön ja virittämätön sekä maltillisesti ajettu. Iloisia kilsoja odotelles
Viäköhän Kauhajoen Krouvia vastapäätä olevalta grilliltä saa TT-annoksen? Intis kaveri aina haki TurboTonnarin kunniaks sellasen, niin kai itekki pitää nyt hakea, kun "kuuluu kerhoon"