Saab 9000 CD Turbo MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Keräsin satunnaisia, pääosin jo irtonaisia, pisteosia pois konehuoneesta häirittemästä:
Kuva

Sitten nostin keulan pukeille:
Kuva

Ruuvailin vähän pultteja auki ja hoblaa, taas lähti jotain irti:
Kuva

Hieman lisää tunkkausta ja pukkien siirtelyä. Jokohan keula alkaisi kohta olla tarpeeksi kevyt, että sitä voisi alkaa tosissaan kunnostamaan:
Kuva

Vasemmasta runkoaisasta löytyy lite Saab rost:
Kuva

Oikealla tilanne on paljon parempi:
Kuva

Kevyttä mekaanista puhdistusta ja hieman Bräkleeniä:
Kuva

Ei se vielä lähellekään puhdas ole, mutta sekä Bräkleen että aika alkoi käydä vähiin. Lähtöön pitää aina varata hetki, että ehtii siivoamaan omat jäljet.

Lopuksi taas aarteet nippuun odottamaan seuraavaa tallireissua:
Kuva
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Onko toi avosatkuki sun vai tallikaverin?
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Se on tallikaverin. Ei mulla tuolla ole kuin tuo tonnari, muu kalusto on kotona.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Lievää hiljaiseloa projektiketjussa - sen lisäksi että muut lelut, työ ja reaalielämä syö aikaa, on apurungon putsaamisessa ollut odotettua enemmän (tai oikeastaan hitaampaa) tekemistä ja se on syönyt aikaa. Se alkaa kuitenkin olla ok ja vähitellen pitäisi aikaakin taas järjestymän, joten eiköhän eteenpäin päästä. Klubitoveri Keski-Suomessa taiteili tänään vähän motivaattoria odottamaan pääsyä konehuoneeseen:
Kuva

Ja kyllä, ohjaustehostimen letkun spiraali on kuulemma paikoillaan myös 8).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Apurunko ja nylonlaikka esiin ja pörrrr.

Kuva

Ei sen nyt ihan sentään kiiltää tartte, mutta joissain kohdin sekin meinasi olla lähellä...
Kuva

Purkutonnarin konetila jälleen hyötykäyttöön. Tästä saa kannen helposti alemmas niin on palikat sateensuojassa kuivaessaan.
Kuva

Spies Hecker -purkki esiin:
Kuva

En ole ennen huomannutkaan, mutta olen vissiin ammattilainen :D
Kuva

Suihkis suihkis, paikat vaalenee:
Kuva

Seuraavana päivänä (tänään) jatkoa, apurungon isompikin puolikas tuli hinkattua maalauspuhtaaksi asti, joten lisää porukkaa värinvaihtobileisiin:
Kuva

Aika finaaliin tuo laikka ehti kulua apurunkoa hinkatessa. Hyvin se toisaalta kesti, porakone lauloi pitkän tovin...
Kuva
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Voisin ostaa nuo keltaaset sportti iskarit sulta. :wink:
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Et voi, ne ei ole myytävänä :D. Ne on nyt vaan autosta irti kun siellä ei ole muukaan pyöränripustus paikoillaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Värinvaihtotalkoot jatkuu jälleen. Nyt on apurunko, alatukivarret ja takakiinnikelevyt värissään. Värikoodi on luonnollisesti 170, eli Saabin perusmusta 80-luvulta.

Kuva
vjbremer kirjoitti:Tähänkö ostit sen valkoisen konepellin multa silloin aikoinaan?
Kaivoin tämänkin tallin perukoilta esiin, raksin logon ja kusijussin suuttimet irti, pesin ja hioin hieman pintaa karheammaksi maalausta varten (surkee kuva mutta saatte nyt sietää):
Kuva

Pitäis varmaan reklamoida, oli joku kymmenkunta kiveniskemän kaltaista jälkeä pellissä :lol::
Kuva

Eihän tuo vielä kovin montaa vuotta ole tallissa maannutkaan. 2 käyttöautoa takaperin kävin sen hakemassa... :roll:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

En antanut kiveniskemien häiritä - jälleen kerran sopiva annostus Spies Heckerin 4085:sta pelastaa päivän ja pellin. Lisäksi hiekkapaperilla pintaa hieman karheaksi, ne montut tasaan ja suihkis. Vain riittävän hullu harrastaja maalaa autonsa palikat A) itse ja yksin, B) pihalla. Ensimmäinen kerros pintaan ja pelti näyttää tältä:
Kuva

Tokan kerroksen jälkeen vaaleammat kohdat alkoivat olla harvassa:
Kuva

Pinta pitää tietty vielä tasata ja kiillottaa, mutta näyttää siltä kuin tässä vaiheessa pitäisikin:
Kuva
Kuva

Väri on akryylimassaa eikä siis tarvitse lakkaa päällensä. Samaten kuin ne alustapalikat, mutta kestävyyden nimissä varmuuden vuoksi päätin suihkaista niihinkin myös lakkakerroksen. Jos ei kova maali kera kovan lakan pidä metallia turvassa, niin alkaa vaihtoehdot olla vähissä.
Kuva
Kuva

Tässä välissä kerkesin pyörähtämään tallilla aloittamaan itse korinkin hierontaa. Tosin kamera unohtui kotiin, joten ne vähät dokumentaatiot tuli otettua luurilla. Vanhan kolarin jälkiä löytyi vielä, kun vaan avasi vähän silmiä:
Kuva

Raotin tuota palkin päätä hieman, mutta sen verran sen suoristelu kysyy voimaa, että jatko saa odottaa että keula on pyörillään. Kevennetty keula heiluu pukeilla yllättävän kevyesti yllättävän jännästi:
Kuva

Runkoaisojen ruosteet paljastuivat hyvin pitkälti pintasellaisiksi, kuten odotettua:
Kuva
Kuva

Rikoin näköjään gallerianikin, kun sorvailin pystykuvien skaalausta juuri tätä foorumia varten :D. No, onpahan jotain tekemistä kun sen fiksaa...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Paljon siinä näköjään tekemistä olikin. Postimerkit siis poistettu ja galleria korjattu :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Oli komea päivä, joten ohimennen ruiskaisin lakat toisellekin puolen alustapalikoita. Nyt ne alkaa olla mallillaan.
Kuva

Kuva

Konepeittokin tuli otettua sisäpuolenkin osalta käsittelyyn. Ulkopuolta maalatessa oli vähän suihkinta päässyt tännekin:
Kuva

Mutunetistä löytyi edukkaita apuvälineitä (yllättävän päteviä!):
Kuva

Näillä lähti helposti äänieristeen kiinnikkeet irti ja äänieristekin poistui toistaiseksi häiritsemästä:
Kuva

Parin suihkimiskerran jälkeen näyttää tältä:
Kuva

En jaksanut hioa äänieristeen taakse jääviä pintoja priimaksi, saa nähdä alkaako kaduttaa :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Malttaako tolla sit edes ajaa, ku kaikki tukivarrekki on lakattuna ja kaikkee :o Vai tuleeks tästä nyt sit semmonen kauppakassi, jolla käydään joulukirkos ja juhannuskokolla :D Hienoa jälkeä joka tapaukses! Harvat jaksaa noin perusteellisesti tehdä...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Suolassa ei ole aikomus ajaa. Mutta kun kerran on kaivettuna auto tarpeeksi pitkälle palasiksi, niin vedetään nyt kunnon aineet kerralla, että ei ihan pian tartte toista kertaa muttereihin asti purkaa.

Perusteellisuuden muuten huomaa siinä, miten hyvin aikaa kuluu. Työtunteja ja kalenterikuukausia on valahtanut yllättäen enemmän kuin aikomus on ollut. Mutta ei anneta sen häiritä, tää on harrastus.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Metroauton luottomies ehti vielä viime metreillä laittamaan paketin matkaan. Tänään pääsin hakemaan postista ja pakettia auki:
Kuva

Näitä on kiva ruuvailla keulalle kunnostettujen osien kaveriksi, kunhan saa itse korin vielä oikeilta kohdin kuosiinsa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Rauhaa on pidellyt, mutta päivitetäänpä vaihteeksi. Tallilla tosiaan vähän järjesteltiin, tonnari painui takariviin eikä sitä enää tarvi voida siirtää että takaansa saisi autoa pois, joten nostin keulan pukille:
Kuva

Puskurirungon alalaidasta on lattiaan matkaa 92cm, eli keula on mukavalla käpistelykorkeudella.

Tänään oli sovittu että ruuvataan kaverin autoa, mutta kaveria odotellessa kerkesin luomaan paheksuvan katseen konehuoneessa majailevaan sikermään:
Kuva

Ei muuta kun jaottelemaan piuhoja jotta selviää, mitä lähtisi kivasti pois edestä:
Kuva

Ruiskun johtosarja yhtyy auton muihin johtosarjoihin kiinteästi vain testeripistokkeessa, joten kameran avulla kytkentä muistiin ja piikki esiin:
Kuva

Plop, lattialla:
Kuva

Tässä vaiheessa otettiin sisään toinen tonnari ja ruvettiin ruuvaamaan sitä. Ilmeisen onnistuneesti, kun se lähtikin paikalta ajamalla :D. Tämän siivoaminen ja operoiminen jatkuu taas joku päivä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin